Kirjoittaja Aihe: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?  (Luettu 20801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #75 : 24.04.15 - klo:14:01 »
Kysyn nyt ja vakavampana kuin kai koskaan, mistä saakka körttiläisyys on merkinnyt itseisarvoa. Sekö tekee ihmisestä siis kypsän, ajattelevan, kohtuullisen itsenäisen ja päätöksiin kykenevän?

Herännäisyys ilmoittaa "puolustavansa arkaa ja epäröivää uskoa jossa ihmisen ja Kristuksen väliin ei aseteta mitään".

Siltä pohjalta kai kukin poliittisissa valinnoissaankin Jumalansa edessä seisoo tai kaatuu. Ei herännäisyys voi olla, niin itse ymmärrän, kulttuuripoliittinen perinneliike. Silloin aletaan palvella pikemmin luotua kuin Luojaa. Joka näkee, että oikeisto toimii nyt viisaasti, oikeudenmukaisesti ja tulevat seuraukset harkinneena, hän vastaa harkintaansa äänestäen oikeistoa. Joku toinen valitsee toisin, ja vastaa siitäkin enintään Jumalalle.

Olisi miellyttänyt itseäni, jos asiasta olisi saatu asiakeskustelu, eikä oitis heittäydytty perin dramaattisiksi, eikö täällä saa olla? No, ei saatu. Siitäkin kukin Jumalansa edessä vastaa, niin pyytäjä kuin vastaaja. Syyt eivät kuulu kenelkekään.

Mutta niin arvelen, että tämä voi merkitä  ainoastaan tilapäisseuraa. Kukin voi leikkiä kotiaaveidensa kanssa, mutta sellaisista olisi kasvettava myös irti ja eteenpäin. Kristityt näkevät kaiketi viihtyvänsä erityyppisessä seurapiirissä, ja neuvotaankin hakeutumaan toisten joukkoon, ei jättäytymään yksikseen. Se saattaa olla myös ikäkysymys. Vastuunkantajat ikääntyvät mutta niin kasvaa uutta joukkoa mukaan.

Siitä huolimatta. Jos ollaan ensin körttiläisiä ja sitten kristittyjä, ei kaikki ole ehkä aivan kunnossa.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #76 : 24.04.15 - klo:14:37 »


Siltä pohjalta kai kukin poliittisissa valinnoissaankin Jumalansa edessä seisoo tai kaatuu. Ei herännäisyys voi olla, niin itse ymmärrän, kulttuuripoliittinen perinneliike. Silloin aletaan palvella pikemmin luotua kuin Luojaa. Joka näkee, että oikeisto toimii nyt viisaasti, oikeudenmukaisesti ja tulevat seuraukset harkinneena, hän vastaa harkintaansa äänestäen oikeistoa. Joku toinen valitsee toisin, ja vastaa siitäkin enintään Jumalalle.


Körttifirmassa äänestyskäyttäytyminen oli vielä paljon laajempaa kuin sateenkaarihallituksella. Kaikkia puolueita paitsi KD:tä äänestettiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #77 : 24.04.15 - klo:15:26 »
Juhani sanoiksi puki sen, mitä olen ihmetellyt. Että kommunistia ääenestetään ennemmin kuin kristillisdemokraattia. Tässä suhteessa aika on mennyt ohitseni tässä liikkeessä ja asiaa pitää sulatella. Kyllähän Kd:n kannattajilla on sama Raamattu kuin meillä, mutta ei "siikkareita".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #78 : 24.04.15 - klo:16:45 »
Juhani sanoiksi puki sen, mitä olen ihmetellyt. Että kommunistia ääenestetään ennemmin kuin kristillisdemokraattia. Tässä suhteessa aika on mennyt ohitseni tässä liikkeessä ja asiaa pitää sulatella. Kyllähän Kd:n kannattajilla on sama Raamattu kuin meillä, mutta ei "siikkareita".

KD:n kannattajat tulevat etupäässä amerikkailaisperäisistä evankelikaaleista (viidesläiset) ja helluntailaisista. Laestadiolaiselle se ei ole sallittu puolue ja ideologia on aika etäällä minun ajattelustani. Joka tapauksessa vastustan uskontopuolueita riippumatta uskonnosta, mitä se kannattaa. Tuhot on nähty tässäkin liikkeessä, mutta jotain on opittu. Edustetaan omaa uskonnolista näkemystämme/vakaumustamme maallisissa puolueissa ja pidettän ne kaidalla tiellä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.15 - klo:18:01 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #79 : 24.04.15 - klo:18:13 »
Eipä noita kommunisteja kovin ahkerasti äänestetty!

Suomen Kommunistinen Puolue: Osuus äänistä 0,3%, Äänimäärä 7529

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #80 : 24.04.15 - klo:18:38 »
^Ja siihen lisäksi KTP 1100 ääntä, niin saadaan kommunistien yhteissumma.  Juhani puhui kyllä jostakin körttifirman äänistä; mitä sillä sitten tarkoittanee?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #81 : 24.04.15 - klo:18:39 »
Niinpä, minä en ole vissiin kärryillä. Tärkeätä on kuitenkin se, että vapaitten suuntien ihmiset saivat arvonsa vasta poliittisen toiminnan kautta. Raino Westerholmin perustettua liikkeen ja kun saatin ensimmäinen kansanedustaja. Vasta sitten tämän  suunnan ihmisiä alettiin ottaa tosissaan.