Kirjoittaja Aihe: Riivatun rakkineet osa 2  (Luettu 42665 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #75 : 02.05.11 - klo:18:50 »
Mikähän mättää tässä miniläppärissä kun lähes joka kerta kun avaan tään niin hetken toimii ihan ok, sitten ruutu menee kirkkaansiniseksi ja tulee täyteen tekstiä ja sulkee ite ittensä? Kohta tarjoutuu että käynnistetäänkö ja sit kysyy et palataanko sivuistolle missä olit. Ja vielä kertoo että järjestelmä on palautunut vakavasta virheestä  :icon_eek:

Kaikki suojaukset pitäis olla ok vai onko sittenkään?


Mulla oli samankaltainen ongelma, mutta minulla on Mac, joten tästä ei ehkä ole apua. Ruutu meni ajoittan siniseksi milloin tahansa. Alussa vika esiintyi harvakseltaan ja sitten vähän useammin, kunnes viimein piti viedä huoltoon. Huollossa sanottiin, että näyttö pitäisi uusia. Tämä ei ole läppäri vaan se lituska iMac. Näyttö olisi maksanut yli 500 €. Rupesin etsimään netistä toista vastaavaa konetta, ja löysinkin semmoisen. Mutta sitä ennen eräs Macin omistaja kertoi, että hänellä on ollut sama ongelma, joka johtui siitä, että kone haki jostain syystä ulkoista näyttöä. Kaveri kertoi, että ulkoista näyttöä ei tarvitse olla, riittää kun laittaa pistokkeeseen vain adapterin. Nyt siinä on se adapteri ja mulla on nyt kaksi samanlasta toimivaa Maccia.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #76 : 02.05.11 - klo:19:07 »

Kiitos kommenteista. En minä osaa tälle ite mittää... :eusa_shifty: Ja huoltokin maksaa maltaita ja mansikoita. Ei kai voi olla ylikuumenemisesta kysymys kun melkein heti avaamisen jälkeen tekee ton tempun. Pölyä? Kanske. En tiijä. Vasta viime aikoina alkanut temppuilla, mokoma. Pitänee miettiä  :017:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #77 : 09.05.11 - klo:18:07 »
Mitäs ohjelmia välttämättä tarvitset? Katsotaan, pystyykö foorumin Mac-sakki vastaamaan haasteeseen...

Mt

Luin ketjun pikaisesti lävitse. Tähän ei ollut vastattu vielä kovin perusteellisesti. Macciin on periaatteessa saatavissa samat ohjelmat kuin Windows-koneisiinkin. Käyttölogiikka Macin OS X:ssä on hieman erilainen kuin Windowsissa. Jos vaihto ei pelota niin suosittelen Maccia. Olen itse käyttänyt niitä Windows 3.11 ajoista lähtien. Suosituksen tekee helpoksi se, että Maceissa systeemit toimivat, kun vain on sähköä. Tiedostot saa muutettua helposti Windowsien ymmärtämälle kielelle, joten sekään ei ole käytön este.

Kohdalleni on sattunut yksi huono Macci viidestä omistamastani. Siitä kondensaattorit (eMac) happanivat käytön myötä. Kone ja vika menivät kolmen vuoden jälkeen takuukorjaukseen, kun se osoittautui tehtaan viaksi. Kyseisessä konemallissa oli käytössä erä huonolaatuisia kondensaattoreita.

Muuten olen ollut tavattoman tyytyväinen Macceihin. Saan käsiteltyä kuvat, kirjoitettua tekstit niin suomeksi, kreikaksi kuin hepreaksikin helposti, kun käyttöjärjestelmä on monikielinen. Samoin musiikin teko on helppoa Macilla, kun vain on softat ja tarvittavat raudat.

Olenkin sitä mieltä, että koneista tietämättömien kannattaa ostaa Mac. Sen käyttö on nimittäin vastaaviin Windowseihin verrattuna tavattoman helppoa, kun vain opettelee käyttöjärjestelmän toiminnot. Sen käyttölogiikka on helppo verrattuna Windowsiin, joten vanha tätinikin osaa käyttää Maccia. Lisätietoja löytyy Hopeisesta Omenasta, joka on Maccikäyttäjien saitti.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #78 : 09.05.11 - klo:18:38 »
Luin ketjun pikaisesti lävitse. Tähän ei ollut vastattu vielä kovin perusteellisesti. Macciin on periaatteessa saatavissa samat ohjelmat kuin Windows-koneisiinkin. Käyttölogiikka Macin OS X:ssä on hieman erilainen kuin Windowsissa. Jos vaihto ei pelota niin suosittelen Maccia. Olen itse käyttänyt niitä Windows 3.11 ajoista lähtien. Suosituksen tekee helpoksi se, että Maceissa systeemit toimivat, kun vain on sähköä. Tiedostot saa muutettua helposti Windowsien ymmärtämälle kielelle, joten sekään ei ole käytön este.

