Kirjoittaja Aihe: Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä  (Luettu 2132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä
« : 07.09.11 - klo:21:17 »
Onko aika ajanut herätysliikkeiden ohi (Olli Seppälä herättelee keskustelua) http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=69&id=20288#kommentit
Kimmo Saastamoinen tilittää suhdettaan herätysliikkeisiin ml herännäisyyteen
Lainaus
Jotenkin odotan, että körttiläisyys pääsee irti 1970- ja -80-luvulla syntyneestä negatiivisesta viidesläisyysriippuvuudestaan ja palaa nykyistä enemmän luterilaisen perusteologian ääreen. Siihen voisi autaa pieni paluu taakse päin esimerkiksi Wilhelmi Malmivaaraan, E.W. Pakkalaan, Eino Sormuseen, Olavi Tarvaiseen ja Martti Simojokeen... ...Suomen ev. lut. kansankirkon tehtävänä on tavoittaa koko Suomen kansa kristillisellä evankelimilla, jotta usko Kristukseen voisi syntyä ja vahvistua. Sen linjan on sanoittanut ehkä parhaiten arkkipiispa Martti Simojoki joutuessaan vetämään rajaa ja etsimään yhteyttä moniin eri suuntiin. Se on hyvin koeteltu ja seulottu teologisesti syvällinen ja turvallinen linja.

Mielenkiintoista - jotenkin olen samaa mieltä että voi kokea "1800-lukunostalgian ja savupirttipuheiden" ja viidesläisyyden vastustamisen pinnallisesti tarkastellen leimaavan liikettä. Itse olen sitä mieltä että julistuksen kova ydin ja tietty radikaalisuuskin normaaliin hengelliseen retoriikkaan verrattuna kyllä kantaa ja ravitsee - eipä täällä muuten roikuttaisi voorumeilla...

Enpä tiedä, onko korrektia lainata keskusteluja tänne, mutta saanen sitten tarvittaessa ylläpidolta raippoja ansioni mukaan. 

myyrä

  • Vieras
Vs: Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä
« Vastaus #1 : 07.09.11 - klo:21:41 »
Tuli mieleen Aku Rädyn vastaus, kun häneltä kysyttiin, onko herännäisyydellä tulevaisuutta.

-Herännäisyydellä ei ole menneisyyttä, ei nykyisyyttä eikä tulevaisuutta, sillä on vain Kristus.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä
« Vastaus #2 : 07.09.11 - klo:21:48 »
Tuli mieleen Aku Rädyn vastaus, kun häneltä kysyttiin, onko herännäisyydellä tulevaisuutta.

-Herännäisyydellä ei ole menneisyyttä, ei nykyisyyttä eikä tulevaisuutta, sillä on vain Kristus.
:) :) :)
Aku ja muut entisajan körtit on kyllä mun mieleen.
 :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_clap:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä
« Vastaus #3 : 07.09.11 - klo:21:51 »
Onko aika ajanut herätysliikkeiden ohi (Olli Seppälä herättelee keskustelua) http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=69&id=20288#kommentit
Kimmo Saastamoinen tilittää suhdettaan herätysliikkeisiin ml herännäisyyteen
Mielenkiintoista - jotenkin olen samaa mieltä että voi kokea "1800-lukunostalgian ja savupirttipuheiden" ja viidesläisyyden vastustamisen pinnallisesti tarkastellen leimaavan liikettä. Itse olen sitä mieltä että julistuksen kova ydin ja tietty radikaalisuuskin normaaliin hengelliseen retoriikkaan verrattuna kyllä kantaa ja ravitsee - eipä täällä muuten roikuttaisi voorumeilla...

Enpä tiedä, onko korrektia lainata keskusteluja tänne, mutta saanen sitten tarvittaessa ylläpidolta raippoja ansioni mukaan.  

Me emme vastusta viidesläisyyttä. Me toimimme kirkkomme opin mukaisesti. Me emme ymmärrä heidän ajatuksen juoksuaan (nyt tekisi mieli sanoa jotain, mitä joutuu katumaan). Me emme ole viidesläisiä emmekä sellaisiksi tule. On parempi lopettaa tähän ja lukea vanhojen viisaiden tekstejä.

Kun keskustelemme toisista liikkeitä olkaamme äärimmäisen varovaisia mielipiteissämme ettemme turhaa ole muille loukkaukseksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Herätysliikkeistä Kotimaa24:ssä
« Vastaus #4 : 07.09.11 - klo:22:06 »
Sammaa mieltä - Vapahtaja riittää. Ei tarvitse olla puolesta tai vastaan...