Synti on syntiä ja kaikki olemme yhtä syntisiä.
Jumalan silmissä kaikki rikokset ovat yhtä tuomittavia. Mitään mittaria ei ole. On vain kaksi porttia: helvetin ja taivaan portti.
Tuota, tuota,
Raamatusta löytyy ainakin 2 erilaista syntinäkökulmaa.
Toisen näkökulman mukaan "jos ihminen rikkoo yhden Jumalan käskyn, Jumala tulkitsee tämän niin, että ihminen on rikkonut joka ikistä Jumalan käskyä vastaan". Kutsuttakoon tätä vaikka "hengelliseksi näkökulmaksi" syntiin.
Tässä hengellisessä näkökulmassa ei siis ole kuin kaksi mahdollista tilaa: syntinen taikka synnitön.
Ei ole välimuotoja, eli on kuten sanoit: kaikki olemme yhtä syntisiä tämän syntinäkökulman mukaan.
Raamatusta löytyy myös toinen näkökulma syntiin.
Jumala jo VTn aikoina hyvinkin seikkaperäisesti erotteli eri syntejä ja määritteli eri synneille erilaisia rangaistuksia.
Kutsuttakoon tätä vaikkapa "maalliseksi näkökulmaksi" syntiin.
Jostain teosta määrättiin kuolemantuomio, jostain toisesta selvisi sakoilla jne...
UT myös lajittelee erilaisia syntejä: jostain synnistä piti potkaista ulos seurakunnasta, joku muu synti taasen ei tuollaista tointa vaatinut.
Toiset synnit olivat toisia pahempia/lievempiä.
Tämä maallinen näkökulma syntiin on koko järjestäytyneen yhteiskunnan (uskonnollisen sekä ei-uskonnollisen) elinehto.
Ilman sitä ja sen valvontaa ihmiskunta/seurakunta tuhoaa itsensä.
Jumalan istuimen edessä tuomio on joko pelastus tai kadotus.
Totta,
ja tämä tuomio määritellään tuon ensiksimainitun syntilinjan, eli "hengellisen syntitulkinnan" mukaan.
Luterilainen teologia painottaa sitä, että Kristukseen uskova ihminen on samaan aikaan syntinen ja vanhurskas.
Luther opetti, että Kristukselle kuuluvan ihmisen syntisyys laitetaan Kristuksen syyksi ja Kristuksen 100% täydellisyys luetaan tämän ihmisen eduksi.
Näinollen tämä ihminen on Jumalan tuomioistuimen edessä synnitön tämän hengellisen syntitulkinnan mukaan.
Ihminen, joka ei usko Kristukseen, on Jumalan tuomioistuimen edessä syntinen tämän hengellisen syntitulkinnan mukaan.
Viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä on siis tämän ensimmäisen syntitulkinnan mukaan kahdenlaisia ihmisiä: synnittömiä ja syntisiä - välimuotoja ei ole.
Tämän esniksimainitun syntitulkinnan mukaan siis määritellään pelastus ja kadotus ihmisille.
Raamattu opettaa myös varsin selkeästi, että kukin tuomitaan tekojensa mukaan.
Tässä ollaankin sitten tuon jälkimmäisen syntilinjan äärellä: "synnin maallinen tulkinta".
Niin pelastuvat, kuin kadotukseenkin menevät tuomitaan tekojensa mukaan.
Ja Luther juuri jaotteli synnit näiden kahden tulkinnan mukaan,
käytten niistä muistaakseni juuri noita minun käyttämiäni nimikkeitä - tai joitain hyvin lähellä noita olevia.