Kirjoittaja Aihe: PAAVI  (Luettu 43644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: PAAVI
« Vastaus #135 : 21.09.13 - klo:14:03 »
Minä kyllä siinä a)-kohdassa tarkoitin mielipiteitä yleensä, en vain mielipiteitä, jotka koskevat sitä, mikä on sallittua ja mikä ei.

Edelleenkään en ymmärrä, miksi olisi suvaitsematonta (tai toleranssin puutetta, "sietämättömyyttä") ihan jo se, että olen jostakin asiasta eri mieltä jonkun kanssa. Jos ja kun en kuitenkaan yritä estää tätä toista henkilöä ilmaisemasta omastani eroavaa mielipidettään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI
« Vastaus #136 : 22.09.13 - klo:08:55 »
Johannes Paavali kyseli tuossa 1980-luvulla Suomen Piispa Paul Verschureniltä, että mitä ongelmia ja ristiriitoja sinulla on kun sinä hallitset protestanttisuuden päämaata. Roomalaiskatolinen piispa Paul sanoi, että ei mitään. Paavi hölmistyi. Paul sanoi, että suomalaiset ovat lämpimiä ja hurskaita. Toisaalta jos Te haluatte kaivaa jotakin ongelmia. Ongelma olette Te, huumorintajuinen Paul sanoi.

Tämä on juuri se ongelma. Paavin viran oikeutus. 500 vuotta sitten oli aivan sama tilanne tai vieläkin pahempi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Lothar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 44
Vs: PAAVI
« Vastaus #137 : 22.09.13 - klo:10:39 »
Jos noin 500 vuotta sitten silloinen Paavi olisi ollut edes vähän fiksumpi, protestanttisuuden kautta ei olisi tarvinnut välttämättä syntyä uskonpuhdistusta. Se olisi syntynyt silloisen katolisen kirkon sisällä uudistumalla ja pahimmat mädännäisyydet poistamalla. Taisi asioihin vaikuttaa myös silloisten maallisten vallanpitäjien henkilökohtaiset intressit.Nyt on puoli vuosituhatta kasvettu erilleen. Kristillisen kirkon kolmeen pirstoutuneelle suuntaukselle ei ole mitään väistämätöntä syytä. Ehkä ajan kanssa ekumenia tasoittaa ja sahaa sarvia puolin ja toisin.

Kuka voi sanoa olevansa niin kaikkitietävä ihminen että voi todellakin varmuudella sanoa, että te olette väärässä, me olemme oikeassa?

Henkilökohtainen muisto vuodelta 1967, kun olin suomalaisten, ranskalaisten ja saksalaisten nuorten kanssa jalkapalloleirillä etelä- Saksassa. Osallistuimme eräänä sunnuntai aamuna leirin ohjuelman mukaisesti katolisen kirkon sunnuntai aamun jumalanpalvelukseen. Odotin kuulevani munkkilatinaa, mutta selevää saksaahan se pappi puhui. Suurin yllätys oli kuitenkin se että kirkonmenojen  jälkeen lähes koko kirkkokansa siirtyi läheiseen olut tupaaan parille kirkko-oluelle. Ja erityisen suuri hämmästely minulle tuli siitä, etä myös jumalanpalveluksessa juuri saarnannut pappi, liittyi meidän joukkoomme olusille. :icon_rolleyes:    

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI
« Vastaus #138 : 23.09.13 - klo:07:05 »
Lutteerus myöskin veti parit kirkko-oluset saarnan jälkeen... rakas Kätherouva oli Bierhausen omistaja.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI
« Vastaus #139 : 24.09.13 - klo:00:25 »
Tv:sta tuli dokkari selibaattiajattelusta, nuorehko saksalainen isä siinä totesi samaa kuin Pyris ketjun alkupäässä. Moni hakeutuu pappisvirkaan myös pakoon pelästyttyään seksuaalisuuttaan, sen sijaan että hoitaisi päänsä kuntoon, jotta tietää mitä sitten tekee. Koko vaatimus on outo, enkä sen teologisia perusteluja ymmärrä, sillä Pietarilla oli Ap.t. mukaan vaimo.
...........

