Kirjoittaja Aihe: Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle.  (Luettu 39794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


santtu-62

  • Vieras
En ole tuomitsemassa ahvenanmaalaista kirkkoherran, sillä onhan rahvaan joukossa paljonkin esimerkkejä.
Eikä tuo omakaan elämänkaari ole niin mairitteleva, men femte gången ...
koomista mutta myös opettavaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Kun ollahan naispappeurestakin ja sen Raamatun mukaisuuresta väännetty vuasikymmeniä, niin eikö miäspualisille papeille merkitte mitään seurakunnan paimenelle asetettavat vaatimukset? Vakaumus tuntuu karonnehen ja jäliellä on pelekkä ammatti, leipäpappeus. :icon_sad: Ihimisen heikkouren ja huanouren kyllä tunnustan, mutta silti ihimettelen tätä nyky menoa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kuinka erilaisia nämä käytännöt eri kirkkokunnilla onkaan.

Että viisi kertaa sattui ilkeä ja sopimaton naishenkilö viettelemään...

Jos ortodoksinen pappi eroaa (yhdenkin kerran) hän ei voi enää toimia pappina.
(mikä kyllä tuntuu  kohtuuttomalta lyödyn lyömiseltä)

Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
... papeille merkitte mitään seurakunnan paimenelle asetettavat vaatimukset? Vakaumus tuntuu karonnehen ja jäliellä on pelekkä ammatti, leipäpappeus. :icon_sad: Ihimisen heikkouren ja huanouren kyllä tunnustan, mutta silti ihimettelen tätä nyky menoa.

Ruukku tihkuu sitä, mitä se sisältää.  :102:

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Minä olen tuota seurakunnan esikuvana olemista joutunut kovasti miettimään, ja nimenomaan sitä, mitä tekemistä sillä on oman rakkauselämän kanssa. Ajattelen sillä lailla, että jokaisen on kuljettava oma tiensä, ja sitä tietä ei toinen voi tuntea saati kulkea. Toisen esikuvan varassa ei kannata tai edes voi omaa parisuhdettaan elää. Kyllä se on katsottava omaa kumppaniaan suoraan, ja itseään peiliin, ei siihen tarvita paimenia tai muita esikuvia väliin, sillä ikinä ei voi toisten parisuhteen sisälle nähdä, että minkä varassa se seisoo tai kaatuu. Vaikka kuinka olisi komeat kulissit. Eikä omaansa toisten varaan rakentaa.

Ihmisellä on ikävä toisen luo ja yhdessä toisten kanssa meidät on tarkoitettu elämään. Kaikilla ei ole siihen yhtä hyviä eväitä, vaikka yritystä olisi. Ei vaan osaa, jos on vaikka sosiaalisesti tai psykohistoriallisesti muita heikommat lähtökohdat. Minusta lyhytkin toisen kanssa kuljettu matka voi olla arvokas ja opettavainen, ihan yhtä lailla kuin pitkäkin yhteinen matka olla pelkkää vihaa ja katkeruutta. En osaa pitää jälkimmäiselle perustuvaa liittoa erityisen esikuvallisena, vaikka kuinka sinniteltäisiin naimisissa.

Jotain lohduttavaa oivallusta oli kirjailija Annie Proulx'n kommentissa (jostain lehdestä luin), kun hän totesi kuusikymppisenä parin lapsen äitinä ja isoäitinä ja 2-3 (en muista montako) liittoa läpikäyneenä, ettei perhe-elämä sovi hänelle, ja että hän on nyt yksin onnellisempi ja tasapainoisempi kuin koskaan liitoissaan. Ei kaikille sovi samat asiat. Ja vaikka toivoisi ja tahtoisi, ei välttämättä onnistu. Siitä tekee eri ihmiset sitten erilaisia johtopäätöksiä, toiset lähtee, toiset jää. Itse en tahtoisi olla toisen kanssa, vaikka tämä suostuisikin jäämään, jos oikeasti kuitenkin haluaa pois. Se olisi molempien elämän tuhlausta eikä kukaan hyötyisi siitä mitään.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575


   Etelä-Pohjanmaalla on viime aikoina puhuttanut seurakunnassaan 25 vuotta kirkkoherrana olleen 60-vuotiaan papin tapaus.  Seurakuntaansa johtanut pappi saattoi kirkkovaltuutetun raskaaksi. Molemmat ovat tahoillaan naimisissa. Ilta=Sanomissa otsikoitiin 8.heinäkuuta tapauksesta näin: 

Kirkkoherra hylkäsi raskaaksi tulleen
Suhdesotku: Nainen kertoo odottavansa lasta. Kummatkin osapuolet ovat naimisissa.

Asiassa myöhemmin julkisuudessa luettavissa olevat ( ei siis kyseessä huhu, ei oletus ei muu vastaava tuollainen) kirkkoherran kommentit ovat tylyä luettavaa tulevalle lapselle.

 Kivipussia ja linkoa tässä on turha ottaa esille. Mutta mielestäni kyllä ketjun otsakkeessa ja alussa olevasta esikuvallisuusasiasta voimme ihan hyvin keskustella.

  Sanon taas saman kuin monessa - lukitussa tai auki olevassa ketjussa - että on ihanaa, että maassamme on jokseenkin vapaa lehdistö. Totuuden on saatava tulla julki.             





Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
minä olen yllättynyt tästä meidän kirkkomme teologiasta suhteessa papin asemaan... olen sitä mieltä, että syntiset ihmiset ("jopa" papitkin) ovat samalla linjalla pelastuksen asiassa... Lutteerus sanoi, että se on yleistä pappeutta (yleinen=kaikki ihmiset)... :018:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
minä olen yllättynyt tästä meidän kirkkomme teologiasta suhteessa papin asemaan... olen sitä mieltä, että syntiset ihmiset ("jopa" papitkin) ovat samalla linjalla pelastuksen asiassa... Lutteerus sanoi, että se on yleistä pappeutta (yleinen=kaikki ihmiset)...


Ovat toki papitkin samalla linjalla pelastuksen suhteen.
Tästä ei kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä, että papilla olisi sama vastuu, kuin rivijäsenellä.
Papilta pitää vaatia enemmän raamatullisen moraalin tasolla, kuin tavalliselta seurakuntalaiselta.

Otan vastaavan esimerkin: leikkauksia tekevä lääkäri ja kotonaan toimiva freelansertoimittaja taikka ohjelmistosuunnittelija ovat ihmisinä tasavertaisia.
Lääkäriltä kuitenkin vaaditaan ehdotonta raittiutta työssään, kun taasen töitä kotona tekevältä ei näin ehdotonta raittiutta vaadita.

Ihmiset ovat samanarvoisia Jumalan edessä, ihmisen tehtävät ovat kuitenkin erit ja näinollen vaatimustasokin/arvostustaso erilainen.

Riippuu siis näkökulmasta mistä katsotaan. Toisesta kulmasta katsoen ihmiset ovat samanarvoisia, toisesta kulmasta katsoen eriarvoisia.
Sotamies on tietystä kulmasta katsoen luutnantin alapuolella, toisesta kulmasta kasoen samanarvoinen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Ainakin minä olen käsittänyt, että papeilta vaaditaan enemmän kuin maallikoilta. Pappien täytyy olla esimerkkinä seurakuntalaisille.


 Koska papitkin ovat ihmisiä, he eivät ole täydellisiä ja heillekin voi sattua vaikka mitä. Minusta olisi ennen kaikkea tärkeää, että me seurakuntalaiset emme alkaisi kauheasti vatvoa pappien tekemisiä sillä tavoin kuin tämä maailma tekee. Lutherin Isossa Katekismuksessa on aika hyvin selitetty 8. käskyä. Siinä nimenomaan tuomitaan se tyyli, millä iltapäivälehdet revittelevät asioita. Ne tuovat toisten synnit julki, mutta ei niitä kiinnosta pätkääkään, miten nämä langenneet menevät siitä eteenpäin.

Mielestäni meidän ulkopuolisten pitäisi "selittää asiat parhain päin" ja papin esimies voisi ottaa asian kahden kesken esiin tämän papin kanssa.

Jos jonkun meidän maallikon lapsi esimerkiksi alkaisi käyttää huumeita, niin varmasti me haluaisimme, että siihen puututtaisiin asiallisesti yritettäisiin saada lapsi kuiville. Ei kukaan haluaisi löytää itseään iltapäivälehden lööpeistä eikä sellainen taatusti paranna ketään ihmistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575



    Karjalaisenkyösti on oikeassa siinä, että kotonaan vaikkapa valokuva-asioita suunnitteleva ja valokuvia talteen aloittava kameramies saa olla rauhassa - mutta kotona on paha ottaa lehtikuvia, joten tapahtumiin vaan; ja sitten vaikkapa vapaa toimittaja: tien päällä ja ns. tilanteissa on oltava jokseenkin joka päivä. Eli se siitä rauhasta...

  Mutta otsikon asiaan: Tästä viimeksi esiin otetusta tapauksesta voidaan perustellusti johtaa: piispa on tyystin eri asemassa kuin kappalainen ja kirkkoherra on ihan eri asemassa kuin virallinen apulainen. Ja tuo asema ( ja vastuu ja raha ja kaikki melkein ) on kanssakansalaistemme mielessä perin vahvana ja asema on myös lakiin kirjattu.

  Vaikka olen papin poika, ja papintytön poika, ja siten siis tiedän ihmisten mielikuvat ja käytännöt pappien suhteen, niin puhun nyt - anteeksi, mutta kun tämä on lähes jokapäiväistä - tästä toimittajan työstä: Jos minä laitan huhuja, perustelemattomia väitteitä tai muuta käsittämätöntä höpötystä lehtijuttuuni, en minä lähde istumaan, vaan kalterien taakse viedään sen julkaisun vastaava päätoimittaja, jossa juttuni on. Eli jälleen summa summarum: virka-asemalla on monella tapaa merkitystä, täällä ajassa! :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575


    Karjalaisenkyösti on oikeassa siinä, että kotonaan vaikkapa valokuva-asioita suunnitteleva ja valokuvia talteen aloittava kameramies saa olla rauhassa - mutta kotona on paha ottaa lehtikuvia, joten tapahtumiin vaan; ja sitten vaikkapa vapaa toimittaja: tien päällä ja ns. tilanteissa on oltava jokseenkin joka päivä. Eli se siitä rauhasta...

  Mutta otsikon asiaan: Tästä viimeksi esiin otetusta tapauksesta voidaan perustellusti johtaa: piispa on tyystin eri asemassa kuin kappalainen ja kirkkoherra on ihan eri asemassa kuin virallinen apulainen. Ja tuo asema ( ja vastuu ja raha ja kaikki melkein ) on kanssakansalaistemme mielessä perin vahvana ja asema on myös lakiin kirjattu.

  Vaikka olen papin poika, ja papintytön poika, ja siten siis tiedän ihmisten mielikuvat ja käytännöt pappien suhteen, niin puhun nyt - anteeksi, mutta kun tämä on lähes jokapäiväistä - tästä toimittajan työstä: Jos minä laitan huhuja, perustelemattomia väitteitä tai muuta käsittämätöntä höpötystä lehtijuttuuni, en minä lähde istumaan, vaan kalterien taakse viedään sen julkaisun vastaava päätoimittaja, jossa juttuni on. Eli jälleen summa summarum: virka-asemalla on monella tapaa merkitystä, täällä ajassa! :kahvi:
( paremmin: ... päätoimittaja siitä julkaisusta, jossa juttuni on...).

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Mikäli ymmärsin oikein, niin Kalistaja ja Karjalaisenkyösti ovat silti samaa mieltä siitä, että papilta vaaditaan esimerkillisyyttä enemmän kuin seurakuntalaisilta. Eikö juuri tämä ollut pointti tässä asiassa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Oli pappi, toimittaja, lääkäri, yritysjohtaja tai laattamies, kaikilta vaaditaan, että lähimmäistä ei saa vahingoittaa eikä aiheuttaa vakavaa vahingoittamisen vaaraa, ei fyysisesti eikä henkisesti. Ihmissuhteisiin sekä  lapsen syntymään ja kasvamiseen liittyvä henkinen vahingoittaminen on yhtä paha asia, oli tekijä missä ammatissa tahansa. Monessa ammatissa ollaan asemassa, jossa kyseenalainen toiminta voi rapauttaa yhteisön moraalia. Johtajat, virkamiehet, opettajat, upseerit, kansanedustajat ym. ovat pappien lisäksi herkästi julkisen  huomion kohteena juuri tästä syystä. Toimittajatkin ovat, tai heidän (meidän) ainakin olisi syytä olla.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kun teitä pappeja ja pappien poikia tuntuu olevan tällä foorumilla, niin tarkistakaa ihmeessä jostain protokollasta, täytyykö papin olla esimerkillisempi käytöksessään kuin seurakuntalaisen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.