Kirjoittaja Aihe: Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle.  (Luettu 39959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
taisteluparina jehovan todistajia vastaan...  :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
taisteluparina jehovan todistajia vastaan... 


Olet siis toiminut Jehovan todistajana.
Oletko onnistunut käännyttämään ketään jehovantodistajaa?

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Eeva-Kaisa,
kuvailetko nykytilannetta, vai sitä, kuinka asioiden pitäisi olla?

Nyt en ymmärtänyt, mihin kohtaa teksteissäni viittaat kysymykselläsi. Täsmennätkö, että voin vastata?
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Monella ateistiksi luokitelulla henkilöllä on enemmän sydämen sivistystä ja kristillistä mielenlaatua, kuin uskovaiseksi itseään tituleeraavalla. Eilen kuoli eräs sellainen. Palasin vaimoni kanssa äsken surun murtaman kodin ilmapiiristä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
... niin se on vaan... "ateistinen" maailmankuva ja maailmankatsomus valitaan siinä on ajattelua pohjalla... uskovaisten happeningeissä voi olla ajattelemattomutta... ystävä, vanhemmat ja isoveli etc. ovat laittaneet koodeksin...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Koodia: [Valitse]
Monella ateistiksi luokitelulla henkilöllä on enemmän sydämen sivistystä ja kristillistä mielenlaatua, kuin uskovaiseksi itseään tituleeraavalla.
Totta.
Tästä eräs hyvä esimerkki on se "Jumalaa tuskin on..." kampanja.
Rivien väliin oli ympätty huumoria ja muutenkin kokonaisuudesta jäi hyvä maku suuhun muutenkin kuin vain hymyn virneen muodossa.
Ennen kampanjaa jotenkin olisin halunnut jopa osallistua rahallisesti pikkusummalla kampanjan keräykseen, mutta ennakkoluulot olivat silti liian korkealla, joten en osallistunut keräykseen.
Mieleni tasolla kuitenkin kannatin kampanjaa ja olin siitä tyytyväinen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
1. kirje Timoteukselle 3
 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?
Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
1. kirje Timoteukselle 3
 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?
Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.


Tämän mukaan pappi ei muuten saisi myöskään olla naimaton!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Tämän mukaan pappi ei muuten saisi myöskään olla naimaton!

Eikä tuo vielä riitä, vaan myös lapseton on kelvoton.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Eikä tuo vielä riitä, vaan myös lapseton on kelvoton.

Voihan sitä tulkita ilkeämielisesti jos haluaa. Löytyyhän siitä letkautuksia vielä että ei saa olla koditon.

Minä näkisin pointtina sen, että ei ole monta vaimoa ja mahdolliset lapset kasvatetaan kuuliaisiksi. Samoin nuhteettomuutta en näkisi synnittömyytenä, vaikka siksi sekin täällä varmaan väännetään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Pirska: Nimen omaan, sinä näet pointtina tuon. Kommentillani yritin tuoda esiin sen, että se ei kuitenkaan ole ainoa tapa tulkita tuota tekstiä, eikä todellakaan edes kirjaimellinen tapa. Ja aina kun tulkitaan muuten kuin kirjaimellisesti, joudutaan tekemään valintoja, mikä osa tekstistä pidetään tärkeänä "voimassa" ja mikä ei. Kaikki ne valinnat lähtevät lukijasta, eivät Raamatusta.

Itse olen toki sitä mieltä, että olisi hyvä jos pappi voisi olla esimerkkinä seurakunnalleen. Minusta esimerkiksi kuitenkin riittää ensisijaisesti lakien noudattaminen, työn hyvin hoitaminen ja asiallinen suhtautuminen seurakuntalaisiin ja ihmisiin yleensä. Siinäkin on jo aika paljon vaatimuksia, mutta samat vaatimukset toisaalta minusta koskevat ihan ketä tahansa ihmistä, erityisesti kuitenkin niitä, jotka ovat työssään tekemisissä toisten ihmisten kanssa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
yritän nyt sanoa, että Raamattu ei ole kirja vaan siellä on joukko kirjeitä, jotka demokraattisesti 300-luvulla piispojen joukossa hyväksyttiin. Hyvin paljon on näistä teksteistä pelastunut 300-luvun jälkeen. Mielenkiintoista on sekin että kilpailevia käännösehdotuksia on melkein lukemattomasti...  :icon_confused:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Kommentillani yritin tuoda esiin sen, että se ei kuitenkaan ole ainoa tapa tulkita tuota tekstiä

Tekstiä voi tulkita aivan miten tahansa, varsinkin, jos ei ota huomiovon asiayhteyksiä ja kulttuuritaustaa,mistä teksti nousee.
Jos Helsingin sanomissa lukee että "äidit nousivat takajaloilleen", voidaan tuo viimeinen sana tulkita myös vallan hassusti, jos ei oteta huomioon kulttuuritaustaa ja asiayhteyttä, jossa tuota ilmausta käytetään.

Vanhoja tekstejä ja tekstejä yleensä tulkitessa (siis kun niitä tulkitaan oikein / pyritään hakemaan oikeaa tulkintaa) voidaan poissulkea paljon vääriä tulkintatapoja.

Mitä tulee tuohon itse antamaani esimerkkiin, niin kun tunnetaan "kieltä'" ja kulttuuria, jossa se on lausuttu, niin voidaan poissulkea vaihtoehto, että äidit olisivat tavalla taikka toisella nousseet seisomaan.

Analysoin vähän tuota Pirskan lainaamaa tekstiä Novumin avulla:
Seurakunnan kaitsija ei siis saa antaa aihetta pahennukseen taikka moitteisiin, kertoo Novum.

Ilmaisusta "yhden vaimon mies on taasen esitetty erilaisia tulkintoja:
1) Ehdoton vaatimus, että hänen täytyy olla naimisissa
2) Moniavioisuuden kieltäminen
3)Uudelleen avioitumisen kieltäminen
Vaihtoehto 2 todennäköinen. Moniavioisuus oli tuohon maailmanaikaan yleistä.

Tämä Novumista.

Suhtautumistapa, että "tekstiä voi tulkita niin monella tapaa, joten en lähde edes yrittämäänkään" on minusta väärä lähtökohta tekstiin.
Esitän tässä tulkinnan tekstitä perusteluineen ja jos jollakulla on joku muu tulkinta, niin mielelläni kuulen sen perusteluineen.
Sellainen seikka vielä tekstin tulkinnasta, että jos ei ole erikoista syytä, niin kirjaimellinen tulkintatapa mielestäni tulisi valita.
Esim. "nousivat takjaloilleen" saattaa olla ilmaisu, jossa on syy ainakin olettaa, että kirjaimellinen ei ole mahdollista - vaikka tietyissä tapauksissa kirjaimellinenkin tulkintatapa tulee kyseeseen.

Lainaus
Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.

Kirjaimellinen tulkinta.
Asia, johon saattaisi olla hyvä syventyä, että mitä kaikkea tässä takoitetaan "seurakunnan kaisijalla".
En jaksa lähteä analysoimaan kyseistä sanaa, vaikka se hakuteosten avulla saattaisi olla helppoakin.


Lainaus
Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,

Tässä seurakunann kaitsijan ominaisuuksia.
Se, että jos emme voi olla täysin varmoja, mitä käsitteellä "yhden vaimon mies" tarkoitetaan, on huono peruste ikäänkuin turhentaa luettelon muut ominaisuudet. On hyvä huomioida se, että käsitteen "yhden vaimon mies"  (järkeviä) tulkintavaihtoehtoja ei ole kovin monia, eli hyvin pieneen on rajattu senkin käsitteen tulkintamahdollisuus. Siitähän edellä mainitsin. Jos jollakulla on jokin neljäs mahdollisuus tulkita tuota käsitettä, niin kerropa se toki.
Suurin osa tuon listan ominaisuuksista on varsin selkeitä - vaikka kaikista niistä voi saivarrella ja näin yrittää turhentaa tuo lista.


Lainaus
vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?

Novum mainitsi, että tämä pitää sisällään ajatuksen, että jos ihminen on pienessä uskollinen (johon käsite "oma perhe" viittaa), voidaan hänelle uskoa suurempiakin tehtäviä (seurakunnan kaitsijan toimi).
Huomaathan, että Paavali esittää jonkun väitteen, jonka hän myös tässä perustelee sangen vakuuttavan oloisesti kysymyksen muotoon puettuna.


Lainaus
Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.

Ei lisäkommenttejä tällä erää.


Lainaus
Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

Ulkopuolella olevilla tuskin voidaan tarkoittaa mitään muuta, kuin niitä, jotka eivät kuulu uskovaisten ihmisten yhteisöön.
Novum lisäsi tähän ajatuksen, että Jumalan asia saattaa joutua huonoon valoon, jos sitä saarnaava henkilö on huonossa maineessa ulkopuolisten silmissä.
Mainitsen vielä, että huono maine saadaan aikaiseksi huonolla teoilla, hyvä hyvillä teoilla.
Ja kun ollaan luterilaispainotteisella foorumilla, kuuluu vielä liturgiaan se, että pitää mainita, että ihminen ei teoillaan voi ansaita ikuista tuonpuoleista elämää suuressa taloudellisessa ja henkisessä vauraudessa.
Maineeseen ja sitä kautta tekoihin viittaaminen ei siis ole viittaus tuonpuoleisuuteen vaan tämänpuoleisuuteen.

Olen siis heittänyt kehiin kyseisen tekstin tulkinnan pienine perusteluineni, joten jos joku on jostain esiin tuomastani asiasta eri mieltä, niin mielelläni kuulisin siitä ja keskustelisinkin niistä eriävistä näkemyksistä.
Toivon toki, että näkemys olisi edes jollakin tasolla myös perusteltu, koska
on kovin turhauttavaa, jos joutuu asetelmaan, jossa itsellä on takana edes jonkinlaista yleisemminkin hyväksyttävää todistetta ja vastapuolella on vain joku itse näkemä uni taikka häilyvä tunne, jota käytetään todisteena oman näkemyksensä tueksi.
Minusta tuntuu, että silloin tällöin tuonkin kaltaiseen asetelmaan ajaudun - vaan varmaan täällä siihen ei ole suurta vaaraa.

Vielä lyhyt yhteenveto Raamatun tekstistä: Seurakunan kaitsijalta vaaditaan paljon enemmän elämän nuhteettomuutta ja ihmissuhdetaitoja ja muitakin taitoja, kuin tavalliseslta seurakuntalaiselta.
« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo:07:35 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
yritän nyt sanoa, että Raamattu ei ole kirja vaan siellä on joukko kirjeitä, jotka demokraattisesti 300-luvulla piispojen joukossa hyväksyttiin. Hyvin paljon on näistä teksteistä pelastunut 300-luvun jälkeen.

Olette kaikki hyviä tyyppejä, mutta minua kuitenkin harmittaa, että täälläkään ei olla vapaa siitä inhimillisestä piirteestä, että omia arvauksia, aavistuksia, unia, tunteita yms. vastaavan luotettavuustason mittareita käytetään ikäänkuin faktojen luomiseen.
Se kyllä on totta, että Raamattu ei ole yksi kirja, vaan ennemminkin kirjasto, joka sisältää useita eri kirjoja ja myös kirjeitä.

Monesti kuulee väitteitä, että UTn kirjat valittiin 300 luvun kirkolliskokouksessa (joka pidettiin joskus 390-luvulla, vähän ennen vuosisadan vaihdetta).

Minäpä kerron tähän erään version tapahtuneesta.
Olisin varsin otettu, jos joku löytäisi tästä esittämästäni "tarinasta" virheellistä historiallista tietoa.
Korjaisin mielelläni tätä tarinaa.
Kannattaa myös tutustua soveltuvin osin seuraavan sivuston antiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu
Wikipedia on muuten hyvä lähtökohta (=aloituspiste), kun ryhtyy tutustumaan mihin aiheeseen tahansa.

Noniin, asiaan.
Väitän, että UTn kokoaminen alkoi jo ainakin 300 vuotta ennen UTn kirjojen lopullista jäädyttämistä.
Noin 400 jKr. tapahtunut UTn kirjojen "valitseminen" oli lähinnä kumileimasintoimenpide. Virallistettiin se tilanne, joka oli jo olemassa.
UTn kirjojen valintaperusteet olivat, että niiden tuli olla apostolista alkuperää, kirjoittajien tuli olla Jeesuksen aikalaisia.


Lainaus
Mielenkiintoista on sekin että kilpailevia käännösehdotuksia on melkein lukemattomasti

Tämä on totta. Mitä haluat tällä sanoa?

Huomionarvoista nimittäin on se, että kilpailevat Raamatunkäännökset ovat varsin yhteneviä keskenään.
Raamattu on varsin pitkä kirjasto, noin 70 eri teosta.
Tuohon suureen tekstiaineistoon mahtuu myös yksittäisiä kohtia, joiden oikeasta käännöstavasta ei ole tietoa.
Joku Raamatun käännöslaitos valitsee yhden käännösvaihtoehdon, joku taasen toisen vaihtoehdon.
Se, että suuressa tekstimassassa on joitain epäselviä kohtia, ei tarkoita sitä, että koko tekstimassa on epäselvää ja käsittämätöntä.
Jos koira on tuonut isännälleen Helsingins Sanomat ja on samalla purrut lehteen hampaanjäljet niin, että noin 10 lausetta lehdestä on turmeltunut, ei se tarkoita sitä, että lehden muu aineisto on samalla mennyt käyttökelvottomaksi.

Jos haluaa myydä Raamatun käännöstään, ei sitä voi kovin metsään kääntää, koska Raamatun alkutekstit ovat saatavilla.
(Olen valmis myös keskustelemaan/saivartelemaan tästä alkutekstiasiasta, mutta ajan voittamiseksi en lähde sitä nyt tekemään).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
oli hyvä asia että karjalaisenkyöstillä on järkeä lukea tätä pientä taskukirjaa... "sen sisältö on ollut Lutherista alkaen täysin selvä ja kirkas", sanoi Lauri Haikola. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä