Kirjoittaja Aihe: Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011  (Luettu 1802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« : 12.07.11 - klo:21:47 »
Juhlilla oltiin avecin roolissa pääasiassa, mutta samalla helmiä seurapuheista kalastamassa.

Juhani Huttuselta odotin vähän enemmän lähinnä hänen Kotimaan blogikirjoitusten perusteella.
Sunnutain saarna oli taidokkaasti laadittu vaikka tuhlaajapoika-aiheen yksityiskohtainen analyysi ei sinänsä kiinnosta kovin paljon.

Itse odotankin seurapuheita, joissa omaa uskoaan epäilevät purkaavat tuntojaan. Mitä enemmän mennään yksittäisiä raamatunlauseita historiallisena totuutena pitävään näkemykseen, sitä vieraammalta puhe tuntuu.

Olen jo useampana vuotena pohtinut, että onko hyvä, että juhlille on annettu teema tai tunnuslause, josta kaikki puhujat sitten yrittävät vääntää asiaa milloin mihinkin ajankohtaiseen teemaan yhdistettynä.

Varsinkin viime vuoden "Sallikaa lasten tulla"-teema ei oikein osunut, kun lapsilisän nosto lakkasi jo yli kymmenen vuotta sitten. Mutta olihan siellä se Siltalan puhe!

Puheissa taidettiin mainita paratiisi, syntiinlankeemus ja kai Nooan arkkikin. Näin tieteellisen maailmankuvan omaksuneena tämän tyyppiset avainsanat eivät jää huomaamatta. Jos nyt uskomme maailmankaikkeuden ja elämän synnyn tieteellisiin selityksiin, ja miksemme uskoisi, niin tuollaiset termit viittaavat tällöin aina uskonnon äidinkieleen, eli ne eivät enää kuvaa historiallista totuutta.
Kuitenkin sekä puhujissa, että kuulijoissa on myös niitä, joille nämä ovat kirjaimellisesti tosia asioita.
Olisi mukava tietää kumpaan leiriin kulloinenkin puhuja kuuluu - kuulijat saavat tietysti pitää oman kantansa omana tietonaan!

Paratiisia olen viime aikoina pohtinut ja yksi määritelmä voisi olla, että se vallitsi maapallolla ennen ihmisen kehittymistä (ei siis luomista). Jossain vaiheessa viimeisen kahden miljoonan vuoden aikana, kun nykyinen homo sapiens syntyi eri esi-ihmislajien kautta jouduimme pois paratiisista.
Paratiisin loppuminen saattaa liittyä ihmisen tietoisuuden syntymiseen.

Tällä hetkellä oma analyysini ihmisen osasta voidaan kiteyttää lauseeseen: "On lottovoitto syntyä tietoisena yksilönä maailmankaikkeuteen"
Tähän sisältyy implisiittisesti myös se, että elämällä on alku- ja loppupiste ilman iäisyyttä.

Foorumitapaamisen aikaan olin paikallisessa paratiisin vastineessa, joten kastuin hallitusti kylpylän altaassa.
Luulenpa etten halua muutenkaan foorumin sisäpiiriin, vaan tarkkailen vain täältä taustalta:-)

Pari pikku korjausta. Foorumilla ei ole sisäpiiriä. Väki on vaan tullut tutuiksi foorumissa. Ahkerissa kirjoittajissa on useita, joita ei olla koskaan tavattu ja tapaamiseen osallistui nytkin yksi joka on kirjoittanut vain kerran. Eli kaikilla on vapaus tehdä siltä osin aivan niin kuin haluaa. Emme halua sisäpiirä, mutta on kiva olla ystäviä keskenämme kaikki foorumilaiset. Toinen asia on, ettei juhlille anneta teemaa. Puhujia varoitetaan puhumasta juhlien tunnuksesta, kun se kuluu niin nopeasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #1 : 31.07.11 - klo:13:09 »
Olinpa minäkin juhlilla kaikkien vaivojen kanssa. Tämä kirjoittelun myöhästyminen johtuu siitämettä yhteydet foorumiin oli poikki sähköpostiosoitteen vaihtamisen vuoksi. Juhlilla oli paljon puheita, joissa puhuvaiset puhuivat ymmärryksensä ja taitojensa mukaisesti. Kahdeksaan minuuttiin ei voi saada kaikkea mahtumaan, sen tieädn kopkemuksesta. Mitä sitten saamme itsellemme kotiin viemiseksi, on kiinni omasta vastaanottimesta. Meitä kuulijoita on paljon ja meistä voi sanoa Vapahtajamme sanopilla.' Voi teitä ymmärtämättömät ja vähäuskoiset'

