Kirjoittaja Aihe: Loppiainen  (Luettu 11312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Loppiainen
« : 06.01.07 - klo:21:44 »
Tuli tässä mieleen, että kuinka moni on huomannut, että loppiaisella on usempikin merkitys. Sanana tietysti viittaa joulun pyhien loppumiseen, vaikka suomalaisessa perinteessähän se päättyy kai vasta Nuutin päivään. Tosin ainakin meillä se loppuu loppiaiseen.

Sitten itse asiaan. Minulle se on ollut ensisijaisesti Itämaan tietäjien muistopäivä, mutta tänä vuonna on joka paikassa tullut vastaan, että se on Kristuksen kastejuhla. Toki olen tämän ennenkin tiennyt, mutta jos olisi pitänyt sanoa, miksi loppiaista vietetään, niin olisi vielä viime vuonna tullut ekana mieleen Itämaan tietäjien muistopäivä. Tänä vuonna on jostakin syystä ollut kastejuhla enemmän ja Itämaan tietäjät vähemmän esillä. Tai sitten minä olen ollut jotenkin erilaisissa paikoissa. Katsoin wikipediaa, siellä Itämaan tietäjät olivat pienenä lisähuomautuksena, että katolisessa kirkossa se on myös heidän muistopäivänsä. Jutun kirjoittaja tosin on ilmeisesti ortodoksi, kun selittää niin tarkasti karjalaisen perinteen ja tietäjät ovat vähemmällä.

Miten tärkeä päivä loppiainen teille henk. koht. on? Itselleni se on vähän samaa luokkaa kuin helatorstai ja helluntai eli ei mitenkään maailmaakaatava. Tarkoitan tällä sitä, että joulu ja pääsiäinen painivat ihan omassa sarjassaan. Meillä kotona tosin loppiainen on siitä erikoinen, että silloin aina poltetaan joulukuusi ja otetaan muutenkin joulukoristeet pois ja arki alkaa varsinaisesti.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #1 : 08.01.07 - klo:12:19 »
Kävin kurkkaamassa kirkon virallisen selityksen loppiaselle - löytyy tästä, jos kiinnostaa http://www.evl.fi/sanasto/selitysL.htm#LOPPIAINEN.

Mietin juuri, että mistä meillä loppiaisena saarnattiin - sen kyllä muistan, että sain kyseisestä saarnasta melkein traumoja, koin jopa, että minua kiellettiin tulemasta ehtolliselle, mutta se olisi taas jonkun toisen ketjun aihepiiriin kuuluva asia. Saarnaamassa oli erään lähetysjärjestön edustaja, mutta ei hän kovin painokkaasti puhunut lähetyksestäkään, mainitsi toki itämään tietäjät.

Nyt muistin - aiheena oli valo, kuinka Jeesus toi valon maailmaan ja kuinka me suomalaiset näin pimeään aikaan ymmärrämme valon merkityksen, sytyttelemme kynttilöitä ja luomme tunnelmavalaistuksen, mutta että samalla tavalla pidämme Jeesustakin vain tunnelmavalaistuksena, jota sopii jouluna hieman katsoa... No tästä sitten jatkoi, että Jeesus ei ole mikään tunnelmanvalaistus, vaan sinun pitäisi antaa Pyhan hengen valon täyttää sinut kokonaan. No tästä alkoi sitten se saarnan vaihe josta rupesin niitä "traumoja" saamaan.

Mutta aiheeseen palataksemme, itämaantietäjät mainittiin kerran, lähetys ehkä yhdellä lauseella ja muistaakseni kasteesta ei puhuttu mitään.

Mutta eilen sunnuntaina saarnassa sitten puhuttiin kasteesta - eikä paljon muusta puhuttukaan, mutta 1. loppiaisen jälk. sunnuntain aiheena onkin kaste.  (Ja loppiaisen aiheena näkyy olevan "Kristus maailman valo".)


Mitä taas henk.koht suhtautmiseen tulee, niin ei loppiaisella mitään suurta hengellistä merkitystä minulle ole, mutta onhan se mukavaa kun pääsee kirkkoon.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Loppiainen
« Vastaus #2 : 08.01.07 - klo:18:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
tänä vuonna on joka paikassa tullut vastaan, että se [loppiainen] on Kristuksen kastejuhla

Sitä se lienee itäisessä kristikunnassa, mutta meillä tarkkaan ottaen loppiaisen aiheena ovat kyllä ne itämaan tietäjät ja sitä kautta lähetystyö. Kristuksen kaste on aiheena 1. loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina, jolloin evankeliumiteksti ko. tapahtumaa käsittelee (tänä vuonna vissiinkin Matt. 3: 13–17). Liekö näiden pyhien läheisyys saanut jotkut papit yhdistämään aiheet?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Loppiainen
« Vastaus #3 : 09.01.07 - klo:14:08 »
Loppiaisen alkuperäinen merkitys tuntuu parhaimmalta. Jeesuksen kastejuhlana voisin sitä viettää tästä lähtien.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Loppiainen
« Vastaus #4 : 09.01.07 - klo:16:57 »
Kastettiinko Jeesus Isän ja Pyhän hengen nimeen? Ei vaan ihan tosissaan, minä en ole ikinä koko Kristuksen kastejuhlasta kuullutkaan. Olen aina luullut, että loppiaista vietetään Itämaan tietäjien saapumisen vuoksi. Kyllähän tuossa aiemmin toki mainittiin, että Kristuksen kastejuhlaa vietetään loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina, joten olisi kiva tietää, mitä tällä kastejuhlalla oikeasti tarkoitetaan! Mikä on sen historia?

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #5 : 09.01.07 - klo:17:16 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Kastettiinko Jeesus Isän ja Pyhän hengen nimeen?

No ainakin kaikki kolme olivat tilaisuudessa paikalla: Matt. 3:16-17.

Nyt tässä meinaa mennä itsellänikin jo asiat sekaisin, kun rupesin miettimään, että mitenkäs se oli silloin, kun Jeesus kastettiin lapsena...
Asiaa siis sotkee tuo joulu, ja itämään tietäjät ja se, että sitä kautta ajattelen Jeesusta lapsena tähän vuodenaikaan ja sitten sotkin mukaan vielä tuon uudenvuoden, joka oli siis taas sen ympärileikkauksen juhla.

Siis tässä Jeesuksen kasteessahan hypätään kirkkovuodessa aika paljon ajassa eteenpäin eli Jeesuksen kasteeseen aikuisena Jordan-virrassa. No vähemmästäkin tässä menee sekaisin, kun loppianen ja 1. loppiasen jälkeinen sunnuntai ovat peräkkäisinä päivinä. Eli kun lauantaina se Jeesus vasta makasi siellä seimessä, niin kun sunnuntaina puhutaan Jeesuksen kasteesta, niin kovasti ajatukset menevät lapsikasteeseen, jopa Jeesuksen osalta.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #6 : 09.01.07 - klo:17:27 »
Ehkä tästä saattaisi löytyä jotain järjestystä asiaan:

Lainaus

Loppiaisaika
Loppiainen on kristikunnan vanhimpia juhlia, vanhempi kuin joulu. Juhlaan on kytkeytynyt useita eri aiheita. Se on alkuaan ollut Kristuksen syntymäjuhla, minkä vuoksi sitä vieläkin joskus sanotaan "vanhaksi jouluksi". Vanhalta ajalta periytyy myös loppiaisen toinen aihe, Jeesuksen kasteen juhla. Tässä merkityksessä loppiaista viettää edelleen itäinen kristikunta. Kolmas vanha aihe on Kaanan häät.

Kaikkiin näihin teemoihin viittaa loppiaisen perinteinen nimi epifania, Herran ilmestyminen (dies epiphaniae Domini), joka näkyy jossain muodossa edelleen miltei kaikissa kirkoissa.

Läntisessä kristikunnassa loppiaisen aiheeksi tuli keskiajalla kertomus Jeesusta kumartamaan tulleista tietäjistä, joiden ajateltiin olleen kuninkaita. Loppiaisen vanhemmat aiheet siirrettiin kahteen loppiaista seuraavaan sunnuntaihin.

Pääsiäisen hallitseva asema jouluun nähden näkyy siinä, että loppiaisajan kesto vaihtelee eri vuosina pääsiäisen ajankohdan mukaan. Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus.


Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Loppiainen
« Vastaus #7 : 09.01.07 - klo:17:34 »
^ Tuossa taitaa lähteenä olla evl-fi -sivusto vai Espoonlahden seurakunnan sivut?
(Ylläpitäjänä joudun taas olemaan ärsyttävän tiukkana näissä tekijänoikeusasioissa.)

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #8 : 09.01.07 - klo:17:38 »
Juu on siis evl. piti laittaa mukaan, mutta unohtui. Siis alunperin tarkoitus oli linkata sinne, mutta kun oli näitä pikkuruutuja, johon en linkkiä saanut.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Loppiainen
« Vastaus #9 : 10.01.07 - klo:16:24 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Kastettiinko Jeesus Isän ja Pyhän hengen nimeen? Ei vaan ihan tosissaan, minä en ole ikinä koko Kristuksen kastejuhlasta kuullutkaan.


Onko tämä kysymys oleellinen. Kristinusko syntyi Jeesuksen myötä. Loppiaisena kysymys on siis Jeesuksen "kastejuhlasta" ja aion sellaisen sitä alkaa viettämään.

Itämaisten tietäjien osalta ehdotan luettavaksi Michel Tournierin kirjaa: Kolmen kuninkaan kumarrus.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Loppiainen
« Vastaus #10 : 10.01.07 - klo:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Kastettiinko Jeesus Isän ja Pyhän hengen nimeen? Ei vaan ihan tosissaan, minä en ole ikinä koko Kristuksen kastejuhlasta kuullutkaan.


Onko tämä kysymys oleellinen.


Se oli lähinnä läppä. Kun en ole koskaan Jeesuksen kastejuhlasta kuullutkaan (olenko sitten sivistymätön vai huono kristinuskon tuntija vai mitä), niin mua lähinnä huvitti se asia, että Jeesus olisi kastettu samaan tapaan kuin kristillisessä kirkossa. Ei sitä nyt ollut tarkoitus niin vakavasti ottaa.

Samaan tapaan minua hämmentää, että Jeesus oli juutalainen. Eikö siinä ole joku ristiriita?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Loppiainen
« Vastaus #11 : 11.01.07 - klo:15:35 »
Lainaus
Samaan tapaan minua hämmentää, että Jeesus oli juutalainen. Eikö siinä ole joku ristiriita?


Jeesus oli arameaa puhuva juudealainen. Uskontotaustaltaan juutalainen. Mitä ihmeellistä siinä on? Olisiko kristinusko pitänyt keksiä ennen Jeesusta, että hän olisi voinut liittyä kristikunnan jäseneksi? :lol:
Acta, non verba.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #12 : 11.01.07 - klo:17:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Jeesus oli arameaa puhuva juudealainen. Uskontotaustaltaan juutalainen.


Juudealainen? Eikös se Jeesus ollut galilealainen? Siis toki kävi syntymässä siellä Betlehemissä...

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Loppiainen
« Vastaus #13 : 12.01.07 - klo:13:45 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Jeesus oli arameaa puhuva juudealainen. Uskontotaustaltaan juutalainen.


Juudealainen? Eikös se Jeesus ollut galilealainen? Siis toki kävi syntymässä siellä Betlehemissä...


Jeesus oli Juudean pohjois-osasta, jota myös Galileaksi kutsuuttiin. Juudeaksi sanottiin aluetta, joka oli Välimeren ja Kuolleen meren välissä.
Acta, non verba.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Loppiainen
« Vastaus #14 : 12.01.07 - klo:14:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Jeesus oli Juudean pohjois-osasta, jota myös Galileaksi kutsuuttiin. Juudeaksi sanottiin aluetta, joka oli Välimeren ja Kuolleen meren välissä.


Mihin asti se sinun Juudeasi oikein pohjoisessa ulottuu, kun siinä välissä on vielä tuo Samariakin? kts. karttaa http://www.keyway.ca/htm2000/20000217.htm

Tarkoituksena ei ole nyt kiistellä siitä kumpi meistä on oikeammassa, vaan haluan ihan oikeasta saada jotain tolkkua tähän juudealaiskysmykseen.

Kuulin nimittäin niin mielenkiintoisia väitteitä sunnuntain kirkkokahveilla, että asia jäi vaivaamaan. (Minulle siis väitettiin, että Johanneksen evankeliumissa sana juutalainen on käännösvirhe, että siellä pitäisi lukea juudealainen, ja että siis vain juudealaiset olivat Jeesusta vastaan - eivät juutalaiset yleensä. Ja että sen takia sanottiinkin, ettei "kukaan ole profeetta omalla maallaan" eli Jeesus siis ei ollut profeetta Juudeassa... - Rupesin hieman tutkimaan asiaa, ja Raamatussa kyllä tällä "profeetta omalla maallaan - tai kotiseudullaan" viitataan Galileaan. Joten em. väitteissä ei tuntunut olevan mitään tolkkua. No, myöhemmin kävi selville, että em. väitteet olivat peräisin Leo Mellerin ohjelmasta, joten itse kukin voi antaa niille sellaisen tieteellisen painoarvon kuin haluaa...)

Mutta kun mainitsit, että Jeesus oli juudealainen, asia rupesi uudestaan  hämäämään... Siksi tässä kyselen.