Mariologiset dogmit toi Luther mukanaan, vaikka sitä harvempi taitaa tietää. Itse en tiennyt ainakaan ennen Italian matkaa, Anja Ghiselli, Evl mariologian tutkija, piti hienon  esitelmän bussissa välillä Venetsia-Assisi. Surkeus vain että sattui sadepäivä, tasainen sateen ropina ja ajo alkaa minua unettaa, eli nukuin osan.
...........

Isä Teemulta kyselin kiirastuliopin järjellisyyttä, ihmisjärkeen se menee, muttei minun uskooni, ikävä kyllä. Pelkään että ihmisen on vain niin vaikea hyväksyä kuolemaan liittyvää tuntematonta. Jeesukselta ei ole tallennettuna  siitä mitään.
...........
Toisaalta katolinen usko näyttää merkillisen lujalta, ja maallikkohurskaus vakavasti otettavlta. On oletettavampaa, että luterilaisuus jää valtauoman sivupuroksi, siihen päin kallellaan on ainakin Arffmann, akatemiaprofessori, joka antoi kirjalleenkin nimeksi Mitä oli luterilaisuus, sivn tarkoituksellisesti. Mietin kun kiinnostuin Puolan historiasta, mikä voima kansalle on ollut roomalaiskatolisessa uskossa. Maa on jaettu neljästi, siitä on tapellut itä ja länsi, läpi marssinut milloin mikäkin armeija, mutta aina se on noussut. Niin toki tämä maa, mutta kun kaikki on jotain kautta serkkuja kuten totesin kun äiti keksi peruseläkeläisharrastuksrn eli sukututkimuksen. Toimintaterapeutti oli naimisissa neljännen serkkuni kanssa sun muuta.
..........

Itse seurasin paavin vaalia jo toiseen kertaan, Ratzingeriin alkuun petyin, olin toivonut sitä liberaalimpaa vaihtoehtoa, kuka hän oli, mutta Ratzingerhan on teologian pistämätön. Paavilla ei muuten ole järin valtaa, todellista valtaa käyttää kuuria eri toimielimineen. Se on sinne vähitellen siirtynyt siten, että paavi tuskin on muuta, kuin Ruotsissa kuningas. Jos paavi mitä tahtoo, aika tavalla saa jankuttaa. Siihen lopulta Ratzinger väsyi, vanha sairas mies, mikä pakko oli hymyillä ja edustaa jos vielä kokee, ettei voi edustaa hymyillen itä, mitä tapahtuu?
...........

Muuten Öppiäisen käännöksestä jäi uupumaan tärkeä seikka: homo-jne kysymyksiä on käsiteltävä kontekstissaan. Asiayhteydessään. Siten se saattaa merkitä kokonaista uuden tulkinnan vyöryä. Tunnetuimmat Paavalinkin nuhteet suunnattiin Korinttoon, jossa yhteysateriat muuttuivat orgioiksi. Vaikka olihan Paavali myös juutalainen ja perinteessä noin tavoin kiinni, tässä nimen omaan. Kirjaimellinen raamatuntulkintahan  johti juuri näihin nainen vaietkoon, mies joka makaa miehen kanssa, sun muihin ehdottomuuksiin.
..........

Paavi Johannes Paavali kai oli virassa vain sen kuukauden,  Karol Wojtyla,  suht nuori puolalainen,  otti saman nimen sitten, hän taisi käynnistää sen toisen konsiilin? Siinä kanssakulkijoideni erikoinen henkilö, hyvin Bonhoefferin kaltainen, natsismi ja Puolan valtaus teki hänestä vain vahvemman, kommunistit eivät liioin saaneet häntä nalkkiin mistään. Hänen opetuksissaan muuten oli niin paljon Bonhoefferia että ihan hätkähdin ja moneen kertaan. Kuin vapautettua ja elävöitettyä barthilaisuutta. Bonhoeffer muuten on rk-kirkossa kiinnostava teologi!
...........

