Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys ennen ja nyt  (Luettu 53971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #135 : 28.03.21 - klo:06:20 »

   Liike lapsenkengissä tarvitsee tukea. Identiteetin kypsyessä se sisäistyy ja alkaa hehkua. Yksilöt pääsevät kapaloistaan. He kommunikoivat maailman kanssa. Tuen tarve on satunnaista ja aineettomampaa. J o s  liike pysähtyy, se ei ole kuolema, vaan sulautumista ja uuden alkua.
   Hämmennys luo tilan, jossa liike uudistuu. Alkaa voimaantuminen taas.  Jumala luo taukoamatta .

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #136 : 28.03.21 - klo:07:37 »
Tulin tähän foorumiin ulkopuolisena, eläkkeelle jääneenä tutkijana, joka huvitteli itseään kääntämällä vanhaa körttidokumenttia englanniksi. Tietysti sisältö puhutteli, muuten en olisi ruvennut siihen. En aavistanut minkälainen oli tilanne.
Nyt huomaan, että vuodesta 1972 lähtien, körtit ovat yrittäneet uudistua ja raikastua lähestymällä yleismaailmaa niissä asioissa, jotka eivät ole keskeisiä ja samalla pitämällä kiinni tärkeistä asioista. Se oli ja on järkevä suunnitelma. Havaitsin samaa henkeä uudistetuissa virsissä. Kokeilu jatkuu, mutta epäilykset ovat myös herännneet. Osallistuminen on vähentynyt ja velkoja lisääntyneet. Joku viisaampi kuin minä voi sanoa, onko hengellinen tilanne huonontunut vai ei.
Viime aikoina, oman kokemukseni perusteella ja joidenkin foorumin jäsenten huomautusten perusteella, toinen suunnitelma tuntuu käyttökelpoiselta. Se olisi palata vanhoihin Malmivaaran Siionin virsiin seuroissa. Pitää järjestää seuroja, joissa vanhoja veisataan ja katsotaan, syntyykö uusi herätyksen henki. Jos ei synny, niin ei mitään ole menetetty. Jos syntyy, niin paljon on voitettu Kristukselle.
Ainakin omalta kohdaltani, uskon, että hengellinen tilanteeni paranee, jos käytän vanhoja virsiä enemmän ja luen vanhempaa hartauskirjallisuutta Raamatun oheella. Se on tietysti hihhuli-ajatus, joka pitää piispalle raportoida.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #137 : 28.03.21 - klo:12:29 »
Viime aikoina, oman kokemukseni perusteella ja joidenkin foorumin jäsenten huomautusten perusteella, toinen suunnitelma tuntuu käyttökelpoiselta. Se olisi palata vanhoihin Malmivaaran Siionin virsiin seuroissa. Pitää järjestää seuroja, joissa vanhoja veisataan ja katsotaan, syntyykö uusi herätyksen henki. Jos ei synny, niin ei mitään ole menetetty. Jos syntyy, niin paljon on voitettu Kristukselle. Ainakin omalta kohdaltani, uskon, että hengellinen tilanteeni paranee, jos käytän vanhoja virsiä enemmän ja luen vanhempaa hartauskirjallisuutta Raamatun oheella.
Aamen! Körttiläisyyden tulisikin nyt uskon uudistuksessa palata vanhoihin Malmivaaran Siionin virsiin seuroissa.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #138 : 28.03.21 - klo:13:27 »
Aamen! Körttiläisyyden tulisikin nyt uskon uudistuksessa palata vanhoihin Malmivaaran Siionin virsiin seuroissa.  :eusa_pray:

Eikö sinulla ole parempaa tekemistä?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #139 : 03.04.21 - klo:13:11 »
Eivät luterilaisetkaan usko luterilaisuuteen vaan Kristukseen. Tällainen usko on syvästi raamatullista. Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Luterilaisen opin mukaan Jumala on läsnä kastevedessä sekä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Sakramenttien avulla Jumala antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen ja avaa yhteyden Kristukseen. Körttiläiset ilmeisesti uskovat opin ja tunnustukset tosiksi ja oikeiksi, mutta eivät pane uskoaan niihin samalla tavalla kuin kolmiyhteiseen Jumalaan.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #140 : 03.04.21 - klo:18:36 »
Körttiläiset ilmeisesti uskovat opin ja tunnustukset tosiksi ja oikeiksi, mutta eivät pane uskoaan niihin samalla tavalla kuin kolmiyhteiseen Jumalaan.

Juuri näin. Näin tekevät kaikki kristityt. Jos panet uskosi oppiin ja tunnustuksiin, rakennat elämäsi hiekalle.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #141 : 03.04.21 - klo:23:39 »
Juuri näin. Näin tekevät kaikki kristityt. Jos panet uskosi oppiin ja tunnustuksiin, rakennat elämäsi hiekalle.
Koko kristinusko on oppia, ja eikö evankeliumikin ole itsessään jo oppi? Uskontunnustus on määrämuotoinen uskon, yleensä uskonnollisen uskon, sisällön tunnustus tai ilmoitus. Monet kristilliset varhaisen kirkon uskontunnustukset ovat syntyneet ekumeenisissa kirkolliskokouksissa oikean uskon erottamiseksi harhaopeista. Sakramenttien avulla Jumala antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen ja avaa yhteyden Kristukseen. Kasteen ja sanan lupaukselle rakennettu usko kestää maailman myrskyt.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #142 : 04.04.21 - klo:07:11 »
Koko kristinusko on oppia, ja eikö evankeliumikin ole itsessään jo oppi?

