Kirjoittaja Aihe: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena  (Luettu 39275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #15 : 01.02.10 - klo:17:24 »
Omistava usko... Ihminen haluaa omistaa uskon, ottaa sen itselleen Jumalalta? Eikös se anneta ihan ilman?
Vai ymmärränkö taas väärin?


Tämä voi todella olla vähän vierasta körttiläisyydessä, mutta omistava usko ei minusta oikein ymmärrettynä tarkoita tuota miten sen ilmaisit.

Mitenkähän tätä nyt oikein selittäisi...  :017:

No koitetaas näin: Ihmisellä täytyy olla lupa omistaa itselleen evankeliumissa tarjottu armo!  Jos evankeliumi sen tarjoaa, niin onko toisella ihmisellä esim. valtuudet tulla ilmoittamaan että:

"ei se niin ole; -ei armo sinulle kuulu, etkä saa uskoa syntejäsi anteeksi!, et saa olla iloisella mielellä siitä että Jumala teki sinulle hyvin vaan sinun tulee olla kuin armoa ei olisikaan annettu; surkua kuten olisit edelleenkin Jumalan silmissä pelkkä vailla toivoa oleva kirottu ja sinun tulee uskoa joutuvasi kadotukseen koska et saa omistaa Kristusta uskollasi etkä Hänen armoaan!  Epätoivoon sinun on vaivuttava sillä kellään ei ole lupa omistaa niitä armon lupauksia itselleen jotka evankeliumissa luvataan!"


Jos nyt ajatellaan että olisi joku sellainen ihminen joka ihan oikeasti surisi syntejään  -ja hän vaipuisi syvään epätoivoon kun ei olisi lupaa olla varma siitä että armo riittää hänenkin kohdalle niin eikö olisi väärin sanoa tuolle raukalle ettei hän saa omistaa niitä lupauksia jotka Jumala itse on hänelle antanut: että synnit ovat anteeksi ja että hän(kin) saa olla Jumalan lapsi ilman omaa ansiotaan?

Minusta omistava usko siis on uskoa joka tarttuu Jumalan lupauksiin ja pitää niitä varmoina sekä on luottavaisella mielellä siitä että synnit ovat anteeksi; YKSIN armosta, YKSIN uskon kautta,YKSIN Kristuksen tähden!


Sitten taas tämä körttiperinne joka vierastaa "omistavaa uskoa"... -luulen että se on pietismin peruja kun mistään ei saanut olla varma.  -Siis tietenkään itsestään ei saakaan olla varma, mutta Jumalan lupauksia ei sovi panna epäilyksen alaisiksi.-  Pietismin ihanne oli kokea mahdollisimman kovat kamppailut armonjärjestyksen portaikossa jotta olisi ikäänkuin ansainnut paikkansa kristittynä, erotuksena suruttomista.

Nykyäänhän ei enää ole pietismin painoa sillä tavalla mutta vanha perinne on muuntunut siten että nyt tuo "omistava usko" tulkitaan negatiivisesti ja ajatellaan sen koskevan karism. viidesl. yms. oppeja.  Sinänsä ihan hyvä asia mutta lapsi menee pesuveden mukana kun ei osata tehdä erotusta armoon perustuvan "omistavan uskon" ja omiin töihin perustuvan "omistavan uskon" välillä.  Luulen että tässä on käynyt niin etteivät lapset ole ymmärtäneet mitä isät ovat tarkoittaneet.  Isät olivat kyllä enemmän väärässä lapsiin verrattuna jos lopputulosta katsotaan!  Joten sanoisinko että körttiläisyys on ikäänkuin sokeana mennyt askeleen parempaan suuntaan tässä kysymyksessä.

Mutta kuten sanoin; lapsi menee pesuveden mukana kun koko puhe omistavasta uskosta hylätään eikä pohdita mitä omistavalla sukolla olisi tarjottavanaan tulkittuna nimenomaan luterilaisen uskonkäsityksen pohjalta.

Omistava ja varma usko ei aina tarkoita varmuutta itsestä ja omasta uskosta vaan varmuutta Jumalan antamista lupauksista!  Mielestäni tämä asia on se, mitä juuri evankelisuudella olisi annettavanaan körttiläisyydelle, jos nämä vain kuuntelisivat.

