Kirjoittaja Aihe: -pylväspyhimyskö-  (Luettu 21907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mahjong

  • Vieras
-omatunto-
« Vastaus #15 : 18.07.08 - klo:10:50 »
Omatunto-asiat löytyivät Katekismuksen kappaleista, ei sivuilta.

Kasvatuksen merkitys omatunto-käsitteeseen selvisi Aamenesta öylättiin - sanastosta:
Lainaus
Luterilaisen ja roomalaiskatolisen moraaliteologian mukaan jokaisella ihmisellä on omatunto, jonka kehitykseen vaikuttavat kasvatus, kulttuuri ja ympäristö. Omantunnon sisältö voi kulttuureittain vaihdella, mutta sen ajatellaan toimivan karkeasti ottaen samansuuntaisesti inhimillisen elämän peruskysymyksissä.

Omatunto on Jumalan moraalijärjestyksen ilmentymä ihmisessä. Raamatun ja muun kristillisen tradition merkitystä korostetaan niin, että kristityn omatunto on ”sidoksissa Jumalan sanaan”. Kristityn omatunto saa sisältöä esim. kymmenestä käskystä sekä Jeesuksen opetuksista ja esimerkistä (mm. Vuorisaarna, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö).
MOT.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #16 : 20.07.08 - klo:13:48 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"

Jos evankeliumia ei saarnata, niin  silloin on  sitä luettava. Siihen voi  UTn lukeminen olla avuksi.

SALIS:
Lainaus
Ulkoiset puitteet eivät ole tärkeitä vaan sisäinen elämä ja hyvät teot.


Sisäinen elämä.  Siteeraan Jeeusta: " Ihminen ei elä ainoastaan  leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee:"
__kuulijana oli  itse  paholainen.

Viittaat hyviin töihin: Mitä töitä tarkoitt, joilla on merkitystä.

Jeesus sanoi; "Hedelmistä puu tunnetaan"    Jos ihminen  on saanut armon tulla uudeksi luomukseksi, niin  onhn  se mahdollista, että ihminen tekee  tekoja ja puhuu  sillä tavalla, kuin sisäinen olemus edellyttää.
Katso tarkemmin  
2 Kor 5)17  " Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
m


Jeesus sanoo Matteuksen mukaan myös: Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisäpuolelta, muutoin sitä ei saa ulkopuoleltakaan puhtaaksi.

Ei usko kasva ulkoisista tekijöistä, eivätkä ihmisen teot ole uskon mittari. Eräs körtti ajattelija kirjoitti pari vuotta sitten "Publikaanin rukousasennosta". Syntinen mies oli vanhurskaampi kuin omavanhurskas fariseus, joka uskoi olevansa publikaania parempi.

Kuka on uusi ihminen? Julistaako tämä uusi ihminen kääntymystään ja voittoaa vanhasta aatamista? Eikö Jumala synnytä uskon omalla ajallaan?



Lainaus:
Lainaus
Ei usko kasva ulkoisista tekijöistä, eivätkä ihmisen teot ole uskon mittari.


Jumala puhuu eri tavoilla saarnaajan kirjan mukaan.  Ulkoiset tapahtunmat voivat auttaa ymmärtämään, missä vaiheessa eletään ja  olla kehoituksena parannukseen.

Oma itsetehty usko on kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Jumalalle kelpaa uskona vain se  usko, joka luetellaan UTssä hengen lahjoina.
Usko joka on vanhurskaalta näyttävää teeskentelyä, on  ehkä petollista?

Uskonmittari  itseään varten.  UTn mukaan: "Minun henkeni yhdessä Jumalan Hengen kanssa todistaa, että minä olen Jumalanlapsi".
Siitä johtuva kuuliaisuus  johdattaa uskontekoihin.

Erilaisia rukousasentoja oli jo vanhalla ajalla.  Niillä  on ihmisten mielestä  merkitystä, mutta  Jumala ymmärtää rehellisen sydämen  asenteen.

Eri seurakunnan tilaisuuksissa voi olla häiritsevää toisten syventymiseen rukoukseen, jos tekee liikaa temppuja rukouksen yhteydessä.

Saman rukouksen esittäminen Jumalalle  useaan kertaan on tuskin suositeltavaa.  Tämä tapa on pakanauskonnoissa aika yleistä ja  jotkut  käyttävät rukoushelmiä, jossa helmiä siirtämällä toiselle laitaa joka rukouksen jälkeen  saadaan todettua, että on esim. rukoillut  "Herran siunauksen 50 kertaa."   Näin  ei pitäisi tehdä, koska UTssa ei ole tästä esimerkkiä.

Rukous kolme kertaa päivässä oli Danielin tapa. Lue Danielin kirjasta.
Jeesus oli joka ilta vuorilla rukoilemassa.  
Eräät uskovaiset rukoilevat pitkiä rukouksia öisin ja järjestetään rukousöitäkin ja rukousketjuja.
Apostolien teoissa näkyy uskovaisten  rukouksien merkitystä. Kannatta tutustua.

Tavallinen  rukousaihe on lähetystyö omien tarpeiden ja omasisten lisäksi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #17 : 20.07.08 - klo:18:55 »
Kun Jeesus opetti rukoilemaan niin hänellä oli selvät sävelet, jotka poikkesivat edellisen kirjoituksen esimerkeistä paljon.  Muinusta kannattaa kerrata ne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #18 : 22.07.08 - klo:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Kun Jeesus opetti rukoilemaan niin hänellä oli selvät sävelet, jotka poikkesivat edellisen kirjoituksen esimerkeistä paljon.  Muinusta kannattaa kerrata ne.


Niin todella,  Jeesus opetti rukoilemaan.  Katso tarkenmmin paikkoja seuraavan listan mukaan;

Matt. 5:44

Matt. 6:9

Matt. 9:38
 
Matt. 24:20
 .  
Matt. 26:41
 
Mark. 13:18
 
Mark. 13:33
 .  
Mark. 14:38
   
Luuk. 6:28
 .  
Luuk. 10:2

 Luuk. 21:36

 Luuk. 22:40
 
Luuk. 22:46


Voisihan tähän liittää vielä Johanneksenkin.

Apostolien teoissa ja Paavalin  kirjeissä ei siteerata suoraan Jeesuksen opetusta, mutta on  aiheellista tutkia nekin, koska niiden käytäntö esittää alkuseurakunnan tapaa rukoilla.

ZZZ

Damielin tapa rukoilla osoittaa, että hänen rukouksensa kuultiin.

Apostolien rukous monessa paikassa nayttää siltä, että se kuultiin.

Maa järisi ja vankilan portit avautuivat ja  lukuisia muita tapauksia.

Tuskin Jumala on muuttunut.  

Miten on, rukoileeko hengellisesti kuollut ihminen?

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #19 : 22.07.08 - klo:22:18 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Näin ei pitäisi tehdä, koska UTssa ei ole tästä esimerkkiä.


Eipä vissiin sitten pidä vessassakaan käydä... Eiköhän siinä olla enemmän harhassa, kun ruvetaan toisien puolesta päättämään, miten kannattaa rukoilla ja miten ei. Eiköhän se perille mene anyway.

Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Miten on, rukoileeko hengellisesti kuollut ihminen?


Täällä ainakin yksi ilmoittautuu.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #20 : 25.07.08 - klo:00:24 »
Parhain Jude, olet varmaan oikea Jumalan kullanmuru.

Kuitenkin  iloisen  savolaisen  leikillisyytesi takaa paistaa, että  kaipaat todellista  hengellistä elämää.

Kun  samarialainen nainen tuli  kaivolle hakemaan vettä, niin keskustelussa Jeesuksen kanssa kävi ilmi, että  jos saa maistaa sitä vettä, jota Jeesus antoi, niin tapahtui jotakin erikoista sen ihmisen sisäisessä elämässä--- hänestä tulee lähde, jonka vesi  on jotakin arvokkaampaa, kuin tavallinen  H2O.  (aqua vite)
Vertaa Joh 4:1-

Raamattu ei sano odottakaa, niin te löydätte, vaan se sanoo etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin sen mukana......(Matt 6:33,  Luuk 12:31)
Samoin etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.(Matt 7;8)

Jos täällä joku määrää, niin  määrätköön..  minä ja ystäväni  teemme sen, mikä oikeimmalta näyttää.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #21 : 25.07.08 - klo:08:38 »
jude on tehnyt kaikki rikoksensa ylpeästi vantaalaisena... t. vantaalainen :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #22 : 25.07.08 - klo:23:00 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
jude on tehnyt kaikki rikoksensa ylpeästi vantaalaisena... t. vantaalainen :wink:


Jos nyt Jude    on  kuitenkin muuttamassa mieltään ja  etsii että löytäisi.
 
Olisiko väärin rukoilla hänelle hyvää tulevaisuutta,   :idea:

Benkku

  • Vieras
Suur-rikollinen myös Vantaalta, sudenpesästä.
« Vastaus #23 : 25.07.08 - klo:23:01 »
munkki – 1 kirjoitti : 22.07.2008 19:56
Katso tarkemmin paikkoja seuraavan listan mukaan: Matt. 5:44 , Matt. 6:9…Miten on, rukoileeko hengellisesti kuollut ihminen?  

munkki – 1 kirjoitti:25.07.2008 00:24
Jos täällä joku määrää, niin määrätköön.. minä ja ystäväni teemme sen, mikä oikeimmalta näyttää.

En tiedä onko Sinulle munkki-1 annettu lahja tietää kuka on hengellinen ja hengellisesti kuollut. Mutta uskallanpa väittää että ei ole, sillä tämän asian tietää vain Herramme. Mutta myös väitän sinulle että hengellisesti ja ajantajuntansa, kommunikointinsa menettänyt ihminen rukoilee, sillä sen saan nähdä ja kuula joka päivä työssäni. Minun tehtäväni ei ole kuin yksinkertaisesti silloin  kuunnella rukoukset ja istua vieressä, voimattomana, viimeiseen hengen vetoon. Niin että miten on…

Sillä ei tässä maailmassa ole oikea eikä väärä, vaikka miltä tahansa se näyttäisi. Sillä tässä minäkin tuon esille kuinka elämä on raadollista ja yritän muka olla hyvä. Höpö, höpö… eiköhän se ole niin että jokainen kelmi tällä planeetalla yrittää kiillotta vain omaa kilpeensä, niin minä kuin sinäkin ja hyvät ystävämme.
Siksi on helppo minun yhtyä ryöväri sanoihin  ristillä:  Muista minut Herra.
 :smt083

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #24 : 26.07.08 - klo:11:51 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
jude on tehnyt kaikki rikoksensa ylpeästi vantaalaisena... t. vantaalainen :wink:


Noh, noh! Helsinkiläinenhän minä taas olen jo toista vuotta. Täällä asuessa sitä synnintekoa vasta oppiikin!

Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Jos nyt Jude    on  kuitenkin muuttamassa mieltään ja  etsii että löytäisi.
 
Olisiko väärin rukoilla hänelle hyvää tulevaisuutta,   :idea:


jude kirjoitetaan pienellä, armas munkkiseni. Tältäkin foorumilta löytyy selitys siihen. Oikea nimeni on jotain ihan muuta, ja senkin löydät täältä jos etsit.

