Kirjoittaja Aihe: Mitä pelastus on?  (Luettu 28115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #30 : 14.12.11 - klo:20:11 »
---
Tämä on jo toinen kysymys, mutta ihmettelenpä vain, onko synnistä saarnaaminen koskaan saanut ketään synnintuntoon ja armoa kaipaamaan?



Luin kerran Herättäjä-Yhdistyksen kustantamaa kirjaa, jossa saarnattiin synnistä ja minä tulin synnintuntoon ja kaipasin armoa. Saanen huomauttaa, että tämä synnistä saarnaaminen ei ollut mitään ylhäältä päin osoittelua eikä "kauheaa paasaamista".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #31 : 14.12.11 - klo:20:57 »
Synnistä voi saarnata joko vihaisesti tai surullisesti. Jälkimmäinen osuu minusta syvemmälle ihmisen sieluun ja sydämeen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #32 : 15.12.11 - klo:07:26 »
kyllähän niitä on eri tapoja...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #33 : 29.12.11 - klo:17:29 »
Kävipä tuossa syksymmällä niin, että pappi saarnansa ihan sivuosassa totesi, millaiseen elämään meidät ihmiset on tarkoitettu, mitenkään syyttelemättä että ette elä niin (edes sillä nykyaikaistetulla meitittelymuodolla "emme useinkaan elä näin"). Ja sekös vähän kolahti, siis kyllähän minä tiesin etten elä siten, mutta siinä kirkon penkissä (oikeammin tuolissa) kun sen kuulin niin meinasin ruveta poraamaan. Oli tehokasta saarnaa synnistä vaikkei kaiketi ollut tarkoitus olla.

Mutta se pelastus, eipä sen sisältö näytä olevan itsestään selvää korkeasti oppineille teologeillekaan. Tässä Pauliina Kainulaisen blogikirjoituksessa sitä pohditaan samaan tapaan kuin itseäni on mietityttänyt. Linkkasin tuon kolmannen kommenttisivun, koska siinä on Antti Kurkolan vastauksessa jotain mitä kysyin. Etenkin nuo sanat "jo nyt, ei vielä".
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #34 : 30.12.11 - klo:18:38 »
Kävipä tuossa syksymmällä niin, että pappi saarnansa ihan sivuosassa totesi, millaiseen elämään meidät ihmiset on tarkoitettu, mitenkään syyttelemättä että ette elä niin (edes sillä nykyaikaistetulla meitittelymuodolla "emme useinkaan elä näin"). Ja sekös vähän kolahti, siis kyllähän minä tiesin etten elä siten, mutta siinä kirkon penkissä (oikeammin tuolissa) kun sen kuulin niin meinasin ruveta poraamaan. Oli tehokasta saarnaa synnistä vaikkei kaiketi ollut tarkoitus olla.



Tuossapa se nähdään; -sana satuttaa itsessään. Ei se tarvitse tehosteekseen "sinäeteläoikein" -boostausta eikä mitään muutakaan "juurisinä" -boostausta.

Sanassa itsessään on voima.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #35 : 30.12.11 - klo:19:07 »
Armosta puhuminen ilman syntiä ja tuomiota on kuin laittaisi valkoisen paperin isomman valkoisen paperin päälle, ei ole kontrastia.

Mutta jos ne kontrastin ainekset on kuulijassa itsessään jo olemassa? Ei niitä silloin tarvitse puhujan puheessaan enää ottaa esiin. Voisiko se puhuja ehkä hetkeksi sulkea suunsa (vaikka niin tekisi mieli julistaa vaikka sitä armoa) ja kuunnella, mitä valkoisen kanssa sopivasti kontrastoivaa kuulijalla on sydämellään. Ei se välttämättä kaikilla ole sama juttu! Eli se pelastuskin voisi olla eri kuulijoille eri asia; eri asioihin tarvitsevat armoa.

Parempi kai muutenkin olisi olla armon tekijä kuin siitä puhuja? (Jos tekijä kuulostaa kovin omavoimaiselta niin sanottakoon pidemmin että se väline, jota käyttäen armollisia tekoja maailmaan ilmestyy.) Ettei keskeistä olisikaan oma tarve päästä kertomaan, joka tarve vielä niin helposti lipsahtaa oikeassa olemisen uhoksi. (Mites tämän toteuttaisi nettipalstalla, joka niin pitkälti kuitenkin on juuri sanojen käyttöä.)
« Viimeksi muokattu: 30.12.11 - klo:19:13 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #36 : 30.12.11 - klo:19:21 »
Jos hiukan yksinkertaistan ajatusta, niin eikö pelastuminen ole samaa kuin henkiinjääminen.  Jos olemme hukkumassa tai kuolemassa vaikkapa väkivaltaisesti, mutta emme kuolekaan, olemme mielestäni pelastuneita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #37 : 31.12.11 - klo:03:29 »
Jos se onkin vain ("vain"  :icon_eek: ) sitä, että röörit puhdistuvat tukkeutumistaan niin että Jumalan rakkaus pääsee lävitseni esteittä virtaamaan lähimmäisille?  Jos moiseen tarvitaan uskoa niin uskollekin on jotain käyttöä, mutta eipä sen kovin monimutkaista luonteeltaan tuohon tarvitse olla eikä varsinkaan oikeiden oppilauselmien totenapitämistä.

Tuo (iankaikkinen) iankaikkinen elämä ja syntien anteeksisaaminen eivät nyt oikein nappaa - jos olen toista ihmistä vaurioittanut niin eipä se paljon lohduta että joku ulkopuolinen osapuoli minulle sanoo että okei saat anteeksi. Mutta tämä nyt on ehkä jokin vaihe jossa olen menossa ja kaipuu voi toki ajan ja matkan myötä muuttua toisenlaiseksi. Hyvää matkaa muillekin  :039: .
« Viimeksi muokattu: 31.12.11 - klo:03:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #38 : 31.12.11 - klo:10:58 »

Tuo (iankaikkinen) iankaikkinen elämä ja syntien anteeksisaaminen eivät nyt oikein nappaa - jos olen toista ihmistä vaurioittanut niin eipä se paljon lohduta että joku ulkopuolinen osapuoli minulle sanoo että okei saat anteeksi. Mutta tämä nyt on ehkä jokin vaihe jossa olen menossa ja kaipuu voi toki ajan ja matkan myötä muuttua toisenlaiseksi. Hyvää matkaa muillekin  :039: .

Matka jatkuu...hyvää matkaa! Poistun takavasemmalle.

Siunattua uutta vuotta!

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #39 : 01.01.12 - klo:15:46 »
Tämä on jo toinen kysymys, mutta ihmettelenpä vain, onko synnistä saarnaaminen koskaan saanut ketään synnintuntoon ja armoa kaipaamaan?

Minun mielestäni ja kokemukseni mukaan nimenomaan saa synnintuntoon ja kaipaamaan Jumalalta armoa Jeesukseen vedoten. Jopa raamattupiirissä kun kerran puhuttiin eräästä aiheesta sain kokea, varmastikin Pyhän Hengen todistaessa omalletunnolleni, olevani syyllinen erääseen vakavaan syntiin, jota en ollut ennen oivaltanutkaan. Niinpä siinä samassa hiljaa itsekseni rukoilin Jumalaa pyytäen anteeksiantoa Jeesuksen sovintovereen turvautuen.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #40 : 04.01.12 - klo:12:30 »
Saa olla vapaa synniestänäs Vapahtajan ansion johdosta.
Saa levon teoistaan.
On sydämen ilo ja rauha.
Suurenmoisia asioita.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #41 : 12.01.12 - klo:11:57 »
"Vaivatun" turva ainoa, taas kutsut syntisiä...
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #42 : 12.01.12 - klo:13:19 »
Joo ei taida koskea minua tämä juttu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #43 : 12.01.12 - klo:13:34 »
"Vaivatun" turva ainoa, taas kutsut syntisiä...
Joka päivä kun muistaisi toivoa ja kiittää.

Voi kuinka ihanaa että ole taas jaksanut muistuttaa tarkeimmästä. Voimia, uskonrauhaa ja iloa!

terv. Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #44 : 12.01.12 - klo:13:38 »
Joo ei taida koskea minua tämä juttu.

Katso Jumalan Karitsaan joka ottaa pois syntimme.  Älä katso syntejäsi. Kaikki ovat syntisiä. Pidä toivoa yllä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)