Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen X  (Luettu 39969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #30 : 06.04.15 - klo:09:22 »
Pikkuisen henkilötietoja edellämainitusta.

Lauri Oikarinen on eläkkeellä oleva Kajaanin kirkkoherra ja poikansa on pappi. Hänen vanhempi veljensä Esko oli aikoinaan Herättäjän pappina Helsingissä. Esko kuoli syöpään 1990 luvun alussa. Esko oli Jyväskylän juhlilla 1991 jo hyvin huonokuntoinen.

Juhani Huttusen isä oli täällä foorumissa ahkera kirjoittaja ja oli vielä Oulun juhlilla Marttansa kanssa tapaamisessamme, missä kertoi aikansa olevan hyvin vähissä ja syksyn lopulla siityi iäiseen isänmaahan.

No mutta! Kiitos!  :icon_biggrin:  on suurta tietää kirjoittajista. Toinen syy miksi teksti ei ole yhtään vaikeata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #31 : 06.04.15 - klo:09:32 »
Kreikkaa opiskellessa vaihtelee suuri riemastus ja innostus, kun huomaa että osaa lukea Novumia (paitsi että pelkää vain muistavansa mitä siinä kohtaa sanottiin) ja ditten kun joku verbi pitää määrittää irrallaan asiayhteydestä niin jokainen menee väärin eli ei tää tentti vielä mene läpi ensi yrittämällä. Menen uudestaan sitten  :icon_biggrin:

Halusin oppia Novumia kun kerran yksi pappi kertoi kuinka Jeesus kyseli Pietarilta ylösnoustuaan, Simon, Johanneksen poika. Siis aletaas alusta. Rakastatko sinä minua ( enemmän kuin nämä muut johtuukin kai siitä että Jeesus käyttää eri verbiä kuin Pietari loppuun asti)

Jos olisi saanut enemmän tietoa tuosta alkukielisyyden perusteella tapahtuneen kuvauksesta niin wau. Mutta saarna siirtyi siihen kuten neuvovat, narraatioon voi itkua. Ja pastori toteen, että minä ajattelen että Pietari oli silloin hyvin pienellä paikalla.

Eieiei teki mieli karjua, jatka siitä äskeisestä!  Ei minua kiinnosta tuo mitä sinä ajattelit vaan mitä on Raamatussa, eikä pidä olettaa että kuulijoille on tuttu käsite tuo "olla pienellä paikalla". No, opetellaan sitte itte. Itä-Suomen yliopistoon pääsi tekstikurssille mikä merkitsee ettei sinänsä mukava opettaja korjaa minun kotitehtäviäni eikä voi kysyä.

Se on vaikea kieli. Mutta tärkeä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #32 : 08.04.15 - klo:14:32 »
Olen Olli Jalosen  kirjan lumoissa. 14 solmua Greenwichiin on eri tyyliä kuin Poikakirja ja Miehiä ja ihmisiä. Vain muutamissa lauseissa löytyy samoja sanontoja.

Kirjassa matkataan 0-meridiaania, Halleytä seuraten, tehden tehtäviä joita nykyaikainen tekniikka mahdollistaa.
Muutoin pyritään niin alkukantaiseen kuin suinkin ottaen huomioon että matkalla on kolme miestä ja yksi nainen.

Matka kulkee mantereilla jalan, paitsi Sahara ylitettiin ilma-aluksella. Nyt purjehditaan Ghanasta St Helenalle purjelaivalla.
Tähän saakka olen vasta lukenut, n. 2/3 sta.

St Helena tuli googlailtua tarkemmin. Muistoissa minulla oli vain nimi Napoleonin karkoituspaikkana. Ehkä Iso-Britannian alamaisuuskin , mutta se että saari on niin pieni ja kaukana Afrikan ja Etelä-Amerikan välisellä Etelä-Atlantilla, tuntui oudolta.

Kerrontaan liittyen, googlailin hakusanoilla: Jamestown, Uudenseelanninpellava, araukaaria ja liljapuu.

Namibiasta on kolmen ja puolen päivän matka, Guineanlahdelta 2800 km. Saaren ensimmäiset asukkaat muuttivat 1500-luvun alkuvuosina.

