Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo  (Luettu 48655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #90 : 21.03.11 - klo:11:49 »
Vai niin. Minä yritän käyttää kaikkea niinkuion se oli, ja olla maallikkoteologina varsin varovainen maalaillessani mitään näkyjä.  Paavali pakanain apostolina kirjoittaa kuin henkeään kaupan, sillä toiset kyllä kertoivat mitä pitää, ja tämä nimenomaan oli Galatian tilanne.  "Valheveljet" joihin Paavali viittaa, tarkoittavat hänellä juuri näitä henkilöitä, joiden mukaan pakanakristityt on ympärileikattava.  Ei tuo tieto ilmasta tullut vaan toisin opettavien suusta.

Kyllä, laki on täytettävä, siitä vain kilvoittelua aloittamaan. Jumala nimittäin on tosissaan!    Syntisyytensä huomaa hyvin äkkiä epäonnistuessaan päivittäin, ja silloin Siionin virret kelpaavat erinomaisen hyvin.  On hyvä myös tarkata tekojaan, ei ainoastaan selitettävä mitä pitää tai mitä ei., se on nopeasti toisille saarnaamista.  Itse olen viihtynyt täällä, kun kukaan ei minua mestaroi. Se on täällä vähän kuin tuo kymmenen sivun juttu, kuuluu talon tapoihin.  

Jos nuoruusiän hengellinen etsintä ratkeaa ns uskoontulolla, jossa on etukäteen saatu usein kuitenkin jokin virike, kuultu jotakin, sitten ja usein voimakkaan emotionaalisessa tilanteessa erittäin herkässä ja rauhattomassa kasvuvaiheessa tarjotaan tyyliä  nuoruuteni riparien kauniit laulut ja isosten vetoavat todistuspuheenvuorot, jos ne  saavat aikaan jotakin, joka kantaa vielä aikuisenakin, niin sehän on vain mainio asia. Itse kannan juuri tästä huolta, mitä meidän Neiti Kesäheinään tulee.  Ja toivon, ettei siitä tärskystä tule yhtä kovaa kuin omalla kohdallani.  Ehkä siinä on sitten saman kokeneen lähiomaisen apu hyödyksi.  

Minä pelkään noiden uskoontulojen väärinkäsittämisen mahdollisuutta, siinä kaikki. Ja nyt on Leenan korkea aika lopettaa ja yrittää saada leipätyötä aikaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #91 : 21.03.11 - klo:11:54 »
minä olen sielunhoidollisesti hoitanut montaakin nk. uskoon tullutta... vaikka sielunhoito ei kuulukaan minun pirtaani... ainakaan minun mielestäni
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #92 : 21.03.11 - klo:11:56 »
Rm. 2:14-15. :icon_wink:

Leena meni, minä täällä hei    :026:   :024:  Kannattaa perehtyä teokseeni Schöpfung und Fall,,  siinä kirjoitan kuinka luomakunta yhä häämöttää lankeemuksen alta...   Leena viskaa minut kohta takaisin kirjahyllyyn.  Tervehdin uusia, olet Taattu Aave, The Ghost of Bonhoeffer, jos saan esitellä.  Hyvyys erottuu vielä meillä vain  ei ole voimaa pitää siitä kiinni, kuten Paavali toteaa.  Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista!  
« Viimeksi muokattu: 21.03.11 - klo:12:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #93 : 21.03.11 - klo:11:59 »
minä olen sielunhoidollisesti hoitanut montaakin nk. uskoon tullutta... vaikka sielunhoito ei kuulukaan minun pirtaani... ainakaan minun mielestäni

Saat siitten toimiakin työnohjaajanajaajana. Taattu aave on taas siellä minne kuuluukin.  Se on kauheasti netin perrään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #94 : 21.03.11 - klo:12:04 »
Leena meni, minä täällä hei    :026:   :024:  Kannattaa perehtyä teokseeni Schöpfung und Fall,,  siinä kirjoitan kuinka luomakunta yhä häämöttää lankeemuksen alta...   Leena viskaa minut kohta takaisin kirjahyllyyn.  Tervehdin uusia, olet Taattu Aave, The Ghost of Bonhoeffer, jos saan esitellä.  Hyvyys erottuu vielä meillä vain  ei ole voimaa pitää siitä kiinni, kuten Paavali toteaa.  Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista!  
:eusa_doh:... :eusa_shifty:... :017:

minä olen sielunhoidollisesti hoitanut montaakin nk. uskoon tullutta... vaikka sielunhoito ei kuulukaan minun pirtaani... ainakaan minun mielestäni
:eusa_angel:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #95 : 21.03.11 - klo:12:49 »
Vai ei? Jotkut mielestäni pitävät kastetta porttina pelastukseen. Taisipa se suurimman osan kohdalla näin ollakin, ainakin tässä tapauksessa. Mutta tuosta Raamatunpaikasta ei mitenkään voi päätellä, etteikö näitten kohdalla olisi nimenomaan ollut kysymys pelastuksesta.


Jos luet Raamattua rivi riviltä etkä näe kokonaisuutta, niin mitä hyötyä Sen lukemisesta on? Ei yhtään mitään. Se on rusinat pullasta periaate eli noukitaan Raamatusta kohtia, jotka sattumanvaraisesti voisivat tukea omia näkemyksiä, mutta jätetään ne kohdat pois, jotka eivät tue omaa näkemystä.
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #96 : 21.03.11 - klo:12:54 »
Jos nuoruusiän hengellinen etsintä ratkeaa ns uskoontulolla, jossa on etukäteen saatu usein kuitenkin jokin virike, kuultu jotakin, sitten ja usein voimakkaan emotionaalisessa tilanteessa erittäin herkässä ja rauhattomassa kasvuvaiheessa tarjotaan tyyliä  nuoruuteni riparien kauniit laulut ja isosten vetoavat todistuspuheenvuorot, jos ne  saavat aikaan jotakin, joka kantaa vielä aikuisenakin, niin sehän on vain mainio asia. Itse kannan juuri tästä huolta, mitä meidän Neiti Kesäheinään tulee.  Ja toivon, ettei siitä tärskystä tule yhtä kovaa kuin omalla kohdallani.  Ehkä siinä on sitten saman kokeneen lähiomaisen apu hyödyksi.

Jotenkin tuntuu siltä, että ymmärrän sinua. Nuorille järjestetään fiilisjuttuja, joissa ns. tullaan uskoon. Ei se läheskään aina ole aitoa. Mutta Tielle pitäisi kumminkin päästä, jos ei ole alkua, niin yleensä ei edes olla matkalla.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #97 : 21.03.11 - klo:13:00 »

Jos luet Raamattua rivi riviltä etkä näe kokonaisuutta, niin mitä hyötyä Sen lukemisesta on? Ei yhtään mitään. Se on rusinat pullasta periaate eli noukitaan Raamatusta kohtia, jotka sattumanvaraisesti voisivat tukea omia näkemyksiä, mutta jätetään ne kohdat pois, jotka eivät tue omaa näkemystä.

Samoin sanoin voisi vastata täällä kenelle tahansa ja yleensä olisi oikeassa. Joka liikkeellä on omanlaisensa silmälasit, jotka eivät näytä koko totuutta. Joskus sekin on suurta armoa, että joutuu katsomaan asioita kokonaan eri näkökulmasta kuin mihin on tottunut ja mihin kasvanut.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #98 : 21.03.11 - klo:13:14 »
Minulle on jotenkin vieras käsite tuo "tulla uskoon" - en tiedä mitä se tarkoittaa
tapahtuuko jokin salanmaniskumainen kaiken totuuden näkeminen vai mitä?
Paavalimainen ymmärrys?

Kaikki uskoontulot ovat jossain määrin erilaisia. Asiaa voisi kuvata siten, että isäntä vaihtuu talossa. Jos vanha isäntäkin saa vielä asumisoikeuden, niin näkyvät muutokset voivat olla kovin hitaita. Joskus uusi isäntä saa heti alkuun suuren vallan, niin sen huomaa ympäristökin.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #99 : 21.03.11 - klo:13:23 »
Onesimukselle uutena kirjoittajana sellainen tieto,
että Salis ei edusta luterilaisen kirkon virallista oppia kannanotoissaan.
Kieltää ymmärtääkseni mm kirkon opettaman kolmiyhteisen Jumalan ja monta muuta kirkon kiveen hakattua oppia.
Tosin näitä kirkon kiveenhakattuja oppeihin kohdistuvaa arvostelua (esim. kirkon perisyntioppi tai oppi Jeesuksen neitseestä syntymisestä) kuuluu myös kirkon papiston suunnalsta, joten ei näinollen liene yhtään ihme, jos rivijäsenetkin niihin suhtautuvat leväperäisesti.

Kiitos, Kyösti. Täytynee tunnustaa, että itsekin olen joissakin opinkohdissa eri linjoilla "virallisen" luterilaisuuden kanssa. Mutta ei taida olla yhtään luterilaistakaan, joka "nielisi" kaiken virallisen opin. Itse en pidä oikeana kahden (tai useamman) uudestisyntymisen oppia, enkä sakramentalismia. Lain kolmas käyttökin tuntuu epäraamatulliselta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #100 : 21.03.11 - klo:13:33 »
Onesimukselle uutena kirjoittajana sellainen tieto,

Yhteenveto - onesimus    
Nimi:    onesimus
Viestit:    82 (0.059 viestiä per päivä)
Asema:    Rykäisee alkaakseen seurapuheen
Rekisteröitynyt:    04.06.07 - klo:15:39
Viimeksi paikalla:    tänään kello 13:29

http://www.h-y.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=448
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #101 : 21.03.11 - klo:13:39 »
Kiitos, Kyösti. Täytynee tunnustaa, että itsekin olen joissakin opinkohdissa eri linjoilla "virallisen" luterilaisuuden kanssa. Mutta ei taida olla yhtään luterilaistakaan, joka "nielisi" kaiken virallisen opin.

Jos keitto on kuuma, toki sen nieleminen edellyttää hiukan odottelua.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #102 : 21.03.11 - klo:13:43 »
 
Lainaus
  Asiaa voisi kuvata siten, että isäntä vaihtuu talossa. Jos vanha isäntäkin saa vielä asumisoikeuden, niin näkyvät muutokset voivat olla kovin hitaita. Joskus uusi isäntä saa heti alkuun suuren vallan, niin sen huomaa ympäristökin.
 
 
 

Aika hieno vertaus!

Mielelläänhän sitä varmasti jokainen huonon isännän parempaa vaihtais,
ihan yhdellä ja samalla ovenaukaisulla, jos se niin helppoa ja itsestä olisi kiinni.

Äläkä nyt aloita, että "itsestä se on kiinni - otat tai jätät" - höpö höpö ei se niin mene  :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #103 : 21.03.11 - klo:13:49 »
Kiitos Satman tarkennuksesta.
Ehkä parempi olisi ollut käyttää termiä "vasta foorumille tullut", koska neljän vuoden takainen rekisteröinti ei ehkä anna aihettä käyttää termiä "uusi krjoittelija". 82 kirjoitettua viestiäkin tukee paremmin tuota "vasta foorumille tullut" -termin käyttöä.

Lainaus käyttäjältä: Onesimus
Täytynee tunnustaa, että itsekin olen joissakin opinkohdissa eri linjoilla


Jos kieltää kolminaisuusopi, on jo sen verran kaukana siitä kristillisen opin tulkinnasta, jota esim. luterilainen kirkko opettaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #104 : 21.03.11 - klo:14:10 »
Yhteenveto - onesimus    
Nimi:    onesimus
Viestit:    82 (0.059 viestiä per päivä)
Asema:    Rykäisee alkaakseen seurapuheen
Rekisteröitynyt:    04.06.07 - klo:15:39
Viimeksi paikalla:    tänään kello 13:29

http://www.h-y.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=448

Kiitos tiedosta. Muomasin itsekin, että olen päässyt hierarkiassa jo "ylemmälle tasolle". Mutta kyllä se vähän häkellyttää, että jo seurapuhetta pitämään… Mutta se on hyvä asia, että puhutaan ja keskustellaan. Sitä vain ei uskalleta harjoittaa monissakaan paikoissa.

Koen itseni kuitenkin noviisiksi täällä, ottaa oman aikansa tutustua tapoihin ja ihmisiin. Muuten, olen sitä mieltä, että ihmisiä pelastuu mitä ihmeellisimmissä yhteisöissä ja niiden ulkopuolella. Niissäkin, joita itse pidän täysin harhaoppisina. Toisaalta taas johonkin kuuluminen ei takaa mitään.