Kirjoittaja Aihe: Miten kristitty eroaa muista?  (Luettu 36047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #60 : 03.09.12 - klo:22:27 »
SV 252
 4. Mua auta, Herra, mä toivon vaan,
vaikk' ei ois toivoa ollenkaan.
En päästä sua,
ennen kuin mua
käyt siunaamaan.

Kristityllä on toivo, vaikka muuta ei olisikaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #61 : 04.09.12 - klo:10:37 »

Kristityllä on toivo, vaikka muuta ei olisikaan.

Voihan vaikka buddhalaisellakin olla toivo syntyä uudelleen valkopäämerikotkaksi eikä närheksi?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #62 : 04.09.12 - klo:11:19 »
Voihan vaikka buddhalaisellakin olla toivo syntyä uudelleen valkopäämerikotkaksi eikä närheksi?

Jos pitää raadoista enemmän kuin tammenterhoista.

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #63 : 04.09.12 - klo:12:40 »
arvasin  :003:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #65 : 05.09.12 - klo:02:56 »
^Mitä syytä olisi haluta uskoa Jumalaan ja elää sitä todeksi, jollei siitä olisi muille yhtään mitään iloa, korkeintaan harmia?

Kai sitä voisi lähinnä haluta uskoa paikkansapitäviä asioita, eli ettei eläisi harhakuvien vallassa.



Ihan ensiksi parista varhaisemmasta kommentistasi. Tuli pitkänpuoleinen juttu, mutta yritin tehdä lukukelpoisen.

Kirjoitat ihmisten täällä vaikuttavan pelokkailta.  Kertoisitko kuinka se näkyy?  Mielellään ei sellaista "se vain tuntuu" sillä juuri entisiä  kokemuksiaan  toisaalla siirtää hyvin usein uuteen kohteeseen.   Useimmille käy niin.

Vaan esimerkiksi:  "Kun nimimerkki X kirjoitti (sitaatti) haluaisin kysyä, miksi hän pelkää?" Tai:  "Kirjoittaessasi noin, tuo ja tuo saa minut kysymään, pelkäätkö jotakin?"  Tai "Mitä te pelkäätte, kun kukaan ei keskustele..."  Kysyin jo kertaalleen mitä ja mistä toivoisit keskustelua, kun en oikein nyt ymmärrä.  

 Tunnen nimittäin sellaisia henkilöitä, joiden Jumala on kuin hauras porsliinimalja, sellainen hyvin hieno, joka hajoaa jo pölyjen pyyhkimisestä. Hyvin kiihkeitä usein, ja todella, kuin puolustuskannalla, kynnet esillä saman tien.

Itse ajattelen, että tuollainen käsitys Jumalasta joutaa hajotakin.
'
Tunnen suuren osan tänne kirjoittavista,  enkä itse ole huomannut heidän pelkäävän tunteitaan, epäilyksiään, ja mitä nyt voisi vielä olla. Luin keskustelu
n aika tarkkaan, enkä huomaa ainakaan "porsliinimalja- jumalakäsitystä",  epäilemisen pelkoa en liuioin,  joten osoittaisitko?  
...............................

Haluaisi uskoa paikkansapitäviä asioita, ei elää harhakuvitelmien vallassa.

Tietysti. Karl Barth käsittääkseni rakensi koko teologiansa tälle perustalle.   Olettaisin että  me jossain määrin elämme aina harhakuvitelmien varassa, ja liitämme Jumalaan ominaisuuksia, jotka keksimme itse. Onko sitten olemassa Jumala luulottelujemme ulkopuolella, sitäkö sinä perimmältään mietit?   Varhaiskristityt etsivät juuri yhteyttä  todella eläneen, useille tutun  Jeesus Nasaretilaisen ja ylösnousseen Kristuksen välillä. Sehän oli varsin pökerryttävä juttu.  Siten syntyi paljon muistiinpanoja, joista Raamattuun valikoitiin sellaiset, jotka oli kirjoitettu ensimmäisellä vuosisadalla (Johannes on myöhäisempi).  Niiden tuli myös olla sellaisilta saatuja jotka olivat tunteneet Jeesuksen itse.  Johanneksen tarina on kiinnostava, muttei siitä nyt enempää.  

Niihin perustuu kristinusko, ja todella ylösnousemustapahtuman varassa se seisoo tai kaatuu. ("Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat" Paavali, mutta kenelle? (Anteeksi)

......................................

Jumaluskon ilo tai harmillisuus on kumma juttu, en edes yritä selittää koska en osaa. Sen tuomaa iloa on niin vaikeaa ymmärtää itsekään. En minä tiedä, miksi rakastan Jumalaa äärettömästi. Voisin osoittaa syitä ja selittää, mutta se on toinen asia. Voin tietty yrittää selittää vaikka yv:nä jos haluat?   Siksi itse menen kirkkoon tai seuroihin tai luen Raamattua. Johanneksen evankeliumissa Jeesus jäähyväispuheessa puhuu omasta ilostaan ja rauhastaan, vaikka tietää kulkevansa kohti kuolemaa. Se on hieno teksi.

Ja vaikka koki kaikessa ihmisen kohtalon, siis varsin nopeasti alkoi kokea kuoleman kauha, tuskaa, ja rukoilla ettei hänen tarvitsisi kokea mitä oli edessäpäin, hän  suostui "edessään olevan ilon tähden" (Voi että kun en muista, UT) siihenkin.  Moni joka on pitänyt Jeesusta Jumalan poikana ja perehtynyt hänen opetuksiinsa, on tainnut kokea itse samoin. Ei harhaluulona, vaan kuten  :026: Dosentti, "elämän perimmäisenä realiteettina" .

Jos Kristus on perimmäinen realiteetti, ihminen itse on vakavan kysymyksen edessä. Hänen opetuksensa saavat aivan toisen vakavuusasteen. Tämmöistä tässä inhokkiflunssassa kun ei tule unikaan...  Koko päivän nukkui ja noin...
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:03:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #66 : 05.09.12 - klo:10:11 »
Kirjoitat ihmisten täällä vaikuttavan pelokkailta.  Kertoisitko kuinka se näkyy?  

Pikainen korjaus: En tarkoittanut Körttifoorumia, vaan erinäisiä muita paikkoja. Näkyy siinä, että halutaan tarkat säännöt siihen miten pitää elää, ja täytyy myös tarkasti pitää kiinni jostakin oppirakennelmasta. Jos joku ei tätä oppia usko, hänen katsotaan olevan ylpeä tottelematon niskuri - ei voida siis ymmärtää, mitä epäusko oikeasti on eli kuunnella sitä joka ei pysty uskomaan. Voin tarvittaessa pistää mukaan lainauksia teksteistä, joista tämä vaikutelma tulee, mutta toivon ettei tarvitse. Niin joo, käytin sanaa "teidän", ehkä siitä päättelit että tarkoittaisin Körttifoorumia. Ei, tarkoitin sillä kristittyjä ylipäätään. (Pronominit ovat niin vaikeita ja jopa vaarallisia, kun viittaussuhteet jäävät tulkinnanvaraisiksi.)

Otin tuon pelokkuuden esille kommenttina tähän:
Lainaus käyttäjältä: seppos
Kun katsoo ympärilleen ja lukee Kotimaa24:jää, niin tuo tuntuu ikävä kyllä utopialta. Tuntuu välillä valitettavasti siltä, että kristityt ovat pahimmat vallanhimoiset pukarit, jotka toimivat jumalallisella tuomiovallalla Raamatun päällä seisten, että näkyisivät kauemmaksi.

(Tuossahan mainittiinkin yksi paikka, josta bongailla pelon ilmentymiä.) Minusta siis vaikuttaa motiivina käytökseen olevan jokin muu kuin vallanhimo. Tämä vallanhimo saattaa minulla kyllä olla jokin sokea piste, kun en sitä muissakaan yhteyksissä tunnista.

Palaan muuhun tekstiisi ja koko keskusteluun joskus, kun olen saanut edes yhden yön nukuttua tarpeeksi pitkään, niin että pää olisi suunnilleen selkeä. Edit: Pidän pitkänpuoleisista ja perusteellisista jutuista.
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:10:21 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #67 : 05.09.12 - klo:12:13 »
Pikainen korjaus: En tarkoittanut Körttifoorumia, vaan erinäisiä muita paikkoja. Näkyy siinä, että halutaan tarkat säännöt siihen miten pitää elää, ja täytyy myös tarkasti pitää kiinni jostakin oppirakennelmasta. Jos joku ei tätä oppia usko, hänen katsotaan olevan ylpeä tottelematon niskuri - ei voida siis ymmärtää, mitä epäusko oikeasti on eli kuunnella sitä joka ei pysty uskomaan. Voin tarvittaessa pistää mukaan lainauksia teksteistä, joista tämä vaikutelma tulee, mutta toivon ettei tarvitse. Niin joo, käytin sanaa "teidän", ehkä siitä päättelit että tarkoittaisin Körttifoorumia. Ei, tarkoitin sillä kristittyjä ylipäätään. (Pronominit ovat niin vaikeita ja jopa vaarallisia, kun viittaussuhteet jäävät tulkinnanvaraisiksi.)

No sitten käsitän, sillä minä todella ajattelin tuolla viittauksella tarkoitettavan tätä keskustelua, ja ihmettelin.

.....................................................

Tahtoisin kysyä kuitenkin vähän tarkemmin, sillä tuo käsite "kristityt yleensä" on mielestäni jotakin, mitä ei ole olemassa, ellei sitten lasketa tilastoja ja eri uskontokuntiin kuuluvia sieltä. Kuka ja missä?  Kirjoitan oman pätkänsä fundamentalismista, mutta erikseen.  

Olen itsekin kohdannut tuollaisia henkilöitä, ja silloin on tullut kieltämättä sama olo:  On tehnyt mieli kysyä, mitä oikeastaan pelkäät.

.........................................

Tämä nyt on aika subjektiivinen esimerkki.  Tässä en kuitenkaan juoruile kenestäkään, enkä panettele mitään liikettä, kerron vain, kuinka itse käsitin nämä asiat:

Omassa seurakuntanuorinuoruudessani pelättiin että "usko menee".Kävin oman seurakuntani riparin. Kotona enempi veisattiin, ja minulle koetettiin kyllä puhua järkevyyksiä siellä ja sanottiin suoraan, että nyt minua opetetaan väärin. Olin iässä jossa kai piti vanhemmista irrottautua -  enhän minä heitä uskonut.  Se tosin alkoi ensimmäiseksi epäilyttää, että piti totella enemmän seurakunnan työntekijöitä kuin vanhempia.  
Siinä pelättiin ja kyllä, varoiteltiin, esimerkiksi yliopistoteologiasta, lentävä lause oli  "aloitti Hengessä ja lopetti Helsingissä". 

Pääsin lähes kolmikymppiseksi kuvitellen, että siinä koko kristinusko nyt on.

Olen miettinyt, mistä mahtoi olla kysymys.

...............................................

Ei ajateltu, että kyseessä olisi kahden olevaisen suhde, jossa tuo toinen on vioimakas ja dynaaminen, aloitteellinen, ilmeisen kiihkeän kiintynyt ja hellittämätön minun suhteeni, koska sanotaan, että Jumala rakastaa mustasukkaisuuteen asti.Ei sellainen olevainen minusta luovu, mutta Kierkegaardin sanoin: Luotu ei voi välttyä tulemasta melankoliseksi, jos  pakotetaan/koettaa itse pakottaa itseään elämään irrotettuna Luojastaan. Oma hypoteesini on, että ihmisessä olisi tällainen perustarve, siis, sitä koetan selvitellä (hitaasti ja vaikeasti, ja tarvittisin kyllä jo ohjaajan, kun haluan niin striktiä totuutta)

Opin - ehkä ymmärsin väärin? -  ihmisen omavalintaisesti tulleen tiettyyn tilaan, "uskoon" ja tuossa tilassa pysyminen oli oman ponnistelun tulosta. Ihminen siis tarkkaili herkeämättä itseään!  Entä Jumalan kuunteleminen, esimerkiksi Raamatussa, rukouksessa, ajattelussa? Entäs ne lähimmäiset??

Tila edellytti useita tapoja, tapojen piti sitten varjella minua siinä tilassa, esim. :  1.Sunnuntaiset jumalanpalvelukset, 2. seurakuntanuorten toimintaan osallistuminen, 3. iloinen ja altis auttavaisuus, 4.toisten käännyttäminen kaduilla silloinkin, kun ao tulee vastaan kaksi kitisevää kersaa ja kauppakassit kainalossaan, jalat ristissä... Piti näet astua esiin myös epäsopivalla hetkellä! (kirje Timoteukselle). 5.  Uskovaisuuden tuli näkyä käytöksessä, minun tuli olla aina iloinen, ei suuttua, ei masentua (minä ja minun epälepsiani, voi taivas!)  sillä "ihmiset eivät lue Raamattua, he lukevat teitä"  6. Koko maailman "uskoontulo" oli vastuullamme, siksi käännytys oli tärkeää, maailmanmloppu kun oli lähellä.

Raamattua tuli lukea määrällisesti, ei niinkään laadullisesti, 3 lukua arkisin ja 5 pyhäisin, alleviivaten ja päivämäärämerkinnöin. Koska itselläni riparilla oli omituinen selvänäkemisen hetki, "uskoon ei voi tulla", en ymmärtänyt tätä oppia. Muistan vain kauhun. uinka pysyä jossakin, jota en näe valinneeni?  

Minut auttoi tästä suosta eräs viisauspappi, Stefan Farsén, ruåttinkielinen. Hän lainasi hyviä kirjoja ja selitti monta seikkaa.

Vähitellen hyväksyttyäni sen, että perimmältäni olen syvästi riippuvainen ja juuri Jumalasta, minun olisi ikävä kuin jos menettäisin omaisen tai enemmänkin, jos yrittäisin elää ilman. Minulle oman riippuvuuden myöntäminen oli aika tärkeä askel.  Jotenkin se nuorempana loukkasi, minäkö muka riippuvainen!  Mutta yksi lysti.
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:12:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #68 : 05.09.12 - klo:20:36 »
Jampen linjoilla. Samanlaisia omahyväisiä, ylpeitä ja itsekkäitä paskiaisia kaikki. Monet vielä tyhmiä. Jotkut kristityt toivoo pääsevänsä taivaaseen, mutta useimmat eivät ajattele koko asiaa. Muslimit toivoo ja uskookin pääsevänsä paratiisiin, jossa olis niitä neitsyitä tarjolla - miksi neitsyitä?  :017: Siinäpä uuden ketjun aihe?  :003:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #69 : 05.09.12 - klo:20:41 »
Jampen linjoilla. Samanlaisia omahyväisiä, ylpeitä ja itsekkäitä paskiaisia kaikki. Monet vielä tyhmiä. Jotkut kristityt toivoo pääsevänsä taivaaseen, mutta useimmat eivät ajattele koko asiaa. Muslimit toivoo ja uskookin pääsevänsä paratiisiin, jossa olis niitä neitsyitä tarjolla - miksi neitsyitä?  :017: Siinäpä uuden ketjun aihe?  :003:

Moni kristitty katsoo ansainneensa taivaspaikan. He ovat eläneet niin hurskaasti, että taivaan isän on pakko antaa se heille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #70 : 05.09.12 - klo:20:55 »
Jampen linjoilla. Samanlaisia omahyväisiä, ylpeitä ja itsekkäitä paskiaisia kaikki. Monet vielä tyhmiä. Jotkut kristityt toivoo pääsevänsä taivaaseen, mutta useimmat eivät ajattele koko asiaa.

Se on osa ihmisluontoa, minäitseys muiden kustannuksella. Asiat on monesti hetkestä ja tilanteesta kiinni. Niin tai näin. En silti yleistäisi.

Mitä pidemmälle taipaleeni on tullut, sen tyhmempi huomaan olevani. Pääsispä kuitenkin taivaaseen lopuks.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #71 : 05.09.12 - klo:20:58 »
Olen monesti ajatellut taivasta ja aina tullut siihen tulokseen, että sen täytyy olla jotain äärettömän tylsää ja ikävää johtuen porukasta, joka sinne on menossa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #72 : 05.09.12 - klo:21:20 »
Minua kyllä taivas kiinnostaa, kun en yhtään osaa ajatella, keitä siellä olis, ja millaista oikeasti  :-\  Kultahelmikristallipäärlykadut näin maallisesti ajateltuna eivät kyllä oikein innosta  :-\
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #73 : 05.09.12 - klo:21:40 »
Moni kristitty katsoo ansainneensa taivaspaikan. He ovat eläneet niin hurskaasti, että taivaan isän on pakko antaa se heille.

En ole kohdannut tällaisia kristittyjä, kyllä melkein kaikki ovat korostaneet sitä, että armosta sinne taivaaseen päästään ja että itse ovat kovin epätäydellisiä. Sitä mieltä kyllä ovat olleet, että pitää koettaa välttää synnintekoa (käytännössä näköjään varastamista, joitakin huorintekemisen lajeja, juopottelua ja kiroilua), ja jos kumminkin tulee tehtyä syntiä niin pitää katua. Armo on siis sitä että jollei onnistu yrityksissään totella Jumalaa tai jos vaikka joskus heittää koko yrittämisenkin sikseen niin sitten kun vilpittömästi katuu niin saa anteeksi. (Olettaisin, että tämä on erittäin yleinen näkemys kristinuskosta myös muidenkin kuin itsensä uskoviksi mieltävien keskuudessa.)
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:21:45 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #74 : 05.09.12 - klo:22:00 »
tuo käsite "kristityt yleensä" on mielestäni jotakin, mitä ei ole olemassa
Eli mielestäsi ei olisi mitään sellaista tekijää, joka kristityissä on ja ei-kristityissä ei ole, ja jonka perusteella voisi vastata otsikon kysymykseen? Silloin ne ihmiset, joissa tämä tekijä on (on se sitten mikä hyvänsä), muodostaisivat joukon "kristityt yleensä".

Tämä nyt on jo ihan toinen kysymys, mutta en malta olla kommentoimatta (vaikka ketjun kymmenes sivu uhkaavasti lähestyy eli olisi itse asiaankin päästävä):
Ei ajateltu, että kyseessä olisi kahden olevaisen suhde, jossa tuo toinen on vioimakas ja dynaaminen, aloitteellinen, ilmeisen kiihkeän kiintynyt ja hellittämätön minun suhteeni, koska sanotaan, että Jumala rakastaa mustasukkaisuuteen asti.Ei sellainen olevainen minusta luovu, mutta Kierkegaardin sanoin: Luotu ei voi välttyä tulemasta melankoliseksi, jos  pakotetaan/koettaa itse pakottaa itseään elämään irrotettuna Luojastaan.
Jos se ei millään halua luopua, miksei se sitten anna uskoa kaikille niille jotka eivät koeta pakottaa itseään elämään erossa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.