Kirjoittaja Aihe: Kasvit II  (Luettu 39896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #15 : 13.07.15 - klo:18:57 »
Veden ei tarvitse olla kuumaa. Riittää, ettei se ole kylmää. Moni huonekasvi pitää siitä, että se kastellaan huoneenlämpäisellä, seisoneella vedellä. Seisoessaan vesiastian pohjalle painuu joitakin ainesoisa, joita on vesijohtovedessä ja joisgta kasvit eivät niin pidä. Sadevesi on aina poikaa kaselussa. (En kyllä osaa sanoa kaupunkien ilmansaasteista, joita liukenee sadeveden mukaan)

Kahvia voi kokeilla. Santpauliat suositellaan kasteltavan vedellä, jonka ph on 4,5, siis hapan. Lannoitteethan kasjevat kasteluveden ph:ta, mutta ilman mittaamista on vaikea sanoa, minkä verran. Siis jos santut viihtyy nykyisellä kastelulla ja lannoituksella hyvin, on turha kokeilla kahvia, mutta sehän on ihan omassa harkinnassa, mitä kokeilee.  :023:

Kerrothan tuloksista.  :039:

Kiitos!  Kerron ilman muuta. Kahvista kuulin puhuttavan, että joku kukittaa pauliansa juuri tarjoamalla kahvia, mutta minulta kuolema vain vauhdittui. Kahvi oli seissyttä jämäkahvia.

Tavallisesti koetan muistaa seisottaa kasteluveden. Huonekasvien kohdalla se tulee muistettua talvisin paremmin, ne jäävät terassipuutarhan varjoon kesällä jolloin kasvukausi edellyttäisi suurta huolellisuutta.

Hikeennyksissäni sulloin kolme pauliaa samaan astiaan ulkoruokintaan koko kesäksi. Katson tapahtuuko niissä mitään uusiutumista tai toipumista. Sitäkin mietin tietty ovatko kasvitaudeille kuinka arkoja. Samoin lajikkeita ja niiden jalostusastetta kaikkeen tällaiseen katsoen.

Toinen suuri unelmani on menestyvä atsalea sisätiloissa,  en ole onnistunut. Siinä taidettaisiin tarvita uv-lanppua jollaista kyllä talveksi olen alkanut harkita. Tämä asunto on aika hämärä kun on alin kerros ja puut varjostavat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kasvit II
« Vastaus #16 : 13.07.15 - klo:19:23 »
Minullakin toinen orvokkiruukku lopettelee kukintaa, mutta toisessa ollaan niin isoa ja komeeta ! Pelakuut kukkivat runsaasti, mutta onnellisin ostotaimista olen koristetupakasta.  heiveröisen alun jälkeen se nyt ryöhyää sääkukkien ja muutaman
vaaleanvioletin orvokin kanssa suurimmassa ruukussani.

Olen ihastuksissani kun sain itsekasvattamani tuoksuherneet juuri availemaan ensimmäisiä nuppujaan. Samoissa mullisa on myös viimevuotisten gladioluksien mukulat. Ensimmäinen on avautunut, mutta se on kääntänyt selkänsä katsojaan päin ja tuijjottaa viereistä valkoista tiiliseinää.
Vielä on kylvösiemenistä nousseet vankat malvat. Nuppuja on vahvasti, mutta yhä ne ovat supussa.
Hyvin ratkaisevaa on, että paikka, lämpö ja kastelu ovat ideaalit. Seinän vierellä on lämpöä, sitä vähää mitä tänä kesänä on saatu.

Suloinen vaaleanpunainen teeruusupensas kärsii sateesta. Nuppuja on, mutta osa ainakin mätänee ennen kukintaansa. :'(

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #17 : 13.07.15 - klo:19:28 »
Kesä on pelakuun täälläkin. Itse odotan samoin gladioluksia ja tuoksuherneitä avautumaan. Tosin ainakin gladiolus saattaa viivästyä kun on niin koleaa.
Punapellava on toistaiseksi tuottanut yhden (1) kukan mutta hyvin kauniin. Ruusubegonialla on jokin mammuttitauti lehti kasvaa kohta vuorenkilven mittaan. Se teettelee kukintoa.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit II
« Vastaus #18 : 14.07.15 - klo:09:01 »
Lupiinikedollahan sitä tuntee ajelevansa, jos ei katso asfalttitietä. Tiet ovat kukkivan lupiinin reunustamat. Paikallinen Forssan lehti kirjoitti kasvista pitkän artikkelin. Tämä on vieraslaji, mutta tullut pysyäkseen. Muistan kuinka taannoin lehdistössä ihmiset kirjoittivat, että tielaitoksen miehet koneella kylmästi kauniit kukat ajavat poikki. Tämän paineen alla annettiin periksi ja leikkaaminen lopetettiin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #19 : 15.07.15 - klo:17:56 »
U,lkopiha saa nyt pari gerberaa ja hopealehteä kun terassi nelosellakin on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #20 : 16.07.15 - klo:08:58 »
Jos vähän lämpöä kestäisi kasvaisi villiviini lujasti ja Clematis ehkä kukkisi. Minun tekisi tavattomasti mieleni vohkia urheiluhallin liepeeltä yksi.

Joitakin havuja tekee samaten talvea vasten jälleen mieli. Punapellava saattaa kaivata suorempaa aurinkoa kuin tuossa saa, ehkä siirrän sen ulkopihalle.  Viisi vuotta sitten pensasaidan kätköön istuttamani georgiini kasvaa tyylikkäästi muttei kuki. Olisin suonut olleeni rohkeampi mutta pelkäsin herra ei-eitä vielä. En tiedä kuinka se siirretään nimittäin.

 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kasvit II
« Vastaus #21 : 16.07.15 - klo:15:47 »
Meillä villiviini joka otettiin saunarakennuksen seinältä kokonaan alas vajaa kolme vuotta sitten kun rakennusta rempattiin, on oikein ottanut vauhtia moisesta kidutuksesta.
Aiemmin se nousi rapattua seinää vain yhdestä kohtaa. Nyt se leviää koko seinälle.
Ilmeisesti se otti uusia kiinnityksiä niistä maahan revityistä pitkistä rennoista varsitaan.

Malvat alkavat kukkia. Mistä lie nuo kaksi erilaista monivuotista malvaa, ruusumalva ja kiiltomalva, meidän pihaan siemenestä levinneet.  Linnut kai tuoneet.
Kolmas laji on yksivuotinen kaupan siemenpussita kylvetty, jalostettu. Siinä on voimakkaan tumman pinkit ja suuret kukat. Olen kiitollinen kaikista kukkivista, sillä saan niistä iloa myös sisälle maljakoihin. Malva on aika hyvä kestämään leikkokukkana. Verrattuna vaikkapa tuoksuherneisiin ja syreeninkukkiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #22 : 16.07.15 - klo:15:59 »
Täälläkin terassi kolmosella saatiin ilmainen kukoistava elämänlanka kasvamaan pitkin heidän hieman ränstynyttä köynnösruusuaan. Sille ei ole tehty mitään sanoi emäntä, kun he ovat niin paljon poissa ja saivat ruusunkin perintönä edelliseltä asukkaalta. Siksi oli hyvillään kun lintu tuonut sen toisen kukkasen kasvamaan pitkin varsia. Näyttää hoidetummalta.

Tein rohkeasti reilun kukkapenkin pihalle ikkunan alle, marketoita ja sinisiä marketan näköisiä ja joutakin rehevän suuria punaisia jotka ostettiin koska näyttivät hyvältä, en edes nimeä kysynyt. Tein laudasta ja kivistä ja ruukkusorasta seinää vasten esteen ettei ole nokan ropsauttamista. Penkistä tuli hyvin kaunis.


Taas joku rytyyttää terassilla täytyy mennä katsomaan kuka tilaa ja mitä

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #23 : 18.07.15 - klo:18:57 »
Sienihän ei varsinaisesti ole kasvi vaan jokin sinnepäin, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua menkööt kasveina. Olen päättänyt suorittaa sienikokeen. Hautaan syömiseltä jääneen tuoreen paistamattoman kanttarellin tai pari pihalle ja koetan josko sen rihmoissa olisi vielä potkua. Tämmöinen sade jos jatkuu ja koe onnistuu saa kohta koko talon väki poimia sienensä omalta pihalta.

Taisin löytää maksaruohon istutuskeskiön, se on levinnyt valtavasti pitkin pihaa eli maaperä on sille sopiva. En tunne maksaruohoja mutta tämä on jokin ihan tuttu, violetit kukat ja tyypillisesti lamoava kasvutyyli ja hauskat liuskemaiset ruusukkeena kasvavat lehdet. Niitä on eniten ja suojaisasti esikkojen takana jossa on vaikea ajaa moottorileikkuria. Siis se joka esikkojakin harrastaa on asialla.

Itse kasvatin siperianmaksaruohoa viime kesänä mutta maa sillä kohden oli niin hiekkainen ja kivikkoinen että ihmettelen sen hengissäpysymistä. Suuresti se ei ole levinnyt mutta kukkii.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit II
« Vastaus #24 : 23.07.15 - klo:07:49 »
Totean ensin erehtyneeni maksaruohon lehdistä, ne ovat suikeita vain. Kukka on kauniin sinivioletti ja muistuttaa pulloharjaa, hyvin pienen pullon harjaa.

Nelosterassin edessä kasvaa lisäksi hanhikkia muistuttavaa keltakukkaista mutta hanhikki se ei ole, lehti on kauniimpi. Eilen kävelyllä löysin paikan jossa se oli ehkä karannut puutarhasta, kasvoi yhden ylämäen autonkääntöpaikan reunoilla ylitsepursuten joten arveluni mukaan en tehnyt rikoksellista tempaistessani siitä muutamia kourallisia siperianmaksaruohoni seuraksi.

Ihme kyllä, leimukukat eivät ole kuolleet pienessä parvekelaatikossa. Ne voisi kyllä istuttaa sen raivokohtausgerberan tilalle, eihän se viihdy kuin ruukussa jonkin aikaa. Syysleimu kun on monivuotinenkin. Osa krasseista muutti pihalle myös koska terassille ei mahdu.

Mutta minua ilahduttaa uusi havu, mänty jotakin, uusi suurikukkainen tanakkavartinen köynnösruusu sekä mainitut suurharakankellot.
Säätyyppiin kuuluu kirvavaara eli krasseja saa kyttäillä ja reagoida salamannopeasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit II
« Vastaus #25 : 23.07.15 - klo:11:23 »
Ylen sivuilta:

http://yle.fi/uutiset/sauli_naantalista_soitti_radion_luonto-ohjelmaan__kuuntele/8174818

*

Mikä on ainakin 1,5m korkea kasvi, jolla on raparperin lehtien kokoiset lehdet? Kukat on hyvin hailakan punertavanharmaat (jos eivät ole vielä nuppuja) ja muistuttavat jotain takiaista. Niitä kasvaa muutama kävelytien varressa rehevällä paikalla Niinivaaran ja Nepenmäen rajoilla. Ihan kuin kasvit olisivat kasvaneet pituutta joka kerran?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kasvit II
« Vastaus #26 : 23.07.15 - klo:11:55 »
En saanut radiota kuulumaan, mutta aamun lehdessä kerrottiin, että Sauli kysyi palsternakasta.

Tuo sinun kysymäsi taitaa olla tämä :   http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/14342#.VbCq27X7NFs

Katselimme saman sukuista keltakukkaista kasvia puistossa. Se tuoksui voikakkaasti kuten tuomi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit II
« Vastaus #27 : 23.07.15 - klo:12:06 »

Tuo sinun kysymäsi taitaa olla tämä :   http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/14342#.VbCq27X7NFs

Katselimme saman sukuista keltakukkaista kasvia puistossa. Se tuoksui voikakkaasti kuten tuomi.

Katselin nettiä ja se taitaa olla isotakiainen, mutta olen juuri lähdössä sinne päin ja varmistan. Se kasvaa niin lähellä, että melkein näkyy parvekkeelle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kasvit II
« Vastaus #28 : 23.07.15 - klo:12:11 »
Joo isotakiainen onkin komea. Ruttojuuri on erikoinen, varsinkin alussa.

Muuten, Ilja Repin aloitti piirustusopintonsa piirtämällä mallista isotakiaisen lehteä.
( muistuma eräästä taidekirjasta )

 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit II
« Vastaus #29 : 23.07.15 - klo:16:09 »
Isotakiaisia ovat. Lehdet on samanlaiset kuin kuvissa. Niitä on kymmenkunta ja isoimmat julman kokoisia; reilusti yli kaksimetrisiä. Ohdakkeita kasvaa aika paljon yhdessä toisessa paikassa ja molempia täytyy pitää vähän silmällä josko niihin tulisi tiklejä. Ne tykkää noiden kasvien siemenistä.

Muita hyvin isoja kasveja alueella on joitain putkia, jotka nekin on yli kaksimetrisiä, mutta ei kuitenkaan jättiputkien pituisia.

Metsän reunassa on joskus ollut talo; paikka näkyy vielä selvästi maastossa ja se selittää toukokuussa kauniisti kukkivat pensasmaiset puut. Puut oli ihan täynnä pieniä, valkoisia kukkia. Tutkin niille nimeä hartaasti netistä ja täytyy olla luumupuita. Olivat kukassa tosi kauniita.