Lopuksi vielä siteeraan katekismusta:  "...syvenevää synnin ja armon tuntoa..."  => Syvenevää tietoutta omasta syntisyydestä ja mahdottomuudesta mutta samalla syvenevää varmuutta siitä ettei Jumala jätä heikointakaan, vaan antaa armonsa huonoimmallekin kulkijalle.
« Viimeksi muokattu: 01.02.10 - klo:17:31 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #16 : 01.02.10 - klo:17:30 »
Omistava ja varma usko ei aina tarkoita varmuutta itsestä ja omasta uskosta vaan varmuutta Jumalan antamista lupauksista!  Mielestäni tämä asia on se, mitä juuri evankelisuudella olisi annettavanaan körttiläisyydelle, jos nämä vain kuuntelisivat.

Jaa, no omistava sana tuossa varmaa hämää. Sehän nyt kuitenkin viittaa omistamiseen, minän toimimiseen. Sitä ei saa selitettyä pois. Sitä paitsi, minusta P. Ruotsalainen selitti tätä asiaa aika hyvin. (esim. Karjalainen "Mitä meiltä puuttuu? Paavo Ruotsalaisen paradoksi")

Kielennetään miten kielennetään. Mutta kuuntelun paikkaa olisi itse kullakin moneen suuntaan...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #17 : 01.02.10 - klo:19:27 »
Omistava usko... Ihminen haluaa omistaa uskon, ottaa sen itselleen Jumalalta? Eikös se anneta ihan ilman?
Vai ymmärränkö taas väärin?

Iliman, iliman, muttei ilimanaikojaan. Nyt näyttää pöntiönään vaivaavan minua tuo nettiholismi, siispä nyt on syytä...

                                         
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #18 : 01.02.10 - klo:20:00 »
Iliman, iliman, muttei ilimanaikojaan. Nyt näyttää pöntiönään vaivaavan minua tuo nettiholismi, siispä nyt on syytä...

                                         

Ilimanaekojjaan ei tuu muuta ku pikkulapsija.
(Vanha pseudosavolainen sananlasku)

Valloo tullo ku tulloo, sitten ku tulloo ja ku haluaa tulla. Vuotellaan tässä kaekki yhessä?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #19 : 01.02.10 - klo:22:48 »
En minäkään koe uskovainen olevani, uskonnollinen kylläkin käsittääkseni olen.
Tähän voisin lisätä itselleni olevani "uskoton" ja uskomatan :icon_cool:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #20 : 02.02.10 - klo:11:31 »
Omistava ja varma usko ei aina tarkoita varmuutta itsestä ja omasta uskosta vaan varmuutta Jumalan antamista lupauksista!

Mitä lupauksia Jumala on Sinulle antanut?

Jos jollakulla on varma usko, niin mistä sen tietää, kuinka varma se on? Takuuvarma, teräksenvarma, vakuutusvarma?
Ei ole varmaa uskoa, on vain usko ja sekin huono. Kellä on varma usko, on mukavarma myös itsestään.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #21 : 02.02.10 - klo:16:15 »
Mitä lupauksia Jumala on Sinulle antanut?



Ne samat mitkä kaikille muillekin eli saan synnit anteeksi Jeesuksen tähden.


Lainaus
Jos jollakulla on varma usko, niin mistä sen tietää, kuinka varma se on? Takuuvarma, teräksenvarma, vakuutusvarma?
Ei ole varmaa uskoa, on vain usko ja sekin huono. Kellä on varma usko, on mukavarma myös itsestään.

Hur så?

Jos tämä oli tarkoitettu kommentiksi edellisiin viesteihini, niin et tainnut oikein tarkaan lukea mitä kirjoitin? Nimenomaan yritin painottaa ettei pidäkään olla varma uskostaan vaan Jumalan lupauksista. Tuohan on juuri sitä oman uskomisen kimpussa pehtarointia jota vierastan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #22 : 02.02.10 - klo:16:43 »
Nimenomaan yritin painottaa ettei pidäkään olla varma uskostaan vaan Jumalan lupauksista.

