Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen X  (Luettu 39966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Tämän luin / tätä luen X
« : 17.02.15 - klo:15:36 »
Merja Merras: Ortodoksinen elämäntapa (Kirjapaja 1986)

Kirjan lainaamiseen liittyy pieni erikoinen piirre, sillä vasta kotona huomasin, että minullahan on itselläni sama ikoni kuin kirjan kannessa. Vain Kristus-lapsen katse katsoo hieman eri suuntaan  :eusa_think: 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #1 : 17.02.15 - klo:16:15 »
Olin ensin Merja Merraksen varajäsenenä kult.lautakunnassa, sittemmnin olin varsinainen.
En ole Merjaakaan nähnyt vuosiin, mutta hän on vaikuttajaihminen. Karismaa on.
Hän neuvoi minulle joitakin kirjoja, ja kertoi siitä miksi ortodoksit ruokoilevat kuolleiden puolesta. Heinolan naisyhteisö on MM:n käsialaa.

Minä puolestani luen edelleen Olli Jalosta. Nyt on menossa Isäksi ja tyttäreksi. Erikoinen odysseija eronneen miehen matkasta tyttärensä kanssa. Odotan mitä tuleman pitää, on aika erikoista tekstiä. Olen kuitenkin jo sisäistynyt kirjalijan ajatusmaailmaan. Paljon on tuttua , mutta Jalosen matemaattisuus ei kuulu minulle.

http://wiki.kirjastot.fi/index.php?title=Is%C3%A4ksi_ja_tytt%C3%A4reksi_%28Olli_Jalonen%29
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #2 : 23.02.15 - klo:16:40 »
Lagerlöfin Jerusalemin ja Lauri Oikarisen "Ihmisen uskon kehitys" jatko kuulostaa hienolta ja käsittämättömältä mutta on selkeää ja asiallista "James W. Fowlerin teorian konsistenssin analyysi". Oikarinen näemmä on vain hyvin selkeäkielisesti käännellyt Fowlerin kritiikin ja lähteet, sekä selvittää itse ajatukset tuosta kehityksestä.

se tuli käsiini aivan lohdutuksena. Saattaa ollakin hyväksi joutua irrotetuksi viitekehyksistä tai ryhmistä. Niillä on merkitys, mutta joskus  mitään sukulaisuus- tai kulttuurista pohjaa jollekin herätysliikkeelle ei vain ole, vähitellen alkaa oudoksuttaa ja jotakuta rupeaa pelkäämään. Se ei kenties ollut itte vihtahännän tempaus.

Sitten jää vain nähtäväksi kuinka paljon kukin ryhmä sietää, jos täytyy irrottautua. Ehkä ei voi vain ajatella että jokin joukko on oikeassa joku toinen väärässä. Sitä ei kirjoiteta mutta ajatellaanhan niin, sanotaankin.

Äkkiä vain ei tunnu että niinkään olisi. Ne rajat  löytyvät ryhmien sisältä, eivät välistä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #3 : 02.03.15 - klo:07:29 »
Hesarin nettiliitteessä on hyvä kertomus hoitotaiteesta, siihen voitaisi ehkä ryhtyä ja olla hyödyksi ja iloksi. Lapset 2-4 opiskelevat taiteita ja 1 luontoalaa diakonian jälkeen ja sisar osaa soittaa viulua ja kertoo hyviä ankkatarinoita. Minulla ei ole taidelahjoja mutta voisin orkanisoida nämä. 2 voisi viedä kuvia ja viimeiset vanhempineen soittaa.  :icon_biggrin:  vähän sinnepäinhän ne on jo ne joulukonsertit joissa ne tosin esittää musiikkia ikäihmisille. Saamme ilmaisen aterian mutta hyväntekeväisyys voisi toimia, täytyy ryhtyä selvittämään.  :icon_biggrin:  Tuli mieleni iloiseksi. :icon_biggrin:
« Viimeksi muokattu: 02.03.15 - klo:07:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #4 : 16.03.15 - klo:20:34 »
Luin ensimmäisen osan Jonas Gardellin trilogiasta Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin. Rakkaus. Se kertoo Tukholman homoyhteisöstä 80-luvulla, kun aids alkoi. Hyvin kirjoitettu, surullinen, ajatuksia herättävä. Herätti myös paljon keskustelua kirjapiirissämme eilen. Pitänee lukea kaksi muutakin osaa.

Menossa myös mm. Juhana Torkin Tarinan valta, Eeva Kilven kootut runot ja Hannu Nymanin Vieraiden varassa. Jatkan aina fiiliksen mukaan mitä milloinkin. Bussilukemisena työmatkoilla Jaakko Hämeen-Anttilan Islamin miekka, joka on ollut tauolla, kun olen sairastellut kotosalla pari viikkoa.

Eniten lukuaikaa päivittäin menee Hesarin seurassa - osa aamulla, osa töistä tultua.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #5 : 23.03.15 - klo:10:15 »
Olen keventänyt välillä lukemistoani. Hotkaisin Timo Sandbergin uusimman, Häränsilmän, enkä arvostanut sitä juuri miksikään muuksi kuin ' rahastukseksi'. Tietysti oli kiva lukea radiomastojen rakentamisen ajoista, kieltolain ilmiöistä ja laitapuolen kulkijoista silloisessa Lahdessa, mutta kirjailijan moraali ei ole ollut kovinkaan korkea kun on koonnut dekkari-romaanin useissa Lahden historioissa ja historiikeissä kerrotuista tapauksista. On liittänyt mukaan löyhiä juonikuvioita, arvattavia, ja siinä se.

