Kirjoittaja Aihe: Körttipuku  (Luettu 38223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttipuku
« Vastaus #60 : 16.07.14 - klo:23:20 »
Thomas McElwainilta tekisi mieleni tiedustella, millaisiin eri ryhmien tunnusasuihin ja -asusteisiin hän on näköjään kirjavan elämänsä varrella tutustunut. Oletan valikoiman laajaksi.

Sulkahattu on olemassa, aika vanha ja kulunut, jota käytin ennen aikaa, kun kävin eri paikoissa kertomassa irokeesisatuja lapsille.
Kuwaitissa esiinnyin paikallisessa asussa häävieraana. Se on minulla yhä, mutta en ole käyttänyt sitä, kun yleensä lämpö ei oikein riitä.
Mekan matkalla oli kaksi isoa valkoista pyyheliinaa jokaisella miehellä. Nekin on vielä muistona.
Kun tein Turkissa kenttätyötä meinasin hankkia pussihousut (ei sitä tiedä jos odotettu syntyisi vaikka minulta), mutta sekin jäi.
Olen jonkunlainen pietistinen kveekari, johon ehkä kuuluisi oma puku, mutta kuten herännäisyydessäkin, se on käynyt harvaksi. Isoisoäidilläni oli harmaa kveekaripuku ja puhui sitä murrettakin. Kun kävin viimeisen kerran häntä katsomassa, hän kysyikin minulta: How is thee, Tommy?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttipuku
« Vastaus #61 : 17.07.14 - klo:07:32 »
Kveekarien asu onkin minulle tuttu Quaker Oats -kauraryynipaketista. Amish-pukeutumista näkee silloin tällöin amerikkalaisissa filmeissä. 50-luvun Lounais-Afrikassa valkoihoiset papit erotti toisistaan solmion väristä. Saksalaiset luterilaispastorit pitivät mustaa ja reformoidut buuripastorit valkoista. Isäni valitsi omansa sen mukaan, kenen luo meni vierailulle. Se kismitti suoraluonteista äitiäni. Muuten suomalaiset lähetyssaarnaajat taisivat kulkea ilman solmiota ylin paidannappi auki.

Katolisilla papeilla oli tietysti kaapunsa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttipuku
« Vastaus #62 : 17.07.14 - klo:12:13 »
Länsi Virginiassa ja itä Kentuckyssa eri baptistilahkot poikkeavat solmion perusteella. Eräs etelän konventin pastorikin kertoi minulle siitä, kun hän aloitti siellä ja pani ensimmäisenä sunnuntaina väärän lahkon kravaatin. Old Regular Baptist siellä ylläpitävät virsiperinteen, joka muistuttaa herännäisyyden. Veisaavat vain huonommin kuin körtit. http://www.oldregularbaptist.com/music.html
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttipuku
« Vastaus #63 : 28.03.15 - klo:07:11 »

   Körttipuku - puhe (Martti Nissinen) muistotilaisuudessa   

https://www.youtube.com/watch?v=3_EkNIhgt_8

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttipuku
« Vastaus #64 : 28.03.15 - klo:07:40 »
Kveekarien asu onkin minulle tuttu Quaker Oats -kauraryynipaketista. Amish-pukeutumista näkee silloin tällöin amerikkalaisissa filmeissä. 50-luvun Lounais-Afrikassa valkoihoiset papit erotti toisistaan solmion väristä. Saksalaiset luterilaispastorit pitivät mustaa ja reformoidut buuripastorit valkoista. Isäni valitsi omansa sen mukaan, kenen luo meni vierailulle. Se kismitti suoraluonteista äitiäni. Muuten suomalaiset lähetyssaarnaajat taisivat kulkea ilman solmiota ylin paidannappi auki.

Katolisilla papeilla oli tietysti kaapunsa.

Körttiprofessori ja minä juttelimme puhelimessa melkein 50:n vuoden takaa. Hän sanoi kurispäätä, että saksassa oli yliopistoja, joissa katoliset opettajat polttelevat sikaaria, reformoidut savukkeita ja luterilaiset piippua.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttipuku
« Vastaus #65 : 28.03.15 - klo:08:33 »
   Körttipuku - puhe (Martti Nissinen) muistotilaisuudessa   

https://www.youtube.com/watch?v=3_EkNIhgt_8

Parhain virsi... mielestäni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttipuku
« Vastaus #66 : 28.03.15 - klo:09:51 »
Körttipuvun arvoinen en uskalla olla, muuten linkki oli hyvä. Pääsin googlailemaan muistoseurojen puhujasta Martti Nissisestä. Juhlakalu  itse, liekö  Pekka V.n esi-isä ?

