Kirjoittaja Aihe: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2  (Luettu 40208 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #45 : 30.12.19 - klo:11:15 »
Kun ajellaan jonkun ajan kuluttua Seinäjoen keskustassa käymättä, niin tullaan nykyaikaiseen liikenneympyrään uudella tiellä. Paikan valmistuttua siinä kuulemma oli "huvin vuoksi"lisäkyltti, että "nurmoolaaset vain kolme kierrosta". Oli ollut niin tosikko tiejohtaja, että oli otattanut po kyltin pois. Kun itse ajelin eka kerran ympyrässä, niin annoin mennä yhden hunöörikierroksen.
En mä mitään tiärä, mä oon Nurmoosta. Nurmon maailmanpyöräksi ristittyyn eritasoliittymään ilmestyi erikoinen liikennemerkki.  :003:

Lähde

Liikennemerkki irvaili nurmolaisille: ”Lisättiin varmistamaan liikenteen sujumista ”    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000002286212.html

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #46 : 30.12.19 - klo:19:58 »
Kyllä tosi on, että yksi kuva on tuhat sanaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #47 : 31.12.19 - klo:12:15 »
Kyllä tosi on, että yksi kuva on tuhat sanaa.
Juuri näin, seikka on saletti, mutta nurmoolaaset mattoja myttyää ja seinäjokiset oikoo. :)

Kari Haapala - Seikkailusankari Nurmosta  https://www.youtube.com/watch?v=VeOU7xlbW-0

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #48 : 31.12.19 - klo:12:35 »
Antti Tuuri se vasta on kirjoittanut maton tekijöistä ja myyjistä, kokonainen kirjasarja veljeksistä Pohjanmaalla ja Lännellä. Olen ne lueskellut aina silloin tällöin. Hakalan sukukunta on tarkoin kuvattu miehineen ja naisineen.
En tietysti mitenkään väheksy nurmoolaista lataustasi, kun osaat tuon nappulatekniikan niin hyvin. Siitä olen kiitollinen, että Youtubessa osaan vanhaa musiikkia ladata. Eihän niitä "viisaat" kuuntele, mutta teen sitä osittain tingilläni, että vanhoja jääriä on ollut kautta aikojen ja vastakin on oleva, sillä ei ole mitään uutta auringon alla. VT:n viisauskirjoissa minua viehättää Saarnaaja.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #49 : 31.12.19 - klo:13:16 »
Antti Tuuri se vasta on kirjoittanut maton tekijöistä ja myyjistä, kokonainen kirjasarja veljeksistä Pohjanmaalla ja Lännellä. Olen ne lueskellut aina silloin tällöin. Hakalan sukukunta on tarkoin kuvattu miehineen ja naisineen.

En tietysti mitenkään väheksy nurmoolaista lataustasi, kun osaat tuon nappulatekniikan niin hyvin. Siitä olen kiitollinen, että Youtubessa osaan vanhaa musiikkia ladata. Eihän niitä "viisaat" kuuntele, mutta teen sitä osittain tingilläni, että vanhoja jääriä on ollut kautta aikojen ja vastakin on oleva, sillä ei ole mitään uutta auringon alla. VT:n viisauskirjoissa minua viehättää Saarnaaja.
Nurmoos on kilometripaalukki körttilääsiä, sillä Nurmo on eteläpohjalaisen körttiläisyyden sydänalueita vielä tänäänkin. :)

Hevimessu 8.2.2015 Nurmon kirkko, loppuvirsi 517 Herra kädelläsi       https://www.youtube.com/watch?v=JhVtg2pyqiA


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #50 : 31.12.19 - klo:14:06 »
Antti Tuuri se vasta on kirjoittanut maton tekijöistä ja myyjistä, kokonainen kirjasarja veljeksistä Pohjanmaalla ja Lännellä. Olen ne lueskellut aina silloin tällöin. Hakalan sukukunta on tarkoin kuvattu miehineen ja naisineen.
Onkohan Antti Tuuri körttilääsiä vai suruttomia? :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #51 : 31.12.19 - klo:15:09 »
Sen johdosta, että sain katsella tvohjelman, missä Antti Tuuria haastateltiin, niin arvelen, että jälkimmäisiä.
Vaikka en halua toisen uskoa arvioida, jos ei ole vissejä merkkejä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #52 : 01.01.20 - klo:15:23 »
Sen johdosta, että sain katsella tvohjelman, missä Antti Tuuria haastateltiin, niin arvelen, että jälkimmäisiä.
Vaikka en halua toisen uskoa arvioida, jos ei ole vissejä merkkejä.
Juuri näin. Seikka on saletti! Mielestäni Antti Tuurin uskoa emme pysty arvioimaan, sillä se on yksin Jumalan ja Tuurin välinen asia. Toki toivomme kelvottomina maan matosina ja suurina syntisäkkeinä alatiellä olevina kyselevällä mielellä Tuurinkin olevan samalla alatiellä, ja jos ei ole, niin heräävän suruttomuudestaan Kristuksen sisäiseen tuntemukseen ja palaamaan kasteen armoon.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #53 : 01.01.20 - klo:21:17 »
Taivaassakin iloitaan yhdestä suruttomasta syntisestä, joka herää suruttomuudestaan. Nykyisin eteläpohjalaisen körttiläisyyden sydänalueilla körttiläiset körttipuvun käyttäjätkään eivät enää yritä puvullaan erottua suruttomista, koska puku ilmentää kiitollisuutta hengellisestä körttiläisestä perinnöstä, jonka he ovat saaneet kotiseudullaan ottaa vastaan ilman omavoimaista ja ihmistekoista uskonratkaisua. :)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #54 : 01.01.20 - klo:21:25 »
Meillä on tulevana viikkona paljon arvovieraita kylässä, että saas nähdä ehdinkö nettiin ollenkaan.

Itse en käytä enää kenestäkään suruton-sanaa, vaikka se on hyvin iskevä siihen asiaan kuin on tarkoitettu. Jos jonkun tiedän kulkevan esim herättäjäjuhlilla, niin hänestä käytän sanaa körtti. Samaa tarkoittavaa herännyt-sanaa käytän harkiten

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #55 : 03.01.20 - klo:20:38 »
Olen pseudoylihärmäläinen ja körtti... en pysty lausumaan sanaa "suruton" yhdestäkään Luojanluomasta ihmisestä. Harmi...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #56 : 04.01.20 - klo:09:07 »
Olen pseudoylihärmäläinen ja körtti... en pysty lausumaan sanaa "suruton" yhdestäkään Luojanluomasta ihmisestä. Harmi...
Eiköhän se ollut niin, että Ukkojen aikana opittiin suruton sana jo pitkästi toistasataa vuotta sitten.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #57 : 04.01.20 - klo:10:42 »
Itse en käytä enää kenestäkään suruton-sanaa, vaikka se on hyvin iskevä siihen asiaan kuin on tarkoitettu.
Juuri näin. Seikka on saletti! "Suruton"-sana on hyvin iskevä siihen asiaan kuin se on tarkoitettu.

Eteläpohjalaisen körttiläisyyden sydänalueilla onkin oivallettu oikein kristinuskon ydin, jossa alatiellä olevan kristityn elämä on suruttomien ja kelvottomien syntisäkkien hommaa, missä usko ei muuta surutonta syntisäkkiä pyhäksi, vaan sen sijaan se alkaa paljastaa perisynnin turmeleman körttiläisen todellista luonnetta kelvottomaksi maan matoseksi ja suureksi syntisäkiksi. Körttiläinenkin on samalla kertaa suruton syntisäkki ja vanhurskas körttiläinen, ja molempia tasan sata prosenttia.

Sataprosenttisesti suruton syntisäkki on sataprosenttisesti Jumalalle kelpaava, koska kristinuskon syvin olemus onkin juuri suruttoman syntisäkin vanhurskauttamisessa. Vain sen varassa körttiläinen kestää, kun epäilysten ja epäuskon tuulet puhaltavat. Sen varassa körttiläinen voi turvallisesti levätä ja suostua olemaan suruton syntisäkki ja pyhä yhtaikaa. Oman suruttomuutensa myöntävän syntisäkin on helpompi hyväksyä myös toinen suruton syntisäkki, jonka erilainen suruttomuus ärsyttää joskus aivan suunnattomasti, koska hänetkin on lunastettu Kristuksen pyhällä verellä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #58 : 04.01.20 - klo:14:27 »
Kun joku omasta päästään kirjoittaa proosaa, niin sellaista en halua lukea. Minulla on omakin mielikuvitus kaverinani, että toisen syöttämää köyttä halua lukea.


   Oletko kuullut Dostojevskistä? Etkö ole lukenut Rikos ja rangaistus -romaania?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #59 : 04.01.20 - klo:19:39 »
Kyllä nämä vanhat starat olen lukenut, mutta siitä on tietysti aikaa.

Lähinnä tarkoitin näitä nykykirjailijoita esim Tervo, joita en paljon lue.