Kirjoittaja Aihe: Kotikokki III  (Luettu 33415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #45 : 04.07.18 - klo:21:01 »
 :eusa_clap:  Hyvin onnistuivat.  Söin heti lämpöisenä neljä paksua siivua ja jonkun ajan päästä saman verran Reissumiehen päällä.

Prismastakin saa, mutta hallin Vuorisella ovat tuoreempia, ilman välikäsiä, sekä halvempia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #46 : 08.07.18 - klo:23:58 »
Ostin ja keittelin vaihteeksi naudankielen, kun sellainen oli kauppiaalla menossa vanhaksi, enkä halunnut moista haaskata. Taidan kyllä olla porsaankielen kannalla, vaikka nautaa kai herkullisempana pidetään. Vaivatta kyllä sujahtaa alas tämäkin.

Sitten olen kuitin mukaan ostanut perjantaina liki kilon viikunoita  :icon_eek:. Mansikoita ne minun mielestäni olivat. Viikunan kilohinta on melkein tuplasti sen mitä mansikoiden. Ostin vielä tiskiltä, jossa myyjä hoitaa hinnoittelun, eli en itse painanut väärää vaa'an nappia. Ehkä käyn huomenna myymälässä kyselemässä, että onkos teillä niitä sangen maukkaita viikunoita vielä saatavissa, pääsivät jo loppumaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #47 : 09.07.18 - klo:11:44 »
Sipattia tulossa. Uusien perunoiden pakollinen kaveri kerran kesässä. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #48 : 04.08.18 - klo:15:42 »
Kiitos vihjeestä Riitta-mummi,

tällaista ketjua en ollut vielä huomannutkaan.

Mainitsit tuolla testialueella herne-maissi-paprikasekoituksen.

Minulle tuli mieleen, mitä siitä voisi tehdä.

Ehkäpä kiireisenä päivänä voi hyödyntää kaupasta valmiina jauhepusseina myytävää mummon muussia sen sijaan, jotta tekisi muussin alusta alkaen itse.

3 dl maitoa
2 dl vettä
1 pussi mummon muussijauhetta lisätään kuumaan nesteeseen ja sekoitetaan
ripaus suolaa
ripaus pippuria

kiehautetaan tästä muussi ja sitten lisätään siihen oman mielen mukainen määrä herne-maissi-paprika sekoitusta  ja annetaan vielä vähän kypsyä. Maustetaan siivulla voita.

Itse tosin olen käyttänyt Rainbow makeaa maissia tuohon.

Jos kiire edelleen on läsnä, niin tämän kumppaniksi ruokapöytään voisi lämmittää kalapuikkoja pannulla voissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #49 : 04.08.18 - klo:17:24 »
Hei!  Täällä ollaan taas.

Älä suotta kokeile hunajalla Homperkoja, en usko tulevan ' oikeeta' makua. Siirappi on oleellinen, silläkin lailla ettei se siedä liian tummaksi paistamista. Tulee väkevää.

Näissä on ikäänkuin Joulun makua, ja etenkin paiestettaessa tulee joulupiparin tuoksu kotiin. Eivät kuitenkaan maistu joulupipareilta. Helpot tehdä, mutta noudata tarkoin määriä. Taikina ei saa olla liian kova tai löysä.

Muutoin minun ruokani ovat ns. kotiruokaa. Ei mitään monimutkaisia, hörseleiä .
Mausteita kyllä käytän, mutta tarkkana talousihmisenä en tee periaatteessa ruokaa hifistelyyn, vaan syömiseen. Karsin liian monimutkaiset pois. Enkä tee liikaa. En halua ruokaa heitettävän roskiin.

Enää en juurikaan leivo, koska Mattikaan ei välitä kahvi-herkuista ja minulta ne ovatkin periaatteessa kiellettyjä.

Just tuollaiseen pikaruokaan turvaudun kun on paljon ohjelmaa päivässä, tai olen väsynyt.
Usein ostan Prisman grillistä vain mustaamakkaraa, tai broilerinkoipia tai -rintoja. Siihen salaattia tai puolukkaa, ja ehkä leipää.

Helppo jälkiruoka on nytkin jääkaapissa: Keitin ison kattilallisen mustikkakiisseliä. Sen kanssa vähän Arlan Vaniljajugurttia= nautinto.

Ruoan laitto ja sen tarjoaminen ovat minun mieluisimpia kotitöistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #50 : 05.08.18 - klo:00:34 »
Tiukanperän hauki

Otetaan reilun kilon hauki, perataan ja fileoidaan huolellisesti niin ettei pinnan lima pääse kosketuksiin nahkan kanssa. Kun kissa on kyllästynyt syömään haukea ja fileet ovat lepäilleet jääkaapissa pari vuorokautta, valmistetaan loput ihmisille: Kaavitaan paistokasariin oivariinirasian loput, aika köntsä siitä tuleekin, annetaan sulaa, pistetään fileet kypsymään miedolle lämmölle. Silputaan sekaan nahistunut tillinjämä ja hieman ruohosipulia (ei paljoa). Lisätään vettä niin että fileet eivät peity (ei tämä mikään soppa ole!) ja karkeaa suolaa niin että maistuu ja terveysviranomainen on huolissaan, sekä hyppysellinen jauhettua valkopippuria. Kansi päälle ja lisätään vielä ison tomaatinpuolikkaan hedelmäliha kuutioituna (huom. ei niitä liukkaita siemenlöllöjä vaan vain si kiinteä osa. Löllöt voi hörpätä suuhunsa. Kuutiointi käy hyvin tylsällä veitsellä niin että tomaatin kuori on kämmentä vasten.) Annetaan hautua parikymmentä minuuttia. Kala on nyt rasvainen ja mehevä, vesi melkein haihtunut. Nautitaan vaalean leivän kera (sillä voi kaapia loput maustuneet voit lautaseltaan ja kattilasta, niin tulee esitiskattua samalla).

