Kirjoittaja Aihe: Kannattaako olla rehellinen?  (Luettu 9677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Kannattaako olla rehellinen?
« : 03.11.15 - klo:12:32 »
Kun kertoo ihmisille ongelmistaan esim. sairauksistaan tai esim. peliriippuvuudestaan. Niin onko tuon kaltaiset paljastukset kannattavia?
Minut on hyljätty kaverina ja kumppanina kun olen kertonut mielisairaudestani tai peliriippuvuudestani tai tunnustanut pitäväni samasta miehestä.:( Vaikka periaatteessa rehellisyys kunniaan. En ole pelannut korttejani oikein.
Elämä on kemiaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #1 : 03.11.15 - klo:12:35 »
Kun kertoo ihmisille ongelmistaan esim. sairauksistaan tai esim. peliriippuvuudestaan. Niin onko tuon kaltaiset paljastukset kannattavia?
Minut on hyljätty kaverina ja kumppanina kun olen kertonut mielisairaudestani tai peliriippuvuudestani tai tunnustanut pitäväni samasta miehestä.:( Vaikka periaatteessa rehellisyys kunniaan. En ole pelannut korttejani oikein.
Vaikeneminen on kultaa puhuminen on hopeaa sanoo vanha viisaus. Yleensä kannataa vaieta asioistaan sillä kanssaihmisten järki ei riitä terveeseen suhtautumiseen ongelmiisi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #2 : 03.11.15 - klo:12:46 »
Olen ehkä vähän eri linjoilla tässä kuin seppos. Antaa niiden kavereiden mennä, jotka eivät moista pysty sulattamaan.

Vaikeista asioista sopii puhua siinä kuin muistakin asioista. Yleisesti tietenkään ei ole hyvä, että liikaa puhuu ja liian vähän kuuntelee, eikä kenestä tahansa kaverista ole olkapääksi - eikä tarvitsekaan olla.

Minulla on ollut kavereissani useampiakin, joilla on mielisairaalareissuja takana. Ihan hyvin silti sujunut vaikka tenniksen peluu yhdessä. Mutta liian ripustautuvaa ihmistä en jaksa, ja sen takia olen kartellut muutamia niinikään mielisairaalahoidossa olleita. Pohjimmiltaan kaveruudessa ratkaisee muu kuin mahdollinen diagnoosi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #3 : 03.11.15 - klo:12:49 »
Rehellisyys ja avoimuus eivät ole ihan samoja asioita. Puhuminen ja avoimuus tekee hyvää, mutta "kultaomenia hopeamaljassa, sanat sanotut aikanansa". (vapaasti muistellen) Toisinaan joutuu punnitsemaan mitä toinen pystyy ottamaan vastaan. Joskus se on aika vähän.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #4 : 03.11.15 - klo:15:03 »
Kävin eilen hakemassa W. Malmivaaran Seurapuheita eräältä körttipapilta. Kotimatkalla jäin lepäämään penkille, kun oli hyvä ilmakin. Roteva nelikymppinen mies lähestyi ja sanoi: Olen hirveän arka ihminen, mutta uskallan sinua puhutella, kun olet niin lempeän näköinen. Seurasi paljon muutakin. En ymmärtänyt läheskään kaikkia, mutta myötäilin. En tiedä mitä hän uskottui minulle. Ehkä silloin kun on paljon rehellisesti sanottavaa, kannattaa puhua ulkomaalaiselle, joka ei saata ymmärtää. Lähtiessään, hän sanoi: Emme varmaan ikinä enää tapaakaan. Minä vastasin: Kyllä me voidaan ehkä tavata, kun asutaan samassa kaupungissa. Hän sanoi: Jos nähdään kadulla tai kaupassa, niin ole niinkuin et näkisi minua, kun olen niin arka, että voisin pelästyä. Minä sanoin, ettei tarvitse pelätä, minulla on sellainen sairaus, etten muista kasvoja ollenkaan. Hän oli siitä huojentunut. "Mutta meillä oli ikimuistoinen hetki yhdessä, eikö ollut?" Ja siinä hän oli oikeassa. Kielituntemukseni oli liian heikko enkä pystynyt seuraamaan mitä hän sanoi, mutta osasin toivottaa oikein nautinnollista iltaa. Tulin myöhään kotiin ja huomasin olevani onnellinen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #5 : 03.11.15 - klo:18:57 »
Vaikuttava kokemus tuo Thomasin kertoma! Olit oikealla hetkellä oikeassa paikassa.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin olisin sillä kannalla, että läheisessä ihmissuhteessa asiat pitää kertoa rehellisesti. Jos ei suhde sitä kestä, on parempi lopettaa se ajoissa. Jos asiat paljastuvat myöhemmin vaikka sattumalta, toinen voi kokea sen petokseksi.