Kohdalleni on sattunut yksi huono Macci viidestä omistamastani. Siitä kondensaattorit (eMac) happanivat käytön myötä. Kone ja vika menivät kolmen vuoden jälkeen takuukorjaukseen, kun se osoittautui tehtaan viaksi. Kyseisessä konemallissa oli käytössä erä huonolaatuisia kondensaattoreita.

Muuten olen ollut tavattoman tyytyväinen Macceihin. Saan käsiteltyä kuvat, kirjoitettua tekstit niin suomeksi, kreikaksi kuin hepreaksikin helposti, kun käyttöjärjestelmä on monikielinen. Samoin musiikin teko on helppoa Macilla, kun vain on softat ja tarvittavat raudat.

Olenkin sitä mieltä, että koneista tietämättömien kannattaa ostaa Mac. Sen käyttö on nimittäin vastaaviin Windowseihin verrattuna tavattoman helppoa, kun vain opettelee käyttöjärjestelmän toiminnot. Sen käyttölogiikka on helppo verrattuna Windowsiin, joten vanha tätinikin osaa käyttää Maccia. Lisätietoja löytyy Hopeisesta Omenasta, joka on Maccikäyttäjien saitti.

Ainakin minä kysyttyäni omista ohjelmistani kuulin, että kyllä ne on suunniteltu Windowsille ja jos niitä käyttäisi Macissa, niin sitten pitäisi jotenkin "kääntää" eri muotoon. Niinpä ajattelin, että se on plus miinus nolla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #79 : 09.05.11 - klo:19:57 »
Ainakin minä kysyttyäni omista ohjelmistani kuulin, että kyllä ne on suunniteltu Windowsille ja jos niitä käyttäisi Macissa, niin sitten pitäisi jotenkin "kääntää" eri muotoon. Niinpä ajattelin, että se on plus miinus nolla.

Ohjelmat ovat samat mutta käyttöjärjestelmä erilainen. Ohjelman valmistajasta riippuen muutos voi olla ilmainen. Joissakin tapauksissa ohjelman saattaa joutua ostamaan uudestaan. Voitko kertoa mitä ohjelmia kaipaat?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #80 : 09.05.11 - klo:21:27 »
Ohjelmat ovat samat mutta käyttöjärjestelmä erilainen. Ohjelman valmistajasta riippuen muutos voi olla ilmainen. Joissakin tapauksissa ohjelman saattaa joutua ostamaan uudestaan. Voitko kertoa mitä ohjelmia kaipaat?

En viitsi mainostaa ohjelmia yleisesti, mutta kysyttyäni joka ikisen ohjelman valmistajalta sain saman vastauksen. Kaikki ovat Windowsille suunniteltuja ja Macissa niitä voi käyttää ainoastaan niin, että Macin käyttöjärjestelmä muutetaan jollain ihmeen kaupalla Windowsiksi. Ilmeisesti Macin käyttäjiä on niin vähän, ettei niitä kannata tehdä Mac-pohjaisiksi. Toivottavasti ymmärsit, en osaa kauhean tieteellisesti selittää. Joka tapauksessa olisin hyvin mielelläni ostanut Macin, jos ohjelmat olisi saanut sille tehtyinä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #81 : 09.05.11 - klo:22:03 »
En viitsi mainostaa ohjelmia yleisesti, mutta kysyttyäni joka ikisen ohjelman valmistajalta sain saman vastauksen. Kaikki ovat Windowsille suunniteltuja ja Macissa niitä voi käyttää ainoastaan niin, että Macin käyttöjärjestelmä muutetaan jollain ihmeen kaupalla Windowsiksi. Ilmeisesti Macin käyttäjiä on niin vähän, ettei niitä kannata tehdä Mac-pohjaisiksi. Toivottavasti ymmärsit, en osaa kauhean tieteellisesti selittää. Joka tapauksessa olisin hyvin mielelläni ostanut Macin, jos ohjelmat olisi saanut sille tehtyinä.