Ohjeen nimi ei viittaa siihen, millaisen takaliston ruokaa nauttimalla voisi itselleen kehittää, vaan kokkauspaikkaan ja oikeastaan myös hauen ottopaikkaan. Jostakin syystä tänä kesänä on tullut erityisesti haukia. Sattui olemaan nuo yllämainitut ainekset ja niillä saikin hauesta yllättävän maittavaa.
« Viimeksi muokattu: 05.08.18 - klo:00:40 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #51 : 05.08.18 - klo:07:46 »
Humoristin hauki, sanoisin. Toisaalta näinhän se usein on. Terveystarkastaja ei ole katsomassa kun mibä laitan edellispäivän tähteistä, esim. keitetyistä perunoista pyttipannua. Ja sehän vasta maistuu ! :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #52 : 10.08.18 - klo:10:04 »
Room. luku 14 jae 2. "Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia."  :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #53 : 10.08.18 - klo:15:13 »
Hyvä huomio, joka jatkuu kehotuksella olla tuomitsematta sitä joka syö eri tavalla.   :023:

Huomena panen uuniin kaalipiirakan sunnuntaiksi. Sunnuntaina sataa ja on viileämpää joten uskoisin voitikinaan leivotun kaali-jauheliha piirakan maistuvan kylmän maidon keralla.

Tänään otin pienen palan grillikylkeä palvelutiskin grillistä. Hapankaalia ja punajuurisalaattia olikin kotona.
Huomena on paistetut muikut ja pottumuusi.

Syksyisiä ruokia elokuun puolivälissä.

Jäätelöä on kulunut p a l j o n.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #54 : 10.08.18 - klo:15:56 »
Odottelen munuaisia. piipahdin terassille, bongasin ne ruokalistasta, mutta keittiö aukeaa vasta neljältä. Päätin jäädä odottelemaan. Ei siis kotikokkausta tänään. Kiinnostaa maistaa, mitä tuosta ei-niin-arvostetusta raaka-aineesta täällä on kehitetty.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #55 : 10.08.18 - klo:16:33 »
Odottelen munuaisia. piipahdin terassille, bongasin ne ruokalistasta, mutta keittiö aukeaa vasta neljältä. Päätin jäädä odottelemaan. Ei siis kotikokkausta tänään. Kiinnostaa maistaa, mitä tuosta ei-niin-arvostetusta raaka-aineesta täällä on kehitetty.

Mä menin työmaaruokalaan tänään ja siellä on ruokalista ja luin sitten likinäkösenä ylhäältä.
Myyjä kysyi mitäs sulle, mä aloin, et delicadese pro OY,

No sit vasta huomasin, et se ei ollut tarjolla ja otin lohikeiton.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #56 : 15.08.18 - klo:10:26 »
Omenia tulee paljon, mutta ovat rupisia ja kypsyvät epätasaisesti.
Poimin kymmenkunta sopivaa ja kuorin ja lohkoin ne tehdäkseni omenapaistoksen kauraryynipohjaan.

Sekoittelin pieneen voideltuun vuokaan ryynit, sokerin, kanelin ja omenalohkot. Pinnalle voita, ja lopuksi lorautin joukkoon tilkan kermaa.

Munakello ilmoitti juuri paistoajan päättyneen.

Syömme paneroitua kampelaa voissa paistettuna perunoiden ja salaatin kera. Jälkiruoka on edellämainittu paistos, josta riittää vielä kahville kaveria.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #57 : 29.08.18 - klo:22:31 »
Tänään syötiin todellista lähiruokaa: kukkoa punaviinissä. Niin punaviini oli tietenkin kaukaa, nämä täkäläiset marjaviinit ei oikein tähän natsaa. Siis kukko otettiin naapurin pihalta. Perunat, porkkanat, sipuli, ynnä salaattitarpeet omalta kasvimaalta ja -huoneesta.  :023:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #58 : 30.08.18 - klo:07:24 »
Siis kukko otettiin naapurin pihalta.

Mitäs naapuri siihen sanoi?  :003:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #59 : 30.08.18 - klo:21:28 »
Mitäs naapuri siihen sanoi?  :003:
Naapurin poika kaverinsa kanssa lopetti muutaman kukon ja emäntä tarjosi yhtä meille. Mielellämme otimme vastaan ja vatsaan.  :003: 
Heillä on musta kana, joka on kova hautomaan. Tipuista tuli muutamia kukonpoikia. Ne kun kasvavat, alkavat kovin tapella keskenään. Siinä ei sitten auta muu, kuin pistää pataan.
Parempi kukko padassa kuin kymmenen tappelemassa.  :003: 
Pyryharakka