Kirjoittaja Aihe: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena  (Luettu 39854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #60 : 05.02.10 - klo:19:41 »
Siionin Virsissä ei ole yhtään Runebergin virttä. Se johtuu Siionin Virsien syntyhistoriasta eikä Runebergin ja Paavon erimielisyyksistä. Toisekseen Siionin virsiin ei ennen tätä uutta lisävihkoa otettu yhtään virttä virsikirjasta vaan suunta oli toisin päin. Uusia virsiä ilmestyi Siionin virsiin, mistä ne hyvinä virsinä poimittiin virsikirjaan.

Lisävihkossa on Runebergin sanoittama virsi 283 "Ylistä Herraa sieluni".
Paavolla ja Runebergilla taisi olla myös poliittista skismaa. Paavon hengellinen oma-aloitteisuus ei sopinut kansalliseen herätykseen eikä herrojen metkut Paavon herätykseen. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #61 : 05.02.10 - klo:19:45 »
Lisävihkossa on Runebergin sanoittama virsi 283 "Ylistä Herraa sieluni".
Paavolla ja Runebergilla taisi olla myös poliittista skismaa. Paavon hengellinen oma-aloitteisuus ei sopinut kansalliseen herätykseen eikä herrojen metkut Paavon herätykseen. Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Olet oikeassa. Minulla oli sellainen tunne, mutta en tarkastanut. Olisi pitänyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #62 : 05.02.10 - klo:19:51 »
Eikö tämä voisi olla Siionin virsi, VK 124?

http://areena.yle.fi/audio/730032 kohta 0.06.10

Toi oli eilen aamuhartauden virsi. Tän aamuinen oli virsi 577, joka on yks mun kännykän soittoäänistä  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #63 : 05.02.10 - klo:19:58 »
Eikö tämä voisi olla Siionin virsi, VK 124?

http://areena.yle.fi/audio/730032 kohta 0.06.10


Sopisi hyvin. Armosta puhutaan eiku lauletaan.
Acta, non verba.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #64 : 05.02.10 - klo:20:01 »
Poliittista skismaa Paavolla oli Snellmannin ja Lönnrothinkin kanssa, kun muistaakseni oikein Helsinkiin Paavo kutsuttiin neuvottelemaan....
Remeksen historiateos on nyt toisessa kerroksessa, joten en voi edes ylimalakisesti tarkistaa...
Aiemmin jo kyselin tuota Paavon jälkeistä aikaa historiassa, mitä siitä on kirjoitettu ennen Hengellisen Kuukausilehden aikaa?
Siinä on noin 3-vuosikymmentä,   Lähetyusseuran perustaminen, lestadiolaisuuden siirtyminen suomeen ja evankeelisuuden järjestäytyminen mm.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #65 : 05.02.10 - klo:20:06 »
Lönnrotilla näkyy olevan eniten, sitten Malmivaaran Wilhelmillä, kolmantena taitaa olla Runeberg.... Äkisti tuota runoilija rekisteriä vilkaistuani...
Pois lukien nämä Raittilat, Rauhalat ja Kaskiset, jotka ovat suurelta osin tilaustöitä ja myöhempää runoutta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #66 : 05.02.10 - klo:20:07 »
Poliittista skismaa Paavolla oli Snellmannin ja Lönnrothinkin kanssa, kun muistaakseni oikein Helsinkiin Paavo kutsuttiin neuvottelemaan....
Remeksen historiateos on nyt toisessa kerroksessa, joten en voi edes ylimalakisesti tarkistaa...
Aiemmin jo kyselin tuota Paavon jälkeistä aikaa historiassa, mitä siitä on kirjoitettu ennen Hengellisen Kuukausilehden aikaa?
Siinä on noin 3-vuosikymmentä,   Lähetyusseuran perustaminen, lestadiolaisuuden siirtyminen suomeen ja evankeelisuuden järjestäytyminen mm.

Ilkka Huhta on kirjoittanut väitöskirjan aiheesta "Körttiläisyyden julkisuuskuva 1880-1919".

Paremmin teos tunnetaan nimellä "Täällä on oikea Suomen kansa."

Tuo kyllä taitaa mennä vähän jo ohi ajasta. Jotain löytyy ainakin Urpo Karjalaisen ja Petri Järveläisen kirjasta "Täällä lounatuulen alla - näkökohtia armonkerjäläisten aatehistoriaan".
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #67 : 05.02.10 - klo:20:10 »
Poliittista skismaa Paavolla oli Snellmannin ja Lönnrothinkin kanssa, kun muistaakseni oikein Helsinkiin Paavo kutsuttiin neuvottelemaan....

Skisma lienee puitteiltaan ollut samanlainen kuin Aleksis Kiven ja helsingin herrojen välillä (Ahlqvist yms).
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #68 : 05.02.10 - klo:20:21 »
Skisma lienee puitteiltaan ollut samanlainen kuin Aleksis Kiven ja helsingin herrojen välillä (Ahlqvist yms).

Tulkinta lienee se, että Ruotsalainen vierasti Runebergia ja Snelmannin korkealentoisia ajatuksia, mutta ystävystyi ajan oloon Lönnrotin ja Topeliuksen kanssa. Lönnrot on mitä ilmeisimmin toiminut Paavon "sihteerinäkin". Ero näin "suurmiesten" ja Ruotsalaisen välillä oli valtava. Elettiin aivan toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin nyt.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #69 : 05.02.10 - klo:20:31 »
Tulkinta lienee se, että Ruotsalainen vierasti Runebergia ja Snelmannin korkealentoisia ajatuksia, mutta ystävystyi ajan oloon Lönnrotin ja Topeliuksen kanssa. Lönnrot on mitä ilmeisimmin toiminut Paavon "sihteerinäkin". Ero näin "suurmiesten" ja Ruotsalaisen välillä oli valtava. Elettiin aivan toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin nyt.

Myös Nilsiän suntio Aatami Möykkynen toimi Paavon sihteerinä. :icon_wink:  PR välillä tulistui häneen, koska Möykkynen lisäili Paavon mukaan välillä omiaan hänen sanelemiinsa kirjeisiin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #70 : 05.02.10 - klo:20:37 »
???  Nyt tipuin minä. Yleensä skippaan tän tyyliset kommentit mutta nyt en jostain syystä voi. Selitä edes mitä tarkoitat, jookos?

Eikös Raamatun lukeminen, (Siionin) virsien veisaaminen, rukoileminen, kaikenlainen hiljentyminen Sanan äärellä, (hengellisen) musiikin kuunteleminen ja kirjallisuuden lukeminen, kirkossa ja seuroissa käyminen ym. ym. ole juuri henkilökohtaista uskonharjoitusta? Joitain mainitakseni ja jokaisellehan on just ne omat jutut tärkeitä. Ja niistä kai uskonelämämme koostuu.

Terminäkö tuo tökkii vai mikä on?


Minä olen sitä mieltä ettei uskoa pidä "harjoittaa"!  Uskon "harjoittaminen" on väkisin tehtyä. Olen aina yrittänyt korostaa ettei kenenkään tarvitse uskoa, mutta jokainen SAA uskoa jos haluaa.  uskon pitää olla asia jota ei erityisesti "harjoiteta" ja pumppaamalla pidetä olemassa vaan se saa olla luonnollinen ja pakottamaton osa itseä.

En myöskään pidä siitä että uskoa "harjoitetaan" tietyin, määritellyin muodoin. tai jollekin se voi sopia muttei minulle. En varsinaisesti edes miellä "uskovani", vielä vähemmän "harjoittavani uskoa". Oikeastaan jos rehellisiä ollaan niin kukaan meistä ei oikeasti usko, luulee vaan uskovansa!

Eikä sillä ole merkitystäkään. Ei meidän "uskoillamme" ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain Kristuksen armotyöllä. Meidän "uskomme" tai uskomattomuutemme on yhtä tyhjän kanssa. Uskon tietoinen harjoittaminen on minusta liian suurta optimismia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #71 : 05.02.10 - klo:20:44 »
Vaan , jos ei usko Kristuksen armotyöhön?   Tai sen koskettavan uskomatonta? Vaikka olisi kastettu ja konfirmoitu?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #72 : 05.02.10 - klo:22:25 »
sinänsä tuohon Jampen kirjoittamaan ajatukseen käsitteeseen "uskosta"... valtavan hienoa Jampe... usko- sanan yhteydessä voi olla sodankäyntiä ja naiset ja lapset jää tykinruoaksi... Lutherhan ja Pate aivan erilaisen ajattelukaavion käsittivät uskon... nykyisyydessä "minä, minä, minä" uskon... hienoina ihmisinä Martin ja Pate veivät "uskon" Jumalan käsiteltäväksi ja he antoivat rääsyt elämänoloisesta ajasta... 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #73 : 06.02.10 - klo:07:15 »
Vaan , jos ei usko Kristuksen armotyöhön?   Tai sen koskettavan uskomatonta? Vaikka olisi kastettu ja konfirmoitu?

Kysymys on perimmältään luottamuksesta Jumalaan. Heittäydymme Jumalan eteen sellaisina kuin olemme ja luotamme  (joku sanoisi kerjäämme) Hänen armoonsa. 
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #74 : 06.02.10 - klo:08:20 »
Valittelu ja voivottelu on Kotimaa24 keskustelun mukaan tullut herännäisyydessä suorastaan kilpailulajiksi. Pitäisikö foorumin urputusosioon laittaa joku pisteytys, että tietäisimme kuka johtaa kisaa. Kerran kuussa voisi olla ruikuttamisen kiritaipale ja vuoden lopussa palkitaan 'Tour de Körtin' paras vaikertaja.