Lokikirjan merkinnät tuntuvat mahdollisilta vaikka tarina on fiktiota. Ei ihme, että 20 vuotta meni Jaloselta materiaalin kokoamiseen ja kirjoittamiseen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #33 : 13.04.15 - klo:07:20 »
Huomena on kirjastossakäyntipäivä. Olen ajatellut tilata Augutinuksen Tunnustukset, ja sitten on tarkkaan valittava jotain viihteellisempää. On muutamia kotimaisia joita olen alkanut suosia. Joel Haahtela, Olli Jalonen, Ulla-Leena Lundberg, Antti Tuuri, jonka viimeisin oli kyllä pettymys.
Niihinkin saamme kokea. Kirjan voi myös heittää kesken, sanoo Otavan Heikki Reenpää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #34 : 16.04.15 - klo:09:04 »
Periferiassa asuville google on hieno tietosanakirja. Piti opetella ihan takitilleen 12 v starttimootorin toiminta. Toteaisin, että solenoidi ja pendix pelaavat, sillä kokeilin toiminnan pirtissä pikkuakulla. Nyt kuivattelen tuon möhkäleen leivinuunin suulla, paino jopa 20 kg. Ja tässä levähdellessäni tarkastan vielä starttinappulan maadoituksen. Se pitää tehdä ulkona hangella, mutta onhan hangellaolo tullut varsitielläni tutuksi. Hyräilen mielessäni laulelmaa "rikas mies jos oisin...", niin voisin tilata pihaan alv-miehen tupakille ja tekemään nuo hommat puolestani. Olen niin tärkeä, että meinaan ihan pakahtua  :003:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #35 : 16.04.15 - klo:10:24 »
Luen vuorotellen Augustinuksen tunnustuksia ja Arne Nevanlinnan Varma-nimistä kirjaa.

Augustinuksen pohdiskelut menneistä tekemisistään ovat vasta alullaan. Kuutisenkymmentä sivua olen lukenut. Omat ajatukseni ovat menneet saamaan suuntaan. Kanatasolla tietysti .
  :117:

Nevanlinna sarkasmi, oikeastaan parodia pappisperheen ikäneitotyttärestä ja muisteluksistaan ovat älykästä huumoria.

Molemmat lähtevät mukaan mökille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #36 : 17.04.15 - klo:10:12 »
Turun vaalitilaisuudessa Ilkka Kanerva teki "kusitolppana" olemisen enarin. Piti lopettaa ja poliisiaattueessa kotiin. Toisen laidan demokratia on tällaista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #37 : 19.04.15 - klo:13:02 »
Turun vaalitilaisuudessa Ilkka Kanerva teki "kusitolppana" olemisen enarin. Piti lopettaa ja poliisiaattueessa kotiin. Toisen laidan demokratia on tällaista.

Oliko ne poliisit sinulle vihaisia?
Pitikö maksaa kyydistä, nythän sinun ei tarvinnut ottaa taksia?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #38 : 19.04.15 - klo:13:12 »
Älä nyt. Referoin huonosti. Minähän olen täällä periferiassa ja Turku on vanha pääkaupunkimme ja kaukana täältä. :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #39 : 21.04.15 - klo:11:56 »
Älä nyt. Referoin huonosti. Minähän olen täällä periferiassa ja Turku on vanha pääkaupunkimme ja kaukana täältä. :039:

Ääääh, niin tietty.   Puhut lumesta ja kaikesta.

Oikeasti, siitä  tuli niin hirmuisen hauska referaatti  :044: mutta nekö vei Kanervan sitten.
Tänään minulta saattaa tulla joks lystikästä tekstiä itseltäni. Saan täällä itsekseni naurunpuuskia osaltaan siitä mitä niistä eilisistä kreikan lauseista olisi saanut kääntämällä riittävän sanasanaisesti..
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #40 : 21.04.15 - klo:12:56 »
Nauru pidentää ikää  :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #41 : 21.04.15 - klo:13:23 »
Augustinuksen tunnustukset .  Olen puolivälissä.  Voi kun olisi uudempi suomennos, muuten mahtavaa ja omalle kohdalle sattuvaa kertomista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #42 : 25.04.15 - klo:11:18 »
Kolme kuukautta sängyn kokoisessa vessassa kuuden muun naisen kanssa. Harras katolilainen Immaculée Ilibagiza selvisi ihmeen kautta Ruandan kansanmurhasta. "Elossa kertoakseen" kuvaa ihmisen käsittämätöntä kykyä silmittömään pahaan. Ja se pahan siemen on kaikissa. Oli mielenkiintoista nähdä youtube pätkä jossa päähenkilöä haastateltiin ja näytettiin mm. piilopaikan todellinen ahtaus. https://www.youtube.com/watch?v=Q7Od6V6Z3ug

Tätä ennen luin "Orjamarkkinat", lyhyitä tarinoita huutolaislasten elämästä. Henkilökohtaisella tasolla koskettava. Yöpöydällä odottaa vielä yksi historiallinen elämänkerta, mutta en ole varma tulenko pitämään siitä. :) (Laukon herra)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #43 : 25.04.15 - klo:15:50 »
Olen ehkä lukenut tuon Laukon herran, kuten aika paljon muutakin maamme historiaan liittyvää kaunokirjallisuutta. Jos tässä on suuri taistelukuvaus Nokialla, niin sitten se on tämä

Itse etenen hitaasti Augustinuksen tunnustuksia. Ne ovat näennäisestä kepeähköstä tyylistään huolimatta täyttä rautaa ihmisen syntisyydestä ja sen katumisesta Jumalan tultua
lähemmin tutuksi.
Kauan kesti Augustinuksenkin syntielämä. Hän kuului manikealaisen opin piiriin kotonaan Pohjois-Afrikassa ja vielä Milanoonkin muutettuaan.
Äitinsä jatkuva rukous alkoi vihdoin johtaa häntä kirkon piiriin. Piispa Ambrosius sai vihdoin kastaa lahjakkaan elämän etsijän.
Olen nyt vasta puolessa välin. Tässä A pohtii pahan olemusta. Yksi mielenkiitoinen vaihtoehto hänellä oli, sehän on puhuttanut täällä foorumillakin.
Jospa paha on samaa materiaalia josta Jumala loi taivaan ja maan, mutta jotakin jäi yli, ja siitä se kehittyi... Paha ei silloin olisi Jumalan luoma.  :017:

Jeesusta A ei mainitse nimeltä muulloin kuin lainattuaan Uutta Testamenttia. Hän sanoo useimmin Poika. Tai Vapahtaja tai Kristus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #44 : 26.04.15 - klo:09:50 »
Olen ehkä lukenut tuon Laukon herran, kuten aika paljon muutakin maamme historiaan liittyvää kaunokirjallisuutta. Jos tässä on suuri taistelukuvaus Nokialla, niin sitten se on tämä

Itse etenen hitaasti Augustinuksen tunnustuksia. Ne ovat näennäisestä kepeähköstä tyylistään huolimatta täyttä rautaa ihmisen syntisyydestä ja sen katumisesta Jumalan tultua
lähemmin tutuksi.
Kauan kesti Augustinuksenkin syntielämä. Hän kuului manikealaisen opin piiriin kotonaan Pohjois-Afrikassa ja vielä Milanoonkin muutettuaan.
Äitinsä jatkuva rukous alkoi vihdoin johtaa häntä kirkon piiriin. Piispa Ambrosius sai vihdoin kastaa lahjakkaan elämän etsijän.
Olen nyt vasta puolessa välin. Tässä A pohtii pahan olemusta. Yksi mielenkiitoinen vaihtoehto hänellä oli, sehän on puhuttanut täällä foorumillakin.
Jospa paha on samaa materiaalia josta Jumala loi taivaan ja maan, mutta jotakin jäi yli, ja siitä se kehittyi... Paha ei silloin olisi Jumalan luoma.  :017:

Jeesusta A ei mainitse nimeltä muulloin kuin lainattuaan Uutta Testamenttia. Hän sanoo useimmin Poika. Tai Vapahtaja tai Kristus.

Lutteerus tykkäsi paljon A:sta. "Miksi"... kuulee kysyttävän. Käytännöllisesti hän kuului augustinolaiseen munkkikuntaan, mutta ajatuksiltaan oli periaugustinolainen. R-sisko huomasi Kristuksen poissaolemisen A:n tunnustuksissa. Lutteeruskin huomasi tämän...
wilhelmi niskasen jäljillä