Kirjoittaja Aihe: Väkivallan käyttö kasvatuksessa  (Luettu 22923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #15 : 18.10.06 - klo:15:24 »
Muuten tuli tuosta tutkimuksesta mieleen, että millaiset ovat todelliset luvut...siis jos vaikkapa lasta läimäytteneiden osuus yhtäkkiä putoaa, niin tuskinpa niitä tekoja on poiskaan pyyhitty. Sikäli aika hauskat tulokset.

Jos minua joku haastattelisi asiasta, niin miettisinpä aika tarkaan vastaustani. Vielä uskaltaisin sanoa hyväksyväni jonkinlaisen väkivallan hyvin tarkoissa rajoissa. Läimäyttäminen ei esimerkiksi kuulu niihin. Kuitenkin jos kuuluisin n. 1 prosentin vähemmistöön, niin en tiedä, uskaltaisinko tunnustaa hyväksyväni sen, vaikka kuinka suljettu tutkimus olisi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #16 : 18.10.06 - klo:16:37 »
Anime lähtee lapsesta hakkaamalla. Niin se on.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #17 : 18.10.06 - klo:16:39 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Anime lähtee lapsesta hakkaamalla. Niin se on.


Aika asiatonta.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #18 : 18.10.06 - klo:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Anime lähtee lapsesta hakkaamalla. Niin se on.


Aika asiatonta.


Hih. Myyräpartiollahan on nyt selvästi joku vanhojen hokemien esillekaivuupäivä. Kuinkahan monella tuokin on haalarimerkkinä?

Taidan kyllä hyväksyä jonkinlaisen väkivallan. Mielestäni on "ihan ok", jos kersa vaikka puraisee minua käteen, niin voin kyllä puraista takaisin ihan vain siksi että tenava oppii, että pureminen yleensäkin toisen sitä pyytämättä on varsin epämiellyttävä ja kivulias kokemus.

Luunappeja on kyllä saatu pienenä, muistaakseni eräät vanhemmat siskot niitä ovat niitä minulle suoneet, mutta tämä tietenkin saattaa olla minun muistiharhani, eikä siitä saa ainakaan fyysisesti minua rangaista.
Kevyt väkivalta sisarusten välillä on mielestäni ihan terveellistä ja hauskaa, jos ei käytä apuvälineinä esim. nukkeja, joilla on täyskovamuovinen pää, tai vaikkapa rasvapulloja.

Vanhempien taholta ei tarvita mitään fyysisiä rangaistuksia, tai en oikein ehkä ymmärrä, että miten tilanne pääsee joissakin perheissä siihen, että pitäisi oikeasti ruveta lapsia kieltämään useammin kuin kerran jostain asiasta tai suuremmin torumaan. Tai siis auktoriteettihan on se ainut mitä tarvitaan, ja jos sitä on mutta pitää väkivaltaa silti käyttää, niin jommassa kummassa on vikaa, lapsessa tai vanhemmassa. Tai kummallisessa olosuhteessa. Ja sitten jos ei pysty tenavaa sanomalla pitämään kurissa, niin sitten voi miettiä että mikä siihen on syynä.  
Mutta henkinen väkivalta taas on sitten ihan eri juttu.

Ja muistaakseni joskus hämärässä menneisyydessä, jolloin ehkä olin jossain vaiheessa edes jotenkin angstinen teini yhtenä iltana, ja uskaltauduin sanomaan äidilleni haista paska, niin oli kyllä raikas kokemus saada sama haistattelu äidiltä takaisinkin päin. Eipä ole sen jälkeen tullut haistateltua. Oli se niin järkyttävää kun äiti sanoikin takaisin.

Mutta luettuani paljon menneisyyteen sijoittuneita romanttisia ja vähemmän romanttisia romaaneja, voisin kyllä kuvitella, että joskus fyysinen rangaistus on ollut ihan mukava. Kun rangaistuksen on maksanut vaikka saamalla kymmenen vitsan iskua takamukselle, on rikos sovitettu, ja kaikki sen voivat unohtaa ja antaa anteeksi, ja jatkaa eteenpäin, eikä sitä tarvitse sen kummemmin jauhaa ja selvitellä ja pyydellä anteeksi. "no miten sinä nyt koet tämän asian? plaa plaa"

Ala-asteella meillä oli muuten fyysisiä rangaistuksia, poikia laitettiin punnertamaan ja tyttöjä kyykkyhyppämään jne. Koulun ympäri juokseminen oli aika kevyt rangaistus, eikä mitenkään kamala, mutta sellaiset vähän nolaustyyppiset rangaistukset, joissa joutuu luokan edessä tekemään jotain, olivat vähän ikäviä. Useimmiten kyllä tekijä naureskeli muun luokan (hyväntahtoisen) kanssa.

