Kirjoittaja Aihe: Tänään 32  (Luettu 28467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 32
« Vastaus #15 : 10.12.14 - klo:16:20 »
Jatkanpas tässä. Menin sen luukun lävitse, ensin tietysti avasin kaksi väkipulttia, että sain luukun käännetyksi saranoillansa auki. Huomasin, että on ostettu ihan kölsy jakoavain, että se juuri hommansa hoiti. Ulkopuolella on betonoitu käytävä, sitten oli katossa ilmaputki, jonka kautta oli yksi dalidinttiraukka tullut sisälle. Kuolleena betonin päällä, kun ei pystynyt lentämään ylöspäin ahtaassa putkessa. Kohde, jota hain, on tämän matalan käytävän päässä, siis luukku vapaaseen ilmatilaan, 75x75 cm, mutta 2,4 m korkealla. Tätä kapuamista varten on tehtävä tikapuut. Ulkopuolelta ei kukaan pääsisi apuun, koska siinä on rautaluukku, joka on lukittu pultilla, ruuvi 15 mm ja toisella puolella hitsatut haitat. Tulin pois ulkoa laitetilaan. Kokeilin aikani kuluksi, että pelaako ilmapuhaltimen dynamo ja antaa virtaa varalampulle. Pelaa, mutta veivata pitää lujaa. Sähkömoottoria en käyttänyt, kun en ole kurssitettu.
Näissä pelastussuunnitelman ohjeissa on, että pitää väki kouluttaa. Johan nyt toki. Kesällä heti lomien jälkeen, kun kaikki ovat paikalla, järjestetään harjoitus: "pelastautuminen pommisuojasta varatietä hyväksi käyttäen maan päälle Tsernobylin kaltaiseen maastoon ( ilman pieniä ytimiä ilmassa), puhdistautuminen Oulujoessa ja keskustelu". Mutta Porukka päättää!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #16 : 10.12.14 - klo:16:46 »
Hmm...jaahas...minä varmaan joudun syytettyjen penkille noissa pelastussuunnitelma-
jutuissakin...
 :icon_sad:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 32
« Vastaus #17 : 10.12.14 - klo:17:45 »
Ymmärtänet, että harjoitusosa olisi vaatinut minulta  :003:-hymiön. Hallitus on itsessään se elin, mikä turvallisuuden ylläpitää, isännöitsijä on siinä sivussa apuna, esim tyrkyttää jonkun taloyhtiön "Jormaa" vss-laitteiden käyttökurssille. Näissä kuluissa tietysti porukka haluaa säästää, mutta laki on olemassa. Vähimmällä pääsisit, jos löytäisit kaupungistasi em suunnitelmia tekevän yrityksen, kävisit sen kanssa tulosneuvottelut ja ao taloyhtiö tulisi po firman asiakkaaksi, jolloin suunnitelma ensin tehtäisiin x-hintaan ja sen jälkeen päivitettäisiin vuosittain x-hintaan, se olisi automaatio. Hinnoista voinee aina neuvotella.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #18 : 10.12.14 - klo:18:00 »
Juu, huomasin kyllä   :003:

Tuossa pelastussuunnitelma-asiassa mä tein semmosen homman että tutkin malleja ja
väsäsin itse soveltaen...mutta sehän on vain "kirjaintekstiä" eikä toimi käytännössä.
Tuossa sopivan firman löytämisessä on kyllä ideaa...kiitos!
Täytyypä tutkia mitä teen pienten talojen kanssa.

Isoin taloni, jossa se ikävä korvausvaatimusasia...kun se toivottavasti 1-2 kuukauden sisällä
selviäisi..sen jälkeen sanoudun irti siitä hommasta...
Tiedän että sen jälkeen siellä vastike nousee rutkasti ja tiedottaminen vähenee...mutta se
ei ole enää minun pään vaivani... :eusa_angel:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 32
« Vastaus #19 : 10.12.14 - klo:19:26 »
Piti tehdä työtä, toteen, en tehny.   Naapuris jaetaan taloo nyt ja sama meno on jatkunu toiselle viikolle. Nyt käsitän mitä on kun ei voi mitenkään auttaa vaikka tietää että tuol on vähempi hyvä joulu tulossa.

Minusta oli vitsikästä kuunnella mitä ne huuteli tommosen yhden illan riidan ajan silloin tällöin mutta nyt ei ole enää. Tuol tehdään kohta murhia ja vastuu on vähän minunkin jos en ajois pyydä poliisia väliin.

Voi lopettakaa siellä ettei tarvitte tulla lopettaan. Minä pelkään todella jos tuo naiseläjä tempasee veitten. Ja sitte se on vähän mun syy kun en... 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Tänään 32
« Vastaus #20 : 10.12.14 - klo:19:42 »
Leena, koeta olla yhtä tomerana kuin minun tapauksessani.  Leena on minulle " elimentärkeä ". Taas hän potki minu lääkäriin . Huomen aamulla on meneminen.
Ikäväkseni jouduin perumaan Anna-Marin tapaamisen. Nyt en kykene istumaan, seisomaan, mutta näen ja kuulen yhä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #21 : 10.12.14 - klo:19:53 »
Voimia ja terveyttä ystävät...pahalta kuulostaa.. :'( :eusa_pray: :eusa_pray:

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 32
« Vastaus #22 : 11.12.14 - klo:09:48 »
Aamulla uimahallin saunassa joku, varmaan jo yli 70-vuotias mies, kysyi, olenko miten usein kylpenyt savusaunassa. Kun sanoin että 21 vuotta, mies melkein meni mykäksi, sanoi itse käyneensä "pari kertaa".

Kun kuulosti siltä ettei kaikilla minua huomattavasti vanhemmillakaan kanssavaeltajilla ole välttämättä kokemusta savusaunasta, ajattelin kysysä foorumilaisten kokemuksia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Tänään 32
« Vastaus #23 : 11.12.14 - klo:11:39 »
Leena ei ollut aiheetta huolissaan. Lääkitys tuli, ohjeita, ja uimarengas alle.   :003:

Hyvin kiitollisena enkeleilleni

Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 32
« Vastaus #24 : 11.12.14 - klo:13:44 »
Tervehdys Rajan pojalle! Kysyit savusaunasta. Lapsena sellaisessa minut pestiin, muistan taivaan tähtiä katselleeni, kun isä minut olallaan viltin mutkassa mennen tuleen saunaan kantoi. Sitten viimeisessä kohorttipaikassani oli savusauna rakennettuna järven rantaan vieraita ja omaa väkeä viihdyttämään. Siellä putsasin "sotalikani" kehostani viimeisenä iltana ja seuraavana päivänä karakulaatioiden jälkeen ajoin Savoon Kaariinani luokse.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Tänään 32
« Vastaus #25 : 11.12.14 - klo:14:03 »
Myös minä olen kylpenyt nokisaunassa mummoni evakkopaikassa Kuhmoisissa. Järven rannassa tietty. Samoin oli isän vanhimmalla siskolla Vilppulassa savusauna 1950-luvun alussa. Siihen liittyy läheisesti uimaan opettelu ja ahvenien onkiminen saunan viereisellä laiturilla.

Matin 60-vuotisjuhlat pidettiin suvun kesken Padasjoella pitopaikassa johon kuului iso savusauna. Iltayöllä saunoessamme olimme saunan mustuudessa pahasti nokeentuneet, mutta ei se juhlia pilannut. Olipa ilotulitustakin ohjelmassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #26 : 11.12.14 - klo:14:14 »
Tjaaah...Tokihan sitä savusaunassa on tullut kylvettyäkin...hmm...35 vuotta sitten
Kuhmoisissa kyläillessä...mutta mieleen on siis jäänyt...
Voep olla että toinenkin kerta on joskus ollut...
Monissa olen poikennut kurkkaamassa pikaisesti museoissa..  :023:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #27 : 11.12.14 - klo:14:15 »
Tarkemmin luin...R-m:n kanssa on käyty luultavasti eri saunoissa...eri aikaan kuitennii   :icon_eek:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Tänään 32
« Vastaus #28 : 11.12.14 - klo:15:09 »
Mummon ja äijän evakkopaikka oli Pirttiniemi. Järvi oli kaiketi Pirttijärvi. Olen käynyt sitä paikkaa kerran katsomassa 1980-luvulla.Se oli silloin jo kesänviettopaikkana. Kirkolta Tampereen tietä joitakin kilometrejä,
Hahmajärvenltä vasemmalle.
Veljelläni on mökki melko lähellä Vehkajärven tien varressa. Silloin viimeeksi menimme marjareissulla metsiä myöten.
Lapsena kun mummolassa käytiin kuljettiin laivalla Lahdesta Kuhmoisiin. Setä oli hevosen kanssa vastassa.
Kyllä oli paljon portteja avattava matkalla. Karja kulki silloin metsissä laiduntamassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Tänään 32
« Vastaus #29 : 11.12.14 - klo:15:33 »
Kiva lukea tarkkaa selostustasi. "Karttaihmisenä" toki nuo seudut helposti löysin.
Juu, ei oltu samassa savusaunassa.. ; D
Minun kyläpaikka oli Lummenne järven toisella puolen, kirkonkylän eteläpuolella
Torittun kautta kiertävän tien varressa jossain, taisi olla pienen veden rannalla, en muista...
eikä enää yhteyksiä sinne.