Aloin päivällä pohtimaan erästä mielenkiintoista teologista ajatusta. Jälleen kerranVT:n ja UT:n heijasteista ja ajattelin, että julkaisen sen nyt tässä teille myös.
Muistamme alkukertomuksessa Vanhasta Testamentista ihan alkulehdiltä tutun kohdan joka käsittelee Hyvän ja pahan tiedon puuta. Siitä kerrotaan seuraavaa:
1 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän- ja pahantiedon puun.
2 Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
3 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
4 Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.
Nyt jos peilaamme nämä näljä kohtaa Uuden Testamentin puolelle ja sieltä ristin puolelle huomataan:
1 Ristiinnaulitseminen on ollut varmasti näkyvällä paikalla, kun samaan aikaan oli naulittuna myös kaksi muuta (ryövärit) eli Jeesusta ei naulittu salassa. Se tapahtui siis Golgatalla ja aivan kuten hyvän ja pahan tiedon puu se on näkyvästi esillä kun se mainitaan että maassa oli myös kaikeinlaisia muitakin puita.
2 Tätä kohtaa mitin että olisko tässä kysymys Jumalan kaltaisuudesta, eli voit esittää ja hankkia asemaa jossa olet herraa ja hidalgoa, mutta älä lähde korottamaan Jumalaksi ts pidä kumminkin mielessä että on isompikin mitä itse olet.
3 Vaimo näki tosiaan myös senkin että Kristusta on suloista katsoa ja nauttia Kristus antaa myös ymmärrystä. Mutta sitten se nauttiminen. Tässä mietin, ettei se tarkoita varmastikkaan ehtoollisen nauttimista- sillä se on Elämän ateria, mutta voisiko olla nauttiminen sitä, että korottaa tässä itseään vielä enemän Jumalan asemaan, jolloin pukee omastamielestään Jumalaksi itseään- eli aivan kuten hedelmästä ravinteita kehoon, niin tuosta saisi sellaisen super Jumalan itsestään kun syö?
4 Jumala pisti tosiaan välkkyvän leimuavan miekan vartioimaan elämän puun tietä. Voisiko tässäkin olla ajatusta siihen että se välkyvä miekka olisi sellainen nk synnin sokeus, ettei näe asioita, ennenkuin Jumala antaa synnintunnon, että oppii näkemään asiat.