En löydä Älä anna mun vilpistellä virtta Siionista ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttipuku
« Vastaus #67 : 28.03.15 - klo:10:07 »
Ei sitä ole Siionin virsissä. Vanha muoto siitä on "Äl' ann' mun vilpistellä, Pois sinust', Jesu Christ'! "  Edellisessä virsikirjassa se oli 594 ja 1701 kirjassa numero 391. Ensimmäinen säkeistö alkaa "Juur hartaast' maailmast' tästä Pois halajan luopua"

Sitä on veisattu vanhassa muodossa ainakin Nilsiässä seurojen päätösvirtenä vielä 1960 luvulla ja ilmeisesti sen jälkeen.


Tässä se on vuoden 1701 kuosissa. Äl' anna on viimeinen säkeistö
391

1. Juur' hartaast' mailmast' tästä / Pois halaan luopua, / Ja kaikest' pahast' päästä, /
Ain' iloon joutua; / Mä tahdon tykös tulla, / Ja menoo riemullist' /
Tykönäs taivaas' kuulla, / Jo joudu, Jesu Christ'!
2. Sä verelläs pyhäll' ostit / Mun kuollost' kuollesas, / Kanss' kuopast' syväst' nostit, /
Sun suurest' armostas; / En pelkää kuollon surmaa, / Enk' julmuutt' saatanan, /
Sun tykönäs on turva, / O Jesu, ainian.
3. Tääll' ihan' ompi olla, / Kyll' monen mielestä, / On kuitenk' paramp' kuolla, /
Ja päästä synnistä; / Mä elon toisen tiedän / Juur' taivaas' olevan, /
Sinn' sielun' viimein viedään, / Saan voiton kuollesan'.
4. Vaikk' ruumis maahan lyödään, / Ja hautaan lasketaan, /
Madoilt' kanss' siell' syödään; / Niin kuitenk' kunniaan / Sen Herra jällens' vienee, /
Ja taivaas' kirkastaa, / Ei vahinkota liene, / Kosk' kuolen Herrasa.
5. Vaikka mailma minun halun', / Tääll' vielä viipymään, / Ja katoovaiseen kaluun /
Kyll' pyytää mieltymään, / En kuitenk' huoli niistä, / Kuin pian katoovat; /
Sill' taivais' iloo pistää, / Ja riemuu lakkaamat'.
6. Vaikk' suurell' surull' jätän / Tääll' hyvät ystävän', / Niin taivais' kuitenk' tiedän /
Jäll' ilos' löytävän': / Siell' saamme toinen toisem', / Ratk' riemus' rauhaises', /
Tykönä Herran pöydän, / Juur' menos' suloises'.
7. Vaikk' täytyy orvoiks' jättää / Mun lapsen' haikiast',/ Ja itkull' päivän' päättää, /
Valittain vaikiast'; / En kuitenk' epäil' sitä, / Vaan uskon lujasti, /
Heist' Herra murheen pitää, / Heill' tulee turvaksi.
8. Viel', orvot, teitä kerran / Mä kiellän suremast':/ Vaan turvatkaat te Herraan, /
Ain' uskoll' kiintiäst'; / Hän ompi orvoin Isä / Ja leskein holhoja, /
Teill' lohdutusta lisää / Se armias auttaja.
9. Siis siunaa, Herra, aina / Mun rakkaat omaisen', / Ja älä salli painaa /
Heit' syvään murheeseen: / Kyll' pian yhteen tulem', / Juur' suurest' riemuiten, /
Ja ynnä kunniaan kuljem', / Sitt' iloon ijäiseen.
10. Nyt viimein itsen' käännän / Sun puolees, Jesu Christ'! /
Tul' avuks' koskan näännyn, / Suo loppuu autuaallist'; / Ain' sinuun luotan totta, /
Laske rauhaan menemään, / Ann' enkelis sielun' ottaa / Ijäiseen elämään.
11. Äl' ann' mun vilpistellä / Pois sinust', Jesu Christ'! / Vaan vahvist' uskoon vielä, /
Kiinnit' sinuus kiintiäst'; / Ett' sotii vahvast' taidan, / Mua kätes tuetkoon; /
Sitt' iloll' veisat' mahdan: / Jo nyt kaikk' täytett' on.
« Viimeksi muokattu: 28.03.15 - klo:10:13 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttipuku
« Vastaus #68 : 28.03.15 - klo:10:26 »
Körttipuvun arvoinen en uskalla olla, muuten linkki oli hyvä. Pääsin googlailemaan muistoseurojen puhujasta Martti Nissisestä. Juhlakalu  itse, liekö  Pekka V.n esi-isä ?

