Kirjoittaja Aihe: "Ota ristisi ja seuraa minua"  (Luettu 27327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #30 : 01.07.09 - klo:19:04 »
Niin, minäkin olen tänään kysellyt että lähteekö Seinäjoelle Riitta omissa voimissaan, vai lähettääkö Herra vaivaisensa,  kipeän kurkkunsa kanssa tai parantuneena.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #31 : 01.07.09 - klo:19:57 »
Itte kysyy ja itte vastaa.. No kaippa se on sitä, kun luopuu asioista, joita ennen luuli tarvitsevansa. Niinkun alkoholista tai muusta ei välttämättömästä.


Nyt Leena - sisko on joutunut harhaoppien pauloihin! :018:  Alkoholiko muka ei-välttämätöntä? :003:

No ei vaiskaan mutta tästä tuli mieleen että jokaisen pitäisi juoda alkoholia, jos ei muuten niin avartumisen ja yleissivistyksen takia. Kohtuudella ja siivosti tietenkin! En oikein kuolemaksenikaan tajua, mitä pahaa alkoholissa voisi olla jos sitä ei käytetä voimajuomana perheen ajamiseksi kirveellä lumihankeen tms. mitkä on tietysti suomalaiskansallisia juntti-metsäläistapoja. Muualla maailmassa alkoholia osataan käyttää sivistyneemmin vaikka juoppoja sielläkin on, mutta kumminkin...

No sehän liittyy tuohon ristinkantamis-asiaan tietenkin sillä tavalla että ei kai ole tarkoituksellista luopua jostain "ei-välttämättömästä"?  Mitä se hyödyttäisi? Ei-välttämätöntä on vaikka kuinka paljon, itse asiassa suurin osa kaikesta on ei-välttämätöntä.  Sellainen menee jo munkkihommiksi ja armon ansaitsemiseksi jos ajatellaan että luovutaan jostain ei-välttämättömästä.  Eri asia jos siitä luovutaan jonkun toisen hyväksi!  Mutta tässäkin on yksi aika yleinen ajatuskulku että pitäisi luopua siitä ja tästä; -mutta miksi?

Eikös parempi jumalanpalvelus ja ristinkantaminen ole nostaa köyhä ojasta vaikka siinä kuraantuu itsekin, kuin lopettaa vaikka kahvinjuonti koska se on hauskaa mutta ei-välttämätöntä?

Ja mitähän vaan Köysti tähänkin taas sanoo? :icon_wink:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #32 : 01.07.09 - klo:20:11 »
...No ei ...  Ja mitähän vaan Köysti tähänkin taas sanoo? 

Aikuiset lapset vaan eivät näytä pysyvän … ...lestissään.
Mahdollinen ratkaisu voisi olla pieni lesti teille molemmille … voisi tekstit vähän lyhentyä mitä kyllä epäilen suunnattomasti.
Mutta onhan näitä ihmeitä ennenkin tapahtunut.
Jos lähtisi Ristin kouluun takaisin , tuli nimittäin jälki istuntoa…

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #33 : 01.07.09 - klo:23:23 »
En ole hakenut lestiä mutta 2008 tuli kirjoiteltua vähän pitempään.  :icon_cool: (kopio)

Benkku kirjoitti .Itsetuntomme  01.05.08 - klo:14:23
Itsetunto
Muiden mielipiteet, asenteet ja uskomukset poikkeavat usein omasta itsetunnostani. Itsetunnoltaan vahva uskaltaa toimia, puhua, pukeutua ja ajatella niin kuin tuntee oikeaksi. Itsetunto on rohkeutta olla oma itsensä.

Itsetunto on yhteydessä  minä kuvaan. Jos minäkäsitys rakentuu pääasiassa myönteisistä arvioista, myös itsetunto on yleensä hyvä. Itsetunto voi ja saa vaihdella hetkellisesti, mutta se on yleensä suhteellisen pysyvä ominaisuus. Omanarvontunto ei liity vain siihen, millaisia kykyjä tai ominaisuuksia mielestäni omaamme, vaan myös näiden ominaisuuksien arvottamiseen. Jonkun itsetuntoon saattaa esimerkiksi vaikuttaa eniten onnistumistaan tyydyttävien ihmissuhteiden kautta.

Onko ihanne minä ja todellisen minuuden välillä kuilu?
Minä ero-teorian mukaan itsetunto riippuu ennen muuta henkilön ihanne minän (millainen haluaisi olla) ja todellisen minäkäsityksen (millainen uskoo olevansa) välisen eron suuruudesta. William James kiteytti itsetunnon kaavan seuraavasti: itsetunto = onnistuminen / tavoitteet. Huono itsetunto ei siis aiheudu vain itseen liitetyistä kielteisistä määreistä, vaan minäkäsityksen ja ihanteiden välisestä kuilusta, jota on mahdollista kaventaa siirtämällä kumpaa tahansa reunaa.

Itsetuntoon vaikuttavat myös niin kutsutut mahdolliset minuus, eli käsitykset siitä, millaisiksi saatamme tulla. Nämä kuvat voivat olla myönteisiä, esimerkiksi tärkeän tavoitteen saavuttaminen tulevaisuudessa, tai kielteisiä, esimerkiksi pelko syrjäytymiseksi tulemisesta.

Elämä ei aina ole pettymyksetöntä. Heikoimmallakin hetkellä pitäisi asettua itsensä puolelle, kunnioittaa itseään. Itsensä kunnioittamisesta kumpuaa myös muiden kunnioittaminen. Vaikeat elämäntilanteet kaventavat usein näkökenttää. Silloin näkee vain itsensä ja omat epäonnistumisensa ja menetyksensä.

Ihanteet ja tavoitteet ovat tärkeitä elämässä, mutta kohtuus hyvä muistaa. Tyytyväisyyden ja ylpeyden aiheita voi löytää omasta elämästä riittämiin, kun niitä malttaa etsiä.

Kristillinen ihmiskäsitys ja minäkuva
Monilla kristityillä tuntuu olevan ongelmia nähdä oma arvonsa. Heistä tuntuu jotenkin itsekkäältä sanoa - Minä olen arvokas tai - On hyvää ja myönteistä olla minä. Syy tähän on todennäköisesti valitettava väärinkäsitys siitä, mitä Raamattu sanoo ihmisestä.

Raamattu ei kuvaa ihmistä arvottomaksi, vaikka siinä monissa kohdissa osoitetaan ihmisen kyvyttömyys päästä eroon pahuudestaan ja synneistään ja muuttaa itsensä hyväksi. Kuitenkaan nämä kaksi ilmaisua - Minä olen arvokas ja - Minä en voi itse muuttaa itseäni ovat kumpikin oikeita eivätkä ne ole toistensa vastakohtia.

Raamatun mukaan ihmisen arvo ei ole riippuvainen hänen suorituksistaan. Hänen arvonsa on siinä, että hän on ihminen. Jokainen ihminen on yhtä arvokas. Koulutus, ikä, sukupuoli, rotu, ulkonäkö, varallisuus, kyvyt eivät lisää tai vähennä ihmisarvoamme. Olemme arvokkaita siksi, että olemme olemassa. Alemmuudentunteiden syy on siinä, että emme usko olevamme muiden kanssa yhtä arvokkaita.
Tunnemme alemmuudentunteita niin kauan kuin punnitsemme ihmisarvon erilaisten ominaisuuksien ja suoritusten perusteella.

Kulttuurimme itsetunto
Suomi  oli parikymmentä vuotta sitten mukana  kansanvälisessä vertailussa , jossa tarkasteltiin amerikkalaisten  ja Euroopan  eri maiden ihmisten  tunne elämää. Suomalaiset poikkesivat suuresti kaikista muista kansallisuuksista. Heidän  tunnekokemuksensa olivat tutkittujen ryhmien piirissä kaikkien negatiivisimpia, ja heillä käytössään eniten  ja monipuolisin kokoelma negatiivisia tunteita  positiivisia tärkeämpinä.  Toisin sanoen heillä oli esimerkiksi  vihantunteelle enemmän erilaisia  muotoja kuin muilla. Vihaisuus oli heille lisäksi voimakkaampi  kokemus kuin oli vihantunne muualla. Kun suomalaiset olivat vihaisia , he olivat hartaasti ja pitkään. Lisäksi viha oli heidän mielestään tärkeämpi tunne kuin ilo.
Positiivisten tunteiden määrä taas oli suomalaisilla vähäisempi kuin muilla kansoilla. He eivät kokeneet positiivisia tunteita kovin voimakkaina eivätkä pitäneet niitä yhtä tärkeinä kuin negatiivisia. Tutkijoiden  huomiota kiinnitti erityisesti kateuden  voimakkuus suomalaisten keskuudessa.  Kateus toista kohtaan  oli yleisempää kuin muualla, mutta lisäksi  se toimi suomalaisilla suoritusten ja aikaansaannosten  lähteenä. Kateus oli motiivi, joka suomalaisen yrittämään enemmän. Tutkimusten runollinen lopputulos oli, että kaukana kylmässä Pohjolassa asuu maailman synkin, pessimistisin  ja kateellisin kansa. 
Ilmaston muutos , kaikessa kaameudessaan voi tämän asian kohdalta olla  positiivinen. Pohjola ei ole enää ilmaston muutoksen  seurauksena   kylmä ja pimeä, vai johtaako muutos sittenkin täydelliseen  suomalaisten identiteettimme tuhoutumiseen. Ainakin tämän hetkinen yhteiskunta  on  mielestäni  täyttää  vauhtia  identiteettimme  menettämiseen  suuntaan . Kateus ilmeisesti kyllä tulee jäämään.
Tämän pessimismi  ja ainaiset varoitukset siitä, miten nauru varmasti ennen pitkään päättyy itkuun, saattavat toimia myös kulttuurin opettamana  suojamekanismina. Kun ei ennakkoon odota mitään  tai on aina varautunut pahimpaan , ei pettymystäkään  voi  tulla , vaan ainoa mahdollinen yllätys on positiivinen. Sitä miksi kulttuurimme on omaksunut  tämä ilottoman elämän, on vaikea selittää. Asiaa on usein selitetty uskontomme pohjalta.
On kuitenkin muistettava , että yhtä paljon kuin uskonto on muokannut kulttuuriamme, on kulttuuri muokannut uskontoa. Esimerkkinä voidaan katsoa tämän hetkistä kehitystä yhteiskunnassamme, eli kulttuuri muokkaa uskontoa. Sama uskonto on eri kulttuureissa saanut hyvin erilaisia painotuksia.
Esimerkkinä nöyryys ja vaatimattomuus on hyve kaikissa uskonnoissa. Sillä mitä nöyryydellä jossain muussa kristinuskon suunnassa tarkoitetaan, ei ole kuitenkaan  mitään tekemistä sen itsetunnon nitistämiseen, jopa häpeän tuottamiseen  ja nöyryyttämisen kanssa, mitä meillä  joskus  on pidetty  lapsen kasvattamisena nöyryyteen.

Vaikka siis väitteelle suomalaisten heikosta  itsetunnosta  ei ole perusteita, on suomalaisuudessa jotain joka saattaa olla sukua heikolle itsetunnolle.  Mikä on sitten huono itsetuntomme. Henkilökohtaisesti  hyväksyn itseni sellaisena kuin olen. Oli ihmisten käsitys minun itsetunnosta  niin tai näin.Isän kämmenellä on hyvä olla ja kasvaa.

Lähteet:  Liisa Keltikangas - Järvinen . Hyvä itsetunto WSOY
Lähteet: Heiskanen, Tarja ja Salonen, Kristina: Miten hoidan mielenterveyttäni. SMS-Julkaisut 1997.
Helkama, Klaus, Myllyniemi, Rauni ja Karmela, Libkind: Johdatus sosiaalipsykologiaan. Edita 1998.


"Se joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa." Matt. 18:4


En ole muuten yhtään itserakas, pääsi livahtamaan ristin koulusta. :eusa_angel:

ps. Jaksoitko muuten lukea, minä en. :icon_wink:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #34 : 02.07.09 - klo:08:40 »
Niin, minäkin olen tänään kysellyt että lähteekö Seinäjoelle Riitta omissa voimissaan, vai lähettääkö Herra vaivaisensa,  kipeän kurkkunsa kanssa tai parantuneena.
SV:1
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #35 : 02.07.09 - klo:09:11 »

Nyt Leena - sisko on joutunut harhaoppien pauloihin! :018:  Alkoholiko muka ei-välttämätöntä? :003:

No ei vaiskaan mutta tästä tuli mieleen että jokaisen pitäisi juoda alkoholia, jos ei muuten niin avartumisen ja yleissivistyksen takia. Kohtuudella ja siivosti tietenkin! En oikein kuolemaksenikaan tajua, mitä pahaa alkoholissa voisi olla jos sitä ei käytetä voimajuomana perheen ajamiseksi kirveellä lumihankeen tms. mitkä on tietysti suomalaiskansallisia juntti-metsäläistapoja. Muualla maailmassa alkoholia osataan käyttää sivistyneemmin vaikka juoppoja sielläkin on, mutta kumminkin...

No sehän liittyy tuohon ristinkantamis-asiaan tietenkin sillä tavalla että ei kai ole tarkoituksellista luopua jostain "ei-välttämättömästä"?  Mitä se hyödyttäisi? Ei-välttämätöntä on vaikka kuinka paljon, itse asiassa suurin osa kaikesta on ei-välttämätöntä.  Sellainen menee jo munkkihommiksi ja armon ansaitsemiseksi jos ajatellaan että luovutaan jostain ei-välttämättömästä.  Eri asia jos siitä luovutaan jonkun toisen hyväksi!  Mutta tässäkin on yksi aika yleinen ajatuskulku että pitäisi luopua siitä ja tästä; -mutta miksi?

Eikös parempi jumalanpalvelus ja ristinkantaminen ole nostaa köyhä ojasta vaikka siinä kuraantuu itsekin, kuin lopettaa vaikka kahvinjuonti koska se on hauskaa mutta ei-välttämätöntä?

Ja mitähän vaan Köysti tähänkin taas sanoo? :icon_wink:

No mä arvasin, että tämä tulee tässä muodossa täällä esille, mutta en lähtenyt asiaa etukäteen esittelemään. Minä olen ihan elimellisesti yliherkkä alkoholille ja saan siitä jo juodessa niin huonon olon, että siksi minun ei ole välttämätöntä sitä juoda. Mieheni sen sijaan saa sitä juoda, mutta ei se hällekään välttämätöntä ole. En ajattele ansaitsevani armoa sillä, että en juo, mutta on minulta kroppaani kohtaan erityisen armollista, että en ittiäni moisella kiusaa. Että tuota mä en nyt oo riittävän uskovainen ajatellakseni tätä asiaa synnin kannalta.
« Viimeksi muokattu: 02.07.09 - klo:09:15 kirjoittanut LeenaSisko »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #36 : 02.07.09 - klo:09:21 »
Lainaus
Ja mitähän vaan Köysti tähänkin taas sanoo?

Sitä, että alkoholi on myrkky ja jos mahdollista, siitä on hyvä pysyä erossa.
Osa ihmisistä jää siihen myös kiinni ja moni vuosittain kuolee/vammautuu turhaan sen käytön johdosta taikka toisen ihmisen käytön johdosta.
Myös lapset kärsivät vanhempien alkoholin käytöstä.
Alkoholin aiheuttamat kustannukset yhteiskunnalle ovat myös merkittävät.
Minäkin niitä maksan, vaikka en osallistukaan kyseisen litkun käyttöön.

Alkoholin muassaan tuomat ongelmat ovat valtavat ja hyödyt kovin minimaaliset.
Alkoholin käyttö pitäisi kieltää lailla koko maailmassa.
Käyttölupia saisi antaa vain lääkärit ja hekin varsin rajoitetusti.

Ikävintä tässä alkoholissa on se, että ulkopuoliset joutuvat kärsimään sen lisäksi, että alkoholistikin kärsii.

Kaikki vain rohkeasti vastustamaan kuningas alkoholia ja sen käyttöä!!!!!!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #37 : 02.07.09 - klo:11:09 »
Sairaus ilmeisesti ei voi olla risti, koska sitä ei voi vapaaehtoisesti ottaa taikka jättää.
Jeesushan kehoittaa ottamaan ristin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #38 : 02.07.09 - klo:11:15 »
Vaikka täällä jo todettiinkin, ettei alkoholi varsinaisesti liity ristin kantamiseen, niin otan silti kantaa siihen. Karjalaisenkyösti toi osuvasti esille alkoholin haittoja. En silti lähtisi ihan lailla kokonaan kieltämään alkoholia, mutta Alkoja saisi olla harvemmassa ja kaljat ja siiderit joutaisivat pois kaupoista. Nuorten ei ole hyvä oppia niitä käyttämään.

Mielestäni alkoholia käytettäessä pitäisi aina olla se raja, että humalaan asti ei saa juoda. Samoin pitäisi muistaa, että lapsen maksa ei pysty polttamaan alkoholia.

Olen myös sitä mieltä, että eivät suomalaiset ole ainoita, jotka juovat itsensä kaatohumalaan.

Kohtuullisten alkoholinkäyttäjien pitäisi myös muistaa, että ei saisi tarjota alkoholia sellaiselle, joka saatuaan ensimmäisen ryypyn ei pääse rauhaan ennen kuin on kaatokännissä. Joku alkoholista vapautunut voi olla sellainen, ettei hänen kärsi ottaa pisaraakaan alkoholia. Älkäämme johdattako sellaista ystävää kiusaukseen.

Itse olen onneksi saanut kasvaa raittiissa kodissa, mutta on meillä joskus käytetty jotain likööriä kakun kostukkeena. Molempien vanhempieni suvussa on sen verran varoittavia esimerkkejä alkoholin suurkulutuksesta, että hyvin varoen siihen aineeseen on meillä suhtauduttu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #39 : 02.07.09 - klo:11:53 »
...siitä on hyvä pysyä erossa.
Osa ihmisistä jää siihen myös kiinni ...
Myös lapset kärsivät vanhempien alkoholin käytöstä.
... vaikka en osallistukaan kyseisen litkun käyttöön.
Alkoholin käyttö pitäisi kieltää lailla koko maailmassa.
Käyttölupia saisi antaa vain lääkärit ja hekin varsin rajoitetusti.
Kaikki vain rohkeasti vastustamaan kuningas alkoholia ja sen käyttöä!!!!!!

No joo, vai alkoholi ... ja että ei tule käytettyä …
Mitenkähän se on teitin aamupesun laita … hammastahna, ihonvoide, deorantti, partavesi…  :eusa_think:

Taidanpa taas herättyäni lähteä Ristin juurelle ihmettelemään …
 :eusa_think:

 :eusa_angel:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #40 : 02.07.09 - klo:12:47 »
No joo, vai alkoholi ... ja että ei tule käytettyä …
Mitenkähän se on teitin aamupesun laita … hammastahna, ihonvoide, deorantti, partavesi…  :eusa_think:

Taidanpa taas herättyäni lähteä Ristin juurelle ihmettelemään …
 :eusa_think:

 :eusa_angel:
Ymmärtääkseni Karjalaisenkyösti tarkoitti alkoholin nauttimista suun kautta. Luulin, että kaikki muutkin ymmärsivät näin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #41 : 02.07.09 - klo:13:22 »
tarkoitti alkoholin nauttimista suun kautta. Luulin,...

huh.huh eikös sokeria nautita oraalisesti ja mitäs se sisältää, glyserolia = alkoholi.
luulo ei ole tiedon väärti …

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #42 : 02.07.09 - klo:14:06 »
huh.huh eikös sokeria nautita oraalisesti ja mitäs se sisältää, glyserolia = alkoholi.
luulo ei ole tiedon väärti …

Luulisi aikuisen ihmisen tietävän, mistä oli kyse. Haluat vain olla näsäviisas.

Väittäisin, että sokeri ei ole alkoholia, vaikka alkoholissa onkin sokeria. Sokerin syönnillä tuskin kukaan on tullut humalaan niin, että olisi pitänyt öykkäröidä kotona ja tehdä lapsille koti helvetiksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #43 : 02.07.09 - klo:15:10 »
Luulisi aikuisen ihmisen tietävän, mistä oli kyse.
Väittäisin, että sokeri ei ole alkoholia, vaikka alkoholissa onkin sokeria. Sokerin syönnillä tuskin kukaan on tullut humalaan niin,...

Hmm. Sokeri sisältää alkoholia ja sen aineen osa glyserolia. Että kun olet kaikki tietävä, niin varmaan olet myös kuulut puhuttavan sokerihumalasta.

On myös ehkä hyvä olla sanomatta että ei koskaan … en minä...

Se siitä ”ota ristisi ja seuraa” viesti ketjusta, minun osaltani. :eusa_angel:

ps. Glyseroli on väritöntä nestettä ja se kuuluu kolmearvoisiin alkoholeihin eli trioleihin, mitkä sisältävät kolme alkoholi- eli hydroksyyliryhmää. Lääke…
 :eusa_silenced:

myyrä

  • Vieras
Vs: "Ota ristisi ja seuraa minua"
« Vastaus #44 : 02.07.09 - klo:15:19 »
No joo.

Glyseroli (kauppanimi) on kolmiarvoinen alkoholi ( trioli = sisältää kolme alkoholihydroksyyliryhmää) ja se on myrkytöntä.

Molekyylikaavan voisi varmaan ilmaista C3H8O3, mutta rakennekaava (jota ei voi tähän piirtää) osoittaisi paremmin hydroksyyliryhmien kiinnittymisen kolmeen hiiliatomiin.

Glyseroli on hyvin käyttökelpoinen aine moniin tarkoituksiin mm. muodostaen typen kanssa nitroglyseriiniä (räjähdysaineteollisuus).

No, tuskin glyseroli kuitenkaan sen kummemmin ristinkantamiseen liittyy.

Tämä kirjoitus vaan näin puistokemistinä.