Olisi mukava kartoittaa körttiherätysliikkeen enemmistön ja luterilaisen kirkon näkemyserot kasteesta.
En tiedä, onko körttifoorumi kovin hyvä paikka tällaiseen, mutta parempi se varmaan on, kuin ei mitään.
Kaste johtaa uskoon eikä usko kasteelle.
Toissapäivänä Perkkaan kappelissa Leppävaarassa seurakunnan (luterilainen) pappi piti lyhyen esitelmän kasteesta.
Hän sanoi mm. että aikuisen on tunnustettava uskonsa ennen kastetta.
Luterilaisen uskon mukaan taasen ainakaan aikuisen ihmisen kohdalla kaste ei näytä johtavan uskoon, vaan usko kasteeseen.
Luterilainen ajatumalli nähdäkseni lähtee siitä, että usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta, siis sanan saarnan kautta.
Jos Pena taikka joku muu jaksaisi valottaa tuota "Kaste johtaa uskoon eikä usko kasteelle" ajatusta, olisin kiitollinen.
Erilaisten kasteoppien ymmärtäminen on minusta kiintoisaa.
Ehkäpä Pena takoittaa termillä "usko" eri asiaa, kuin se "usko", joka esim. uskontunnustuksessa tunnustetaan.
Jos näin on, sitä kautta Penan esittämää lausetta ehkä voidaan reivata lähemmä luterilaista kastenäkemystä.
Mitä luterilainen teologia ymmärtääkseni sitten opettaa sylivauvasta ja vauvan uskosta?
Kaikki, mitä nyt siitä kirjoitan, en sen kaiken edestä päätäni pantiksi laita, mutta uskoisin se kuitenkin olevan 100% luterilaista oppia/ajatumsaailmaa, taikka varsin lähellä sitä.
Kun Jeesuksen luokse tuotiin sylilapsia, Jeesus antoi ymmärtää, että sylivauvat ovat oikealla tavalla ottaneet vastaan taivastenvaltakunnan.
Jeesus myös asetti tällaisen lapsen uskon esikuvaksi.
Luterilainen kastekäsitys lähtee siis siitä, että lapsella on jo tarvittava usko - tai tarvittava uskoa ei ainakaan voida kieltää, eli ei voida sanoa, että lapsi ei usko.
Jumala on tämän uskon jollain tavalla synnyttänyt.
Jos sellainen aikuinen kastetaan, joka ei usko (ja tämä tietysti teoreettinen tilanne, luterilainen kirkkohan ei lähde tätä teoriaa testaamaan), ei tämä kastettava usko kasteenkaan jälkeen.