Sen sijaan kaikille ei tarvitse kaikkea kertoa. Eikä edes saa.

Öppiäisen tavoin vieroksun takertuvaa ihmistyyppiä. Surullista on, jos joku on ihan yksinäinen mutta ripustautuu liiaksi jokaiseen, joka osoittaa ystävällisyyttä. Tulee pettymys, kun toinen joutuu irrottautumaan takertujasta voidakseen hengittää itse vapaasti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #6 : 03.11.15 - klo:19:14 »
Vaikuttava kokemus tuo Thomasin kertoma! Olit oikealla hetkellä oikeassa paikassa.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin olisin sillä kannalla, että läheisessä ihmissuhteessa asiat pitää kertoa rehellisesti. Jos ei suhde sitä kestä, on parempi lopettaa se ajoissa. Jos asiat paljastuvat myöhemmin vaikka sattumalta, toinen voi kokea sen petokseksi.

Sen sijaan kaikille ei tarvitse kaikkea kertoa. Eikä edes saa.

Öppiäisen tavoin vieroksun takertuvaa ihmistyyppiä. Surullista on, jos joku on ihan yksinäinen mutta ripustautuu liiaksi jokaiseen, joka osoittaa ystävällisyyttä. Tulee pettymys, kun toinen joutuu irrottautumaan takertujasta voidakseen hengittää itse vapaasti.

OLen tuossa asiassa ihan samaa mieltä. Lausuin huolimattomasti omassa kommentissani. Ei kaikille pidä kaikkea kertoa, mutta lähimpien kanssa tulee olle nimenomaan rehellinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #7 : 03.11.15 - klo:23:03 »
Tästä muistan erään kauan sitten tapahtuneen sattumuksen.

Muuan henkilö kertoi äitinsä kasvattaneen hänet puhumaan aina totta. Näin sitten kävi toisinaan, ettei kerrottua ihan jaksettu sulattaa. Kysyttiin voisiko jotain jättää kertomatta.

Äiti sanoi, puhu aina totta, hän kiivastui.
Niin, mutta sanoiko äitisi myös, puhu aina?

Ihmiset ovat lopulta aika sensitiivisiä, ja moni pelkää vierasta ilmiötä tai no, vielä enemmän ilmiötä joka on  tuttu. Mietin Akuankan tilannetta, ja mahdollisuutta että hän  rohkenee kertoa  ongelmistaan, mutta ethän sinä Aku voi tietää siitä kuulijasta kaikkea. Ties vaikka olisi juuri uloskirjoitettu psykiatrišelta osastolta, siitä ääreestään hämmentynyt ja ahdistunut ja säikähtäisi koska ajattelisi että apua pitääkö minunkin kertoa nyt.

kavereille ei kannata mielestäni kertoa joka yksityiskohtaa elämästään, mutta ystävät ovat hieman toinen asia. Ei tuo nyt niin tavatonta ole, että ystävyys siihen vielä luhistuisi. On turvallisempaa jos tietää ettei menetä ystävää tuollaisesta syystä. Vaan vaikea on arvioida mikä olisi se oikea hetki puhua. Ajattelen että muut piirteet sinussa kuitenkin ovat tärkeämpiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #8 : 03.11.15 - klo:23:16 »
No jopas taas olin viisas. Tämä olisi riittänyt. Useimmat ihmiset toivovat mieluummin saavansa itse puhua asioistaan kuin asettua kuuntelijan paikalle tunnista toiseen, tapaamiskerrasta toiseen.

Ihanteellinen tilanne, siis kelpo jutustelu tai ajatustenvaihto, on ollut keskustelu ihan muusta kuin kummankaan henkilökohtaisista asioista.  Sellainen kohtaaminen on aina piristänyt eniten, antanut uutta ajateltavaa ja sellaisten ystävien  kanssa voi tavallisesti ajoin puhua itsestään ja päin vastoin.

Nyt yksi ei uskalla tulla koska pelkää siilejä....    :icon_eek:  vaikka Hugoliinini ei ollenkaan tule kaapista....  :icon_eek:   Kamalata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #9 : 04.11.15 - klo:08:26 »
Nyt yksi ei uskalla tulla koska pelkää siilejä....

Ainoastaan siilejäkö? Omituista... Onko piikkipalloksi kiertyvä siili niin vahva torjunnan kuva?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #10 : 04.11.15 - klo:08:58 »
Ainoastaan siilejäkö? Omituista... Onko piikkipalloksi kiertyvä siili niin vahva torjunnan kuva?

Ainoastaan siilejä....  Mutta hän huojentui kuullessaan että Herra Hugo todellakaan ei juoksentele vapaana. Kyllä hän saapuu.

Hän pelkäsi että se piikkipallo vierähtää kohti hänen jalkaansa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #11 : 04.11.15 - klo:23:06 »
Mietin tätä koska mielestäni Akuankka esitti varsin tärkeän kysymyksen. 

Kyllä mietin, etten ehkä kertoisi heti itsestäni. Kannattaa kuin koetella kepillä jäätä, jos voi vain, kuulostella millaisia asioita  tuo toinen jaksaa ja kestää. Pelokkaille ei kannata puhua kuin säästä. Tai jotain.  :icon_eek:  Tästäkin saattaa olla viisaita ajatuksia toisilla.


Mietin kuinka ystäviä menetetään, no. Aika usein kuin laulussa, että maailma sitten vierotti. On toista pitää fb-yhteyttä kuin tavata. Jollakin tapaa kestävimmiksi osoittautuivat lapsena ja nuorena solmitut ystävyyssuhteet. Kerran, ja vielä tavattiin yhden meistä hautajaisissa, sanoi viereen istahtanut omat ajatukseni ääneen:  Ihan kuin ei oltais erossa ollutkaan. Se on totisesti kummaa. Mutta niin on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #12 : 05.11.15 - klo:07:43 »
Perusarvoina luetellaan usein nämä kolme: totuus, hyvyys ja kauneus. Rehellisyys liittyy totuuteen. Pidän vaarallisena sellaista rehellisyyden edellyttämistä, joka vaatii myös pahan ja ruman totuuden julistamista. (Samoin valheellinen ja paha kauneus tai ruma ja valheellinen hyvyys tuntuvat uhkakuvilta.)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #13 : 05.11.15 - klo:11:18 »
Ongelmani on ollut särmikäs suorapuheisuus, kohortin henkilöarvioinneista asti. Enhän tietystikään halua olla särmikäs, mutta toisella on oma mielipiteensä sanomiseeni. Lapsille tahtoo tulla kerrotuksi "lööperiä", mutta kun nuorella ja vanhalla mielikuvitus lentää yhtä aikaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #14 : 05.11.15 - klo:12:16 »
Tässä toinen samanmoinen. Yösijaa ei jokapaikassa suoran totuuden puhujalle suoda.

Suurentelu, paisuttelu ja värittely kuuluu karjalaisiin heimo-ominaisuuksiin siinä missä savolaisten venkoilu ja arvuuttelukin. En laske epärehellisyydeksi.

Saati jos lasten kanssa ' satuillessa' tulee puhuttua puutaheinää. Lapsi kyllä ymmärtää .
 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)