Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 2  (Luettu 26669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Ortodoksisuus 2
« : 26.10.20 - klo:20:23 »
Seppos kysyi Jeesuksen sukupuolisuuntauksesta, kun sitä ei mainita Raamatussa. Tämä oli ilmeisesti ortodoksisuuden kielteisen asenteen kontekstissa. Olisiko Jeesuksen suuntaus esillä seuraavassa Evankeliumin jakeessa?

KR33/38
Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. Joh 13:23.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #1 : 26.10.20 - klo:20:55 »
Olisiko Jeesuksen suuntaus esillä seuraavassa Evankeliumin jakeessa?

KR33/38
Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. Joh 13:23.

Ei, siitä ei voi päätellä sitä.

Sen voi päätellä muualta:
Jeesus inhimillisyytensä puolesta oli täydellinen ihminen, täydellinen mies, ilman mitään syntiä tai syntisiä himoja tai sairauksia tai mitään muutakaan syntiinlankeemuksen mukanaan tuomia poikkeavuuksia.

Toki erilaisia muita Jeesuksia on ollut ja on tuleva.
Nämä ovat antikristuksia, kulloisenkin ajan-hengen tuotteita.

Mitä sitten tulee Jeesuksen suhtautumisesta erilaisia taipumuksia omaaviin syntisiin, niin se oli rakkaudellinen ja Jumalan yhteyteen kutsuva. Jos Jeesus olisikin syntynyt nyky-Suomeen, en yhtään ihmettelisi, vaikka hän joskus kävisi homobaarissa keskustelemassa ihmisten kanssa ja kertomassa Jumalan valtakunnasta ja kutsumassa ihmisiä seuraajikseen.
Pedofiilit, homot, heterot, avionrikkojat, talousrikolliset, murhaajat, ahneet, valehtelijat, varkaat ..... saisivat kaikki kutsun tulla Hänen luokseen.
Ja moni tulisi ja saisi syntinsä anteeksi.

Joilla ei ole syntiä, he eivät tulisi.



« Viimeksi muokattu: 26.10.20 - klo:21:05 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #2 : 26.10.20 - klo:21:54 »
Jo on Teilläkin ongelmat.

Terv. Bengt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #3 : 26.10.20 - klo:22:02 »
Jo on Teilläkin ongelmat.

Terv. Bengt


Olen huomannut, että ongelmienkin kanssa voin elää ja jopa nauttia elämästä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #4 : 27.10.20 - klo:04:31 »

Olen huomannut, että ongelmienkin kanssa voin elää ja jopa nauttia elämästä.

Minä mato kirjoitin niin provokatiivisti, ja sinä käänsit kaiken nurin niin kauniisti, että iloitsen. Se on tapahtunut minulle usein myös seuroissa. Niin voi elää ja nauttia elämästä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #5 : 27.10.20 - klo:16:25 »
Seppos kysyi Jeesuksen sukupuolisuuntauksesta, kun sitä ei mainita Raamatussa. Tämä oli ilmeisesti ortodoksisuuden kielteisen asenteen kontekstissa. Olisiko Jeesuksen suuntaus esillä seuraavassa Evankeliumin jakeessa?

KR33/38
Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. Joh 13:23.
Noita Sepposin omavoimaisia ja älyttömiä heittoja ei pidä ottaa niin tosissaan, mutta onneksi meillä körttiläisillä on nettitoimikunta, ja armon vilaus.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #6 : 27.10.20 - klo:16:34 »
Pari sataa vuotta sitten Luterilainen olisi ollut näkemyksineen valkoinen lammas körttijoukossa, mutta nyt kun aikaa on vierähtänyt hän taitaa olla musta sellainen.
Onko Luterilainen syntynyt väärälle vuosisadalle?

******************************************


Ennen muinoin kauan sitten Raamattu tuomitsi meidät ja sen jälkeen julisti meille evankeliumin, nykyään me tuomitsemme Raamatun ja määrittelemme itse, mitä evankeliumi on.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #7 : 27.10.20 - klo:18:20 »
Ennen muinoin kauan sitten Raamattu tuomitsi meidät ja sen jälkeen julisti meille evankeliumin, nykyään me tuomitsemme Raamatun ja määrittelemme itse, mitä evankeliumi on.

Raamattu ei tuomitse eikä armahda ketään. Se valta on yksin Kristuksella.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #8 : 28.10.20 - klo:19:41 »
Raamattu ei tuomitse eikä armahda ketään. Se valta on yksin Kristuksella.

Sitä valtaa yrittää moni ottamaan itselleen omalla raamatuntulkinnallaan, vaikka Raamatussa meitä kielletään tuomitsemasta muita.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #9 : 29.10.20 - klo:11:59 »
Lähteitten mukaan homoelämä kukoisti Venemaalla ennen kuin Pietari Suuri oppi lännestä homofobiaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #10 : 29.10.20 - klo:14:28 »
Raamattu ei tuomitse eikä armahda ketään. Se valta on yksin Kristuksella.

Onpa hassua.

No, jos pilkkua ryhdytään viilaamaan, niin heille, jotka sanovat, että Raamattu puhuu tai kertoo, voi sanoa, että ei Raamattu puhu, eikä kerro mitään. Raamattu ei tietysti myöskään opeta mitään. Eikä tee paljon muutakaan. Sitähän luetaan.

Ja tarpeeksi kun jatketaan tätä linjaa, voidaan todeta: Raamatussa on vain kirjaimia peräkkäin.

Tähän joku sitten toteaa, että ei siellä oikeasti ole mitään kirjaimia, onpahan vain mikroskooppisen pienikokoisia mustetahroja siellä täällä lukematon määrä.

Tähän taasen voi hyvällä syyllä todeta, että se musteen osuus on niin olematon, että siitä tuskin kannattaa edes puhuakaan, paperiahan se suurelta osalta on.

Tähän joku voisi sitten todeta, että kyllä siinä pahviakin on.

Joku tietää taasen kertoa, että eiköhän se pahvi ja paperi kuitenkin puusta molemmat tehdä, joten ne ovat sukua toisilleen.

Joku voisi sitten heittää epäilyksen ilmaan, että mahtaako sitä Raamattua olla edes olemassakaan.



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #11 : 29.10.20 - klo:16:09 »
Raamatusta tulee Jumalan sanaa silloin, kun kirja avataan ja sana luetaan toiselle ihmiselle kielellä, jota hän ymmärtää. Jumalan sana on elävää sanaa eikä mustetta paperilla. Mitä tuohon tuomitsemiseen tulee, ei maallinen lakikirjakaan tuomitse, vaan sitä oikeudessa tulkitseva tuomari.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #12 : 29.10.20 - klo:16:30 »
Mitä Raamattua fundamentalistit pitävät Ainoana Oikeana `?.

Raamattua on kirjoitettu tuhansia vuosia, ja siihen on lisätty tai poistettu erilaisia kirjoituksia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

Nykyisessä Raamatussakin, mutta eritoten vanhoissa Lähi-Idän kirjoituksissa kerrotaan esim. enkeleistä nimiä, tehtävää, hierargiaa myöten.

Kirja jota luen on ortodoksi-Serafimin Taivaalliset voimat, Kirjapaja 2016.
Se antaa paljon uutta tietoa , mutta ei muuta Kristus-keskeisyyttä.

Paperiakaan ei ollut keksitty silloin kun vanhimmat kirjat kirjoitettiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #13 : 29.10.20 - klo:16:44 »
Minulle - fundamentalistille ja äärivanhoilliselle - tämä foorumi tuntuu välillä kovinkin ahtaalta paikalta: ei oikein mahdu missään asennossa olemaan.
Liekö pääni kasvanut sitten niin suureksi vai mikä siinä on?
Monien muiden mielestä taasen tilaa on valtavasti: katto on kuulemma korkealla ja seinätkin leveällä.

Millaista Raamattua ei-fundamentalisti pitää oikeana?

Minä - fundamentalisti - pidän kaikkia suomenkielisiä raaamatunkäännöksiä käyttökelpoisina, ei ainakaan tule mieleeni jotakin, joka ei minulle fundamentalistille sovi.
Olen hyvin fanaattinen tuon asian suhteen: kaikki käännökset käyvät ja suhtaudun hyvin tiukkapipoisesti sellaiseen ajatukseen, jos joku käännös julistetaan täysin kelvottomaksi: sellaista on vaikea suvaita.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #14 : 29.10.20 - klo:17:55 »
Minulle - fundamentalistille ja äärivanhoilliselle - tämä foorumi tuntuu välillä kovinkin ahtaalta paikalta: ei oikein mahdu missään asennossa olemaan.
Liekö pääni kasvanut sitten niin suureksi vai mikä siinä on?
Monien muiden mielestä taasen tilaa on valtavasti: katto on kuulemma korkealla ja seinätkin leveällä.

Millaista Raamattua ei-fundamentalisti pitää oikeana?

Minä - fundamentalisti - pidän kaikkia suomenkielisiä raaamatunkäännöksiä käyttökelpoisina, ei ainakaan tule mieleeni jotakin, joka ei minulle fundamentalistille sovi.
Olen hyvin fanaattinen tuon asian suhteen: kaikki käännökset käyvät ja suhtaudun hyvin tiukkapipoisesti sellaiseen ajatukseen, jos joku käännös julistetaan täysin kelvottomaksi: sellaista on vaikea suvaita.
Armon kerjäläinen on aralla tunnolla Raamatun edessä!