Juhlilla sattui minulle pieni haaveri. Siellä oli iso vesilammikko, jonka läpi jouduin kulkemaan. Lammikossa oli jokin kivi tms, jota en huomannut ja iskin vasemman jalan ukkovarpaan siihen. Kynsi irtosi puoliksi. Siinä oli lääkettä diabeetikon pedaalille. Kyllä se siitä korjaantuu. Juhlien jälkeen (tiistaina) sitten alkoi solusalpaajalääkitys. Tulipa sellaiset kivut, joita en soisi kenellekään ihmiselle.
Nyt tulevana keskiviikkona on sitten jatkokoulu lääkitykselle. On kuulema vielä kovenpi luokka kuin se ensimmäinen.
Jatkossa yritän kirjoittelen voimien mukaan.
Kesää kaikille toivottelee
vaivainen mato

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #2 : 31.07.11 - klo:13:20 »
Toivottavasti se keskiviikon lääkitys menee hyvin.  :eusa_pray:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #3 : 01.08.11 - klo:12:17 »
Olinpa minäkin juhlilla kaikkien vaivojen kanssa. Tämä kirjoittelun myöhästyminen johtuu siitämettä yhteydet foorumiin oli poikki sähköpostiosoitteen vaihtamisen vuoksi. Juhlilla oli paljon puheita, joissa puhuvaiset puhuivat ymmärryksensä ja taitojensa mukaisesti. Kahdeksaan minuuttiin ei voi saada kaikkea mahtumaan, sen tieädn kopkemuksesta. Mitä sitten saamme itsellemme kotiin viemiseksi, on kiinni omasta vastaanottimesta. Meitä kuulijoita on paljon ja meistä voi sanoa Vapahtajamme sanopilla.' Voi teitä ymmärtämättömät ja vähäuskoiset'

Juhlilla sattui minulle pieni haaveri. Siellä oli iso vesilammikko, jonka läpi jouduin kulkemaan. Lammikossa oli jokin kivi tms, jota en huomannut ja iskin vasemman jalan ukkovarpaan siihen. Kynsi irtosi puoliksi. Siinä oli lääkettä diabeetikon pedaalille. Kyllä se siitä korjaantuu. Juhlien jälkeen (tiistaina) sitten alkoi solusalpaajalääkitys. Tulipa sellaiset kivut, joita en soisi kenellekään ihmiselle.
Nyt tulevana keskiviikkona on sitten jatkokoulu lääkitykselle. On kuulema vielä kovenpi luokka kuin se ensimmäinen.
Jatkossa yritän kirjoittelen voimien mukaan.
Kesää kaikille toivottelee
vaivainen mato

Hei vaivainen! Ulkonäkösi puolesta ei luulisi sinua vaivaiseksi. Minulle jäi muutama hyvä valokuvasi muistoksi ja todistukseksi.
 
Minä kastuin ohuessa hellepaidassani läpimäräksi siinä räystään alla, mutta pahempaa ei seurannut, siis keuhkoilleni. Mutta jalkaparkani eivät tykänneet pitkistä automatkoista eikä aivan sopivia kenkiäkään ollut tallustimiksi.

Kivut koettelevat, mutta pääsempä ihme kyllä terveyskeskuslääkärille 10.8. Luulen että kortisonipistos on ensiapu.

Savonkielen mestarille hyvvää vointii, toivoo karjalaismummi, Riitta Lahest.
« Viimeksi muokattu: 01.08.11 - klo:15:48 kirjoittanut seppos »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #4 : 01.08.11 - klo:12:19 »
Näky männeen sammaan raamiin miun kirjotuksein. Mut haitanneeko tää mittää. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #5 : 01.08.11 - klo:12:49 »


Juhlilla sattui minulle pieni haaveri. Siellä oli iso vesilammikko, jonka läpi jouduin kulkemaan. Lammikossa oli jokin kivi tms, jota en huomannut ja iskin vasemman jalan ukkovarpaan siihen. Kynsi irtosi puoliksi. Siinä oli lääkettä diabeetikon pedaalille. Kyllä se siitä korjaantuu. Juhlien jälkeen (tiistaina) sitten alkoi solusalpaajalääkitys. Tulipa sellaiset kivut, joita en soisi kenellekään ihmiselle.
Nyt tulevana keskiviikkona on sitten jatkokoulu lääkitykselle. On kuulema vielä kovenpi luokka kuin se ensimmäinen.
Jatkossa yritän kirjoittelen voimien mukaan.
Kesää kaikille toivottelee
vaivainen mato

 :022:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.