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: PAAVI
« Vastaus #140 : 24.09.13 - klo:12:04 »
^Eikös se ollut Johanne XXIII, joka toisen kirkolliskokouksen käynnisti?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI
« Vastaus #141 : 25.09.13 - klo:14:22 »
Kyllä oli... vanha mies, mutta loistava. Edesmennyt dogmatiikan professori Seppo A. Teinonen sanoi minulle 1980-luvulla, että jälkireformaation ajat ovat nyt käsillä. Melkeinpä katoliset menivät oikealta puolelta ohi protestanttisten kirkkojen vapaudessaan. Mutta kun se paavi ja paavin aseman korostus. Minä menisin katoliseen kirkkoon jos ei paavia olisikaan ja papitkin saisivat rakastella.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI
« Vastaus #142 : 26.09.13 - klo:08:21 »
Kiitos oikaisusta. Viimeksi kuluneinta vuosikymmeninä on kasvettu huimasti kohti jälleen. Tärkein taisi olla "Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta" 1999.

Tomi Karttunen on hyvä Facebook-kaveriksi, hän lähettelee kaikkia linkkejä kaikista ekumenian edistysaskelista, kun hän siellä Suomea edustaa niissä työryhmissä. Kannattaa pyytää kaveriksi, saa helpolla tietoa.  Samoin yllätyin lukiessani YT: n approbatur systiksen ekumeniikkaosuutta, niin paljon lähentymistä on tapahtunut.

Ja toden totta Bonhoefferin väitöskirja on siinä loistava, ei ihme että Barth nimitti sitä " teologian ihmeeksi".

Lystikästä, mutta ainutkaan kustantaja ei huolinut sitä. Katsottiin ettei se "myy kuitenkaan", on pitkä ja sitä ja tätä vikaa. Meillähän väikkärit omakustannetaan ellei joku lääkefirma ole sponsannut työtä, mikä aina vähän haiskahtaa. Siellä tuo oli aivan poikkeus, että piti itse maksaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI
« Vastaus #143 : 12.10.13 - klo:14:28 »
Viimeisiä viedään, mutten malta tähän olla lisäämättä. Käytän isoja kirjasimia, kunnes silmäpotilaat taas näkee paremmin (tai on jokin konsti suurentaa).  Törmään ylikäytävällä tuon tuostakin Jehovan todistajiin, joista nyut on se hyöty, että täytyy vähän ajatella. Seppos voi siirtää, jos paremmin sopii muualle.  Tänään mietin koko lailla kroonista hokemaa, että "uskoo kyllä muttei kuten kirkko opettaa". Kuinkahan moni tietää, mitä kirkko opettaa".  No, mikä siinä, mutta mahtaako kirkko itsekään enää tietää.

Tunnustan että joskus käy kateekseni. Kun nyt luen teologian tentteihin, luen tietysti kuten lääkiksessä totuin, eli viimeiseen veri- ja hikipisaraan.  Kun tentti on ohi, arvioin - nyt meni huipusti, varmaan saan 3/5 - samperi miten sotkin, ei mene läpi - joka kerralla tulee se 5/5. Ne, jotrka lukivat samalla intensiteetillä, kuuluivat sosieteettiini, ja kas, ovat nyt proffia, tai jossakin missä he ovat, mutta etäällä seurakuntatyöstä.  

Roomalaiskatoliseen kirkkoon minussa kyllä vetoaa teologinen huima oppineisuus,  siellä papin pitää lukea ja osata kai noin kahdesti, mitä täällä, eikä millään yksmiinuksilla mentykään eteenpäin.. Noh, paavi tuli Karol Wojtylastakin lopulta, paaviksi valittiin Ratzinger, mutta pitkään esimnerkiksi Wojtyla toimi sewkä seurakuntapappina että etiikan professorina, lainasin hänen "ruumiin teologiaa" käsittelevän kirjansa, ja totean, etten taida tuntea evl puolelta juuri vastaavaa.

Toisinaan toivon, että kristityt olisivat jälleen yhtä, vaikeimmin tällä hetkellä kinnaa ort kanssa kansainvälistä ekumeniaa ajatellen, mutta hekin tulevat vähin erin saman pöydän äärelle.  Parasta, että Bonhoeffer on löytänyt idän kirkon rikkauksista yhteisöllisyyden ajatuksen - lisäksi on juttu, josta käyn Karttusen kanssa kohteliaasti kinastelemassa milloin kehtaan.

