Kirjoittaja Aihe: Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011  (Luettu 1855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« : 12.07.11 - klo:21:36 »
Juhlilla oltiin avecin roolissa pääasiassa, mutta samalla helmiä seurapuheista kalastamassa.

Juhani Huttuselta odotin vähän enemmän lähinnä hänen Kotimaan blogikirjoitusten perusteella.
Sunnutain saarna oli taidokkaasti laadittu vaikka tuhlaajapoika-aiheen yksityiskohtainen analyysi ei sinänsä kiinnosta kovin paljon.

Itse odotankin seurapuheita, joissa omaa uskoaan epäilevät purkaavat tuntojaan. Mitä enemmän mennään yksittäisiä raamatunlauseita historiallisena totuutena pitävään näkemykseen, sitä vieraammalta puhe tuntuu.

Olen jo useampana vuotena pohtinut, että onko hyvä, että juhlille on annettu teema tai tunnuslause, josta kaikki puhujat sitten yrittävät vääntää asiaa milloin mihinkin ajankohtaiseen teemaan yhdistettynä.

Varsinkin viime vuoden "Sallikaa lasten tulla"-teema ei oikein osunut, kun lapsilisän nosto lakkasi jo yli kymmenen vuotta sitten. Mutta olihan siellä se Siltalan puhe!

Puheissa taidettiin mainita paratiisi, syntiinlankeemus ja kai Nooan arkkikin. Näin tieteellisen maailmankuvan omaksuneena tämän tyyppiset avainsanat eivät jää huomaamatta. Jos nyt uskomme maailmankaikkeuden ja elämän synnyn tieteellisiin selityksiin, ja miksemme uskoisi, niin tuollaiset termit viittaavat tällöin aina uskonnon äidinkieleen, eli ne eivät enää kuvaa historiallista totuutta.
Kuitenkin sekä puhujissa, että kuulijoissa on myös niitä, joille nämä ovat kirjaimellisesti tosia asioita.
Olisi mukava tietää kumpaan leiriin kulloinenkin puhuja kuuluu - kuulijat saavat tietysti pitää oman kantansa omana tietonaan!

Paratiisia olen viime aikoina pohtinut ja yksi määritelmä voisi olla, että se vallitsi maapallolla ennen ihmisen kehittymistä (ei siis luomista). Jossain vaiheessa viimeisen kahden miljoonan vuoden aikana, kun nykyinen homo sapiens syntyi eri esi-ihmislajien kautta jouduimme pois paratiisista.
Paratiisin loppuminen saattaa liittyä ihmisen tietoisuuden syntymiseen.

Tällä hetkellä oma analyysini ihmisen osasta voidaan kiteyttää lauseeseen: "On lottovoitto syntyä tietoisena yksilönä maailmankaikkeuteen"
Tähän sisältyy implisiittisesti myös se, että elämällä on alku- ja loppupiste ilman iäisyyttä.

Foorumitapaamisen aikaan olin paikallisessa paratiisin vastineessa, joten kastuin hallitusti kylpylän altaassa.
Luulenpa etten halua muutenkaan foorumin sisäpiiriin, vaan tarkkailen vain täältä taustalta:-)


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #1 : 15.07.11 - klo:12:54 »
Mikähän minua vaivaa kun en ole ikinä kokenut täällä olevan mitään sisäpiiriä/ulkokehää. 

Se on toista, että vähitellen kasvaa kiinnostus ja halu kohdata ne ihmiset, joiden juttuja lukee.

 Itsessään tuo naamannäyttö on kyllä erittäin terve juttu, sillä täälläkin puhkeaa riitoja joskus, ja on paljon vaikeampi kirjoittaa loukaten henkilölle joka on siten realisoitunut,  kuin jonnekin tyhjään ilmaan.  Itse näkisin tärkeäksi, että tämä ei olisi päiväkirjan vastine tai sekottuisi siihen.  Joka ikinen viesti kun menee eläville, todellisille henkilöille, joilla on tunne-elämää. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #2 : 15.07.11 - klo:15:12 »
Olen ollut yhden kerran nimenomaan Oulussa körttifoorumin tapaamisessa. Kyllä minä tiesin suurimman osan ystävistä, mutta en jokaista. Leenan ajatukseen minä yhdyn täydellisesti. Jokainen on ystävä körttifoorumilla. Yleinen anteeksipyyntö leyhähtää ilmoille Vantaan Ruusulassa ystäville.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #3 : 15.07.11 - klo:18:56 »

---
Puheissa taidettiin mainita paratiisi, syntiinlankeemus ja kai Nooan arkkikin. Näin tieteellisen maailmankuvan omaksuneena tämän tyyppiset avainsanat eivät jää huomaamatta. Jos nyt uskomme maailmankaikkeuden ja elämän synnyn tieteellisiin selityksiin, ja miksemme uskoisi, niin tuollaiset termit viittaavat tällöin aina uskonnon äidinkieleen, eli ne eivät enää kuvaa historiallista totuutta.
Kuitenkin sekä puhujissa, että kuulijoissa on myös niitä, joille nämä ovat kirjaimellisesti tosia asioita.
Olisi mukava tietää kumpaan leiriin kulloinenkin puhuja kuuluu - kuulijat saavat tietysti pitää oman kantansa omana tietonaan!

Paratiisia olen viime aikoina pohtinut ja yksi määritelmä voisi olla, että se vallitsi maapallolla ennen ihmisen kehittymistä (ei siis luomista). Jossain vaiheessa viimeisen kahden miljoonan vuoden aikana, kun nykyinen homo sapiens syntyi eri esi-ihmislajien kautta jouduimme pois paratiisista.
Paratiisin loppuminen saattaa liittyä ihmisen tietoisuuden syntymiseen.

---


Onko sillä niin väliä, pitävätkö puhujat mitäkin Raamatun paikkoja kirjaimellisesti tosina vai kuvainnollisina? Ihminen on kuitenkin pieni ja Jumala suuri. Vaikka tiedemiehet ovat kuinka viisaita, niin hekin saattavat erehtyä. Ehkäpä sadan vuoden päästä nykyajan viimeinen tieto on osoittautunut aivan vääräksi ja on löydetty taas uusia näkökulmia asioihin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herättäjäjuhlat Oulussa 8.-10.7.2011
« Vastaus #4 : 15.07.11 - klo:19:55 »
Jumala opettaa ihmisiä näyttämällä heille kuvia, sanoo  :026:   Dosentti  ainoassa säilyneessä dosentuuriluentosarjassaan Schöpfung und Fall, jota muuten suosittelen suuresti jälleen kerran
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.