Kirjoittaja Aihe: Ennaltatietäminen ?  (Luettu 28110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Ennaltatietäminen ?
« : 06.06.09 - klo:19:50 »
Riitta-mummin kertoi tuolla toisessa ketjussa herkkyydestään tietää asioita toisinaan ennalta.
Asia on mielenkiintoinen, siksi aloitin ihan oman ketjun,
jossa  haluaisin kuulla lisää "ennaltatietämisestä".

Onko teillä ja jos niin minkälaisia kokemuksia?
Miten suhtaudutte ns. meedioihin.

Itse olen monesti ajatellut mennä käymään (ihan uteliaisuudesta :icon_rolleyes: :icon_cool:)
tällaisen ennustaja-eukon luona, mutta tähän asti on tullut aina pupu pöksyyn,
yksinkertaisesti en ole uskaltanut. Jospa hän sanoisi jotain kamalaa näkyvän tulevaisuudessani :icon_eek:

Monet ystävistäni ovat käyneet.
Ja aika yksityiskohtaisia "tietoja" ovat saaneet.
Eräälle mm. että hänen elämänsä mies tulee mustikkapiirakka kädessä hänen ovelleen.
Ja niin tosiaan tapahtui, että eräs mies tuli mustikkapiirakan kanssa,
mutta ei se ollut se elämän mies, mitä nyt muutaman viikon  :icon_lol:

Eikö Raamatussakin ole jotain näistä tietämisistä?
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #1 : 06.06.09 - klo:20:00 »
Hyvä tuo mustikkapiirakan kanssa vaeltelu ympäriinsä ihmisten ovikelloja soittamassa. :icon_lol:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #2 : 06.06.09 - klo:20:13 »
En ikinä lähtisi minkään meedion enkä ennustajan luo. En ole edes harkinnut koskaan mitään sellaista. Minun ymmärtääkseni he ovat paholaisen kätyreitä ja ovat jo kietoutuneet paholaisen valtaan. Haluan pysytellä sellaisista kaukana.

Se, mitä Riitta-mummi kertoi, on ihan eri asia kuin meediot. Niistä ei voi puhua samana päivänäkään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #3 : 06.06.09 - klo:20:27 »
Rauhoitu Pirska, rauhoitu!
Ei kukaan ole ajamassa  sinua meedion telttaan :icon_lol:
Tässä ihan vain kyselen!

Lainaus
Hyvä tuo mustikkapiirakan kanssa vaeltelu ympäriinsä ihmisten ovikelloja soittamassa.

Juu.  :icon_lol:
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #4 : 06.06.09 - klo:20:54 »
Raamatussa on vahvasti varoitettu tietäjähengistä. Olen ollut erittäin huolestunut tästä
mistä kirjoitin, mutta sen tiedän ettei minulla ole ainakaan tietoisesti mitään tekemistä
niiden kanssa. Siunaankin itseni Lutherin opetuksen mukaan pyhällä ristinmerkillä.

Olen huomannut että vain oman perheen käyttöön olen näitä tietämisiä saanut. Herkkyyttähän se varmaankin vain on, mutta kuka sen antaa ?. Onhan esim. identtisillä kaksosilla tällaista. Ja myös telepatiasta tiettyjen ihmisten kesken puhutaan. Neuvostoliitossa se oli jopa tieteen ala.

Horoskooppeja en lue, mutta ammatissanikin jossa jouduin jatkuvasti tarkastamaan asiakkaiden henkilöpapereita, huomasin että jotain samankaltaisia luonteenpiirteitä oli
samaan aikaan syntyneillä.

Enkeleitä en ole nähnyt, mutta siivensulka oli kerrankin autokolaria estämässä. Palvelevia henkiä ne Raamatun mukaan ovat, ja jotain sellaista kyllä monikin saa kokea, jos vain ymmärtää mistä apu tulee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #5 : 06.06.09 - klo:21:12 »
Minä en usko tuollaiseen.  Pikemminkin ajattelen että oli sitten kristillis-hengellinen tai meediojuttu niin siinä on samasta kysymys. Kun ihminen joka on  virittynyt tai mahdollisesti jopa ylivirittynyt yliluonnollisten asioiden parissa askartelemiselle (kuten uskonasiat), -muutenkin kaiket päivät ja yöt miettii yliluonnollisuuksia ja pohtii tavallisten asioiden "merkityksiä" niin mikäs ihme se on että vuosikymmenten aikana muutaman kerran osuu oikeaankin. Sillä volyymilla millä hengellisissä piireissä näihin juttuihin paneudutaan, niin tiedän ettei niiden ihmisten päähän muuta mahdukaan kuin tulevien ennusteleminen ja merkitysten miettiminen. Jos päivän aikana tulee 100 ajatusta hämärän rajamailla niin mikäs ihme se on jos 1-2 osuu suunnilleen oikeaankin.
Ja sitten kun ei osu niin selitetään että "Jumala voi muuttaa suunnitelmiaan..."

Tulevaa ei voi tietää. Meille ei ihmisinä sellaisia kykyjä ole annettu. Voihan sitä haistella ja nuuskia ja saada tuntemuksia ja voihan ne joskus kohdalleenkin osua, mutta mitään totuudenperää noissa ei kyllä ole. Ikinä ei ole tuollaista todistettu. Siis todistettu!


Tämä kaikki siis yleisesti sanottuna. Ei kohti sinua Riitta-mummi!  Sinä olet toki mukavan ja järkevän tuntuinen ihminen mutta tähän asiaan minä en usko.
« Viimeksi muokattu: 06.06.09 - klo:21:14 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #6 : 06.06.09 - klo:22:23 »
Rauhoitu Pirska, rauhoitu!
Ei kukaan ole ajamassa  sinua meedion telttaan :icon_lol:
Tässä ihan vain kyselen!

Juu.  :icon_lol:
Ehkä vastaukseni näytti hyökkäävältä, mutta en tarkoittanut sitä sellaiseksi. Muistanpa vain, kun vuosia sitten eräät tuntemani henkilöt pitivät ihan omia "seurojaan" kera meedion. Siellä "otettiin yhteyttä" vainajahenkiin ja kyseltiin esi-isiltä, miten missäkin asiassa kannattaisi toimia. Kuulin tästä heidän tutuiltaan ja ihan kauhistuin.

Otin yhteyttä meidän kirkkoherraan ja tulin vakuuttuneeksi, että sellaisesta touhusta ei hyvä seuraa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Tuulihaukka

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #7 : 07.06.09 - klo:09:16 »
Mitään mitä ihmiselle on annettu ei ole viallista. Uskon, että kun Johanneksen evankeliumin mukaan kaikki on syntynyt hänen kauttaan mikä syntynyt on, Jeesus on luonut jokaikisen herkkyystaajuudenkin ihmisessä. Ihminen itsessään ei ole muutakuin villilapsi, joka on helposti johdateltavissa. Toisilla ihmisillä on jo lapsesta kyky nähdä tulevia, mitä nyt sitten tulisi tehdä? Onko se vihollispuolen hommia? Ei ole, ellemme me ymmärtämättömyydessämme itseämme sille puolelle valjasta.

Tuollainen vainajien kanssa kaveraaminen on sitten tätä vihollispuolen antamaa eksytystä siitä, miten tätä herkkyyttä on käytettävä. Sellainen on heti poistettava tulevaisuuden visioista ei sovi Jumalan perheväen harrastuksiin.  :023: Jos sinulla on näkijän kykyjä sinun olisi alettava lukemaan paljon paljon Jumalan Sanaa ja rukoiltava paljon paljon, sillä sinut on syntymälahjojesi puolesta laitettu paljon haltiaksi. Sinulle olisi tulossa profetaalisuuden armolahja. Voi miten monet menevät tästä vikaan, sillä profetaalisuus on Jumalan tiedon ja viisauden välittämistä ihmisille. Se ei sitten onnistu epäpuhtaalla mielellä, paaljon paaljon Sanaa, paaljon paaljon rukousta Jeesuksen edessä, että säilyttäsi sen puhtauden, että olisi arvollinen Jumalan työntekijä tällä suurella armoituksen alueella.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #8 : 07.06.09 - klo:09:20 »
Niin se on, pinnistellä pitää!  Ei muuta kun lumpiot lattiaan ja rystyset verillä rukoilemaan!  :eusa_clap:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #9 : 07.06.09 - klo:11:35 »
Olen samoilla linjoilla Tuulihaukan kanssa.
Ja vähän hämmästynyt siitä pelonsekaisesta kauhusta tai
kauhunsekaisesta pelosta, mitä tämä ominaisuus herättää.

Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #10 : 07.06.09 - klo:18:04 »
Minua se ei pelota eikä kauhistutakaan! sanoinkin pitäväni koko hommaa tuuleen huutamisena eli  sama vaikka kuuta ampuisi taivaalta. En usko "profetaalisuuteen".
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #11 : 07.06.09 - klo:19:18 »
jampe
Lainaus
Minua se ei pelota eikä kauhistutakaan! sanoinkin pitäväni koko hommaa tuuleen huutamisena eli  sama vaikka kuuta ampuisi taivaalta. En usko "profetaalisuuteen".

referoinpa myös itseäni
Lainaus
Ja vähän hämmästynyt siitä pelonsekaisesta kauhusta tai
kauhunsekaisesta pelosta, mitä tämä ominaisuus herättää.


en tarkoittanut, että MINUSSA tämä ilmiö herättäisi pelkoa.

Olisi saanut joskus herättääkin.
Nuorena nimittäin pelattiin spiritismiä ihan harrastuksena, joka päivä! :icon_eek:

Ei kyllä tullut edes mieleen nämä jutut kun ennaltatietämisestä kyselin.
Joillakin kai tuli.

Nuorena muuten  sitä lasia pyöriteltiin ja kyseltiin jos mitä,
tulevasta aviomiehestä seuraavan päivän koekysymyksiin  :102:
ja vastauksia tuli aina muttei ne olleet totta.
Emme saaneet etukäteen kemian kysymyksiä :icon_wink:.

Enkä ajatellut vastauksien tulevan kuolleilta tai pahoilta voimilta.

No, nyt tämä asia meni kyllä ihan sivuraiteille.

Mutta kun Pirska tuolla kyseli tabujen perään, niin
ehkäpä tämäkin "yliluonnollisuus" on jokin tabu.

Uskon vakaasti, että meillä kullakin on erilaisesti herkistyneet aistit.

Eikä siinä olisi mitään ihmeellistä, että joku "näkis" vähän etukäteen.

Vai ei Jampe usko profetoimiseen, höh.

Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Ennaltatietäminen - Ennaltaehkäisemiseksi.
« Vastaus #12 : 07.06.09 - klo:20:28 »
Nyt kun pikku hiljaa alkaa korvantaustat olla jo kuivat, niin itse en niinkään ole halukas tietämään ennakkoon mitä seuraava päivä tuo tulleessaan. Itselleni käännän ennaltatietämisen , ennaltaehkäisemiseksi.
Niillä voimilla mitä minulle on suotu ja nekin voimat ovat hyvin rajalliset, pyrin siis ennalta ehkäisemään edessä olevia ongelmia. Mutta niin kuin hyvin tiedämme, hyvin usein päivyri kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ja voi kaameus jos tietäisin mitä huomenna on edessä. Siksi omassa sielun elämässäni lainaan edesmenneen eetikko, kirjailija ja teologian tohtori Martti Lindqvistiä:                                                                                                                                 
”Hyvä on kykenevä läpäisemään pahan ja että armo on vahvempi kuin kosto. Siksi huominen on mahdollinen.”

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #13 : 07.06.09 - klo:22:07 »
jampe
referoinpa myös itseäni
en tarkoittanut, että MINUSSA tämä ilmiö herättäisi pelkoa.

Olisi saanut joskus herättääkin.
Nuorena nimittäin pelattiin spiritismiä ihan harrastuksena, joka päivä! :icon_eek:

Ei kyllä tullut edes mieleen nämä jutut kun ennaltatietämisestä kyselin.
Joillakin kai tuli.


Nuorena muuten  sitä lasia pyöriteltiin ja kyseltiin jos mitä,
tulevasta aviomiehestä seuraavan päivän koekysymyksiin  :102:
ja vastauksia tuli aina muttei ne olleet totta.
Emme saaneet etukäteen kemian kysymyksiä :icon_wink:.

Enkä ajatellut vastauksien tulevan kuolleilta tai pahoilta voimilta.

No, nyt tämä asia meni kyllä ihan sivuraiteille.

Mutta kun Pirska tuolla kyseli tabujen perään, niin
ehkäpä tämäkin "yliluonnollisuus" on jokin tabu.

Uskon vakaasti, että meillä kullakin on erilaisesti herkistyneet aistit.

Eikä siinä olisi mitään ihmeellistä, että joku "näkis" vähän etukäteen.

Vai ei Jampe usko profetoimiseen, höh.


Onko näissä puheenvuoroissa nyt jotain ristiriitaa? Sanoit, että ei tullut mieleen nämä jutut (spiritismin pelaaminen) kun aloitit ketjun ennalta tietämisestä. Toisaalta kuitenkin aloituksessasi mainitset:
"Onko teillä ja jos niin minkälaisia kokemuksia?
Miten suhtaudutte ns. meedioihin.

Itse olen monesti ajatellut mennä käymään (ihan uteliaisuudesta )
tällaisen ennustaja-eukon luona, mutta tähän asti on tullut aina pupu pöksyyn,
yksinkertaisesti en ole uskaltanut. Jospa hän sanoisi jotain kamalaa näkyvän tulevaisuudessani "


Minä olen ymmärtänyt, että spiritismin peluu ja ennustajalla käyminen ovat vaarallista leikkiä ja siinä ihan oikeasti voidaan jäädä sielunvihollisen koukkuun. Suomessa kristillisyydellä on pitkät perinteet ja siksi täällä on niin turvallista. Jos me kristityt alamme ihan tahallamme "leikkiä paholaisen kanssa", niin voimme olla todella pahassa jamassa.

Jos taas joku (vaikkapa Riitta-mummi) tietää jotain ennalta, niin minusta se ei voi olla paholaisesta, koska hän ei tietoisesti kaveeraa paholaisen kanssa. Minkä hän sille voi, jos tietää.

En alkaisi silti Riitta-mummina mitenkään pyrkimään mihinkään profetoimiseen. Mikäli olen oikein käsittänyt, niin Riitta-mummi on saanut ihan  tarpeekseen siitä rukoilemisen suorittamisesta eikä edes haluaisi profetoida.

Huomio! Nämä ovat minun ajatuksiani ja luulojani. Älkää näiden perusteella vastatko Riitta-mummille. Anteeksi, Riitta-mummi, jos olen väärässä.

En silti pidä mahdottomana, että jollakin voi olla profetoimisen armolahja. Oikeastaan tiedänkin yhden ihmisen, jolla on sellainen. Hän tietääkseni on aika varovainen sen kanssa eivätkä kovin monet edes tiedä hänen armolahjastaan. Tältä osin en tyrmää aloituksen ajatusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Ennaltatietäminen ?
« Vastaus #14 : 07.06.09 - klo:22:57 »
Ei huoli pelätä, minä en ole pyrkimässä mihinkään! Kaikki yrittämiset, kilvoittelemiset ja muu karismaattisuuteen menevä touhu on tullut jo vuosia sitten vastenmieliseksi. Ihan oikein olet minua lukenut Priska.

En ajatellut että nimimerkki Tuulihaukan kirjoitus olisi edes minua tarkoittanutkaan, ei ainakaan yksin minua.

Toisekseen ymmärsin Atanasian näkemyksen mystisistä kokemuksista niin, että ne ovat
ortodoksisen kirkon piirissä oleville paljon tutumpia ja vähemmän kummallisia  kuin meille
luterilaisille.

Vaivattu sielu pani rohkeasti alulle aiheen joka on aina yhtä kiinnostava, mutta josta ei
ole helppo puhua. Puhuimpa kuitenkin kummallisista kokemuksistani, jotka ovat ilmestyneet herätykseen tuloni jälkeen, ja jotka siksi koen Ylhäältä annetuiksi. Sielullisesti herkkä olen ollut aina. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)