Voitko mainita minkä alan ohjelmista on kyse? On hyvin todennäköistä, että Macille löytyy vastaavat ohjelmat eri nimisenä. Vain joitakin hyvin harvoja ohjelmia saattaa puuttua.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #82 : 09.05.11 - klo:22:21 »
Voitko mainita minkä alan ohjelmista on kyse? On hyvin todennäköistä, että Macille löytyy vastaavat ohjelmat eri nimisenä. Vain joitakin hyvin harvoja ohjelmia saattaa puuttua.

Jos kyseessä on ammattiin liittyvät erikoisohjelmat on ongelma suuri. Yleisohjelmissa ei juuri ongelmia ole. Minulle on yhdellä pojalla ja hänen vaimollaan sekä siskollani ja hänen tyttärellä Macit. Minullakin oli aikoinaan telakoitava Macin läppäri, mutta siitä on aikaa vierähtänyt. Macit ovat eräissä ammateissa ja Amerikan yliopistoissa erittäin suosittuja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #83 : 09.05.11 - klo:22:41 »
Jos kyseessä on ammattiin liittyvät erikoisohjelmat on ongelma suuri. Yleisohjelmissa ei juuri ongelmia ole. Minulle on yhdellä pojalla ja hänen vaimollaan sekä siskollani ja hänen tyttärellä Macit. Minullakin oli aikoinaan telakoitava Macin läppäri, mutta siitä on aikaa vierähtänyt. Macit ovat eräissä ammateissa ja Amerikan yliopistoissa erittäin suosittuja.

Se tietysti riippuu ammatista. Käytin itsekin aikoinaan musiikkipuolen softia ammatikseni Macilla (mm. Logic Audio ja ProTools). Nyt opiskelujen myötä kaikki kirjoittamiseen liittyvä on noussut tärkeäksi. Erityisesti kieliopinnoissa koneen kielen vaihtaminen esimerkiksi suomen ja kreikan välillä on minulle tärkeää. Kielen vaihto kesken dokumentin kirjoittamisen sujuu vain kahta itse valitsemaani näppäintä painamalla. Kirjoittaessa pidän Pagesista ja Mellelistä. Pagesilla voin tehdä helposti pienen graafisen julkaisun (vaikka leirilehden) ja Mellel taas sopii hyvin kirjan kirjoittamiseen. Harrastusten puolesta valokuvaus ja siihen liittyvät ohjelmat ovat tärkeitä. Näissä PS Elements ja Lightroom ovat minulle sopivat. Teen mielelläni erilaisia graafisia kaavioita ja OmniGraffle on suosikkini näissä. Yllättäen kartan Microsoftin ohjelmia. Tarvittaessa käytän OpenOfficea tai Neo-Officea. Harvoin niitä kuitenkaan tulee käytettyä, kun tarvittavat dokumentit saa käännettyä tarvittaessa pdf- tai doc-muotoisiksi muutenkin.

Käyttö kuitenkin ratkaisee koneen valinnan. Jos sopivat ohjelmat vain löytyvät niin suosittelen kyllä lämpimästi Macciä. Siinä ei ole windowsmaisuuksia hidastamassa käyttöä. Intuitiivinen tapa toimia on useimmiten se oikea ja se toimii Macissä. Eniten pidän siitä, että voin valita tekstin ja kuvat ja raahata ne toiseen dokumenttiin vain hiirtä heilauttamalla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #84 : 10.05.11 - klo:09:14 »
Markkinointiväki käyttää paljon Maccia, mutta useimpiin ammatteihin tehdyt erikoisohjelmat ovat saatavissa vain Windowsilla. Poikani, joka käyttää Maccia on professori (business strategia) ja hänen vaimonsa hammaslääkäri. Vaimolle tämä kielenvaihto on aivan olennainen ominaisuus kun hän on korealaista alkuperää. Siskoni, käyttää Maccia käynnistää ammatikseen tietojärjestelmiä ja hänen tyttärensä opiskelee biokemiaa. Muille lapsille työnantaja on valinnut ohjelmat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #85 : 10.05.11 - klo:11:01 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #86 : 10.05.11 - klo:11:42 »
Lisätietoa asiasta löytyy päivän lehdstä http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/nain+kaytat+windowsohjelmia+macilla/a623535?s=u&wtm=mpc-10052011

