Kirjoittaja Aihe: Väkivallan käyttö kasvatuksessa  (Luettu 22925 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #30 : 27.11.06 - klo:10:33 »
Ammattini kautta tiedän että lasten kurittaminen on monisyinen, arka ja kipeä aihe.  Lapset, myös aikuisina ovat usein loputtoman lojaaleja ja ymmärtäväisiä vanhempiaan kohtaan.  Vain osa lapsista pystyy kertomaan että heitä on kuritettu ja että se ei ollut hyvä asia.
Kiitos Penanpojalle avoimuudesta.
Kurittamisen tulisi kuulua vain menneeseen maailmaan samoin kuin simputuksen .  Kurittaminen ja simputus on "pahan pistämistä kiertämään",
sukupolvelta toiselle ja armeijassa koulutusryhmältä seuraavalle.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #31 : 27.11.06 - klo:12:11 »
Olemme kaikki syyllisiä monenlaiseen. Siitä kierteestä pääsemiseksi on tunnistettava ja tunnustettava asioiden syitä ja seurauksia. Kysymys 'miten olisi käynyt, jos ...' on tietenkin mahdoton vastattavaksi. Jos sillä loukkasin, pyydän anteeksi.

Lapsen ivaaminen ja nolaaminen ovat pahempaa väkivaltaa kuin luunapit ja tukkapölly. Niihinkin lienen syyllinen.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #32 : 27.11.06 - klo:13:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kysymys 'miten olisi käynyt, jos ...' on tietenkin mahdoton vastattavaksi.


Ai se olikin semmoista pilke silmäkulmassa spekulointia, sorry, en tajunnut.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #33 : 27.11.06 - klo:13:36 »
Yleisesti ottaen myös lasten kasvatuksessa yleinen linja siinä mitä vanhempi tekee on merkityksellistä verrattuna joihinkin yksittäisiin tekoihin (esim kurittaminen).  Myös se että vihastuksissamme loukkaamme jotakuta meille rakasta ei tee tyhjäksi sitä rakkautta mitä hän meiltä saa.  Kuitenkin joskus jokin yksittäinenkin teko voi katkeroittaa mielen; ei voi kuin toivoa että huomaamme sellaiset tilanteet etteivät ne pilaa meidän ja rakkaittemme elämää.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #34 : 27.11.06 - klo:20:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olemme kaikki syyllisiä monenlaiseen. Siitä kierteestä pääsemiseksi on tunnistettava ja tunnustettava asioiden syitä ja seurauksia.

Lapsen ivaaminen ja nolaaminen ovat pahempaa väkivaltaa kuin luunapit ja tukkapölly. Niihinkin lienen syyllinen.


Olen samaa mieltä. Henkinen väkivalta nujertaa ihmisen itsetuntoa. Niin lasta kuin aikuista voidaan myös hengellisissä piireissä "ohjata" vetoamalla rakkauteen tai Jumalaan. Vaikea on nousta ns.rakkautta vastaan. Uhrin toipuminen edellyttää itsensä uudelleen luomista ja tunnistamisen harjoittelua. Väkivallan ketjun katkaiseminen on työlästä.

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #35 : 30.11.06 - klo:18:59 »
Minä en hyväksy fyysistä väkivaltaa lapsen kasvatuksessa. Enkä kyllä henkistäkään.
Jos olisin lapsen vanhempi, mikään ei olisi minusta ihanampaa kuin jos tietäisin, että kun tulen töistä kotiin, lapsi (siis  about alle 10, ei puhuta teineistä) odottaa minua ja toivoo minun tulevan kotiin. Eikä pelkää minun tulevan kotiin silloin kun on tehnyt vahingossa tai tahallaankin jotain pahaa ja odottaa lyömistä tai huutamista.

Lauantaikarkkien yms. ekstran poisviemistä en millään osaa mieltää minkäänlaiseksi väkivallaksi. Mutta kun on joskus tullut seurattua dr. Philiä, ja hän on neuvonut vanhempia viemään lapsilta kaiken niille tärkeän omaisuuden pois jos ne on olleet tuhmia, niin se on todella väärin. Paitsi käytännölliseltä kannalta, eli  sitten kun lapsi on taas kiltti, täytyy ostaa uudet kamat, niin lapsilla on paljonkin niille tärkeitä tavaroita. Ja jos joku on annettu omaksi, ei sitä saa viedä pois. Paitsi tietenkin jos se voi vahingoittaa lasta.
Minullakin oli jo alle kymmenvuotiaana tärkeitä tavaroita joita olin esim. saanut mummolasta kun isovanhempani kuolivat, ja ne  merkitsivät minulle todella paljon. En usko että olisin antanut vieläkään kunnolla anteeksi vanhemmilleni jos he olisivat vieneet tavarani pois. Se jos mikä on henkistä väkivaltaa.

Lyömisellä pelottelu on ainakin melkein yhtä paha kuin itse lyöminen. Lapsi kasvaa koko ajan peläten.

Kaverini perhe on jollain lailla täydellinen perhe, sillä he eivät riitele ja heillä ei käytetä minkäänlaista väkivaltaa. Kuitenkin lapset tekevät mitä sanotaan. Pitää joskus kysyä vanhemmilta miten he sen tekevät, jotta voin sitten aikuisena toimia samoin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #36 : 01.12.06 - klo:12:14 »
En hyväksy!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #37 : 01.12.06 - klo:13:51 »
Kyllä minä ainakin odotin, että milloin isä karauttaa ooppelilla töistä kotiin siinä neljän korvilla, tai myöhemmin hakemaan päiväkodista. Äiti tuli myöhemmin, ja yhtä iloinen olin silloinkin. Ei sitä tukkapöllyä nyt siitä saa, jos on vahingossa tehnyt jotain väärää, ei tietenkään.

Sellaista perhettä en kyllä hevillä usko olevan, jossa ei lainkaan riidellä. Voihan sitä aina sanoa, mutta silti en usko. Tai sitten on jollakin sietokyky korkealla, ja kun kuppi kaatuu niin ei tarvitse toista kertaa saman sakin kanssa riidellä...

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #38 : 06.12.06 - klo:12:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Riku"
Kurittamisen tulisi kuulua vain menneeseen maailmaan samoin kuin simputuksen .  Kurittaminen ja simputus on "pahan pistämistä kiertämään", sukupolvelta toiselle ja armeijassa koulutusryhmältä seuraavalle.


Näitä kumpikin ovat hyvin pitkälti määrittelykysymyksiä, siis simputtaminen ja kurittaminen. Toinen voi pitää toista asiaa simputtamisena tai kurittamisena ja toinen ei.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #39 : 06.12.06 - klo:15:34 »
Samalla tavalla se taitaa olla "reaalielämässäkin" eli nyt lastenkasvatuksessa, että toiset määrittelevät samat asiat eritavalla. Huomaa jo tästäkin ketjusta, kun osa hyväksyy sitä ja osa tätä, osa ei mitään ja osa paljonkin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Luunappi
« Vastaus #40 : 06.12.06 - klo:16:14 »
Isäni oli lempeä mies, äitikin on lähes yhtä lempeä. Mummu noppasi joskus, antoi siis luunapin otsaani. Tunnustan: olen pari kertaa nopannut tenaviani, otsaan. Huonompaan on siis taas mennyt.

   Oikeastaan kaduttaa. Itse olen saanut armeliaan ja vapaan kasvatuksen, minua ei ole kotona kiusattu sanoin eikä teoin, enkä itse ole pystynyt samaan. Vanhempani olivat parempia kasvattajia kuin mitä itse olen. Ehkä he myös paremmin luottivat rukouksen voimaan, ehkä enemmän rukousta oli "ilmassa" vielä tuolloin.

   On tekemättä vielä, mun parannukseni. Jotenkin noin olen saanut veisata, ja noinhan se on.

Poissa sielukas

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 23
    • http://www.kukalie.net/reija_jarkkola
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #41 : 09.01.07 - klo:20:32 »
Minusta kaikenlaisen fyysisen kurituksen käyttäminen on paheksuttavaa tai vähintäänkin epäilyttävää. Tämä sen takia, että rajanveto on hyvin vaikeaa, eikä pienellä lapsella ole välttämättä valmiuksia käsitellä hänen tekojensa seurauksia.

Usein vanhemmat (ei omaa kokemusta tai omia muistoja, vain plärättyjä psykologian opuksia) kurittavat lapsiaan selvittämättä ensin, miksi he tarkalleen sen tekevät. Ja vielä pahempaa, tekevät sen väärin perustein.

Lasta ei voi kurittaa osaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä, joka johtuu kehitysvaiheeseen kuuluvista ongelmista. Vanhempien rooli on auttaa lasta oppimaan, ei rangaista osaamattomuudesta. En todellakaan usko, että luunapit ja tukkapöllyt auttaa oppimaan, vaan tekevät vain lapset aroiksi ja välttämään esim. ilmaisemaan omia tunteitaan ja mielipiteitään.

Ja ikinä ei voi tietää, millaisia seurauksia pienelläkin fyysisellä kurittamisella on. Jos kuitenkin kokee luunapit välttämättömiksi, uskoisin tärkeimmän pointin olevan tuoda lapselle (lapsen ymmärtämällä kielellä) selväksi, mistä hyvästä tämä luunappi on, miten sen voi jatkossa välttää ja lopuksi tietysti vakuttaa vielä rakastavansa tätä. Pieni lapsi voi muuten luulla olevansa täysin epäonnistunut, vaikka kyse olisin vain yhdestä rikkeestä.

