Kirjoittaja Aihe: Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?  (Luettu 15239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #15 : 01.07.08 - klo:17:36 »
Naapurissamme asuu helluntalainen pariskunta. Hyviä ihmisiä ja muuten mukavia, mutta ikäviä seurustelukumppaneita, kun alkavat heti julistamaan ja kyselemään , joko olette uskossa.   :?:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #16 : 01.07.08 - klo:18:34 »
No, mitä vastaat heille?

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #17 : 01.07.08 - klo:18:35 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Kyösti:  Sanoit eräässä viestissäsi olevasi "ylätienkulkija" . Mitä se tarkoittaa käytännössä   :?:

...
Mikä on ihmisen mielestä ylätietä (menestys, terveys, rikkaus, voima) saattaa Kristuksen mielestä olla alatietä, mikä ihmismielen mukaan on alatietä (synnin tunto, kärsimys, itsessään huonous,  ...), onkin monesti Kristuksen mielestä ylätietä. ... Minun fyysinen ja psyykkinen olemus tuntuu olevan kovin mieltynyt tuohon ylätiehen, jossa toivotaan ja arvostetaan ihmismittapuun mukaan lokoista elämää ja nautintoja .Tässä mielessä olen ylätien kulkija.

Jos ylätie määritellään noin niin taidanpa minäkin olla monesti ylätien kulkija...

Mutta jos se on Liisan kertoman alatien:
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"

Körttisanakirja kertoo:  ”Alatie on sitä, ettei mennä kopistelemaan ylhäältä päin osaavasti ja pakottamalla.” (Ilmari Heinonen)
Evankeliumin näkeminen vähässä. Uskon asioita lähestytään nöyrästi ja synnin tunnossa, vähän kuin takaoven kautta.

vastakohta niin sitten se olisikin osin erilaista, (toisten) uskon asioilla mestarointia jne? No varmasti siihenkin syyllistyn.  :oops:

SV 127: 3&6:
Miten syntiä suosiva, vilpillinen,
perin uskoton, matkassa pysyn?
Olen kristitty joukossa kristittyjen,
yhä maailman kiitosta kysyn.
Taas kauhistelen
tätä orjuutta luonteeni valheellisen.

Pysyn luonasi, laupeus loppumaton,
sinä kurjalle anteeksi annat.
Tämä huolteni keskellä toivoni on:
sinä armahdat, kuormani kannat.
Ja murheellisen
otat luoksesi laaksosta kyynelien.

http://www.h-y.fi/sv/sv_121-130.html#127

Eli ei omin voimin tätä tietä.

jUHOMA4

  • Vieras
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #18 : 01.07.08 - klo:19:38 »
Pena:  Uskon asioista en osaa keskustella. Olen heidän mielestään varmaan yhtä ikävä seurustelija.

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #19 : 01.07.08 - klo:21:23 »
Minua on näin suhteellisen vähän aikaa sitten isäksi tulleena alkanut hieman virnuiluttaa termi "alatien kristillisyys", vrt. esim. "alatiesynnytys".

Tällaisen kvasinokkelan letkautteen lisäksi voisin häiritä keskustelun kulkua esittämällä otsikon kaltaisen kysymyksen koskien kristikunnan toisenlaista ääripäätä. Voisiko henkilö olla samanaikaisesti katoli- ja körttiläinen? (Siis niinkuin ihan virallisesti katolilainen eikä mikään luterilaisen kirkon hörhösiiven edustaja ;) )
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #20 : 01.07.08 - klo:21:55 »
Palatakseni aiheseen. Minulla on monia korkeasti koulutettuja helluntailaistuttavia lähinnä työpaikan kautta tulleita. Vanhemmat ja kokeneemmat ovat useat aika vieraantuneita alkuperäisestä helluntailaisuudesta ja lähempänä Puttouksen Mattia ja kahdesti heräämistä. Ensin synnittömäksi ja sitten jälleen syntiseksi. Moni näistä tuttavista on liittynyt uudelleen kirkkoon. Heille kauhistus on ollut vanhempain kokoukset helluntailiikkessä ja se älyttömyys mikä siellä kukoistaa. Eräskin kutsuttiin nuhdeltavaksi, kun oli käynyt pääsiäisenä meidän kirkossa. Hän erosi helluntaisuudesta välittömästi todeten, että nyt kateus riittää. Toinen paha paikka on evankelistalisä, jota saarnaajien puheheessa esiintyy runsaasti heidän mielestään. Ei malteta pysyä totuudessa, vaan jatketaan siitä vielä pitkälle. Kolmas iso ongelma rehelliselle ihmiselle on ihmeparanemiset. K

Vastaus on siis, kyllä helluntailainen voi olla körttiläinen, mutta usein se johtaa liikkeen vaihtoon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #21 : 01.07.08 - klo:22:55 »
jUHOMA4,
oletko uskossa?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #22 : 01.07.08 - klo:23:00 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
jUHOMA4,
oletko uskossa?