Itse en ole kaivannut windowsohjelmia Macciin, kun en ole niihin tottunut. Vaihtoehtoja on muitakin kuin linkissä olevat. Mm. VirtualBox,  Parallels Desktop ja VMware Fusion ovat käytettyjä. Kaikissa niissä on ideana se, että Macissa saa Windowsin toimimaan virtuaalisesti. En ole itse käyttänyt noita ohjelmia mutta niitä käyttäneet ovat ilmeisesti tyytyväisiä siihen, että samassa koneessa voi käyttää kahta käyttöjärjestelmää.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #87 : 10.05.11 - klo:11:50 »
Itse en ole kaivannut windowsohjelmia Macciin, kun en ole niihin tottunut. Vaihtoehtoja on muitakin kuin linkissä olevat. Mm. VirtualBox,  Parallels Desktop ja VMware Fusion ovat käytettyjä. Kaikissa niissä on ideana se, että Macissa saa Windowsin toimimaan virtuaalisesti. En ole itse käyttänyt noita ohjelmia mutta niitä käyttäneet ovat ilmeisesti tyytyväisiä siihen, että samassa koneessa voi käyttää kahta käyttöjärjestelmää.

Kahta käyttöjärjestelmää samassa koneessa on käytetty paljon muodossa Linux/Windows. Siskoni käyttää kahta käyttistä Macissään ilman enempiä ongelmia. Nämä ovat kyllä enemmän ammattilaisten huveja kuin tavallisten käyttäjien ratkaisuja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #88 : 10.05.11 - klo:13:41 »
Kahta käyttöjärjestelmää samassa koneessa on käytetty paljon muodossa Linux/Windows. Siskoni käyttää kahta käyttistä Macissään ilman enempiä ongelmia. Nämä ovat kyllä enemmän ammattilaisten huveja kuin tavallisten käyttäjien ratkaisuja.

Ehkä suurin ero on siinä, että Macissa voi käyttää Windowsia mutta ei päin vastoin. Tai onnistuu OS X:n asentaminen PC:n sisuksiinkin, kun vain on oikeat osat käytössä. Se tosin menee jo propellihattupuolelle ja vain harvalla on siihen haluja saati taitoja. Samoin Windowsin voi asentaa ainoaksi käyttöjärjestelmäksi Macciin jos niin haluaa. Vain harva kuitenkin niin ilmeisesti haluaa lopulta tehdä. Käytännöllisin ratkaisu onkin käyttää Macin OS X:ä ja Windowsia siinä virtuaalisesti jos tarvitsee useita käyttöjärjestelmiä. Linuxin käyttö taas ei välttämättä tuo mitään kovin ihmeellistä uutta Macciin, kun OS X:n pohjalla on Unix. Tosin linuxfanit saattavat sen asentaakin.

Oma jo nuoruudessa alkanut Maccien käyttö ja hieman nenänvartta pitkin Windowsin suuntaan katsominen kertonevat ehkä eniten omista tarpeistani. Macilla ja sen ohjelmilla selviää arkipäivästä helposti koskematta Windowsiin. Joskus harvoin tulee tilanteita, joissa joudun avaamaan Windowsin. Sekin johtuu siitä, että teen työt Macilla ja siirrän ainoastaan tulostusta varten materiaalit kirjoittimelle ja sitä hallinnoivalle koneelle.

Suosittelisin Maccia ennen kaikkea sellaisille ihmisille, joilla ei ole suurta kokemusta tietokoneista. Sen käytön oppii helposti ja kone on vaikea saada solmuun tai jumiin. OS X toimii yllättävän intuitiivisella tavalla ja sen graafisuus lisää helppokäyttöisyyttä. Käyttöerojen havainnollistamiseksi voisi sanoa, että humanistit ovat suunnitelleet OS X:n ja insinöörit Windowsin. Tällainen näkökulmaero kertoo nähdäkseni hyvin sen millä tavoin käyttöjärjestelmät eroavat toisistaan. Omat isovanhemmat ja vanhat sukulaiset ovat olleet tyytyväisiä, kun Macit ovat toimineet ilman ihmeellisyyksiä heidän käytössään. Suurin tyytyväisyyden aihe on kuitenkin ollut minulla, kun puhelimitse tulleisiin kyselyihin on ollut helppo vastata.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet osa 2
« Vastaus #89 : 12.05.11 - klo:10:36 »
Tällä hetkellä ADSL on tilt eikä toimi ollenkaan, joten täytyi kaivaa mokkula esiin. Täällä on nyt uusi 3G GSM Soneralla ja hyvin viuhtoo, kun nostivat samalla tehoja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi