Kirjoittaja Aihe: Näen Jumalan toisin  (Luettu 43054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #60 : 25.11.06 - klo:12:51 »
En ole vielä lukenut kirjaa joten voin reagoida vain annettuihin esimerkkeihin. On ikävää että  koulutetutkin naiset menevät huuhaateologiaan innolla mukaan. Tyydyttäähän se heidän tarpeitaan, että he itse saavat keksiä mitä tahansa tulkintoja Raamatusta ikioman "valkoisen tulensa" hehkulla, siis omalla elämänkokemuksella, tunteilla ja mielikuvituksella.  Huh hirvittää. Seurauksena on vain loputtomasti erilaisten ihmisten omia henkilökohtaisia mielipiteitä ja  järkeilyjä,  fantasioita ja ja mielikuvituksen lentoa. Täydellinen sekasorto ja Jumalan Sanan häpäiseminen. Ehkä joku saattaa mieltyä toisen tulkintaan ja yhdessä he alkavat pitää sitä heidän "omana totuutenaan" välittämättä vähääkään vastaako se oikeaa todellisuutta. Kaikenmaailman emävalehtelijoillakin on "oma totuutensa". PYH sille.  Minä en ota "omia totuuksiani" vakavasti jos niitä ei vahvisteta useammalta puolueettomalta taholta ja myöskin toisinajattelijoiden taholta sekä siinä praksis-teologiassa!  Jeesus Nasaretilainen mykisti aina vastustajansa. Siihen en toki kykene.  

Taitaa olla niin että  juutalaisille "valkoinen tuli" tarkoittaa Jumalan Pyhää Henkeä. Häntä joka innoitti kaikkia Raamatun kirjojen ja kirjeitten kirjoittajia. Olen juuri lukenut muutamia heitä koskevia kirjoja.

Vai "uutta ruumiillisuuden teologiaa" nyt ollaan vailla!  Keskiajalla oli todellakin "paljon ruumiin, seksuaalisuuden ja pyhän yhdistämistä, ruumiin rajojen ja sukupuoliroolien hälvenemistä."  Vieläkö vaan eroottisia muinaisia pakanajumalanpalvelusmenoja temppelipapittarineen kaivataan ja jopa niitä vielä nuorille  tuputettaisiin! Hyi yök.  Eikö järki ja kokemus jo kerro ettei ruumiillisia nautinnollisia toimituksia voi pitää mitenkään pyhänä ja puhtaana hengellisen kaipauksen ilmentymänä?   Ei siis yhtä ainutta tuhmaa ajatusta äheltäessä niinkö? Kannattaa miettiä tarkkaan mitä hengellinen ja ruumiillinen oikeastaan tarkoittavat.
Kun sitä "vapautuksen teologian" omaa tunteellista Raamatun tulkintaa ja mielikuvitusta rajattomasti sekoitellaan niin jo kaikki pornopapit ja -papittaret pääsee irti.
Voi voi ja voi taivahan avaruuden pimeät vallat ja pirujen puurot ja vellit!  

"Eheytyminen"  ei kuulu kristinuskoon.  Kristinuskon aitoa teologiaa on kokonaan uuteen vaihtaminen eikä vanhan saastan korjaaminen. Tämä ei tarkoita ihmisen oman persoonallisuuden ja minuuden tuhoamista vaan hidasta muuttumista Kristuksen tuntemisessa ja Hänessä elämisessä. Kristinusko on yhteyttä Jumalaan ja samalla ihmisen ylpeän ja itsekeskeisen minän kuolettamista. Sen uuden minän haluan kasvavan, sen mitä uskon Kristuksessa olevani koska se ei ole omaani vaan puhtaan persoonan olemus, Hänen kaltaisuutensa. Tätä on tosin turhaa selittää järkeileville ja mielestään viisaille, jotka eivät siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Hengelliset asiat tutkitaan hengellisesti - ei ihmisälyn vaivaisin rajoittunein voimin. Tämäkin on lahjaa ei ihmisen omaa.  Ihmisäly on muuten aivan liian yliarvostettua.

Suomalaista muinaisuskontoakin kaipaillaan? Kyllä sitä jo on; uuspakanuus, wicca-noidat yms. Pakanaesiäitimme ja -isämme palvoivat puita, kykkivät ja kumartelivat niiden alla, toivat niille ruokaa. Tapiota ja Mielikkiä, tonttuja, maahisia, peikkoja, keijuja, kyöpeleitä ja liekkiöitä vilisi metsissä.  Metsän "hengellistä merkitystä" ei siis tarvitse alkaa sekoittaa kristinuskoon, onhan siihen sotkettu jo aivan liian paljon muuta puupäistä roskaa!  

Vai tarkoitetaan hierarkkisessa ajattelussa että "mies on jotenkin lähempänä Jumalaa, koska Kristus oli mies"?  Olen hierarkkinen ajattelija ja ällistelin ensin tuota ajatusta. No joo, Aadam oli mies ja pantiin päävastuuseen syntiinlankeemuksesta vaikka Eeva lankesi käärmeen juttuun.  Syntiinlankeemuksessa mies ja nainen alkoivat syyttää toisiaan. Yhtä ei pidetty, toinen toistaan ei puolusteltu. Välit rikkoutuivat. Riita sukupuolten välillä alkoi. Praksista edelleen.  . Feministiteologiako välittää siis kokonaisvaltaista eheytymistä. Kuka tässä eheytyy, naissukupuoliko mätkimällä Adamin puolta matalaksi. Johan arvon kirkkomme näyttää esimerkkiä miten voi  eheyttää tasa-arvoisella naispappeudella.

"Voiko Kristus pelastaa naisen?"  Voiko olla typerämpää kysymystä?  Erottelevatko feministit naisen ja miehen kuitenkin siis eri asemaan ihmisinä vai mitä se tarkoittaa? Naisen pelastamiseenko tarvitaan nainen, Jumalan tytär?   Eevahan otettiin Aadamista ja mainittiin molempien kuuluvan Jumalan kuvaan.  Mutta siinä ihanassa kaivatussa muinaisuskonnossa sukupuoliroolit kyllä katosivat  kun siellä oli  sitä ruumiillista yhdistämisen teologiaa. Sehän kelpaa paremmin kuin miespuolinen Kristus.
Kristus juutalaisena mullisti kokonaan juutalaisten teologian. Keskusteli jopa halveksittuun samarialaiseen heimoon kuuluvan naisen kanssa eikä tuominnut syntistä naista.  Kristus lähetti ensin naisen julistamaan ilosanomaa  juutalaisille miehille  jotka eivät pitäneet naisen todistusta lainkaan kelvollisena!   Olisihan hän voinut ilmestyä vain miehille ja jättää naiset tyhjälle haudalle itkemään jos ei muka pelastanutkaan heitä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #61 : 25.11.06 - klo:13:11 »
Mihin ne lahjakkat, mutta motivoitumattomat nuoret menetetään? Ei kai heitä sentään voi pitää jonain metsiin mätänevinä tatteina!

Vielä tärkeämpi kysymys on, kuka heidät menettää? Teollisuusko? Kulttuuri ja sivistyskö? He itsekö? Jospa heidän tehtävänsä onkin muualla kuin oletetun lahjakkuutensa kehittämisessä ja käyttämisessä?

Nuorten lahjojen löytäminen, kehittäminen ja käyttäminen ovat tärkeitä asioita, mutta jos niistä puhutaan kuin mahdollisimman tehokkaasti hyödynnettävistä voimavaroista, poistan varmistimen lyijykynästäni.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #62 : 25.11.06 - klo:13:47 »
Lainaus käyttäjältä: "vasenkätinen"
Joo, tasa-arvossa on kyse vapaudesta. Mutta vaikka tilanne olisikin näennäisesti tai periaatteessa molemmille yhtäläinen, käytännössä sosiaaliset paineet ja perinteet sitovat ihmisiä: koti-isäksi ryhtyminen on tästä syystä miehillä vieläkin vaikeampaa. Voisi ajatella, että mies tarvitsee paljon rohkeutta olla välittämättä sosiaalisista paineista tahtoessaan jäädä koti-isäksi. Naisen on, perinteisen mallin takia, helpompi alkaa kotiäidiksi, siihen ei samalla tavalla rohkeutta vaadita.

Ajattelen, että feministiteologian eräs keskeinen pyrkimys on nimenomaan vapauden lisääminen kaikille luoduille, evankeliumin hengessä. Tähän kuuluu myös miehen roolin kyseenalaistaminen sikäli kun se kahlitsee ihmisiä ja estää heitä tulemasta omaksi itsekseen. Paitsi naisen, myös miehen kohdalla pitää paikkansa se, että sukupuoli on vain eräs ihmisen ominaisuus, eikä elämää tulisi liian orjallisesti normittaa tämän yhden ominaisuuden perusteella. Jokainen on kudelma monenlaisia ominaisuuksia ja kykyjä, vallitkoon siis vapaus toimia sen mukaan. ...näin myös miedän hengellisessä elämässämme. :)
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #63 : 25.11.06 - klo:13:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Palatakseni feministiteologiaan, onko sen tavoitteena ohjata naiset miesten kanssa samaan jumaluusopilliseen seikkailuun vai hakea teologia maailmalta lämpimän kotilieden ääreen?

Feministiteologioita on montaa lajia. Oma unelmani sen pyrkimyksestä on yhteinen seikkailu, jossa vallitsee toveruus ja jos ei kotilieden, niin ainakin leirinuotion lämpö matkalla kohti muukalaisten isänmaata (SV 259).
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #64 : 25.11.06 - klo:14:33 »
Tuohan kuulostaa uusitestamentilliselta: - Galileasta lähtien he olivat kulkeneet Jeesuksen mukana ja palvelleet häntä.

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #65 : 03.12.06 - klo:23:58 »
Noviisina tuli mieleen kysymys ihmisten eriarvoisuudesta. Otin pari lainausta kirjallisuudesta havainnoollistaakseni sitä mitä haen takaa...

Ei silti etteikö kaduilla nukkuisi paljon hyviä ihmisiä. He eivät olleet pölhöjä, he eivät vain sattuneet  sopimaan sen hetkiseen systeemiin. Ja systeemin tarpeet vaihtelevat alinomaa.
 Charles Bukowski: Pulp (1920-1994) amer.kirjailija

Suomessakin syrjäytyminen "yhteiskunnasta" on tosi asia ja kasvava ongelma. Tosin syrjäytyneillä on omat alakultturinsa jossa hekin vielä omaavat ihmisarvon.
Siellä kulki myös edes mennyt Veikko hursti ja eräs toinenkin.

Ja mitä olivatkaan ne Maksim Gorkin Yliopistot...

Voi saakeli! Miten pilkkasikaan minua tuo tapaus! Ajatelkaa, olin silloin vakavasti huolissani ihmiskunnan kohtaloista, haaveilin yhteiskuntajärjestelmän uudistamisesta, poliittisista kumouksista, luin monenlaista hemmetin viisaita kirjoja, joiden ajatuksen syvyyttä tuskin tajusivat niiden kirjoittajatkaan. Koetin kaiken mokomin valmentaa itseäni ”suureksi aktiivivoimaksi”. Ja juuri nyt minua lämmitti ruumiillaan katunainen, onneton, pieksetty ja ahdistettu olento, jolla ei ollut elämässä sijaa eikä arvoa, olento, jota minä en hoksannut auttaa ennenkuin hän auttoi minua. Jos olisikin hoksannut, niin tuskin olisin pystynyt auttamaan häntä millään.
 Maksim Gorki: Kerran Syksyllä.  

Ja mitä sukupuolten tasa-arvoon tulee, eikö meidät luotu siskoiksi ja veljiksi?

Ja tietysti olisi oikein maksaa samasta työstä sama palkka.

Mutta tosi kova juttu olisi jos sodat loppuisivat ja ihmiset todella eläisivät
sovussa siskoina ja veljinä!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Näen Jumalan toisin
« Vastaus #66 : 04.12.06 - klo:10:45 »
Katseen voisi kääntää myös toiseen laitaan. Miten näkisi maailman huipulla hääräilevien olevan 'vain' ihmisiä. Tarja Halosen tapa oikoa Bushin krakaa on aika hieno kikka.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #67 : 13.05.17 - klo:17:41 »
Jos näen Jumalan toisin kuin muut kristityt ja käytöstäni pidetään silloin moraalittomana.

Olenko minä silloin  "rikollinen" kun en suostu kulkemaan kristittynä nykyisten kristillisten mielipiteiden mukaisesti? 




Onneksi "rikollisellekin"  on annettu Toivo .   

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #68 : 13.05.17 - klo:17:53 »
Mietin toisinaan, ovatko ne, jotka kokevat näkevänsä Jumalan toisin kuin 'oikeat' kristityt, poikenneet todella niin paljon kuin uskovat poikenneensa. Kenties he ovat kohdanneet erityisen kapeasti ajattelevia kristittyjä, jotka eivät hyväksy oikeiksi uskoviksi kuin vain omanlaisensa. Onko ylipäätään olemassa 'nykyisiä kristillisiä mielipiteitä', johon kaikki hengelliset suunnat yhtyisivät.

Sehän on tärkeää, että Jumala näkee meidät. Niinhän Herran siunauksessakin toivotetaan: "Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan."


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #69 : 13.05.17 - klo:18:03 »
Itse olen mitä sattuu yksilönä, isänä ja yleensäkin kipuileva. Minulle toisten käytöksessä on rienaaminen rajana. Ei silloinkaan ole mahdollisuuksia mitään tehdä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #70 : 13.05.17 - klo:18:12 »
 
Jos näen Jumalan toisin kuin muut kristityt ja käytöstäni pidetään silloin moraalittomana.

Olenko minä silloin  "rikollinen" kun en suostu kulkemaan kristittynä nykyisten kristillisten mielipiteiden mukaisesti? 




Onneksi "rikollisellekin"  on annettu Toivo .   

Mietin toisinaan, ovatko ne, jotka kokevat näkevänsä Jumalan toisin kuin 'oikeat' kristityt, poikenneet todella niin paljon kuin uskovat poikenneensa. Kenties he ovat kohdanneet erityisen kapeasti ajattelevia kristittyjä, jotka eivät hyväksy oikeiksi uskoviksi kuin vain omanlaisensa. Onko ylipäätään olemassa 'nykyisiä kristillisiä mielipiteitä', johon kaikki hengelliset suunnat yhtyisivät.
Sehän on tärkeää, että Jumala näkee meidät. Niinhän Herran siunauksessakin toivotetaan: "Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan."

Rauha on minulle kristittynä ihmisenä hieman vaikea hyväksyä omalla kohdallani.

Koska tiedostan kuinka minun ”sydän palaa ja selkäni on verellä”.

Ilmeisesti sisäinen kilvoitus on niin kova minulla että näen jopa Jumalan toisin, kuin muut kristityt.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #71 : 13.05.17 - klo:18:25 »
Koskettavia ja tuttuja ajatuksia...pistää hiljentymään, miettimään...
en osaa ja pysty tästä sanomaan enempää, ainakaan vielä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #72 : 13.05.17 - klo:20:52 »
Rauha on minulle kristittynä ihmisenä hieman vaikea hyväksyä omalla kohdallani.

Koska tiedostan kuinka minun ”sydän palaa ja selkäni on verellä”.

Ilmeisesti sisäinen kilvoitus on niin kova minulla että näen jopa Jumalan toisin, kuin muut kristityt.

Kenties näet toisin, mutta se ei tarkoita, että näkisit väärin. Se ei myöskään tarkoita, että olisit ainoa, jonka ”sydän palaa ja selkä on verellä”. Raamatussakin on näitä tuntoja:

Kuule rukoukseni, Herra, nouskoon huutoni sinun luoksesi!
Älä kätke minulta kasvojasi, kun olen ahdingossa. Kallista korvasi minun puoleeni! Kun huudan sinua avuksi, älä viivytä vastaustasi.
Päiväni haihtuvat kuin savu, tuska polttaa luitani kuin tuli.
Sisimpäni on kuin kulottunut ruoho. Enää en muista syödäkään,
huokailen vain, olen pelkkää luuta ja nahkaa.
Minä olen kuin huuhkaja autiomaassa, kuin pöllö, joka asustaa raunioissa.
Minä valvon yöni, olen yksin kuin katolla kyyhöttävä lintu.
Viholliseni pilkkaavat minua päivät pitkät, kirotessaan vihamiehiään he käyttävät minun nimeäni.
Minä syön leipänäni tuhkaa, kyyneleet maustavat juomani.
Vihasi vimmassa sinä paiskasit minut maahan.


Tämä lainaus on psalmin 102 alusta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #73 : 16.05.17 - klo:17:04 »

'En tajunnut mitään noista yllä jutuista, mutta jotain oli feministiteologiaa ja ties mitä.

Itte jos pääsen taivaasen asti, niin voin mennä sinne vaikka alkoholistiksi.

Teologiksi ei ole.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Näen Jumalan toisin
« Vastaus #74 : 17.05.17 - klo:08:09 »
En tajunnut mitään noista yllä jutuista, mutta jotain oli feministiteologiaa ja ties mitä.

Tajusit kuitenkin, arvelen. Nimikkeet, joilla erilaiset näkökulmat ja korostukset eritellään, muodostuvat harmillisesti asenteellisiksi leimoiksi. Feministinenkin teologia on enimmäkseen järkeen ja sydämeen käyvää, jos ei jää tuijottamaan tuota nimeä. Minulle se on sellaisen otsikon alla kuin Mitä äiti kertoi oppineensa jo pyhäkoulussa.