Itse muistan lapsuudestani vain joitain kädestä vetoja (siis jos on ollut kiire jonnekkin), mutta nekin ovat silti jääneet mieleen. Mieleen on jäänyt myös isän "Kellarikoulu", jonka oppilaaksi en minä päässyt/joutunut, mutta isosisko kylläkin kun ei oikein aakkoset sujuneet :D (sorppa Raisa). Kellarikoulussa ei käytetty väkivaltaa, mutta varmasti tähdennettiin koulun tärkeyttä!

Tämä kaikki siis vain kolmelapsisen perheen nuorimman lapsen ja viiden vuoden lastenvahtikokemuksen pohjalta.
Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #42 : 10.01.07 - klo:16:55 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ei sitä tukkapöllyä nyt siitä saa, jos on vahingossa tehnyt jotain väärää, ei tietenkään.


Muistan kerran saaneeni selkäsaunan. Eikä se selkäsauna sinänsä sattunut, en ainakaan muista. Mutta sen muistan, että koin saaneeni sen väärin perustein.

Äitini oli juuri ostanut minulle jotkut uudet ulkovaatteet, ei siis mitään kurahousuja tai suojapukua, mutta ei siis mitään pyhämekkoakaan. Ja varoitti minua likaamasta niitä, kun olin menossa ulos leikkimään. Ulkona oli vielä jotain lumikasoja, mutta sen verran kevät jo, että vieressä kura- ja loskalätäköitä. No minä sitten tietenki liukastuin moiseen kuralätäkköön. Menin kotiin ja äitini ilmotti, että saan selkäsaunan, kun isä tulee kotiin.

Niin, no olihan minua kielletty likaamasta vaatteita, mutta en minä sinne kuralätäkköön hypännyt vaan liukastuin ja kaaduin. No ei se itse selkäsauna varmaan kovin kova edes ollut, kun en edes muista, että se olisi sattunut - mutta koin, että se tuomio oli väärä ja sen takia asian vielä muistankin.

Kun kerran ruvettiin muistelemaan, niin pistänpä teidät "tuomitsemaan" erään toisen tapauksen, jonka myös koin itse vääryytenä, mutta joka ei ole yhtä yksiselitteinen kuin edellinen. En muista minkäikäinen olin, mutta koulussa ainakin, ja halusin saada yhdet Bambi-henkselit. Ne luvattiin minulle, jos saisin jonkin aineen kokeesta 10. Sainkin vain 9, mutta kotiin tultuani valehtelin saaneeni 10 (koska siis halusin ne henkselit). Myöhemmin illalla asia rupesi vaivaamaan, tuli huono omatunto, kun olin valehdellut - ja menin tunnustamaan, että olinkin saanut vain ysin siitä kokeesta. No, minulle vastattiin, että kyllä minä ne henkselit olisin saanut, vaikka sain vain ysin, mutta nyt en saanut, koska oli valehdellut.

Olin siis valehdellut - eli tehnyt väärin, myönsin sen itselleni - eli siitä minua olisi saanutkin rangaista. Mutta toisaalta olin mennyt tunnustamaan asian ihan vapaaehtoisesti, ihan sen takia, että minulla oli huono omatunto - eli siinä mielessä koin toimineeni oikein ja sen mukaan kuin oli opetettu. Eli siitä olisi toisaalta pitänyt palkita jotenkin - ainakin sanoa, että tein oikein, kun vapaaehtoisesti tunnustin valehdelleeni. Joten toisaalta koin, että minua rangaistiin, vaikka olin toiminut oikeinkin - varsinkin kun vielä sanoivat, että se ysikin olisi riittänyt (eli vanhemmat itse olivat epäreiluja "sopimuksen" ehdoissa).

Eli kun kerran lasten kasvatuksesta keskustellaan, niin miten itse olisitte toimineet tässä jälkimmäisessä tapauksessa - siis vanhempina...

Terv. nim.merk. "Vieläkin katkera siitä, ettei saanut koskaan niitä Bambi-henkseleitä" :smt022

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #43 : 10.01.07 - klo:21:19 »
Onha se väärin, kun et niitä hensseliä saanu, vaikka heräsit omatuntos kolokutuksehen ja menit tunnustamahan valaheesi.
 Vilipittömästi syntinsä tunnustavalle toivoosin oltavan armeliahia.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #44 : 10.01.07 - klo:21:56 »
Aikas hankala tilanne. Itselläni ei lapsia ole, mutta sanoisin, että aika hämilläni olisin ollut. Ehkä olisin tehnyt niin, että olisin pitänyt pitkän puhuttelun ja sen jälkeen ostanut henkselit ja sanonut ja korostanut, että tämä ei tullut siitä arvosanasta vaan rehellisyydestä. Olisin jättänyt sanomatta tuon, että henkselit olisi tullut joka tapauksessa. Ehkä olisin tehnyt näin. En osaa varmaksi sanoa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."