Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 8  (Luettu 7782 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #30 : 18.08.23 - klo:19:39 »
Toisen sairauksia taas. Äitini ei ole siinä kunnossa, että pystyisi kirjoittamaan järkevää tekstiä. Ajatus vain ei pysy koossa, eikä oikein kynäkään kädessä (näppiksen käytöstä puhumattakaan). Niinpä minä tässä nyt yritän laatia hänelle hoitotahtoa. :icon_rolleyes:  On valmiita malleja, joiden tekstejä olen koettanut puhelimessa kuunteluttaa, mutta tuntuu, ettei siinäkään oikein jaksa ajatuksensa seurata mukana. Toinen mikä pitäis lopulta tehdä on edunvalvontavaltuutus. Koetan kyllä parhaani mukaan noudattaa sitä minkä ymmärrän toiveekseen, mutta silti tämä tuntuu jotenkin väärältä tämmöisiä tehdä toisen puolesta. No, ehkä hänelle tulee huolehdittu olo.

Ensi viikolla lähden Joensuuhun ja tulostan mukaan luonnokseni (isolla präntillä). Jos kelpaavat sellaisinaan niin hyvä, sitten pitää jostakin vielä löytää kaksi todistajaa, mutta se on hänen asiansa. Jos eivät kelpaa niin korjaan (otan läppärin mukaan) ja käyn kirjastossa tulostamassa uudet versiot. Jos paperit joskus lopulta saadaan allekirjoitettua, niin on minun asiani sitten huolehta ne eteenpäin sinne minne pitää.

Tulin tänään Kanta-palvelussa myös pyytäneeksi oikeuksia saada katsoa hänen tietojaan, mutta minulle jäi ohjeistuksesta epäselväksi, miten hän sen oikeuden sitten antaa, kun ei nettiä käytä. Puhuimme kyllä, että hän tuohon minulle haluaa antaa luvan, mutta tekniikka on epäselvä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #31 : 24.08.23 - klo:17:22 »
Kävin korvalääkärillä. Korvien perustutkimuksessa ei ilmennyt mitään poikkeavaa. Sain passituksen kuulontutkimukseen, johon varasin ajan.
Siitä kääkäri saa tietää enemmän, esim. johtuuko huimaukseni vaikkapa migreenistä. Sitäkin minulla on joskus ilmennyt. Olen nähnyt sahanteriä, mutta harvoin.

Ajattelin että seuraava lääkäri olkoon geriatri. Häneltä saisin ehkä tietoa tilanteestani joka on toisaalta melko hyvä, mutta kun monta sairautta on todettu aina joku niistä muistuttaa olemassaolostaan.

Nyt maksan yksityisille , mutta pian menemme molemmat labrakokeisiin kunnalliselle. Se onkin lähes ainoa mikä toimii tolkullisesti.

Itse pitää ymmärtää ja toimia, ei meitä kunta hoida, joten turha on valittaa. Kunhan kerrotaan ( ja maristaan ).
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #32 : 05.09.23 - klo:10:07 »
Kävimme molemmat Fimlabrassa antamassa vuosittaiset verinäytteet ja minulta otettiin jälleen EKG.

En ole koskaan nähnyt siellä sellaista kansanpaljoutta. Seisomapaikatkin alkoivat loppua ja happi.
Tilat on aivan surkeat nyt kun neljä aiempaa näytteidenottopaikkaa on suljettu.

Puhuin hoitajan kanssa ja hän kertoi että eilen oli vieläkin täydempää.

Mikä on vikana kun sotea on vuosikaupalla väänetty sinne ja tänne ja tuonne. Milloin on omalääkäsi ja omahoitaja, sitten on aluesairaanhoito johon ei tahdo mahtua millään. On ollut pakko siirty yksityisille.

Kallispakkaisia ihmisiä on johtoportaissa pilvin pimein mutta hoitajista on nykyään kova pula.

Huonosti toimii sote !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #33 : 05.09.23 - klo:15:10 »
^ Mikä on vikana? Ihan vain se, että työssäkäyvää väkeä meihin töissä käymättömiin on suhteessa paljon vähemmän kuin ennen. Olemme tottuneet palvelutasoon, joka oli joskus ennen, kun tuo ns. huoltosuhde oli toinen. Isoin tekijä on se, että nykyään ennätetään olla eläkkeellä tuplasti se aika mitä vielä joskus 70-luvulla (luku vetäisty hatusta, mutta suunnilleen pitää paikkansa). Ja me työttömät jäädään kotimaata rasittamaan eikä mennä jonnekin Ruotsiin.

Toinen syy (mutta arvioisin että pienempi) on sitten se, että terveydenhuoltoalan resursseissa on panostettu erikoissairaanhoitoon perusterveydenhuollon kustannuksella. Lääketiede kehittyy, uusia hoitomuotoja tulee, mutta ne ovat aika kalliita, ainakin aluksi. Onhan niitä jännä lääkärinkin päästä kokeilemaan.

Henkilökuntapula on itseään ruokkiva kierre: Töistä lähdetään, kun on niin kiire ettei niitä voi tehdä kunnolla (uskon, että useimmilla ihmisillä on sellainen työmoraali, että työ halutaan tehdä hyvin). Yksityispuolella on leppoisampaa, helpommat potilaat ja saa paremmin rahaakin. Tai sitten voi siirtyä ihan muulle alalle töihin. Hoitajat tuota etenkin tekevät.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #34 : 05.09.23 - klo:19:51 »
Kiitän asiaan paeutumisesta Öppis !

Koko kirjoitus on asiaa, mutta tämä voi olla juju miksi ei suju ( niin kuin pitäisi )annetuilla resursseilla.

Toinen syy (mutta arvioisin että pienempi) on sitten se, että terveydenhuoltoalan resursseissa on panostettu erikoissairaanhoitoon perusterveydenhuollon kustannuksella. Lääketiede kehittyy, uusia hoitomuotoja tulee, mutta ne ovat aika kalliita, ainakin aluksi. Onhan niitä jännä lääkärinkin päästä kokeilemaan.

En ole kunnallisessa päässyt lääkäriä näkemään kuin puolisen vuotta sitten kun haimme invapysäköintilupaa. Siihen oli antaa lääkäri, mukava slovakialainen hän olikin.

Saitauteni on hoidettu yksityisesti. Siellä sujuu, mutta maksaa myös.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #35 : 05.09.23 - klo:19:57 »
Joo. Kun hommasin kesällä uudet rillit, kävin omaan piikkiin silmälääkärillä ihan vain tarkastettavana. Hän kirjoitti lähetteen erikoissairaanhoitoon. Pieni toimenpide, jolla ehkäistään ennalta mahdollisia tulevia vaivoja, ja jota en yhtään tiennyt tarvitsevani, kun niitä vaivoja ei siis vielä ole ollut. Ja nopeasti järjestyi se erikoissairaanhoidon aikakin (pitäis olla nyt kuun lopussa).

Ne, joilla eivät ole tuolla tavoin yksityiseen varaa, eivät moiseen toimenpiteeseen asemassani olisi päässeet. Varakkaana on helpompi päästä ihan julkisin varoin kustannettuun erikoissairaanhoitoon. Niillä, jotka joutuvat tyytymään julkiseen perusterveydenhoitoon eli terveyskeskuksiin (tai mikä nimi niillä nykyään lienee), on erikoissairaanhoitoon pääsykin vaikeampaa. Tätä eivät jotenkin tunnu tajuavan ne, jotka eivät koskaan terveyskeskuksia käytä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #36 : 05.09.23 - klo:19:59 »
Terveydenhoidosta on aika lailla karsittu lääkärien ja hoitajien työtä tukevia osastoavustajia ja muita toimistotyötä tekeviä. Aiemmin heidän tekemänsä työ on siirtynyt rasittamaan tutkimus- ja hoitotyössä olevia. Potilaaseen selin koneelle tietoja naputteleva lääkäri lienee tuttu näky.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #37 : 05.09.23 - klo:20:05 »
^ Joo eli niitä parjattuja byrokraatteja ja paperinpyörittelijöitä, jotka eivät tee mitään tuottavaa tai oikeaa työtä.  :icon_rolleyes:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #38 : 05.09.23 - klo:20:19 »
^ Joo eli niitä parjattuja byrokraatteja ja paperinpyörittelijöitä, jotka eivät tee mitään tuottavaa tai oikeaa työtä.  :icon_rolleyes:

Päästivät kuitenkin toiset keskittymään oikeisiin töihinsä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #39 : 05.09.23 - klo:20:50 »
Sekin lienee tuttu asia että kun joutuu ambulanssin tilaamaan ja joutuu ensiavun kautta osatolle, alkaa hoidot toimia ja lääkärikin on lähellä.

Me olemme kumpikin joutuneet tämäkin kokemaan ja neurologian osastolle olemaa tutkittacana.
Kunnioitus hoitohenkilöstöä kohtaan minulla on suuri.

Hyvää sote-toimintaa on myös Kanta.fi kautta Omakannasta saatavat omat tiedot.
Sieltä löytyvät epikriisit,toimenpiteet tarkasti latinoineen kaikkineen, labratulokset , reseptit.

Olen tehnyt sinne myös hoitotahtoni. En halua tehohoitoa, letkuja ym.sellaista turhaa kuoleman pitkitystä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #40 : 05.09.23 - klo:21:25 »
Päästivät kuitenkin toiset keskittymään oikeisiin töihinsä.

Juu. Tarkoitukseni oli irvailla niille, jotka kiroavat paperinpyörittäjien määrää, ja pitävät työtään turhana. Ja ehkä vähän niillekin, joisen mielestä koko julkisen sektorin työ ei ole mitään oikeaa työtä, koska palkat maksetaan verovaroista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #41 : 06.09.23 - klo:07:06 »
Ja ehkä vähän niillekin, joisen mielestä koko julkisen sektorin työ ei ole mitään oikeaa työtä, koska palkat maksetaan verovaroista.

Tuo on tuttua. Kunnan koululaitoksessa minäkin olen vuosikymmeniä tyhjän panttina lorvaillut.  :003:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #42 : 24.09.23 - klo:23:26 »
Lankesin sitten taas. Kadulla oli reilun tulitikkuaskin kokoinen kivi, joka riitti kellauttamaan minut kumoon pitkin pituuttani, kun sopivasti huteramman jalan kantapään alle asettui. Onneksi en ollut kaukana kotoa. Pitää ruveta kävelemään varovaisemmin. Ärsyttää, kun ei voi vain antaa mennä! Vasen käsi otti osumaa, on etenkin olkapää kipeä. Ja paidan kyynärpäässä pikku reikä, se harmittaa melkein eniten. Saas nähdä, onnistunko parsimaan siististi. Oma kyynärpääni osaa paikata itse itsensä, mutta samaan pystyvää älypaitaa ei kai vielä ole keksitty. Enpä sitten siivoa huomenna, vaan lepäilen, ja toivon että onnistun keskiviikkona konkkaamaan hammaslääkäriin, jonne olisi aika varattuna.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #43 : 26.09.23 - klo:22:32 »
^ Huomenna on sitten hammaslääkäriä ennen aamulla vielä silmäleikkaus. Tänään iltapäivällä soitettiin ja kerrottiin, että olisi peruutusaika tarjolla. Ei tullut mieleen, että jos siellä annetaan jotain aineita, vaikuttavatko ne mahdollisesti hammaslääkärissä annettavaan puudutuspiikkiin. Olkapää on edelleen kipeä eikä käsi nouse muuta kuin toisella kädellä auttamalla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #44 : 26.09.23 - klo:22:38 »
Mikä on vikana kun sotea on vuosikaupalla väänetty sinne ja tänne ja tuonne. Milloin on omalääkäsi ja omahoitaja, sitten on aluesairaanhoito johon ei tahdo mahtua millään. On ollut pakko siirty yksityisille.

Kallispakkaisia ihmisiä on johtoportaissa pilvin pimein mutta hoitajista on nykyään kova pula.

Nyt on ollut tuostakin julkisuudessa puhetta, kuinka Sote-alueille joudutaan hommaamaan henkilöstöä ostopalveluna, kun muuten ei saada. Veronmaksajille se tietenkin tulee kalliimmaksi kuin normaali palkattu henkilöstö, eikä kaikkeen vain ole varaa.

Mikäpä etenkin lääkärin on yksityispuolella työskennellessä, parempi palkka, kiinnostavammat potilaat ja työaikoihinkin voi enemmän vaikuttaa. Koko päivää ei tarvitse tehdä jollei halua. Hammaslääkärini esimerkiksi onkin pitkiä aikoja lomalla. Ilmeisesti tienaa niin hyvin, että se on mahdollista.

Hoitajatkin ovat alkaneet päästä kyytiin ja pystyvät ehkä kohta kampeamaan itseään palkkakuopasta samalla konstilla.

Suomessa lienee väkimäärään suhteutettuna lääkäreitä ihan hyvin, mutta kansanterveyden kannalta epätarkoituksenmukaisissa tehtävissä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.