Kirjoittaja Aihe: Riivatun rakkineet  (Luettu 39768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Riivatun rakkineet
« : 15.11.09 - klo:18:15 »
Talvella särkyi digiboxi. Kesällä sain tapella tietokoneen kanssa, siinä Norton Antikristus teki tuhojaan minkä ehti. Sitten oli Navigaattorin päivitys tehty niin vaikeaksi, että olisi pitänyt olla käyttöjärjestelmä, jota ei enää edes myydä ja selain, jota kukaan täysijärkinen käytä. Nyt pimahti tulostin. Ei se mikään hirveän vanha ollut ja onpa siihen jemmassa mustettakin aika tavalla. Videokameraa tarvittaisiin, mutta sekin hajosi. Kyllä sillä pystyy katsomaan videoita, mutta ei kuvaamaan.

Miksi kaikista koneista tehdään nykyään niin hirveän huonoja?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #1 : 15.11.09 - klo:18:41 »
Talvella särkyi digiboxi. Kesällä sain tapella tietokoneen kanssa, siinä Norton Antikristus teki tuhojaan minkä ehti. Sitten oli Navigaattorin päivitys tehty niin vaikeaksi, että olisi pitänyt olla käyttöjärjestelmä, jota ei enää edes myydä ja selain, jota kukaan täysijärkinen käytä. Nyt pimahti tulostin. Ei se mikään hirveän vanha ollut ja onpa siihen jemmassa mustettakin aika tavalla. Videokameraa tarvittaisiin, mutta sekin hajosi. Kyllä sillä pystyy katsomaan videoita, mutta ei kuvaamaan.

Miksi kaikista koneista tehdään nykyään niin hirveän huonoja?

Koska sen navigaattorin päivitys on vaikeaa, voin siitä arvata merkin, sillä omani on helppo päivittää ja yksi merkki on kuuluisa vaikeudestaan. Nortonit olen aina repinyt pois ja laittanut toisen tilalle, itselleni F-Securen, muilla on ollut muitakin toiveita ( kuten ilmainen). Näin pääsee vähemmillä huolilla. Digiboxit (2kpl perusmallia) ovat meillä säilyneet ehjinä, mutta toisen olen kahdesti joutunut boottaamaan kun on sekoillut.  Mitä selaimeen tulee niin naapurin perusselain yksinkertaisesti kuoli ja otin omalla koneella Firefoxin tikulle ja asensin sen heidän koneeseen ja he ovat taas onnellinen ja harmoninen perhe.  Tulostin (myös skanneri ja kopiokone) eli all-in-one maksaa 60€ kaupassa eli saman kuin uudet väripatruunat, joten kun väripatruuna oli kaupasta loppu ostimme samalla rahalla uuden koneen ja se murhe oli ohi. Videokamerani ei ole vielä koskaan ryppyillyt kun olen säilyttänyt sitä kaupassa sen sijaan digikamera on uusittu parin vuoden välein, vaikka muuta syytä siihen ei ole ollut kuin se, että on uudempia ja parempia saatavilla. Lapset ovat sitten kinastelleet kenen vuoro on periä isän edellinen kamera. Nyt on viides digikamera menossa (+kännykät).  :kahvi:

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #2 : 15.11.09 - klo:19:54 »
Talvella särkyi digiboxi. Kesällä sain tapella tietokoneen kanssa, siinä Norton Antikristus teki tuhojaan minkä ehti. Sitten oli Navigaattorin päivitys tehty niin vaikeaksi, että olisi pitänyt olla käyttöjärjestelmä, jota ei enää edes myydä ja selain, jota kukaan täysijärkinen käytä. Nyt pimahti tulostin. Ei se mikään hirveän vanha ollut ja onpa siihen jemmassa mustettakin aika tavalla. Videokameraa tarvittaisiin, mutta sekin hajosi. Kyllä sillä pystyy katsomaan videoita, mutta ei kuvaamaan.

Miksi kaikista koneista tehdään nykyään niin hirveän huonoja?

digiboxeja saa nykyään hybridiversiona. joten kannattaa hankkia sellainen. ei maksa paljon.
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #3 : 17.11.09 - klo:21:23 »
seppos, kysyn nyt ihan 'asiaan kuulumatonta' :100:

Mokasin tänään ja pahemman kerran: rupesin ottamaan käyttöön miniläppäriä, siis ihan uutta sellaista ja töpeksin kielivalinnassa. Rupes asentamaan WindoxsXP:tä tanskaksi  :017: Enhän minä osannut edes edetä siinä asennuksessa, en tienny itkeäkö vai nauraa, loppujen lopuksi lähinnä nauratti. Kysymys kuuluu saako siitä systeemistä millään ilveellä enää suomenkielistä??
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #4 : 17.11.09 - klo:21:59 »
seppos, kysyn nyt ihan 'asiaan kuulumatonta' :100:

Mokasin tänään ja pahemman kerran: rupesin ottamaan käyttöön miniläppäriä, siis ihan uutta sellaista ja töpeksin kielivalinnassa. Rupes asentamaan WindoxsXP:tä tanskaksi  :017: Enhän minä osannut edes edetä siinä asennuksessa, en tienny itkeäkö vai nauraa, loppujen lopuksi lähinnä nauratti. Kysymys kuuluu saako siitä systeemistä millään ilveellä enää suomenkielistä??

Minun käsityksen mukaan saa, mutta en pysty tässä neuvomaan. Soita firmaan, josta ostit sen. Uskon, että heillä on siihen neuvot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #5 : 18.11.09 - klo:10:36 »
Mene ohjauspaneliin ja siellä aluekohtaiset ja kieliasetukset. Heti ensimmäisessä valikossa kun se aukeaa on kielen vaihto.

Alue on tanskaksi  distrikt, egn, område tai provins
Kieli on sprog

Sieltä sen pitäisi onnistua

Terv Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #6 : 10.12.09 - klo:22:31 »
Jeeeeeeee!!!!!!  :109:

Mun miniläpyskä saatiin kuntoon ja nyt se 'puhuu' suomea  :eusa_clap:

P.s. seppos, ei onnistunut kuvaamallasi tavalla, piti ajaa päälle uusi versio
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #7 : 11.12.09 - klo:08:14 »
Jeeeeeeee!!!!!!  :109:

Mun miniläpyskä saatiin kuntoon ja nyt se 'puhuu' suomea  :eusa_clap:

P.s. seppos, ei onnistunut kuvaamallasi tavalla, piti ajaa päälle uusi versio

Neuvoni toimii vain jos asennus on edennyt riittävän pitkälle. Kun on uusi kone eikä siellä ole mitään muuta, niin tuo on eittämättä paras menetelmä. Myöhemmin kun on asentanut sinne muutakin, juttu on paljonkin erilainen. On vaikea neuvoa kun ei näe missä mennään. Pääasia, että sait kuntoon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #8 : 12.12.09 - klo:12:15 »
Mitä selaimeen tulee niin naapurin perusselain yksinkertaisesti kuoli ja otin omalla koneella Firefoxin tikulle ja asensin sen heidän koneeseen ja he ovat taas onnellinen ja harmoninen perhe.  Tulostin (myös skanneri ja kopiokone) eli all-in-one maksaa 60€ kaupassa eli saman kuin uudet väripatruunat, joten kun väripatruuna oli kaupasta loppu ostimme samalla rahalla uuden koneen ja se murhe oli ohi. Videokamerani ei ole vielä koskaan ryppyillyt kun olen säilyttänyt sitä kaupassa sen sijaan digikamera on uusittu parin vuoden välein, vaikka muuta syytä siihen ei ole ollut kuin se, että on uudempia ja parempia saatavilla. Lapset ovat sitten kinastelleet kenen vuoro on periä isän edellinen kamera. Nyt on viides digikamera menossa (+kännykät).  :kahvi:

Mozilla avautuu aivan törkeän hitaasti. Meillä on viitisen vuotta vanha kone, minkä ei pitäisi (mielestäni) olla tämän hintaluokan aparaatille vielä ikä eikä mikään. Melko paikallaan pysyvällä käytöllä olleesta läppäristä on myös näyttö irtoamassa. Miksi mikään ei kestä?
Mitä itua on valmistaa laitteita, joiden käyttöikä on lyhyt? Jos mustepatruuna maksaa enemmän kuin laite, siinäkin hiotaan ekologisuus huippuunsa.

Digikamera ja kännykkä ovatkin sitten ainoat laitteet joista on hyvää sanottavaa. Neljättä vuotta sama (ensimmäinen) Nokian peruskapula, ja olen edelleen ihan tyytyväinen. Akun kesto alkaa vähän heiketä. Digikamera on perheellä käytössä jo kuudetta vuotta, hyvin toimii ja lomakuvat saa edelleen napsittua. Itse ostin muutaman sadan järkkärin lehtikuvaamista varten ja hyvin pelittää.

Mutta sitten on todellakin nämä tietokoneet. Millainen pitäisi hankkia, että se edes jonkun aikaa kestäisi normaalia käyttöä, eikä alkaisi heti jumia? (Puhuu hektiseen elämään tottunut nykyteini...)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #9 : 12.12.09 - klo:13:40 »
Mozilla avautuu aivan törkeän hitaasti. Meillä on viitisen vuotta vanha kone, minkä ei pitäisi (mielestäni) olla tämän hintaluokan aparaatille vielä ikä eikä mikään. Melko paikallaan pysyvällä käytöllä olleesta läppäristä on myös näyttö irtoamassa. Miksi mikään ei kestä?
Mitä itua on valmistaa laitteita, joiden käyttöikä on lyhyt? Jos mustepatruuna maksaa enemmän kuin laite, siinäkin hiotaan ekologisuus huippuunsa.

Digikamera ja kännykkä ovatkin sitten ainoat laitteet joista on hyvää sanottavaa. Neljättä vuotta sama (ensimmäinen) Nokian peruskapula, ja olen edelleen ihan tyytyväinen. Akun kesto alkaa vähän heiketä. Digikamera on perheellä käytössä jo kuudetta vuotta, hyvin toimii ja lomakuvat saa edelleen napsittua. Itse ostin muutaman sadan järkkärin lehtikuvaamista varten ja hyvin pelittää.

Mutta sitten on todellakin nämä tietokoneet. Millainen pitäisi hankkia, että se edes jonkun aikaa kestäisi normaalia käyttöä, eikä alkaisi heti jumia? (Puhuu hektiseen elämään tottunut nykyteini...)

Milloin siivosit ja päivitit koneesi viimeksi. Katso, ensin että sinulla on Firefoxin uusin päivitys mozilla.org sivuilta. Sitten lataa koneellesi CCleaner ohjelma (löydät googlella) ilmainen. Aja koneesi sillä mutta muista, että se siivoaa selaimen muistista missä kävit viimeksi eli jos haluat säilyttää niitä niin tee niistä kirjanmerkkejä. Sitten lataat ilmaisen Spybot ohjelman ja siivoat sekä immunisoit koneesi sillä (löytyy googlella). Tämän jälkeen menet Auslogics:n sivuille ja lataat sieltä koneellesi ilmaiset disk defrag  ja Registry defrag ohjelmat. Sitten ajat disk defrag ohjelman. Tämän jälkeen menet oman koneen apuohjelmiin ja siellä järjestelmäosioon ja levyn eheytys. Lopuksi registry defrag, joka käynnistää koneen uudelleen. Miksi juuri tässä järjestyksessä johtuu siitä, että näin tulee nopeus ja lopputulos optimoitua. Jos aloitat levyn eheytyksellä, etkä ole tehnyt sitä miesmuistiin niin se vie tunteja. Kokeile tätä siitä voi olla apua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #10 : 12.12.09 - klo:15:19 »
Sama ongelma kuin edellisellä: Mozilla avautuu niin hitaasti, että hyvin ehtii kahvit keittää ja juodakin,
ennen kuin pääsee alkamaan. Uusin versio koneessa on, koska se tarjoutuu automaattisesti.  Ja welhon kautta on
palomuuri ja F-securen virustorjunta, joka päivittyy automaattisesti.
 Levyn eheytyksen teen tämän tästä, mutta se ei ole vaikuttanut juurikaan. Noita toisia ohjelmia en tiennyt,
kokeilen niitä, jos osaan asentaa ne koneelle  :icon_redface:

Läppäri toimii hyvin, mutta käytä siinä vain tikkua, en pidä sen muistissä paljon mitään.
Seköhän vaikuttaa nopeuteen?
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #11 : 12.12.09 - klo:15:55 »
Sama ongelma kuin edellisellä: Mozilla avautuu niin hitaasti, että hyvin ehtii kahvit keittää ja juodakin,
ennen kuin pääsee alkamaan. Uusin versio koneessa on, koska se tarjoutuu automaattisesti.  Ja welhon kautta on
palomuuri ja F-securen virustorjunta, joka päivittyy automaattisesti.
 Levyn eheytyksen teen tämän tästä, mutta se ei ole vaikuttanut juurikaan. Noita toisia ohjelmia en tiennyt,
kokeilen niitä, jos osaan asentaa ne koneelle  :icon_redface:

Läppäri toimii hyvin, mutta käytä siinä vain tikkua, en pidä sen muistissä paljon mitään.
Seköhän vaikuttaa nopeuteen?

Sinulla on ihan hyvät peruskalut, mutta ne ei riitä. Muistissa olevat normaalit tiedostot eivät juurikaan hidasta konetta, mutta evästeet ja väliaikaistiedostot tekevät sen. Samoin rekisterin eheytys jouduttaa konetta aika tavalla jos sitä ei ole tehty. Jos levyn eheytyksen tekee säännöllisesti niin yhden kerran vaikutus ei ole dramaattinen. Jäi edelliselle mainitsematta, että XP:n ominaisuuksiin kuuluu tämä hidastuminen aikaa myöten, mutta näillä mitä tuohon laitoin sitä saa hillittyä. Uusi on aina uusi ja vanha on vanha. Muuten sivuseikkana se, että levyneheytysohjelmat eivät pysty eheyttämää kovin suuria tiedostoja. Raja on jossain >0,5Gt tienoilla. Minulla on muutamia karttatiedostoja, joiden eheytys ei onnistu, mutta ei siitä mitään erityistä haittaa ole.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #12 : 12.12.09 - klo:20:53 »
Sinulla on ihan hyvät peruskalut, mutta ne ei riitä. Muistissa olevat normaalit tiedostot eivät juurikaan hidasta konetta, mutta evästeet ja väliaikaistiedostot tekevät sen. Samoin rekisterin eheytys jouduttaa konetta aika tavalla jos sitä ei ole tehty. Jos levyn eheytyksen tekee säännöllisesti niin yhden kerran vaikutus ei ole dramaattinen. Jäi edelliselle mainitsematta, että XP:n ominaisuuksiin kuuluu tämä hidastuminen aikaa myöten, mutta näillä mitä tuohon laitoin sitä saa hillittyä. Uusi on aina uusi ja vanha on vanha. Muuten sivuseikkana se, että levyneheytysohjelmat eivät pysty eheyttämää kovin suuria tiedostoja. Raja on jossain >0,5Gt tienoilla. Minulla on muutamia karttatiedostoja, joiden eheytys ei onnistu, mutta ei siitä mitään erityistä haittaa ole.

Ai se hidastuu ihan vanhuuttaan! Tämä XP on jo vuodelta 2003, mutta päivityksiä on tiwetysti tullut sen jälkeen. MIten muuten niiden kanssa pitäisi tehdä? Voiko vanhat päivitykset poistaa? Siis suojauspäivitykset vuodelta 2006 jne? Ei ole tullut mieleen koko asia. Jostain kai niiden kokokin näkyy, mutta noin periaatteessa?

Rekisterin eheytys on minulle ihan uusi asia.  :icon_redface:

CCleanerilla putsaan pois paljon ylimääräistä muutaman kerran viikossa.  Mutta silti tämä on h-i-d-a-s. Pitää varmasti ostaa jokin uusi kapine.  Onkohan Applen uusin hyvä, siis se, jossa koko systeemi on yhdessä? MInua se vähän arveluttaa, sillä kai siitäkin voi näyttö sammahtaa - ja mitäs sitten?
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #13 : 12.12.09 - klo:21:11 »
Kiitos SeppoS, pitää kokeilla noilla ohjeilla. Koneen "puhdistuttaminen" liikkeessä on niin törkeän kallista.
Ja pitänee luottaa noiden turvallisuuteen, kun asiantuntija kertoo.
Jos nyt ei sitten enää ehtisi teetä keitellä odotellessa.  :kahvi: Ei harmittaisi.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet
« Vastaus #14 : 12.12.09 - klo:21:18 »
Ai se hidastuu ihan vanhuuttaan! Tämä XP on jo vuodelta 2003, mutta päivityksiä on tiwetysti tullut sen jälkeen. MIten muuten niiden kanssa pitäisi tehdä? Voiko vanhat päivitykset poistaa? Siis suojauspäivitykset vuodelta 2006 jne? Ei ole tullut mieleen koko asia. Jostain kai niiden kokokin näkyy, mutta noin periaatteessa?

Rekisterin eheytys on minulle ihan uusi asia.  :icon_redface:

CCleanerilla putsaan pois paljon ylimääräistä muutaman kerran viikossa.  Mutta silti tämä on h-i-d-a-s. Pitää varmasti ostaa jokin uusi kapine.  Onkohan Applen uusin hyvä, siis se, jossa koko systeemi on yhdessä? MInua se vähän arveluttaa, sillä kai siitäkin voi näyttö sammahtaa - ja mitäs sitten?

Yhdellä pojalla ja miniällä on Macit. Sisko sai ei juuri tämän integroidun version 27 tuuman näytöllä ja vielä tänään kehui sitä vuolaasti, myös hänen tyttärellään on Mac. Amerikan yliopistoissa Applet ovat ykkösiä ja siksi niitä suositaan pojankin perheessä. Kehuvat kovasti ja pitävät reilusti parempana kuin Windows ja erityisesti epäonnistunut Vista. Nyt sen tilalle tulevaa 7.kaa sen sijaan pidetään hyvänä. En vaihda nykyisin koneisiin käyttöjärjestelmää, vaan sitten seuraavaan otetaan 7. Vanhoja päivityksiä ei ole yleensä syytä poistaa, mutta nyt en vastaa mitään, kun en edes tiedä minkä päivityksistä on kyse. Toisekseen useimmissa järjestemissä niitä ei voi poistaa. Jos koneesi on hankittu 2003 niin kyllä se sitten jo aika vanha tietokoneeksi on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi