Kirjoittaja Aihe: Seurapuhe  (Luettu 57372 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #90 : 01.01.10 - klo:19:55 »
Hyvä että muutkin on yksinkertaisia. :icon_rolleyes:

 Tänään olin Lauttasaaressa seuroissa ja siellä menin juttelemaan erään hemaisevan tytön kanssa ja kysyin, että tunnistatko?
Hän sanoi, että no en oikein.
No mehän nähtiin körttifoorumin tapaamisessa, minä.
Hän, en minä muista olleeni sellaisessa.
Pooh, no minä siinä sit, et no höh, mä taisin erehtyy henkilöstä ja hävetti ihan isosti. :092:

Mutta ei siitä, kun puheesta siitähän tämä aihe. :icon_rolleyes:
Joku pitkä niminen tiedottaja jostakin körttijutusta naispappi jonka nimi loppui Repo sukunimen loppuun, oli siinä muutakin, mut viimeisin nimi oli Repo.
Hän piti puheen kuinka kirkko Kolumbiassa voi muuten hyvin, mutta jos se alkaa julistaa vähääkään ihmisoikeuksien ja sosiaalisien ongelmien korjaamisesta, niin se joutuu vainojen kohteeksi.
Niin vapaustaistelijoiden kuin hallituksen joukkojen.

Minulla on ystävänä erikoisuus nimeltä karjalaisenkyösti nimimerkki täältä ja hänenkin kanssaan olen aiheesta väätänyt, että onko se sitten kirkon tehtävä julistaa ihmisoikeuksia ja tehdä sosiaalista auttamistyötä, kuten koulujen perustamisia ja sellaista?

Minusta kirkon ja pappien tehtävä on julistaa evankeliumia ensisijaisesti.
Tietenkään en ole vastaan kouluja ja ihmisoikeuksien eteenpäin viemisiä, mutta pääasia kuitenkin tulisi kait olla evankeliumin vieminen?

Kun julistetaan sosiaalisia ohjelmia ja muita tietenkin hallitus hermostuu ja maon sissit ja muut, kun he julistavat omia sosiaalisia ja ihmisoikeusjulistuksiaan.
 No hyvähän täältä on neuvvoa, kun on miljoonan kilometrin päästä ja ei auta muuta kuin jollain kolehtirahalla joskus, mutta noin yleisesti ois kiva tääkin asia selittää itselle selväksi ja kuulla muiden näkemyksiä.

Toisaalta kirkkoa vastaan ovat Suomessakin talonpojat ja muut kapinoineet sen takia, kun kirkko vaan omistaa maata ja muuta, mutta ei auta köyhiä?

No sellainen oli seurapuhe tänään. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #91 : 02.01.10 - klo:12:09 »
Teologi, kirjailija Katri Taanilalla oli tapana usein murehtia: "Seurapuheet ovat tänä päivänä yhteiskunta- ja sosiaalipolitiikkaa. Kristus on jäänyt unhonmutkaan"
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #92 : 02.01.10 - klo:12:32 »
Hyvä että muutkin on yksinkertaisia. :icon_rolleyes:

 Tänään olin Lauttasaaressa seuroissa ja siellä menin juttelemaan erään hemaisevan tytön kanssa ja kysyin, että tunnistatko?
Hän sanoi, että no en oikein.
No mehän nähtiin körttifoorumin tapaamisessa, minä.
Hän, en minä muista olleeni sellaisessa.
Pooh, no minä siinä sit, et no höh, mä taisin erehtyy henkilöstä ja hävetti ihan isosti. :092:

Mutta ei siitä, kun puheesta siitähän tämä aihe. :icon_rolleyes:
Joku pitkä niminen tiedottaja jostakin körttijutusta naispappi jonka nimi loppui Repo sukunimen loppuun, oli siinä muutakin, mut viimeisin nimi oli Repo.
Hän piti puheen kuinka kirkko Kolumbiassa voi muuten hyvin, mutta jos se alkaa julistaa vähääkään ihmisoikeuksien ja sosiaalisien ongelmien korjaamisesta, niin se joutuu vainojen kohteeksi.
Niin vapaustaistelijoiden kuin hallituksen joukkojen.

Minulla on ystävänä erikoisuus nimeltä karjalaisenkyösti nimimerkki täältä ja hänenkin kanssaan olen aiheesta väätänyt, että onko se sitten kirkon tehtävä julistaa ihmisoikeuksia ja tehdä sosiaalista auttamistyötä, kuten koulujen perustamisia ja sellaista?

Minusta kirkon ja pappien tehtävä on julistaa evankeliumia ensisijaisesti.
Tietenkään en ole vastaan kouluja ja ihmisoikeuksien eteenpäin viemisiä, mutta pääasia kuitenkin tulisi kait olla evankeliumin vieminen?

Kun julistetaan sosiaalisia ohjelmia ja muita tietenkin hallitus hermostuu ja maon sissit ja muut, kun he julistavat omia sosiaalisia ja ihmisoikeusjulistuksiaan.
 No hyvähän täältä on neuvvoa, kun on miljoonan kilometrin päästä ja ei auta muuta kuin jollain kolehtirahalla joskus, mutta noin yleisesti ois kiva tääkin asia selittää itselle selväksi ja kuulla muiden näkemyksiä.

Toisaalta kirkkoa vastaan ovat Suomessakin talonpojat ja muut kapinoineet sen takia, kun kirkko vaan omistaa maata ja muuta, mutta ei auta köyhiä?

No sellainen oli seurapuhe tänään. :icon_rolleyes:


Tässä nimet

Pe 1.1. klo 18 Lähetysseurat Lauttasaaren kirkossa, Myllykallionrinne 1. Erkki Helminen, Marko Heusala, Eeva Kemppi-Repo, Pirre Saario.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #93 : 03.01.10 - klo:08:47 »
Kiitos seppos taas.
Pitääkin laittaa emaili Eeva Kemppi-Repolle, niin saa oikein lähteeltä vastauksen.

Vaivatun sielun kanssa olen samaa mieltä, että seurapuheet usein ovat jotain sos politiikkaa ja sellaista, ei kristus keskeistä.
Vaikkakin mulle kaikki sivistys on hyvästä. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #94 : 03.01.10 - klo:09:04 »
Googlasin ja löytyipä Revolta paljon asian tiimoilta. Taitanee olla yhdenasian ihminen ja sellaisille jostain muusta näkemyksestä taitanee olla turha ehdotella? :icon_rolleyes:

http://www.evl.fi/kkh/to/KION/kionartikkeli_repo.html
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #95 : 03.01.10 - klo:11:36 »
Eeva Kemppi-Repo vastaa Suomen Lähetysseuran tiedotuksesta ja valitettavasti saanut evankeliumin julistamiseksi perustetun kristillisen järjestön kuulostamaan 'kansainvälisen monenkeskisen kehitysyhteistyön asiantuntijuuden osaamiskeskukselta'.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #96 : 03.01.10 - klo:11:51 »

Lainaus
Kristinusko on vapauden uskonto
Kirkko ja ihmisoikeudet -seminaari, 20.11.2000,
Tiedotuspäällikkö Eeva Kemppi-Repo

Minusta kristinuskon tulisi olla Kristus-keskeinen uskonto.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #97 : 03.01.10 - klo:11:58 »
Niin minustakin.

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #98 : 03.01.10 - klo:12:02 »
Samoin minusta, muu höppä voisi jäädä vähemmälle ( yhdyn Katri T :kahvi:aanilan näkemykseen, hän oli sukulaiseni)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #99 : 03.01.10 - klo:12:05 »
Samoin minusta, muu höppä voisi jäädä vähemmälle ( yhdyn Katri Taanilan näkemykseen, hän oli sukulaiseni) :kahvi:

Valitettavasti kun ei ymmärretä ydinsanomaa mennään toiseen suuntaan. Hömpällä korvataan asia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #100 : 09.01.10 - klo:18:48 »
Minusta kristinuskon tulisi olla Kristus-keskeinen

Mitä usko on minulle?
Hebr 11:1
”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy”.
Tämän päivän käännös on: ”Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä”.

Minun usko Jumalaan on suhde, jonka toisena osapuolena olen minä, ja toisena Jumala – on olemassa myös seurakunnan yhteinen usko, joka kantaa myös minua. Tuon Toisen olemuksesta minulla ei ole täyttä selvyyttä, mutta riipun silti tuossa suhteessa, armosta. Kun ikävöin yhteyttä Häneen, minulla on silloin Häneen ikävä kokonaisvaltaisesti, ei osittain. Ikäväni toisessa päässä on jokin, jota en voi hallita enkä käsittää.  
Uskon salaisuuksia en edes voi tiedollisesti käsittää – voin vain hämärästi arvailla. Katekismuksemme mukaan järkemme ei voi käsittää Jumalaa. Hänen olemuksensa syvyydet jäävät myös minulle salatuiksi.   Jos usko on ensi kädessä sitä, että annan koko olemukseni Jumalalle, uskon ydin lähestyy mystiikkaa. Ja silloin parannuksen tekeminen alkaa siitä, että antaudun suhteeseen Jumalan kanssa. Jos minulla on suhde Jumalaan, elän Jumalan läsnäolossa. Tuo suhde minulla on lyhykäisyydessään sanottuna, rukoilemista.  
Olen kyllä myös sitä mieltä, että uskoni näkyy ensisijaisesti suhteessa lähimmäisiin – ei niinkään siinä, mitä mieltä olen uskonnollisiin aiheisiin liittyvistä kysymyksistä, eikä siinä,  onko minulla ”oikeat” mielipiteet. Suhdetta Jumalaan ilmaisen suhteessa toisiin ihmisiin(pois suljettuna foorumi, vai mitä ”lumiukot”) lähimmäisenrakkautena, ei suinkaan siinä, ymmärränkö mitä kaikki tarkoittaa tai haluanko edes ymmärtää.
Voin vain todeta itselleni että en ymmärrä Jumalan olemuksen syvyydestä mitään.
Jos usko on lastenkaltaisten, kuten minulla. On minulla silloin olennaista että antaudun Hänelle.
Olenko minä tosissani vai en? Voi olla, että antautuminen on uskon mystistä ulottuvuutta.
Olisiko minun aika ryhtyä etsimään uskon mystistä ulottuvuutta?

ps. kolmiyhteinen Jumala.
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:18:54 kirjoittanut Benkku »

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #101 : 09.01.10 - klo:20:03 »
Jumalan seuraaminen
Ps. 118:8
On parempi turvata Herraan
kuin luottaa ihmisten apuun.

Jumalan seuraaminen on jännittävin ja palkitsevin
kaikista kokemuksista maailmassa. Tahtoisin vielä
lisätä, että se on myös kaikkein vaikein. Uskoakseni
en ole koskaan kohdannut poikkeusta siitä säännöstä,
että ne, jotka elävät lähinnä Jumalaa, joutuvat Jeesuksen
tavoin kohtaamaan koettelemuksia. Jumala vie meidät
läpi taistelujen ja vaikeuksien, jotta sitoutuisimme
häneen yhä voimakkaammin ja voimakkaammin.
Jumala saattaa johdattaa sinua tavalla, jossa ei
näytä olevan oikein mitään järkeä. Tahdon rohkaista
sinua; älä yritäkään keksiä, mitä järkeä siinä on,
vaan seuraa. Jos Jumala johdattaa sinua pysymään
vaikeassa tilanteessa ja olet saanut rauhan siitä asiasta,
älä jää analysoimaan vaan jää paikallesi. Tee oma osuutesi.
Tee, mitä hän kehoittaa sinua tekemään, sillä
hänen lupauksensa on usein sidottu kuuliaisuuteen.
Voit seurata Jumalaa luottaen häneen täydellisesti.
Se on sinun osuutesi.


Charles Swindol, Viisautta tielle

Joh 14:27
Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.


Yhä vähemmän taidan ymmärtää. Salattu Jumala.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #102 : 09.01.10 - klo:20:44 »
Matt. 6:3-15

Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee, jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.

Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. 

Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 

Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.

Rukoilkaa te siis näin: "Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."

Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. 

Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #103 : 09.01.10 - klo:23:23 »
Lainaus
Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Aika kova sana.
Mitä lie käytännössä tarkoittavan?
Riittääköhän sellainen puolittainen inhimillinen anteeksiantaminen?
Vai onkohan Jeesuksen tarkoitus vain osoittaa, että "tässä olisi taas sellainen kova käsky, joka sinun pitäisi noudattaa, mutta jota et kuitenkaan pysty noudattamaan"?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #104 : 10.01.10 - klo:08:14 »
Aika kova sana.
Mitä lie käytännössä tarkoittavan?
Riittääköhän sellainen puolittainen inhimillinen anteeksiantaminen?
Vai onkohan Jeesuksen tarkoitus vain osoittaa, että "tässä olisi taas sellainen kova käsky, joka sinun pitäisi noudattaa, mutta jota et kuitenkaan pysty noudattamaan"?

Höh! Jos Kristus vaatii, että anteeksi annat vihamiehellesi ja että annan hänen lyödä toisellekin poskelle, ei riitä puolittainen anteeksiantaminen. Jo mielentilan kannalta anteeksi antaminen ja saaminen on erittäin palkitsevaa.
Acta, non verba.