Oppi on päässä ja usko on sydämessä. Sydän ei tässä ilmaisussa tarkoita tunteita vaan ydintä, ihmisen keskeisintä sisintä. Oppi on asia, josta kristityt keskustelevat, väittelevät ja riitelevätkin. Usko on voima, joka kaikesta huolimatta säilyttää ykseyden kristittyjen kesken. Evankeliumi on hyvä sanoma, iloinen uutinen. Evankeliumia ei opeteta, se kerrotaan, julistetaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #143 : 04.04.21 - klo:14:23 »
Oppi on päässä ja usko on sydämessä. Sydän ei tässä ilmaisussa tarkoita tunteita vaan ydintä, ihmisen keskeisintä sisintä. Oppi on asia, josta kristityt keskustelevat, väittelevät ja riitelevätkin. Usko on voima, joka kaikesta huolimatta säilyttää ykseyden kristittyjen kesken. Evankeliumi on hyvä sanoma, iloinen uutinen. Evankeliumia ei opeteta, se kerrotaan, julistetaan.
Huh, sananselityksesi kuulostaa sekavalta. Eihän uskoa saa asettaa armonvälineiden edelle.  :eusa_pray:

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #144 : 04.04.21 - klo:14:29 »
Huh, sananselityksesi kuulostaa sekavalta. Eihän uskoa saa asettaa armonvälineiden edelle.  :eusa_pray:


Markuksen evankeliumi:
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Kumpikos tuossa on ensin usko vai sakramentti?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #145 : 04.04.21 - klo:14:58 »

Markuksen evankeliumi:
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Kumpikos tuossa on ensin usko vai sakramentti?
Uudestikastajathan vetoavat ensin usko, sitten kaste-järjestykseen. Eihän kaste lepää uskon varassa vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa.:eusa_pray:

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #146 : 04.04.21 - klo:15:11 »
Uudestikastajathan vetoavat ensin usko, sitten kaste-järjestykseen. Eihän kaste lepää uskon varassa vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa.:eusa_pray:

Silloin, kun Markuksen evankeliumin teksti on kirjoitettu, ei edes tunnettu sellaista ilmiötä, jota sinä tarkoitat ilmaisulla uudestikastajat tuossa viestissäsi.

Ainoa raamattuun merkitty uudestikastaminen on tämä:

Apostolien teot:
19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

MOT

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #147 : 04.04.21 - klo:15:14 »
Mielestäni uskossa ja pelastumisessa on kysymys suhteestamme Jeesukseen,
uskommeko että Hän on kuollut ristillä meidän syntiemme tähden, ja Jeesukseen uskomalla
pääsemme perille iankaikkiseen iloon.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #148 : 04.04.21 - klo:15:15 »
Koko kristinusko on oppia, ja eikö evankeliumikin ole itsessään jo oppi? Uskontunnustus on määrämuotoinen uskon, yleensä uskonnollisen uskon, sisällön tunnustus tai ilmoitus. Monet kristilliset varhaisen kirkon uskontunnustukset ovat syntyneet ekumeenisissa kirkolliskokouksissa oikean uskon erottamiseksi harhaopeista. Sakramenttien avulla Jumala antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen ja avaa yhteyden Kristukseen. Kasteen ja sanan lupaukselle rakennettu usko kestää maailman myrskyt.  :eusa_pray:

Ei, ei ole koko kristinusko oppia. Ei se ole vain uskontunnustukset. Pidämme kristittyinä myös niitä, joiden uskontunnustus hieman poikkeaa omastamme, hyväksyme jopa heidän kasteemme. Jotakin totena pitävä usko ei vielä ole mitään. (Ja eihän niitä tunnustuksia edes ymmärrä lukematta paksuja selitysteoksia ja hyvä jos sittenkään.) Ja kyllä kristittyjä oli jo ennen niitä tunnustuksia.

Keskeistä on, tekeekö sillä opilla elämässään mitään. Kristitty yksilö, seurakunta tai kokonainen kirkko. Tietysti sen opin on syytä olla oikea, mutta yksittäiseltä kristityltä ei voi edellyttää, että kerralla tajuaa kaiken ja mitä siitä seuraa.

Evankeliumit (monikossa) eivät ole oppia, vaan hajanaisista kertomuksista ja muistelmanpätkistä koottuja historiikkeja. Jos ne olisivat oppia, niin kai ne muistuttaisivat enemmän uskontunnustuksia.

Evankeliumi (yksikössä) taas on oppi saman verran kuin rakkauskirje on oppi. Tosin mistä minä tiedän, millaisia kirjeitä tulevalle vaimollesi aikoinaan ehkä olet lähetellyt. Tai yhtä vähän kuin jokin iloinen uutinen on oppi. Jos vaikka tiettyä opiskelupaikkaa kiihkeästi haluava sinulle läheinen nuori soittaa ja innoissaan kertoo tulleensa hyväksytyksi, onko tämä opillinen tiedonanto?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #149 : 04.04.21 - klo:15:25 »
Mielestäni uskossa ja pelastumisessa on kysymys suhteestamme Jeesukseen,
uskommeko että Hän on kuollut ristillä meidän syntiemme tähden, ja Jeesukseen uskomalla
pääsemme perille iankaikkiseen iloon.

amen