En löydä Älä anna mun vilpistellä virtta Siionista ?
Pekka V:n isä, joka oli körttiprofessori Haikolan hyvä ystävä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttipuku
« Vastaus #69 : 28.03.15 - klo:13:01 »
Körttipuvun arvoinen en uskalla olla

Kyllä se on itsellenikin ongelma. Mutta mietin että kastepukuun minut jo puettiin.  Arvostan kovasti herännäisyyttä, muttei se ohita kristinuskoa.  :repee: :repee:

minua usein, totta kyllä, mietityttää on kysymys jostakin tyyliä jaloon viinipuuhun oksastetusta villiviinin oksasta, että sopiiko käyttää semmoista kun ei äidilläkään ollut. Voisiko joku laatia uuden siikkarin meille toisen luokan körteille?

Toisaalta. Tarvitseeko puvusta tai puvuttomuudesta lopulta tehdä suurta ongelmaa, ellei turvaudu viikunanlehteen. Pidän sen hameen helppoudesta. Harmittaa oikein että se on niin ilmiselvä juhlapuku. Hautajaisissa se on minulla ollut.

En kyllä kykenisi ompelemaan edelleenkään sellaista. Viiteen kertaan meni nimittäin västin selkäsauma nurinpäin, vaikka miten katsoin että noin sen täytyy olla. Kamalaa.

Se muistuttaa koulu-  ja opiskeluvuosien perusunivormusta. Erityisen hyvin muistan köyhäilyvuodet opiskeluaikana. Vuodesta toiseen samat sammarit kunnes oli niiden hajotessa ostettava uudet, ja pikkuisella tiedekuntalogolla koristettu collegepaita, samoin, kunnes hajosi. Sain vedettyä noin 6 vuotta kahdella collegella, housuja kului enemmän. Taidan olla yksinkertaisesti laiska miettimään vaatteitani, ja sen tähden miellyttää suuresti sen puvun edustama kohtuullisuus.

Siitä kohtuullisuudesta saa kyllä joskus vähän noottiakin perheeltä. Muuten hajosi taas yhdet uffin farkut, eli on ostaminen uudet.
« Viimeksi muokattu: 28.03.15 - klo:13:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttipuku
« Vastaus #70 : 28.03.15 - klo:13:08 »
Olen siis väsyksissä...  Se viikunanlehtikin tietty on tyhjää parempi, kun nyt puvuttomuus tuli puheeksi  :repee: :repee: :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttipuku
« Vastaus #71 : 28.03.15 - klo:13:26 »
Taidan olla yksinkertaisesti laiska miettimään vaatteitani, ja sen tähden miellyttää suuresti sen puvun edustama kohtuullisuus.

Minua miellyttäisi Mao-Kiinan univormu. Toisaalta hame olisi kyllä paksureitisen käytössä sikäli parempi, että housut tuppaavat hajoamaan aina juuri siitä kohtaa, missä reidet kävellessä hankaava vastakkain.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttipuku
« Vastaus #72 : 29.03.15 - klo:19:36 »
Körttipuvun hankintaa olen harkinnut. Tällä iällä se ei ajatuksena olisi mahdottomuus, minunlaista ei "maailma" houkuttaisi, uskoni on heikko. Tämän kummemmin en osaa elää. Mutta olen turhamainen, ilmiselvästi, ennemmin kuitenkin pidän jatsarisaappaita ja pussihousuja, ne voi pitää jokapäiväisessä käytössä. Naisten körttipuku on jotenkin ryhdikkäämpi miesten pukuun verrattuna.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttipuku
« Vastaus #73 : 29.03.15 - klo:21:19 »
Körttipuvun hankintaa olen harkinnut. Tällä iällä se ei ajatuksena olisi mahdottomuus, minunlaista ei "maailma" houkuttaisi, uskoni on heikko. Tämän kummemmin en osaa elää. Mutta olen turhamainen, ilmiselvästi, ennemmin kuitenkin pidän jatsarisaappaita ja pussihousuja, ne voi pitää jokapäiväisessä käytössä. Naisten körttipuku on jotenkin ryhdikkäämpi miesten pukuun verrattuna.

Minusta naisten puhu on huomiota herättävämpi kuin miesten puku, joka muistutaa aika paljon normaalia miesten tummaa pukua ilman kravattia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttipuku
« Vastaus #74 : 29.03.15 - klo:21:34 »
Minusta naisten puhu on huomiota herättävämpi kuin miesten puku, joka muistutaa aika paljon normaalia miesten tummaa pukua ilman kravattia.

Taitaa olla.
Kuinkahan olisi jos naisen puku olisi tummanharmaa eikä ihan maataviistävän pitkä. Luulisin että ilman huivia se aivan menisi työasusta.  Valkoinen paitapusero alle. Ihan asiallinen, kohtuullinen, ei niin huomiotaherättävä.

Vaivaton pukea päälle, helppo jos vielä oppii ompelemaan lopulta useamman, että on vaihtovaate.  Hyvin miellyttävä pitää vielä lisäksi. Jos niitä olisi useammalla, niin vot. Siinä asussa on ainoastaan hyviä puolia.

Minä ajattelen saattaisiko Sadettaa pyytää sellaisen ompelemaan.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.