Kirjoittaja Aihe: Lehdistökatsaus 3  (Luettu 35461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #60 : 03.12.13 - klo:19:41 »
Tekaisin Googlella haun hakulauseella "olen suvaitsevainen, mutta".

Ei sieltä juuri löytynyt kenenkään omaa julistautumista, ei vaikka vähän muuntelinkin hakulausetta.

Mahtaisiko suvaitsevainen-sana esiintyä harvemmin merkityksessä "suvaitsen kaiken", mutta useammin suhteessa juuri johonkin tiettyyn ominaisuuteen, toimintatapaan tms. Tässä olisi jollekin hyvä pienen tutkielman aihe.

En esimerkiksi pidä itseäni mitenkään erityisen yleissuvaitsevaisena, vaikka kenties suhtaudunkin suvaitsevaisesti moniin ilmiöihin, sanotaan nyt vaikka eräisiin sukupuolisen käyttäytymisen muotoihin. En kuitenkaan kaikkiin, joten tässäkään suhteessa en voi kehua olevani yleisesti suvaitsevainen. Toisten asioiden suhteen taas olen varsin suvaitsematon. Sellainen on esimerkiksi alkoholijuomien (ja muidenkin juomien) tuominen yleisen saunan löylyhuoneeseen. Noottia tulee heti.

Pitääpä koettaa löytää tekstejä, jossa omalla nimellään kirjoittava henkilö ilmoittaa olevansa suvaitsevainen noin yleisessä mielessä eli ilman suvaitsevaisuuden kohteen ilmaisemista. Vinkkejä otetaan vastaan.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #61 : 04.12.13 - klo:07:15 »
...olen suvaitsevainen, mutta me kaikki ihmiset olemme epäsuvaitsevaisia johonkin...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #62 : 04.12.13 - klo:08:18 »
Minä suvaitsen mielipiteestä jne riippumatta kaikkia samanmielisiä kuin minä itse.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #63 : 04.12.13 - klo:08:18 »
Paikallinen E-SS paperilehtenä, ja kurkkien myös nettiuutisia kuuluu aamun ensimmäisiin. Nettiin siirryttyäni avaan iltapäivälehdet ja vilkaisen mitä uutta on tullut. Sitten avaan Kotimaa24 sivuston. Sieltä löytyy paljonkin luetteavaa. Mielipiteet ko. uutisesta vaihtelevaat joskus tiukkoina.
Lily, Oisko tulta on suosikkini, etenkin penanpojan kuvitukset kiinnostavat. Eilinen Paula Vesalan kuva on upea!

Sohvapöydällä on kasa  aikakauslehtiä. Suomen Kuvalehti, Kotiliesi, HK ym. Niistä luen tuoreeltaan aina muutaman kiinnostavan jutun, sitten silmäilen silloin tällöin kunnes uudet numerot tulevat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #64 : 05.12.13 - klo:08:47 »
Minä suvaitsen mielipiteestä jne riippumatta kaikkia samanmielisiä kuin minä itse.

Jotta voi olla suvaitsevainen, tarvitaan erimielisyys. Samanmielisyyden hyväksyminen tulee luonnostaan ja siinä ei tarvitse suvaita mitään.

LAinaan Wikipediaa:
"Filosofi Jukka Hankamäen mielestä suvaitsevuuden käsite on ristiriitainen. Se tarkoittaa, että henkilö sietää jotakin, vaikka hän ei hyväksy tai kannata sitä. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvaitsevaisuus

Oman ymmärrykseni mukaan alunperäinen merkitys termille "suvaitsevaisuus" on juuri tuonkaltaista.
Puhekielessä ja julkisuudessa sillä on nykyään jokin toinen merkitys. Valtaosa ns. nykysuvaitsevaisuudesta on tuon Wikipediasta lainaaman tulkinnan mukaan suvaitsemattomuutta tai täysin neutraalia, jota ei voi laittaa suvaitsevaisuuden tai suvaitsemattomuuden termien alle.

Tuo teksti, jonka lainasin Sepolta, on sinällään hyvä kiteytys sille, kuinka tätä termiä nykyään ymmärretään.
Jos siis satut uskomaan, että tietyt ennalta määritellyt asiat ovat OK ja tietyt ennalta määritellyt asiat eivät ole OK, niin olet suvaitsemainen.
Jos esim. erotat papin, joka ei omantunnon syistä voi hyvöäksyä naipappeutta tai sukupuolineutraalia avioliittoa tai aborttia, olet suvaitsevainen. Jos taasen yritätä ajaa nuoren ihmistaimen etuja julkisuudessa, olet suvaitsematon.
Tätä on nykyajan henki. Siirretään ikivanhoja raja-aitoja, kumotaan muinaisia säädöksiä, muutetaan lait yms.
Jos et lähde tähän mukaan, olet suvaitsematon, kuten kaikki tähän asti ennen meitä Suomessa eläneet sukupolvet.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #65 : 05.12.13 - klo:09:46 »
Jotta voi olla suvaitsevainen, tarvitaan erimielisyys. Samanmielisyyden hyväksyminen tulee luonnostaan ja siinä ei tarvitse suvaita mitään.

LAinaan Wikipediaa:
"Filosofi Jukka Hankamäen mielestä suvaitsevuuden käsite on ristiriitainen. Se tarkoittaa, että henkilö sietää jotakin, vaikka hän ei hyväksy tai kannata sitä. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvaitsevaisuus


Tuo teksti, jonka lainasin Sepolta, on sinällään hyvä kiteytys sille, kuinka tätä termiä nykyään ymmärretään.
Jos siis satut uskomaan, että tietyt ennalta määritellyt asiat ovat OK ja tietyt ennalta määritellyt asiat eivät ole OK, niin olet suvaitsevainen.

Kyösti ymmärsi aivan oikein viestini, joka oli tarkoitettu karrikatyyriksi, siitä miten nykyään ajatellaan mielipiteestä riippumatta. Suvaitsevaisuus on todella vaikea asia. On vaikeaa sitää jotakin, joka ei sovi pirtaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #66 : 08.12.13 - klo:22:25 »
Nyt olisi oikea aika tilata Vartija-lehti ensi vuodeksi.

http://www.vartija-lehti.fi/suosittelijat/

Sitä voi kätevästi lukea körttiperheissäkin, kun laittaa vaikka Hengellisen Kuukausilehden sisään, niin täydestä menee.

Jos ei halua arkistoida, niin voi tarjota jehoville vaihdossa Vartiotorniin. Täytyykin kokeilla, vaikka eivät ole vähään aikaan käyneet. Mitä mahtaa lukea meikäläisen kantakortissa?

Onko täällä muita joille tulee liberaaliteologisia julkaisuja? Laitatteko kaappiin seurojen ajaksi?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #67 : 09.12.13 - klo:04:05 »

   Tilasin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #68 : 10.12.13 - klo:05:59 »
Täällä voit käydä kertomassa oman mielipiteesi omasta suvaitsevaisuudestasi:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012061215697114_uu.shtml
Itse yllätyin, että realistisesti omaan suvaitsevaisuuteensa suhtautuvien osuus on varsin korkea.
Kun ymmärtää, että itse ei ole kovin suvaitsevainen, ei tällöin kovin helposti vaadi toiseltakaan liikoja.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #69 : 10.12.13 - klo:11:54 »
Nyt olisi oikea aika tilata Vartija-lehti ensi vuodeksi.

http://www.vartija-lehti.fi/suosittelijat/

Sitä voi kätevästi lukea körttiperheissäkin, kun laittaa vaikka Hengellisen Kuukausilehden sisään, niin täydestä menee.

Jos ei halua arkistoida, niin voi tarjota jehoville vaihdossa Vartiotorniin. Täytyykin kokeilla, vaikka eivät ole vähään aikaan käyneet. Mitä mahtaa lukea meikäläisen kantakortissa?

Onko täällä muita joille tulee liberaaliteologisia julkaisuja? Laitatteko kaappiin seurojen ajaksi?

Olen ollut jehovalaisten kanssa kontaktissa 1990-luvulla. Ihmettelin sitä, että 2000-luvulla he eivät ole tulleet tänne rauhaa häiritsemään. Ex-jehova, joka on tullut minun ystäväkseni sanoi, että täällä jehovalaisessa on hyvin monenlaisia viestejä. Aika suuressa osassa ulko-oveen on merkitty liidulla rasti. Rasti tarkoittaa "EI".

"Liberaali"teologisia julkaisuja tulee meille. Mutta kun minä en ole liberaali enkä konservatiivi. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #70 : 10.12.13 - klo:12:36 »
Jokin aika sitten luin (jostakin lehdestä) että jehovantodistajat ovat luopuneet ovilla käynneistä.  He feissaavat kaduilla. Lehtisiä jaetaan myös postilaatikoihin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #71 : 10.12.13 - klo:14:47 »
Vaikka asun syrjässä, täällä on käynyt enemmän j.todistajia kuin missään aikaisemmassa asunnossani. Ehkä he ovat tulkinneet ystävällisyyteni mahdolliseksi käännynnäisehdokkaan merkiksi. Sorry, sitä ei tule tapahtumaan. Viimeksi kävivät viime lauantaina, ja töhinlähtöä valmistellessa spontaanin hajamielisesti toivotin hyvää Joulua. :D Hymystä ja jouluntoivotusvastauksesta päätellen ymmärsivät ettei tarkoitus ollut kuittailla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #72 : 10.12.13 - klo:15:38 »
Kyllä heitä täälläkin ovilla käy joitain kertoja vuodessa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #73 : 10.12.13 - klo:22:04 »
Vaikka asun syrjässä, täällä on käynyt enemmän j.todistajia kuin missään aikaisemmassa asunnossani. Ehkä he ovat tulkinneet ystävällisyyteni mahdolliseksi käännynnäisehdokkaan merkiksi. Sorry, sitä ei tule tapahtumaan.
Varmaankin on niin, että jos alkaa Jehovan todistajien kanssa keskustelemaan, niin tulevat kohta uudestaan. Näin kävi meillekin 80-luvulla silloisessa asunnossa. Vaimo sitten kerran sanoi, että ei tarvitse enää tulla - ei tulleet enää.

Katselin juuri toista ketjua "Kysymykset viimeisellä tuomiolla". Yksi kysymys voisi olla "Onko Vartija-lehti tuttu?"  :018:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lehdistökatsaus 3
« Vastaus #74 : 11.12.13 - klo:09:15 »

 Yksi kysymys voisi olla "Onko Vartija-lehti tuttu?"  :018:

Vartija-lehti on joidenkin mukaan liberaaliteologien lehti.
wilhelmi niskasen jäljillä