Kyllästyneenä hömppään, otin Kari Kuulan kansantajuisen Hyvä, paha ja synti-teoksen.
Luin sitä sieltä ja täältä, ja tulin tiedostamaan eräitä juttuja. Tässä Kuula ei esitä valmiita kantoja, vaan esittelee Raamatun etiikan kysymyksiä ja rinnastaa ne meidän aikaamme.

http://www.karikuula.com/8
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #6 : 23.03.15 - klo:10:23 »



  Luin lepopäivän ratoksi edesmenneen SDP:n kansanedustajan Lyyli Aallon elämäkerran Sano Lyyli vaan! Mainiota ajankuvaa siinä oli. Suomi on todella ja totisesti muuttunut nopeasti monilta osin. :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #7 : 24.03.15 - klo:16:05 »
Itse asiassa olenhan minäkin lukenut, vaikka nuuta aina selitän. Halusin olla tontilla sen kansaa mistä ninun pitäisi opponoida seminaarissa ja ryhdyin Gabriele Amortihin An exorcist tells  his story ja More stories,  myllersin muutakin teeman kirjallisuutta jota ei enää muistakaan. ja toissapäivänä Torsti Lehtisen kirjan Saatana. Ortokirjan isien opetuksia sairaudesta.

Muttei eipä ollut ehkä aivan turhaa paneutua muuhunkin kuin välttämättä oli minimivaatimus. En aivan totta eläissäni ole ajatellut että pahahenki saattaisi hätyytellä ihmistä juuri tuossa määrin ja mittakaavassa. Minä tietysti heti uneksimaan että vot. Minä tilaan eksorkismin, ja paranen.  :icon_biggrin:  veljet ja sisaret, mitä on minun tekeminen?  Minähän en todella muista voimakkaan ärtymystilan ajalta mitään, ja kun se minuun iskee, se tuntuu ei-minulta. Ja se on kuulkaa pelottavaa.

Opin sitten että Suomessakin on rk-kirkko Suomessalla (tarkoitus on sanoa genetiivissä) oma eksorkisti. Ei tarvitsisi matkustaa Roomaan.
Muutoin minuun eivät täysin sovellu riivatun tunnusmerkit tosin. En saa primitiivireaktiota ristinmerkistä enkä rukouksesta. Riivaajahenkien ilmentymät ovat kuvauksen  mukaan sofistikoidumpia kuin Jeesuksen aikaan, mutta kehitys kehittyy.
« Viimeksi muokattu: 24.03.15 - klo:16:14 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #8 : 24.03.15 - klo:16:19 »
Luin koko nivaskan kärsimystä ja pahaa koskevaa kirjallisuutta kunnes kerta kaikkiaan kyllästyin. Oli määränäni jatkaa siitä työstä teodikean kokemiseen sen mukaan kuin kehittynyt jumalakäsitys on, ja käsitellä hieman teemaa kuinka se saattaisi olla dynaamisempi, kuin Hyrckin luokituksessa. Siis itse asiaanhan kuuluu kysyä miksi minä, siitä alkaa sen käsittely että tämä tapahtui minulle ja jos Jumala saa siinä sijansa on kaikki aika hyvin. Olisi oikeastaan aika juttu käsitellä kaikkia näkemyksiä mitä on, Lauri Oikariselka on Fowlerista aika hyvä väikkäri.

Mutta hyvät ihmiset kuinka kyllästyin.
Minä teen sen ensi vuonna.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #9 : 29.03.15 - klo:06:50 »
Aloitin Tuomas Hopun kirjaa Venäjän armeijassa ens. maailmansodan aikana vapaaehtoisina palvelleista suomalaisista. Jääkäreistä on kirjoitettu vaikka kuinka, mutta tämä ryhmä on jäänyt melkein tutkimatta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #10 : 29.03.15 - klo:12:03 »
Aloitin Tuomas Hopun kirjaa Venäjän armeijassa ens. maailmansodan aikana vapaaehtoisina palvelleista suomalaisista. Jääkäreistä on kirjoitettu vaikka kuinka, mutta tämä ryhmä on jäänyt melkein tutkimatta.
Kyllä, vaikka tappelivat ihan Balkanin vuorilla

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #11 : 29.03.15 - klo:16:15 »
Kyllä, vaikka tappelivat ihan Balkanin vuorilla

Silloin kun kärsittiin paljon vilua ja nälkää, oli Turkin ja Venäjän välinen sota 1870-luvulla. Mutta Venäjän armeijassa silloinkin.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #12 : 30.03.15 - klo:09:36 »
Hiljaisen viikon kunniaksi Juhani Rekolan Ruusumaanantaista pääsiäisaamuun.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #13 : 30.03.15 - klo:11:05 »
Luin löppilehdestä, että Kreikalta taas alkaa rahat olla lopussa. Hyvin ovat osanneet sosialisoida törsäysrahansa. Muitten pitää pakolla olla näköjänsä antamassa lisää velkaa, mikä jäänee maksamatta takaisin - siitä sosialisointivertaus.
Käyköhän meillä samoin?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #14 : 30.03.15 - klo:11:25 »
Luen hitaasti Olli Jalosen 14 solmua Greenvichiin. Sitä mainitaan hänen pääteokseksi, kestihän kirjoitusprosessi 20 vuotta. Etenen nautiskellen.

Äsken ilmestyi pöydälle Hengellinen Kuukauslehti. Se saa nyt etusijan .  Puhakan kirjoitus sukunsa historiasta ja etenkin mestarivalokuva siinä avaavat Pääsiäisviikon lukemiston. Korppien viisaudet katsoin jo ihka ensimmäiseksi. :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)