Näinhän se menee.
Minä pidän Jumalan lupauksia ihan salettina. Se vaan sitten on eri asia, kuulunko mihinkään niistä porukoista, joille Jumala lupauksensa osoittaa. En tiedä, mitä nykypäivänä tarkoitettaisiin esimerkiksi Israelin kansalla ja uskovaisuutenikin kiistän...  :102: :icon_wink:
"Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran..."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #23 : 02.02.10 - klo:19:16 »
No nyt iski kirijootusripuli, vai miten se Mörtti tämän ilmaisisi?
Minä olen aina pitänyt körttejä uskovaisina, yhtä uskovaisina kuin itseään uskovaiseksi sanovat. Uskovaisuuden tähden herättäjäjuhlillekin osallistutaan - ainakin melkein, jokunen ehkä kiinnostuksen vuoksi. Ei kai sinne tule ihmisiä tanssimaan, kuuntelemaan tangoja, jazzia, kansanmusiikkia jne. Minäkin aion osallistua ensi kesän herättäjäjuhlille uskovaisuuteni tähden - jos Herra sen suo? Asuntoautokin on tilattu ja sen vuokraennakko maksettu. Pääsen invakorttini ansiosta aivan juhlakentän laidalle. Kait me uskovaiset foorumilaiset siellä tavataan?

Niin...uskovaisuus käsitetään monelle eri tavalla. Minullakin siitä on oma käsitykseni. Kun uskon mittaria ei ole keksitty, on määrittelykin peräti vaikeata - oikeastaan aivan mahdotonta.

Uskovaisina minäkin olen körttejä aina pitänyt, vaikka vierastankin sitä sanaa. Isältäni oli joku lestadiolainen kysynyt, onko hän uskovainen. Isällä oli tuolloin jakaus keskellä päätä, niin kuin siihen aikaan monella körttiläisellä. Varmaan siitä johtui tuokin kysymys. Isä kertoi vastanneensa myöntävästi kysyjälle. Mitä todennäköisimmin kysyjä ei pitänyt körttiläisiä ainakaan oikeina uskovaisina.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #24 : 02.02.10 - klo:19:55 »
Uskovaisina minäkin olen körttejä aina pitänyt, vaikka vierastankin sitä sanaa. Isältäni oli joku lestadiolainen kysynyt, onko hän uskovainen. Isällä oli tuolloin jakaus keskellä päätä, niin kuin siihen aikaan monella körttiläisellä. Varmaan siitä johtui tuokin kysymys. Isä kertoi vastanneensa myöntävästi kysyjälle. Mitä todennäköisimmin kysyjä ei pitänyt körttiläisiä ainakaan oikeina uskovaisina.

Lestadiolaisten oppi rakentuu siten, että me muut emme voi olla oikeassa, koska he ovat. En tarkoita tällä sanoa, että asiassa olisi huonoa tai hyvää, näin asia vain on. Itse olen sen eräältä vanhoillislestadiolaiselta kuullut. Meillä muilla on vielä parannuksen armo saamatta. Ja kun sen saamme, liitymme varmasti SRKn jäseniksi, sillä ymmärrämme totuuden. Näin menee johtopäätösketju VLL:n osalta.

Tosiasioihin nyt saa suhtautua kuten haluaa, mutta minusta tuntuu, että Kotimaan keskustelussa meni vähän välillä puurot ja vellit sekaisin.

Uskovainen sanaa vierastan itse kuin ruttoa, sillä siitä kalskahtaa jotenkin itsensä esiin tuomiselta: "Minä olen uskossa, minä olen uskovainen" Minä olen aktiivinen toimija uskossa. Sanalla kristitty voisi hyvinkin korvata koko roskan. Kuten Tarvo Laakso jossain vanhassa renkutuksessaan hoilaa: "Jeesukselle kuulun / kristityksi ristitty / ei voi luottaa muuhun." Siinä tulee ilmi se, että ihminen on aina Jumalan edessä jokin muu, kuin aktiivinen uskonsa toimittaja. Tai ainakin oman uskon työn summan raja-arvo lähestyy oleellisesti nollaa.

Ei niin kuin vanhassa renkutuksessa: "I'm on faith, I'm believer..."

Tietysti eri sanoilla on erilaisia merkityksiä eri tilanteissa ja ajoissa. Ehken uskovainen kuuluu näihin. Minulle sillä on hyvinkin negatiivinen konnotaatio. Ehken jo siksi, että miellän sen denotaationkin hiukan epämieluisaksi.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #25 : 02.02.10 - klo:20:22 »
minä olen vastaanottanut henkilökohtaisesti Kristuksen 5.9.1963 klo 13.16...  :icon_wink: ... minä omistan Kristuksen pitkänperjantain työn uskovaisena, ei-uskovaisena, epäuskoisena, agnostikkona ja ateistina... minä olen läpipaska (lainaus Lutherilta), mutta Jumala on kaikki...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #26 : 02.02.10 - klo:20:32 »
minä olen vastaanottanut henkilökohtaisesti Kristuksen 5.9.1963 klo 13.16...  :icon_wink: ... minä omistan Kristuksen pitkänperjantain työn uskovaisena, ei-uskovaisena, epäuskoisena, agnostikkona ja ateistina... minä olen läpipaska (lainaus Lutherilta), mutta Jumala on kaikki...

Niinpä, mitäpä väliä nimityksillä lopulta on? Väsyneelle se on yksi ja sama, mikä sana siihen laitetaan. Kuulostaa yhtä ilkeälle kun on juuri nukahtamassa, kun tullaan sörkkimään.

Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #27 : 03.02.10 - klo:00:06 »
'Uskovainen' on monilla merkityksillä ladattu sana. Jollekin se viittaa tiukkaan nutturaan, jollekin toiselle traktaattien tyrkyttämiseen kotiovella.
Kristitty, uskova, uskovainen.. Aina jotenkin hätkäyttää tämä "uskovaisille on omat juhlat", "en ole uskovainen", "en ole kiinnostunut pelastuksestani" tms. maininnat tällä foorumilla. Omalla kohdallani yksinkertaistan asian niin, että jokainen noista nimityksistä käy, jos sillä tarkoitetaan, että uskon Jumalaan ja siihen, että Jeesus Kristus sovitti minunkin syntini. Usein tosin 'uskovainen' kuulostaa siltä traktaattityypiltä, joka utelee vaikeita keskellä katua  :021:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #28 : 03.02.10 - klo:08:54 »
Näkyy särähtäneen korvaan kristiveljille ja -sisarille tuo "uskovaisille on omat juhlat". Tarkoitukseni ei ollut loukata niitä, joille sanalla on hyvä kaiku. Itselleni ei ole, noin arkikäytössä. Veisaan silti kakistelematta vaikkapa jouluvirttä SV8, ei se semmoisissa häiritse. Käytin tosiaankin sanaa joltisenkin kuohuneessa mielentilassa ja omaan hengenliikkeeseemme kohdistuneen arvostelun aiheuttamassa ahdistuksessa. Siinä yhteydessä uskovainen on minulle se, jolla on jo kaikki, joka ei tarvitse toisia, ei halua muuttua eikä kasvaa, ei oikeasti kohdata toisia. Toiset ovat hänelle oman pelastuksen heijastelun väline, käännytyskohde tai luopio ja kieltäjä. Niille on omat juhlansa. Olen semmoisiin välillä eksynyt, käynyt ihan vain tutustumassa, enkä ole siellä nähnyt rakkautta ja hyväksyntää, en kokenut oloani tervetulleeksi sellaisena kuin olen. Puhetta näistä on kyllä riittänyt, mutta joku tökkii aina. Mieluummin sitten vaikka ihan rehellisesti maallisiin pippaloihin.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #29 : 03.02.10 - klo:09:53 »
Näkyy särähtäneen korvaan kristiveljille ja -sisarille tuo "uskovaisille on omat juhlat".
...
Käytin tosiaankin sanaa joltisenkin kuohuneessa mielentilassa ja omaan hengenliikkeeseemme kohdistuneen arvostelun aiheuttamassa ahdistuksessa. Siinä yhteydessä uskovainen on minulle se, jolla on jo kaikki, joka ei tarvitse toisia, ei halua muuttua eikä kasvaa, ei oikeasti kohdata toisia. Toiset ovat hänelle oman pelastuksen heijastelun väline, käännytyskohde tai luopio ja kieltäjä. Niille on omat juhlansa. Olen semmoisiin välillä eksynyt, käynyt ihan vain tutustumassa, enkä ole siellä nähnyt rakkautta ja hyväksyntää, en kokenut oloani tervetulleeksi sellaisena kuin olen.
Tätä samaa taustaa vasten ymmärrän minäkin tuon uskovainen-sanan useimmiten, ja juuri omien kokemusteni perusteella, kun kierrostani eri piireissä tein. Ollaan niin oikeassa ja tiedetään paremmin ja siinä innossa halutaan väkisin muille tyrkyttää samaa. Kyllä se ahdistaa ja karkottaa, jos ei mitenkään voi olla osallisena noissa tunnoissa.

Minusta tekee hyvää saada välillä osakseen arvostelua, sekä yksilönä että ryhmänä. Sittenhän voidaan miettiä, onko kritiikki joiltain osin aiheellista vaiko ei. Sehän on selvä, että erilaisuus ärsyttää.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa