Kirjoittaja Aihe: Johannes Kastaja  (Luettu 2663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Johannes Kastaja
« : 23.06.13 - klo:09:31 »
Toisessa ketjussa oli mainintaa Johannes Kastajasta, kuinka hänet toinen ymmärtää vain pietistiksi ja toinen selittää, että hän olisi oman aikansa syrjäytynyt, kun halusi asua erämaassa. Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen aihe pohdittavaksi vähän syvemminkin.

Itsekin olen kieltämättä ajatellut Johannes Kastajasta, että jo on ankea tyyppi. Näin Raamattu hänestä kertoo:

Matt. 3:4
   
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.

Luuk 1: 13-17

Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes. Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään. Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta. Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."

Minusta olisi hyvä ottaa huomioon nämä faktat, kun puhutaan Johannes Kastajasta. Ei hän ihan tavallinen ihminen ollut ja ymmärsin, että hänestä pitikin tulla semmoinen kuin tuli.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Johannes Kastaja
« Vastaus #1 : 23.06.13 - klo:10:17 »
Sen enempää nyt tutkimatta...
Minusta tuntuu että Johannes Kastaja oli rohkea mies, oman tiensä kulkija, kulki vähemmistössä,
vastavirtaan valtaväestöön nähden, kuunteli Jumalaa, totteli, julisti mitä käskettiin, tiedosti tehtävänsä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Johannes Kastaja
« Vastaus #2 : 23.06.13 - klo:12:24 »
Onhan tässä vielä sekin, että isä-Sakariaksesta tuli tietyksi ajaksi mykkä, kun hänellä ei ollut riittävästi uskoa siihen, että hän ja vaimonsa lapsen saavat. Ns yli-ikäisinä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Johannes Kastaja
« Vastaus #3 : 01.07.13 - klo:20:10 »
Vielä pohdiskelen kysellen tätä Johannes Kastajaa.
Pirska otti esille nuo kohdat mitä Johannes K:sta on raamatussa sanottu. Niistä jäin paria miettimään
mitä mahtaa tarkoittaa?
Johanneksesta sanottiin että "hän oli suuri Herran edessä"...uskollinen siinä tehtävässä minkä Jumala antoi,
kenties vielä jotain muuta?
Toinen kohta "kääntääkseensä isien sydämet lasten puoleen"....?  Onko vaan ihan sitä että silloin(kaan)
perheenisät eivät olleet "läsnä" kun oli pieniä lapsia?
Ainakin minä olin huono ja puutteellinen isä kun omat pojat olivat pieniä, siksi kai nyt isoisänä Martta
puhuttelee...repii haavoja...hoitaa...kasvattaa... :'(....Olen kuitenkin tärkeä ja rakas pojilleni.