Mutta kaikista ärsyttävimpiä juttuja muistaakseni oli ala-asteella oli  sellainen kysymysleikki, jossa ehkä voi ajatella saavansa henkisen rangaistuksen vastattuaan väärin.
Eli kun opettaja tuli luokkaan niin hän ei antanutkaan lupaa istua, vaan piti jäädä seisomaan, ja sitten ope randomisti valitsi aina jonkun, ja sitten piti vastata open esittämään päässälaskukysymykseen. Jos vastasi oikein nopeasti sai istua, muuten piti jäädä seisomaan. Ja ah, mikä helpotus jos heti osasi vastata oikein, sillä ei ollut mitään kovin herkkua jäädä seisoskelemaan viimeiseksi sinne tenttavaksi. Tosin en kyllä tainnut jäädä kertakaan, mutta pelkkä oman vuoron odottaminen oli tuskallista.

Voi muistoja. Sitä opettajaa oli kyllä oikeastikin niin ikävä yläasteella.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #19 : 18.10.06 - klo:20:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Ala-asteella meillä oli muuten fyysisiä rangaistuksia, poikia laitettiin punnertamaan ja tyttöjä kyykkyhyppämään jne. Koulun ympäri juokseminen oli aika kevyt rangaistus, eikä mitenkään kamala, mutta sellaiset vähän nolaustyyppiset rangaistukset, joissa joutuu luokan edessä tekemään jotain, olivat vähän ikäviä. Useimmiten kyllä tekijä naureskeli muun luokan (hyväntahtoisen) kanssa.


Käsittääkseni tuo ei ole enää laillistakaan. Ainakin aika karsealta kuulostaa ja en haluaisi itse tuommoiseen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #20 : 19.10.06 - klo:10:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Käsittääkseni tuo ei ole enää laillistakaan. Ainakin aika karsealta kuulostaa ja en haluaisi itse tuommoiseen.


Juu mutta ennen oli. Olen saanut mm. seuraavia rangaistuksia koulussa:

Tunnin seisominen rehtorin ovea vastapäätä.
Tunnin seisominen luokassa.
Opettaja työnsi minut kumoon, kun en ollut riittävän lähellä soppakauhaa.
Opettaja heitti minut lattia pitkin (huom.kynnykset) ulos luokasta.
Liikunnanopetta haastoi minut tappeluun. Sai itse muuten turpaansa eikä tullut jälkipuheita.
Tunnin seimonen luokan nurkassa katse seinään.
Karttakemin lyöminen pulpettiini. Sormet oli siinä mennä.
Kolme vuotta saksan opettaja sanoi minua suureksi rakastajaksi,
kun lausuin saksan leben (elää) sanan liikaa iillä (lieben) rakastaa.
Kolmen tunnin jälki-istunnolla (koko luokka)

Toisaalta osasimme sitten myös kaikkia temppuja. Kuten historianopettajan babyfiatin siirtämisen väärinpäin parkkiin poliisilaitoksen eteen. :lol:
Acta, non verba.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #21 : 19.10.06 - klo:23:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Ala-asteella meillä oli muuten fyysisiä rangaistuksia, jne. jne. blaa blaa...


Käsittääkseni tuo ei ole enää laillistakaan. Ainakin aika karsealta kuulostaa ja en haluaisi itse tuommoiseen.


Tämä kaikki 94-96, kuinkahan laillista se silloinkaan oli.
 Olin silloin pieni polkkatukkainen ala-astelainen, mutta en kyllä jaksanut sulattaa kaikkea mitä opettaja sanoi.

[muistelmat alkaa]
Kerran kun opettaja latoi koepaperit eteemme tuntia lupaamaansa aikaisemmin, kysäisin hienovaraisesti että eikös tämän pitänyt olla vasta seuraavalla tunnilla. (Periaatteesta ja siksi että en nimittäin ollut yhtään kerrannut edellisenä päivänä, koska olin ollut reissussa,  ja olin ajatellut voisin ehkä vilkaista tehtävävihkoa sitten ekalla välitunnilla. Niin paljon kun nyt ala-asteella mitään tarvitsi lukea.)
Opettajapa tästä kimmastui ja nyppäisi minulta koepaperin pois ja huusi "Teetkö sinä sen nyt vai myöhemmin?"
Vastasin, periaatteesta, että myöhemmin, pakkasin repun ja lähdin tunniksi kotiin :P

Ala-asteella muuten lintsasin varmaan joka toisen ruotsin tunnin vahingossa. Unohdin vain mennä niille tunneille aina. Olin siis ihan kamala lusmu selvästikin...

No niin. [Muistelmat loppuu] tähän. On taas niin aiheen vierestä. Joku voisi perustaa "kauneimmat koulumuistoni"-aiheen niin voisin siellä jatkaa sitten. :/

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #22 : 20.10.06 - klo:18:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"
[muistelmat alkaa]
Kerran kun opettaja latoi koepaperit eteemme tuntia lupaamaansa aikaisemmin, kysäisin hienovaraisesti että eikös tämän pitänyt olla vasta seuraavalla tunnilla. (Periaatteesta ja siksi että en nimittäin ollut yhtään kerrannut edellisenä päivänä, koska olin ollut reissussa,  ja olin ajatellut voisin ehkä vilkaista tehtävävihkoa sitten ekalla välitunnilla. Niin paljon kun nyt ala-asteella mitään tarvitsi lukea.)
Opettajapa tästä kimmastui ja nyppäisi minulta koepaperin pois ja huusi "Teetkö sinä sen nyt vai myöhemmin?"
Vastasin, periaatteesta, että myöhemmin, pakkasin repun ja lähdin tunniksi kotiin :P

Ala-asteella muuten lintsasin varmaan joka toisen ruotsin tunnin vahingossa. Unohdin vain mennä niille tunneille aina. Olin siis ihan kamala lusmu selvästikin...

No niin. [Muistelmat loppuu] tähän.


.. kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää ja tällaisia kaikenmaailman palstoja lukee.. ei sitä vaan mun aikana ala-asteella pinnattu. Mutta luokanvalvojaa ei ole yhtään ikävä.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #23 : 22.10.06 - klo:16:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"
Voi muistoja. Sitä opettajaa oli kyllä oikeastikin niin ikävä yläasteella.


Siis kuka ihme sun opettaja on oikein ollut? Älä kerro nimiä täällä,  mutta olen aika häkeltynyt...

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #24 : 24.11.06 - klo:14:32 »
Pinnin mainitsemat nolausjutut kuulostaa aika hirvittäviltä. Ehkä jos on sosiaalisesti tosi vahva, niin sen voi kestää, ite olisin esim. ala-asteelaisena mennyt ihan rikki (riittävästi analogisia kokemuksia, et voin kuvitella).

Äite ja isä eivät koskaan käyttäneet väkivaltaa. Kerran isä suuttui toden teolla ja otti veljestä kiinni ja kaatoi maahan. Myöhemmin sillä oli kauheat tunnontuskat. Aiheesta keskuteltiin aika kauan. Lapsuuteni vuoksi en ole koskaan pitänyt minkään lajista väkivaltaa edes vaihtoehtona kanssakäymisissä kenenkään kanssa. Siksi tuntui aika oudolta, kun kaikki lukiokaverit tuntuivat pitävän kaiken maailman kurituksia hyväksyttävinä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #25 : 24.11.06 - klo:17:25 »
En tiedä uskallanko omasta lapsuudestani kertoa, kun on asianomaisia foorumilla, :) mutta yllätyin kyllä, kun luin uutislehti 100:sta kuluvalla viikolla, että lapsen fyysinen kurittaminen on kielletty syntymävuonnani -84.

Muistan kyllä saaneeni tukkapöllyä ja luunappeja, ehkä kerran tai kaksi, mutta ne kerrat muistuu mieleen. Vaikka itse en fyysistä kuritusta käyttäisi en koe, että olisin yhtään henkisesti vakaampi ihminen ilman niitä kokemuksia.

(ps. olin hermojaraastava pikkupoikana, kysykää isosiskoilta)

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #26 : 25.11.06 - klo:19:40 »
Minusta kyllä melkoisen turhaa käydä lailla kieltämään tukistamiset tai luunappien antamiset. Tukkapöllyä on tullut ja luunappeja saatu, ja aivan tasapainoinen nuori minusta on silti tullut. Kyllä se kummasti hillitsi, kun äiti/isä kysyi että tukistanko, ja jos ei hillinnyt niin viimeistään se kun tukkapöllyä tuli. Se on sitten asia erikseen, jos käydään lyömään/potkimaan.

Enkä kyllä oikein tiedä, miksei yläasteikäisiä saisi laittaa punnertamaan tai ala-asteikäisiä nurkkaan seisomaan. Tuskin tulee hirveitä traumoja, jos ope käskee 14-vuotiaana punnertamaan 5 kertaa. Ennemmin toki laitetaan luokasta pihalle, mutta ei siitä nyt kannata oikeusjuttua nostaa jos punnertamaan laitettiin. Saa tuolla armeijassakin tehdä vaikka ja mitä, itseltä meinasi lomat palaa kun nautin kaksi pullollista olutta lomabussissa. Tuli sitten kuus tuntia ylim. palvelusta... Punnerrettu on, ja juostu. Siltikään ei tulisi mieleenkään valittaa jonnekkin oikeuskanslerille että voi voi kun on väärin...

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #27 : 26.11.06 - klo:16:56 »
Olisin mk.n kanssa eri mieltä. On todella vaikeaa määritellä, minkälaisista osista nuo kokemukset muodostuu. Viittasin aiemmin itseeni ala-asteelaisena.

Taisin olla neljännellä, kun luokan pikkujouluissa opettaja veti sen rippikouluklassikon, jossa yksi hahmo istuu tuolilla ja esittää mopokuskia. Muille on kerrottu, että hahmo istuu vessanpöntöllä. Itkin itseni uneen (inttitermistöä, kuulemma) sinä iltana. Yksinäisyyteen olin jo jokseenkin tottunut, mutta opettajan johdolla koko luokan nolaamaksi joutuminen oli liikaa. Myöhemmin olen miettinyt, että jos olisin ollut sosiaalisesti vahvempi, jos minulla olisi ollut kavereita, tai jos se tilanne olisi ollut jotenkin toisenlainen, vähemmän vihamielinen, olisin ehkä voinut liittyä nauruun. Mutta ne kaikki ovat sellaisia faktoreita, ettei mikään opettaja voi niitä luotettavasti mitata, kun alkaa soveltaa toimenpiteitä oppilaisiin. Siksi on paljon helpompi kieltää nolaukset sun muut henkiset ja fyysiset nöyryyttämiset kokonaan.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #28 : 26.11.06 - klo:17:37 »
Kuinkahan avarakatseinen humanisti ja ihmisystävä mk:kin olisi nyt, jos olisi saanut aikanaan olla ilman mitään mainittuja kurmotuksia?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Väkivallan käyttö kasvatuksessa
« Vastaus #29 : 26.11.06 - klo:22:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kuinkahan avarakatseinen humanisti ja ihmisystävä mk:kin olisi nyt, jos olisi saanut aikanaan olla ilman mitään mainittuja kurmotuksia?


Ei noin saa ruveta toisia syyllistämään. Se ei varmaan ole vaikuttanut tasan tarkkaan mihinkään. Kyllä ne ihan muusta ne avarakatseisuudet ja muut johtuu...siitä mitä lukee, millaisissa porukoissa pyörii ja kuinka näkee muutenkin maailman eli millainen maailmankuva kehittyy. Outo ajatus, että vanhempien luunappien määrä siihen jotenkin vaikuttaisi. Minun mielestä on yksi hailee, tuleeko se kuri kodissa sitten luunapeista, lahjomisesta vai jostain muusta, kunhan jostakin tulee. Siis tasapainoisia ihmisiä kasvaa ihan riippumatta siitä, että tuliko niille lapsena montako tukkapöllyä. Ja entäs kurittomat tai muuten toisenlaisen kasvatuksen saaneet lapset, varmasti heissäkin on tiukemman linjan ihmisiä, ihmettelisin jos ei olisi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."