Mutta asiaan: eräs viime vuosisadan laatuelokuvista antaa tähänkin vastaukseksi sopivan sitaatin. "Me and the Lord, we have an understanding."
Ei minun tarvitse mieltäni muuttaa eikä mitään etsiä. Jos joku etsii jotakuta, niin Jumala kyllä saa hoitaa sen, kun itse en löytäisi kuitenkaan. Minä saan olla tällainen eksynyt lammas ja pitää muista samanlaisista huolta parhaani mukaan. Jumala kyllä pitää itsestään huolen, pitäkööt ihmiset toisistaan.

munkki-1

  • Vieras
Re: Suur-rikollinen myös Vantaalta, sudenpesästä.
« Vastaus #25 : 28.07.08 - klo:04:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
munkki – 1 kirjoitti : 22.07.2008 19:56
Katso tarkemmin paikkoja seuraavan listan mukaan: Matt. 5:44 , Matt. 6:9…Miten on, rukoileeko hengellisesti kuollut ihminen?  

munkki – 1 kirjoitti:25.07.2008 00:24
Jos täällä joku määrää, niin määrätköön.. minä ja ystäväni teemme sen, mikä oikeimmalta näyttää.


Lainaus

En tiedä onko Sinulle munkki-1 annettu lahja tietää kuka on hengellinen ja hengellisesti kuollut.


En tiennytkään, että se olisi lahja.  Milloin sellainen on luvattu.

Om runsaasti kirjallisuutta, joissa käsitellään hengellistä kuolemaa. Taisi katekismuskin siitä jotain sanoa..



Lainaus
Lainaus

Mutta uskallanpa väittää että ei ole, sillä tämän asian tietää vain Herramme.


Missä näin kirjoitetaan?

 
Lainaus
Mutta myös väitän sinulle että hengellisesti ja ajantajuntansa, kommunikointinsa menettänyt ihminen rukoilee, sillä sen saan nähdä ja kuula joka päivä työssäni.


Ehkä joillekin tulee hätä, ennenkuin se on liian myöhäistä,
"Raamatun Rikas mies "sai hädän vasta tuonelassa.


Lainaus

 Minun tehtäväni ei ole kuin yksinkertaisesti silloin  kuunnella rukoukset ja istua vieressä, voimattomana, viimeiseen hengen vetoon. Niin että miten on.


Paavaliko sanoi: "Elämä on minulle Kristus ja kuolema on minulle voitto"

Lainaus

Sillä ei tässä maailmassa ole oikea eikä väärä, vaikka miltä tahansa se näyttäisi.


Voisitko selittää tarkemmin?   On hiukan epäselvää.
 :?:  :?:


Lainaus

 Sillä tässä minäkin tuon esille kuinka elämä on raadollista ja yritän muka olla hyvä. Höpö, höpö… eiköhän se ole niin että jokainen kelmi tällä planeetalla yrittää kiillotta vain omaa kilpeensä, niin minä kuin sinäkin ja hyvät ystävämme.


Vaikka olenkin huono kulkija, niin mestarini on sitäkin ihmeellisempi ja saa kiitää  joka tilassa, jos vain sen heti huomaa.


Lainaus

Siksi on helppo minun yhtyä ryöväri sanoihin  ristillä:  Muista minut Herra.
 :smt083


Ryöväri sai armon  ja lupauksen olla Jeesuksen kanssa paratiisissa,  mutta missä on sanottu, että se armo olisi tarjolla kaikille, jotka ovat lapsesta asti kuullet evankeliumin sanaa ja eivät ole ottaneet sitä tosisssaan?


 

munkki-1

  • Vieras
Re: Suur-rikollinen myös Vantaalta, sudenpesästä.
« Vastaus #26 : 28.07.08 - klo:04:30 »
Vahingossa tullut viestin kopio poistettu, Kirjoitusvirhe poistettu. (paratiisi)

Benkku

  • Vieras
Armoa tarjottu.
« Vastaus #27 : 28.07.08 - klo:08:10 »
munkki-1 kirjoitti: 28.07.2008 04:30  / 28.07.2008 04:30  
Ehkä joillekin tulee hätä, ennen kuin se on liian myöhäistä,

"Raamatun Rikas mies "sai hädän vasta tuonelassa. Jeesuksen kanssa peratiisissa, mutta missä on sanottu, että se armo olisi tarjolla kaikille.
Voisitko selittää tarkemmin? On hiukan epäselvää.


No eipä minun vähä-älyisen ,jolle armoa on tarjottu ja tarjotaan tänäänkin.
Tarvitse  Sinulle  arvoisa munkki-1 selittää mitään, koska näyttää että Sinulla on kaikki tieto .
Mutta  jos kuvittelisimme että munkki-1 olisit viimeisiä henkäyksiä vetämässä tässä maalisessa maailmassa. Uskon että hädässäsi alkaisi pihinä kuulumaan, minulla ainakin. Muuten kiitos siitä että viestisi on kahteen kertaan lähetetty, kertaus on opin äiti. Niin ja sana paratiisi kirjoitetaan  paratiisi ei peratiisi, mutta  sattuuhan sitä, vaikka on täydellinen. Lopuksi minun vähä-älyisen on parempi olla yhtymättä  keskustelemaan enempään Sinun kanssasi.  Sillä polkumme on tällä planeetalla hyvinkin erilainen. Voimia Sinulle. :smt023

 :smt083

munkki-1

  • Vieras
Re: Armoa tarjottu.
« Vastaus #28 : 28.07.08 - klo:10:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
munkki-1 kirjoitti: 28.07.2008 04:30  / 28.07.2008 04:30  
Ehkä joillekin tulee hätä, ennen kuin se on liian myöhäistä,

"Raamatun Rikas mies "sai hädän vasta tuonelassa. Jeesuksen kanssa peratiisissa, mutta missä on sanottu, että se armo olisi tarjolla kaikille.
Voisitko selittää tarkemmin? On hiukan epäselvää.


No eipä minun vähä-älyisen ,jolle armoa on tarjottu ja tarjotaan tänäänkin.
Tarvitse  Sinulle  arvoisa munkki-1 selittää mitään, koska näyttää että Sinulla on kaikki tieto .
Mutta  jos kuvittelisimme että munkki-1 olisit viimeisiä henkäyksiä vetämässä tässä maalisessa maailmassa. Uskon että hädässäsi alkaisi pihinä kuulumaan, minulla ainakin. Muuten kiitos siitä että viestisi on kahteen kertaan lähetetty, kertaus on opin äiti. Niin ja sana paratiisi kirjoitetaan  paratiisi ei peratiisi, mutta  sattuuhan sitä, vaikka on täydellinen. Lopuksi minun vähä-älyisen on parempi olla yhtymättä  keskustelemaan enempään Sinun kanssasi.  Sillä polkumme on tällä planeetalla hyvinkin erilainen. Voimia Sinulle. :smt023

 :smt083


Arvoisa Benkku.

Valintasi kaikessa on omasi.  
Uutena kirjoittajana tällä foorumilla en tunne ketään täältä henkilökohtaisesti.
 En ole tullut tänne riitelemään, enkä  vinoilemaan, tai kenellekään kompastuskivia läittamaan, enkä ehdottomasti kenenkään lahjavanhurskautta arvostelemaan.

Kuitenkin olen havainnut, että minua ymmärretään väärin ja ikäänkuin
asian vierestä puhuen.  
Siksi pyydänkin anteeksi, että huono suomenkieleni on aiheuttamassa
tarpeetonta toraa.

Jatkossa aionkin käyttää aikani  paremmin.

Ystävällisesti.

munkki-1

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #29 : 28.07.08 - klo:10:51 »
Erotin tämän Aku Räty -ketjusta, kun alkoi olla taas kaikkea muuta kuin otsikon aihepiiriä. (Olisikohan otsikko nyt tarpeeksi lavea - jollei, perustaa voi uuden ketjun uudesta aiheesta - eli pyritään kuitenkin olemaan ottamatta tähän mukaan kovin asiaankuulumattomuuksia.)

Lainaustekniikkaa taas voi harjoitella testausalueen puolella.