Kirjoittaja Aihe: Vähemmistöjen suojelu  (Luettu 5113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vähemmistöjen suojelu
« : 14.06.13 - klo:17:56 »
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, millainen vähemmistön pitäisi olla, että sitä pitäisi suojella? Onko oikea vähemmistö sellainen, joka saa kaiken median ja julkisuuden puolelleen, vaiko sellainen, joka ei saa millään taholla julkisuutta asialleen saati sitten myötätuntoa?

Riittäisikö vähemmistöön kuulumiseksi esimerkiksi sellainen usko Jumalan Sanaan, että siinä on totuus ja että sen mukaan itse kunkin tulisi ojentautua? Ja vaikka ei kaikessa onnistuisikaan, niin synnin synniksi sanominen ja pyrkimys siitä eroon (myös omassa elämässä) riittäisi.

Jotenkin mediaa seuratessa alkaa tuntua siltä, että juuri tässä on se todellinen vähemmistö, joka pienenee pienenemistään. Enemmistö tosin näyttää pitävän vähemmistönä niitä, jotka saavat kaiken mahdollisen tuen ainakin mediassa.

Mielestäni todellinen vähemmistö on sellainen, joka ei saa sanomalleen missään julkisuutta tai myötätuntoa.
« Viimeksi muokattu: 14.06.13 - klo:18:01 kirjoittanut onesimus »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #1 : 14.06.13 - klo:18:11 »
Riittäisikö vähemmistöön kuulumiseksi esimerkiksi sellainen usko Jumalan Sanaan, että siinä on totuus ja että sen mukaan itse kunkin tulisi ojentautua? Ja vaikka ei kaikessa onnistuisikaan, niin synnin synniksi sanominen ja pyrkimys siitä eroon (myös omassa elämässä) riittäisi.
Tämähän on sellainen asia mikä saisi olla vallitsevana enemmistössä.

Mielenkiintoinen pohdinnan aihe.

Vähemmistöjä on monenlaisia, julkisuudessa olevia, näkymättömissä olevia, kadehtittavia, syrjittyjä jne. jne.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #2 : 14.06.13 - klo:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: onesimus
Mielestäni todellinen vähemmistö on sellainen, joka ei saa sanomalleen missään julkisuutta tai myötätuntoa.

Ei kaikilla vähemmistöillä mitään sanomaa ole, kun vähemmisöön kuulumisen peruste ei likikään aina ole se, että olisi asioista jotakin mieltä.  Vähemmistöihin kuuluvat tuppaavat olemaan vähemmistön itsensäkin asioista keskenään erimielisiä. Ja toisaalta ei kai enemmistöllä ole mitään velvollisuutta tuntea myötätuntoa niitä kohtaan, joiden ajatuksia ei jaa?

Lainaus käyttäjältä: onesimus
Riittäisikö vähemmistöön kuulumiseksi esimerkiksi sellainen usko Jumalan Sanaan, että siinä on totuus ja että sen mukaan itse kunkin tulisi ojentautua? Ja vaikka ei kaikessa onnistuisikaan, niin synnin synniksi sanominen ja pyrkimys siitä eroon (myös omassa elämässä) riittäisi.

Ongelma on ainakin se, että mielestään juuri kuvaamallasi tavalla uskovat ovat keskenään kovin erimielisiä siitä, ketkä tuolla tavoin uskovat ja ketkä eivät. Muutenhan maailmassa olisi vain yksi ainoa kirkkokunta. Ajattele nyt vaikka kastekysymystäkin.
« Viimeksi muokattu: 14.06.13 - klo:19:42 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #3 : 14.06.13 - klo:19:42 »
---
Riittäisikö vähemmistöön kuulumiseksi esimerkiksi sellainen usko Jumalan Sanaan, että siinä on totuus ja että sen mukaan itse kunkin tulisi ojentautua? Ja vaikka ei kaikessa onnistuisikaan, niin synnin synniksi sanominen ja pyrkimys siitä eroon (myös omassa elämässä) riittäisi. ---



Hehän saavat mediassa huomiota, mutta se on aina kielteistä. Heitä haukutaan fundamentalisteiksi ja heidän suuhunsa laitetaan semmoisiakin sanoja, joita he eivät ole sanoneet. Otsikoilla, kysymyksillä ja muilla heistä tehdään naurunalaisia typeryksiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #4 : 14.06.13 - klo:19:46 »
Ei-kristityt lienevät vielä vähemmistönä Suomessa, mutta hyvin saavat äänensä kuuluviin marmattaessaan suvivirrestä, enkelitaivaasta ja muusta. Suomessa heidät otetaan tosissaan, mutta meneepä joku tuommoinen pässi Italiaan, niin he viis veisaavat näiden krusifiksifobiasta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #5 : 14.06.13 - klo:19:56 »
^Ei-kristitytkään eivät ole mikään yhtenäinen vähemmistö, eikä heistä likikään kaikilla mitään vaikkapa Suvivirren veisuuta vastaan ole. (Suvivirren yleisimmin veisatut säkeistöt eivät edes ole spesifin kristillisiä, vaan pikemmin yleisteistisiä, paitsi ehkä se kohta josssa Aurinko suo siunaustaan. Ehkä se onkin auringonjumalan palvontaa koko virsi  :017:)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #6 : 14.06.13 - klo:20:46 »
^Ei-kristitytkään eivät ole mikään yhtenäinen vähemmistö, eikä heistä likikään kaikilla mitään vaikkapa Suvivirren veisuuta vastaan ole. (Suvivirren yleisimmin veisatut säkeistöt eivät edes ole spesifin kristillisiä, vaan pikemmin yleisteistisiä, paitsi ehkä se kohta josssa Aurinko suo siunaustaan. Ehkä se onkin auringonjumalan palvontaa koko virsi  :017:)

Koko virsi  :017: On siinä muutakin kuin tuo ensimmäinen säkeistö.

1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.

2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.

3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.   

4.
Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

5.
Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.

6.
Maan, meren anna kantaa
runsaasti lahjojas,
tarpeemme meille antaa
sun siunauksestas.
Suo suloisuutta maistaa
myös sielun sanassas,
ain armos sille paistaa,
niin on se autuas.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #7 : 14.06.13 - klo:21:07 »
Tässä oli niin monta asiaa, jotka olivat määrittyelykysymyksia ja mielipide riippuu täysin siitä keneltä kysyy. Toisin sanoen minusta tehtävä on mahdoton vaikka se saattaa tuntua olevan toisin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #8 : 14.06.13 - klo:21:16 »
Koko virsi  :017: On siinä muutakin kuin tuo ensimmäinen säkeistö.

1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.

2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.

3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.   

4.
Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

5.
Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.

6.
Maan, meren anna kantaa
runsaasti lahjojas,
tarpeemme meille antaa
sun siunauksestas.
Suo suloisuutta maistaa
myös sielun sanassas,
ain armos sille paistaa,
niin on se autuas.

Aika jännä ilmiö, että tuota virttä on kouluissa jo pitkään laulettu niin, että mukaan on otettu vain kolme säkeistöä alusta. Jeesus-nimi on ollut liikaa jo vuosikaudet. Eli pienin askelin tämä etenee ikäänkuin jossakin tehdyn käsikirjoituksen mukaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #9 : 14.06.13 - klo:22:14 »
^Niin, ei minunkaan kouluaikoinani laulettu kuin kolme ensimmäistä säkeistöä, ja olen sentään jo viisikymppinen. Eikä niissä kolmessa ensimmäisessä ole mitään nimenomaisen kristillistä. Sisällön puolesta juutalainen, muslimi ja varmaan monen muunkin uskonnon edustaja voisi niihin yhtyä - jollei sitten takerruta tuohon ykkössäkeistön auringonlämpökohtaan! (eihän aurinko mikään siunaava luoja ole.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #10 : 14.06.13 - klo:22:15 »
Aika jännä ilmiö, että tuota virttä on kouluissa jo pitkään laulettu niin, että mukaan on otettu vain kolme säkeistöä alusta. Jeesus-nimi on ollut liikaa jo vuosikaudet. Eli pienin askelin tämä etenee ikäänkuin jossakin tehdyn käsikirjoituksen mukaan.

Samasta syystä joulujuhlissa jätetään Joulupuu on rakennettu -laulusta häveliäisyyssyistä säkeistöt kolmannesta eteenpäin laulamatta.

http://suomalainenjoulu.fi/joulun-perinteet/joululaulut/joulupuu-rakennettu
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #11 : 15.06.13 - klo:07:12 »


 Ei-kristityt lienevät vielä vähemmistönä Suomessa, mutta hyvin saavat äänensä kuuluviin marmattaessaan suvivirrestä, enkelitaivaasta ja muusta. Suomessa heidät otetaan tosissaan, mutta meneepä joku tuommoinen pässi Italiaan, niin he viis veisaavat näiden krusifiksifobiasta.



   Koto-Suomen telaketjuhumanistit ratsastavat ei-kristityillä vaatiessaan Suvivirren poistoa koulujen kevätjuhlista.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #12 : 15.06.13 - klo:08:03 »
Voihan joku hermostua siitäkin, että on kaksi kertaa viitattu Israeliin: Saaronin lilja ja Siionin vuoren kaste ja vain kerran Liibanoniin.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #13 : 15.06.13 - klo:08:29 »
Uhanalaisia lajeja on ollut tapana suojella, paitsi jos on kysymys vaarallisesta bakteerikannasta. Hitler taisi nähdä juutalaiset sellaisina.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vähemmistöjen suojelu
« Vastaus #14 : 15.06.13 - klo:09:07 »
Kukahan minua suojelee.  :icon_cool:

ps.olen uhanalainen lajike.