No ei niin. Sen sijaan piti osata selvittää millaisia synnintuntoja, ahtaanportinkokemuksia ja sisällisiä "tykökäymisiä" oli siihen asti kokenut jotta voitaisiin pitää "heränneenä". Uskon määrää ei liioin tentattu, vaan kyseltiin: "Onkos passi kunnossa?"
Mitä eroa? Eihän ne helluntailaisetkaan muuta kysy kuin että "oletko sinä uskossa?"
On kuitenkin syytä arvioida huolellisesti historiallisten dokumenttien - joista siteeraamasi ilmaisut ovat peräisin - todistusvoima.
Herännäisyyden Herätysliikkeiden alkuvaiheista ja hieman myöhemmistäkin ajoista kertovat lähteet ovat lähinnä yksityiskirjeitä sekä erilaisia muistelmia, joko omaehtoisia kirjoitelmia tai jonkin muun muistinvaraisesti kirjaamia. Säilyneet ja julkaistut kirjeet ovat usein sielunhoidollisia ja tyypillisesti kellokkaiden - Ruotsalainen, Lagus, Raattamaa jne. - kirjoittamia. Muistelmat taas ovat useimmiten rajattuun aiheeseen kohdistettuja ja keskittyvät vain valikoituun aihepiiriin. Varsinaista uskontotieteellisin menetelmin kerättyä aineistoa ei ole käytettävissä.
Näiden rajoitusten takia ei ole aivan helppoa saada pätevää kokonaiskuvaa tuon ajan herätysliikkeisiin liittyvästä uskonnollisesta käytännöstä ryhmäpaineineen, normeineen ja sanktioineen. Tilanne on sama esimerkiksi työväenliikkeen suhteen. Kellokkaiden kirjeistä, sanomalehtikirjoituksista ja kokouspöytäkirjoista muodostuu tietynlainen kuva työväestön elämäntavasta ja pyrinnöistä. Eri asia on, miten todistusvoimainen tuo kuva on koko yhteiskuntaluokkaa ja sen elämäntapaa ajatellen.
Lisää leveyttä näkemykseen voisi löytyä perinnearkistoihin kerätystä muistitiedosta. Miten paljon arkistoissa on tavaraa uskonnollisista liikkeistä, siitä minulla ei ole käsitystä. Ns. kansanuskoon liittyvää perinneaineistoa (uskomuksia, uskomustarinoita, memoraatteja eli itse koettuja tapauksia) on ainakin kerätty ahkerasti. Työväenliikkeeseen liittyviä suurkeräyksiä on tainnut olla useampiakin.
Jos on lukenut edellä olevaa pitkäpiimäistä pohdintaa tänne asti, on ansainnut pienen kevennyksen. Haastattelin aikoinani nuorisoseuraliikkeen veteraaneja eri puolilla Suomea. Muuan vanha nainen oli ollut paikalla kokouksessa, jossa liikkeen katsotaan syntyneen. Hän kertoi, että koska puheet olivat pitkiä ja korkealentoisia, nuoriso kyllästyi, hipsi torpasta pihalle ja alkoi piirileikin. Paluumatkalla paikallinen oppaani, veteraaneja hänkin, totesi: Olihan se vähän asiatoonta se piirileikki, eiköhän pyyhitä pois...
Mt
Pieni täsmennys.