Tällaisia ei ole tavattu körttiporukoissa kysyä.
Tai sitten vastaus on jyrkkä ei. Mitäs kyselevät.
Aika henkilökohtaista on, ja kun ei sitä ole ihminen uskostaan raportointivelvollinen. Monesti kun usko vielä aika heikossa on, voidaan kysymys kokea jopa hengelliseksi väkivallaksi. Vaikka eihän se tietenkään kysyjänkään tavoite näissä ole, toivottavasti. Mitä kysyjä kysymyksellään tavoittelee? No, minulla nousisi karvat pystyyn ja iskisi ahdistus.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #23 : 01.07.08 - klo:23:02 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
jUHOMA4,
oletko uskossa?


Tuota ei ole tapana körttiläisten keskuudessa kysyä. Se on Jumalan ja ihmisen välinen asia eikä kukaan ole tilivelvollinen toiselle. Jättäisin vastaamatta ihmisille ja hoitaisin asian Jumalan kanssa kahden kesken.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #24 : 01.07.08 - klo:23:02 »
Lainaus
Kolmas iso ongelma rehelliselle ihmiselle on ihmeparanemiset. K


En yleensä hehkuttele tällä asialla, mutta totean, että itselleni on tapahtunut eräs oikeasti ihmeellinen asia omassa seurakunnassa, kun puolestani rukoiltiin.
Tilanne oli se, että eräs vanhempi täti...
en jaksa kertoa, pitkä juttu.
Lyhyesti ottaen, toinen jalka kasvoi pituutta (eripituiset jalat ongelmana) ja muutamalla eri seikalla varmistin asian.
Minulle se oli tärkeä asia, vaan ei tarvitse uskoa.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #25 : 02.07.08 - klo:00:03 »
On se jännä, että aina näitä jalan pituuden kasvamisia ilmestyy. Onhan se kiva että ryhti kohenee. Eikäpähän Jumala ole vaivautunut mun luuydintäkään kuriin laittamaan, vaikka on rukoiltu. Nimim. en ole katkera mutta kuitenkin. Vaan ehkäpä en olekaan tarpeeksi uskossa?

Vähän satuttaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #26 : 02.07.08 - klo:00:09 »
Lainaus
Vaan ehkäpä en olekaan tarpeeksi uskossa?


Silloin kun tuo jalkajuttu tapahtui, niin en oikeastaan uskonut, että sellaista tapahtuu minulle.
Tiesin, että Jumala voi halutessaan tehdä mitä tahansa, mutta tuskin minulle.

Monia muita kertoja on sitten tullut enemmänkin uskottua erilaisiin asioihin, ja ei niitä kuitenkaan tapahtunut.
Joten liekö tällaiset edes uskosta kiinni.
Mistä ne sitten ovat kiinni, en tiedä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #27 : 02.07.08 - klo:08:14 »
Sen voisin kysyjälle vastata ylisanojen käyttöön mielestäni syyllistymättä, että minussa on uskoa.

jUHOMA4

  • Vieras
Kyöstin kysymys
« Vastaus #28 : 02.07.08 - klo:08:14 »
Karjalaisen Kyösti:   Kysymykseesi vastasivat puolestani SeppoS ja Liisa  :!:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Voivatko esim. helluntalaiset olla körttiläisiä ?
« Vastaus #29 : 02.07.08 - klo:10:09 »
Lainaus
Tällaisia ei ole tavattu körttiporukoissa kysyä.


Körttiläisyyteen kuuluu kyselevä mieli ja yleensäkin kyselevä asenne ja se, että mikään kysymys ei pitäisi olla liian pyhä/paha tai kielletty, jonka edessä ei saisi olla kyselevänä.
Ennemminkin siis kysellään, kuin annetaan 100% varmoja vastauksia/väitteitä.

Tuli mieleeni eräs sananlasku, jota mieleni maailma muokkasi:
ei se ole epä-körttiläinen, joka kysyy, vaan se, joka vastaa.
Sana 'vastaa' tulee tulkita seuraavasti: 'antaa liian varman vastauksen'.
Pitääkö tuo muokkaamani sananlasku sitten paikkansa?
Voi pitääkin tai sitten ei pidä tai jotain siltä väliltä.

JA pieni lisäys kyselemisen motiiveista.
Toki tulee pyrkiä puhtaisiin motiiveihin (itse en aina pyri), mutta jos puhdas motiivi on kyselemisen edellytys, loppuisivat kysymykset maailmasta.