Kirjoittaja Aihe: Mitä pelastus on?  (Luettu 28114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Mitä pelastus on?
« : 03.12.11 - klo:17:50 »
Etsin ketjuja haulla "pelastus", ja paljon fiksua juttua löytyikin, mutten malta nyt lukea kaikkea nähdäkseni onko siellä vastausta juuri tähän, mitä jo rippikoulussa vastausta saamatta ihmettelin, joten pistän ensi hätään pystyyn oman ketjun. Jos tätä on muualla laajalti käsitelty niin ohjatkaa vain sinne, kiitos!

Eli suunnilleen, mitä itse ymmärrät sanalla "pelastus"? Joka siis tietty on meille valmiiksi valmistettuna eikä itse pystytä sen eteen mitään tekemään, mutta mitä sinulle valmiiksi tarjolla on? En nyt etsi mitään oikeaa pelastuksen määritelmää vaan sitä, mitä itse kukin sillä ymmärtää. Kaipa sekin ymmärrys voi ajan myötä muuttua. Paljon siitä pelastuksesta ääntä pidetään, mutta minulta on mennyt vähän ohi, mistä oikein puhuttiinkaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #1 : 03.12.11 - klo:18:08 »
Kauheasti en ole jaksanut saivarrella asian kanssa. Minulle pelastus merkitsee yksinkertaisesti pelastumista helvetin tuomiolta. Sehän tarkoittaa suomeksi taivaaseen pääsemistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #2 : 03.12.11 - klo:18:19 »
Ovatko ne helvetti ja taivas sinulle vasta kuoleman jälkeen vai jo nyt? (Sinulle; muista en nyt kysy mitään. Enkä aiko väittää vastaan, vastasit mitä tahansa.)

Huomasin tässä välissä kadotus-ketjua lukiessani, että taisin heittää vaaralisen kuuloisen kysymyksen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #3 : 03.12.11 - klo:19:00 »
Minulle sana Pelastus on vastakohta Kadotukselle. Kristus on se joka pelastaa, kenet pelastaa. Itse emme hyvilläkään töillä sitä ansaitse.

Uskosta sanotaan jotenkin näin ( vanh. käännös) Usko on luja luottamus, ojentautuminen sitä kohti mitä emme voi nähdä. Toivo on Jumalan antama lahja elämän jaksamiseksi ja Rakkaus k a i k e n alku kaikkeen hyvään.
Näistä elämällä , mutta vain Armosta pääsemme pelastettujen suureen valkoiseen joukkoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #4 : 03.12.11 - klo:20:17 »
Pelastus on vaikea. Mistä täytyy pelastautua? Joidenkin mukaan maailmassa on helvetti. Taivas ja helvetti on kysymyksessä. Minä en tiedä. Mutta Viljo Porkolan teokset ja Lutteeruksen kirjat antavat jotakin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #5 : 03.12.11 - klo:20:28 »
Kun synnymme hengellisesti uudelleen
pelastumme kuolemalta
iänkaikkiseen elämään...
Herra armahda.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #6 : 03.12.11 - klo:20:58 »
Kai se on jotain yksinkertaista mistä on tehty kaksinkertaista..

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #7 : 03.12.11 - klo:22:19 »
Pelastus "pelastaa meidät nykyisestä pahasta maailmasta" parempaan. Sitä voi sanoa vaikka Taivaan kodiksi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #8 : 04.12.11 - klo:09:47 »
Ovatko ne helvetti ja taivas sinulle vasta kuoleman jälkeen vai jo nyt? (Sinulle; muista en nyt kysy mitään. Enkä aiko väittää vastaan, vastasit mitä tahansa.)

Huomasin tässä välissä kadotus-ketjua lukiessani, että taisin heittää vaaralisen kuuloisen kysymyksen.

Minulle ne ovat nimenomaan kuoleman jälkeen. Silloin ei ole enää armon aika, mikä on täällä elämässä. Silloin helvetissä on kaikki asiat huonosti eikä siellä ole mitään toivoa eikä Jumalaa ole siellä. Taivaassa taas on kaikki hyvin eikä siellä ole sielunvihollista eikä ylipäätään mitään pahuutta.

Jotkut puhuvat täällä elämässä, että elämä voi olla yhtä helvettiä ja toisaalta taas jossain virressä veisaamme, että "taivasta jo päällä maan on hetki Hänen seurassaan." Uskon, että joistakin voi tuntua tosiaan elämä yhdeltä helvetiltä. Varmaan se voi olla helvetinmoista, mutta joka tapauksessa tässä elämässä on kuitenkin toivoa ja tämän elämän aikanakin se helvetinmoisuus voi muuttua paremmaksi.

Samoin elämässä voi olla hetkiä, jolloin tuntuu melkein siltä, että olisi jo taivaassa. Kuitenkaan täälläkään ei kaikki ole täydellistä eikä se taivaan tuntu ole jatkuvaa, niinkuin sitten kerran taivaassa.

Oikeastaan ihme, että näinkin päivänselvistä asioista voi edes kiistellä.

Kaikille saivartelijoille ja pilkunviilaajille haluan huomauttaa, että en maininnut mitään siitä, että taivas olisi jossain määrätyssä paikassa ja helvetti taas jossain määrätyssä paikassa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #9 : 04.12.11 - klo:10:25 »
Ristin ryöväri sanoi viimeisellä hetkellään: Muista minua (Jeesukselle) kun tulet valtakuntaasi. Tänä iltana olet paratiisissa, vastasi Jeesus.
Se oli viimetipan pelastus.  Toivoa toivottomille. :038:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #10 : 07.12.11 - klo:21:56 »
Yhellä teologiantunnilla opettaja kysyi että mitä meille tulee mieleen sanasta pelastus. Kuunteli hetken vastauksia ja sitten totesi että tulee mieleen se vitsi, jossa pappi tulee pitämään pikku Kallen luokalle aamunavausta ja kysyy että näinpä tuossa eilen aamulla sellaisen pienen pörröhäntäisen otuksen puussa, mikähän se mahtoi olla? Kalle vastasi: "Muuten vastaisin että orava mutta olosuhteet huomioon ottaen vastaan Jeesus."
Samalla logiikalla me mietittiin teologiantunnilla vain yksilöä koskevaa kuolemanjälkeistä pelastusta eikä huomattu että on olemassa esimerkiksi sellainen kuin pelastuslaitos.
Opettaja piirsi sitten taululle nelikentän, jossa vastakohdat olivat tämänpuoleinen - tuonpuoleinen ja yksilöllinen - yhteisöllinen. Pelastusta on siis monenlaista. Yksi ihminen voi pelastua helvetiltä tuonpuoleisessa tai tulipalolta tämänpuoleisessa, kokonainen kansa voi pelastua esimerkiksi Neuvostoliitolta talvisodassa - tai helvetiltä kokonaisena pelastettuna joukkona, ilman mitään henkilökohtaista uskoa vaan nimenomaan sillä kollektiivisella uskolla, kuten ennen valistuksen aikaa ajateltiin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #11 : 07.12.11 - klo:22:56 »
Yhellä teologiantunnilla opettaja kysyi että mitä meille tulee mieleen sanasta pelastus. Kuunteli hetken vastauksia ja sitten totesi että tulee mieleen se vitsi, jossa pappi tulee pitämään pikku Kallen luokalle aamunavausta ja kysyy että näinpä tuossa eilen aamulla sellaisen pienen pörröhäntäisen otuksen puussa, mikähän se mahtoi olla? Kalle vastasi: "Muuten vastaisin että orava mutta olosuhteet huomioon ottaen vastaan Jeesus."
Samalla logiikalla me mietittiin teologiantunnilla vain yksilöä koskevaa kuolemanjälkeistä pelastusta eikä huomattu että on olemassa esimerkiksi sellainen kuin pelastuslaitos.
Opettaja piirsi sitten taululle nelikentän, jossa vastakohdat olivat tämänpuoleinen - tuonpuoleinen ja yksilöllinen - yhteisöllinen. Pelastusta on siis monenlaista. Yksi ihminen voi pelastua helvetiltä tuonpuoleisessa tai tulipalolta tämänpuoleisessa, kokonainen kansa voi pelastua esimerkiksi Neuvostoliitolta talvisodassa - tai helvetiltä kokonaisena pelastettuna joukkona, ilman mitään henkilökohtaista uskoa vaan nimenomaan sillä kollektiivisella uskolla, kuten ennen valistuksen aikaa ajateltiin.

Meidän kirkon vieressä on liikennemerkissä lisäkilpi, jossa lukee pelastustie.Tie päättyy järvenrantaa, mutta jos pikkuisen ennen loppua kääntyy vasemmalle pääsee kirkkoon ja sakastiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #12 : 07.12.11 - klo:23:19 »
^Nokialla taannoin asuessani taisin ottaa valokuvankin, jossa pelastustie-kyltin takana lukee Helluntaiseurakunta (rakennuksensa kun oli siinä).

Mutta joo, itse otsikon kyssäri on edelleen ajankohtainen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #13 : 08.12.11 - klo:13:26 »
Emme me tiedä pelastuksesta yhtään mitään... Lutteerus sanoi yhden loistavimmista ajatuksistaan siinä kun hän sanoi, että ei ihminen rakasta Jumalaa vaan yrittää rakastaa sietämätöntä lähimmäistä. Se on hieno ajatus. Jumppu on sitä samaa mieltä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #14 : 13.12.11 - klo:14:20 »
Jeesus voitti ristillä (ja ansaitsi meille vapauden) synnin, sairaudetkin kantoi, kuoleman (lopullisen kuoleman) vallat ja sielunvihollisenkin vallat.
Polki rikki ns käärmeen pään.

Jesaja 53 kuvaa tätä kaikkea mielestäni erittäin hyvin profetiassaan, joka oli ja on Vapahtajastamme.
Laitan sen kokonaan tähän, vaikka toki jokainen voimme lukea sen omista Raamatuistammekin.

--

Jesaja 53

1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.