Nuo tuonpuoleisaet kiirastuli-pesukoneet ovat ihmisjärkeen meneviä, meitä pelottaa ei-mikään eli annihilaatio tulenlieskojakin jyrymmin. ja tietty Marian luo tuntuu luonnikkaalta paeta, Jumala kun on liikaa, eikä Jeesusta oikein ole helppoa ihan "tosi ihmisenä" sillee-niinku-oikeest" pitää.   Mutta niisssä ei auta, kuin kauhistuksen uhallakin jättää itsensä Jumalan Isänkäsiin... Mietin että kun Jeesus ei niistä mitään puhu...    Rk-kirkon teologiset aarteet ovat melkoiset, paavilla ei suinkaan sellaista valtaa, kuin ehkä ainakin nyt toivoisi - ongelma, johon Ratzinger väsyi - mutta esimerkin voima.  
« Viimeksi muokattu: 12.10.13 - klo:14:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: PAAVI
« Vastaus #144 : 12.10.13 - klo:21:41 »
Jos noin 500 vuotta sitten silloinen Paavi olisi ollut edes vähän fiksumpi, protestanttisuuden kautta ei olisi tarvinnut välttämättä syntyä uskonpuhdistusta. Se olisi syntynyt silloisen katolisen kirkon sisällä uudistumalla ja pahimmat mädännäisyydet poistamalla. Taisi asioihin vaikuttaa myös silloisten maallisten vallanpitäjien henkilökohtaiset intressit.Nyt on puoli vuosituhatta kasvettu erilleen. Kristillisen kirkon kolmeen pirstoutuneelle suuntaukselle ei ole mitään väistämätöntä syytä. Ehkä ajan kanssa ekumenia tasoittaa ja sahaa sarvia puolin ja toisin.

Henkilökohtainen muisto vuodelta 1967, kun olin suomalaisten, ranskalaisten ja saksalaisten nuorten kanssa jalkapalloleirillä etelä- Saksassa. Osallistuimme eräänä sunnuntai aamuna leirin ohjuelman mukaisesti katolisen kirkon sunnuntai aamun jumalanpalvelukseen. Odotin kuulevani munkkilatinaa, mutta selevää saksaahan se pappi puhui. Suurin yllätys oli kuitenkin se että kirkonmenojen  jälkeen lähes koko kirkkokansa siirtyi läheiseen olut tupaaan parille kirkko-oluelle. Ja erityisen suuri hämmästely minulle tuli siitä, etä myös jumalanpalveluksessa juuri saarnannut pappi, liittyi meidän joukkoomme olusille. :icon_rolleyes:    

Tuostapa tuli mieleen oma muistoni 80-luvun alun Saksasta, Bonnista, jossa satuin olemaan kristillisessä opiskelijaillassa. Ohjelman jälkeen pappi nosti pöydälle korin olutta ja sanoi: "Nyt syödään, juodaan ja tanssitaan." Kyllä hämmästytti kummastutti syomalaistyttöä.  :icon_eek:

Mitä tulee kirkkokuntiin, mahdammekohan nähdä sen päivän, jolloin osa oman kirkkomme väestä liittyy takaisin katoliseen kirkkoon? "Erossa olevat veljet" varmaan otettaisiin lämpimästi vastaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: PAAVI
« Vastaus #145 : 12.10.13 - klo:22:00 »
^Onhan noita liittyjiä jonkin verran, itsekin olen tuntenut muutaman. Ja katolisten toelogien kirjat ovat minulle joitakin juttuja avanneet. Harkitsen heidän Katekismuksensa hankkimista. Vaikka ehkä sen lukemisessa pitäisi olla oppinut avustaja kertomassa, mitä kulloinkin oikeasti tarkoitetaan.

Tuo Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta olisi kiinnostava lukea, mutta sen tekstiä en vielä ole netistä löytänyt. On puhetta siitä, mutta ei sitä itseään  :-\.

Taidan vierastaa "yksin uskosta, yksin Raamattu" -periaatetta luterilaisuudessa.

Mitä paaviin tulee niin luulisin että hänen kätensä kumminkin ovat aika sidotut, ja käytännössä asioista päättää Vatikaanin mahtava kuuria.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: PAAVI
« Vastaus #146 : 12.10.13 - klo:22:38 »
Jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi