Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 2  (Luettu 26797 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #15 : 29.10.20 - klo:19:39 »
En tiedä, oliko tuo minun tänään tähän ketjuun kirjoittamani tekstit kovin tarpeellisia ja liekö kaikki edes totta.
Noh, tulihan kirjoitettua.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #16 : 30.10.20 - klo:16:11 »
Lähteitten mukaan homoelämä kukoisti Venemaalla ennen kuin Pietari Suuri oppi lännestä homofobiaa.
Kukoistiko lähteittesi mukaan Venemaan Ortodoksisessa kirkossa todella homoelämä ja pedofilia niin kuin roomalais-katolisessa kirkossa, jolla on pitkät perinteet edellä mainituissa rikoksissa, joita uskossaan heikko alatien maan matonen armon kerjäläinen inhoaa?

Lähteet

Ulkolinja: Katolisen kirkon suojissa – Miksi lasten hyväksikäyttöä yhä peitellään?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/07/19/ulkolinja-katolisen-kirkon-suojissa-miksi-lasten-hyvaksikaytosta-yha-vaietaan

Paavi: Joka viideskymmenes katolinen pappi on pedofiili
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2014071318487224

AP: MeToo-liike rohkaisee myös katolisen kirkon naisia – yhä useampi nunna uskaltaa kertoa pappien tekemistä raiskauksista
https://yle.fi/uutiset/3-10327563

Sek­suaa­li­ri­kok­sis­ta pitkä tuomio or­to­dok­si­mun­kil­le
https://www.kaleva.fi/seksuaalirikoksista-pitka-tuomio-ortodoksimunkille/2059339

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #17 : 30.10.20 - klo:18:12 »
Kukoistiko lähteittesi mukaan Venemaan Ortodoksisessa kirkossa todella homoelämä ja pedofilia niin kuin roomalais-katolisessa kirkossa, jolla on pitkät perinteet edellä mainituissa rikoksissa, joita uskossaan heikko alatien maan matonen armon kerjäläinen inhoaa?

Uskossaan heikko alatien maan matonen armon kerjäläinen inhoaa ennen muuta omia rikoksiaan. Sinulla taitaa olla vahva usko?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #18 : 30.10.20 - klo:19:45 »
Uskossaan heikko alatien maan matonen armon kerjäläinen inhoaa ennen muuta omia rikoksiaan. Sinulla taitaa olla vahva usko?
Nykyisen ajan hengen vastuksissa, ja tämän maailman vaivoissa uskossaan heikot suursyntiset alatien maan matoset aralla tunnolla olevat kyllä tiedostavat körttihengessä oman kurjuutensa pitäen kristillistä avioliittoa yhden miehen ja naisen välisenä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #19 : 30.10.20 - klo:21:29 »
Nykyisen ajan hengen vastuksissa, ja tämän maailman vaivoissa uskossaan heikot suursyntiset alatien maan matoset aralla tunnolla olevat kyllä tiedostavat körttihengessä oman kurjuutensa pitäen kristillistä avioliittoa yhden miehen ja naisen välisenä.

'Uskossaan heikot tiedostavat kurjuutensa pitäen kristillistä avioliittoa yhden miehen ja naisen välisenä.' Perkasin tuota vähän löytääkseni sanoman ytimen. Kuka mahtaa olla se yksi mies ja kuka on se nainen (onko heitäkin vain yksi)?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #20 : 30.10.20 - klo:21:51 »
Näinköhän Valamon munkkiluostarin sisällä munkit elävät keskenään parrat vipattaen inhottavaa homoelämää?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #21 : 31.10.20 - klo:01:20 »
Näinköhän Valamon munkkiluostarin sisällä munkit elävät keskenään parrat vipattaen inhottavaa homoelämää?

Mitä sen miettiminen sinulle kuuluu? Varsinkaan asian pohdiskelu täällä.

"Kukaan ei saa vahingoittaa lähimmäistään kielenkäytöllään, oli tämä sitten ystävä tai vihollinen. Hänestä ei saa puhua pahaa, ei totta eikä tekaistua, paitsi siinä tapauksessa, että se tapahtuu viran velvoituksella ja hänen parantamisekseen. Aivan päinvastaiseen on jokaisen kieltään käytettävä: päästettävä se puhumaan jokaisesta pelkkää hyvää, peittämään ja vähentämään hänen syntejään ja rikkomuksiaan, kaunistamaan ja verhoamaan niitä omalla kunniallaan."

« Viimeksi muokattu: 31.10.20 - klo:01:28 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #22 : 31.10.20 - klo:01:44 »
Näinköhän Valamon munkkiluostarin sisällä munkit elävät keskenään parrat vipattaen inhottavaa homoelämää?

Mene kysymään sitä suoraan Valamoon. Mistä me se tiedettäisiin, ja vaikka tiedettäisiin niin mahdettaisiinko sinulle kertoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #23 : 31.10.20 - klo:06:53 »
Välttääksemme siis tällaista pahetta meidän pitää ottaa huomioon, ettei ketään ole pantu julkisesti tuomitsemaan ja nuhtelemaan lähimmäistään, vaikka huomaisikin tämän tekevän syntiä, ellei hänelle ole annettu tehtäväksi tuomita ja nuhdella. Näillä kahdella näet on varsin suuri ero, nimittäin synnin tuomitsemisella ja synnin tietämisellä. Saatat kylläkin olla siitä tetoinen, mutta tuomita et saa. Saatan kyllä nähdä ja kuulla lähimmäiseni tekevän syntiä, mutta minun tehtäväkseni ei ole annettu saattaa häntä puheenaiheeksi toisten kesken, Jos siis olen kärkäs tuomitsemaan ja lausumaan arvosteluni, lankean syntiin, joka on toisen syntiä suurempi. Mutta os synti on tiedossani, niin tee korvistasi hauta ja luo se umpeen, kunnes saat käskyn olla tuomarina ja rangaista viran puolesta.

Lutherin Ison katekismuksen selitystä käskyyn: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #24 : 31.10.20 - klo:07:39 »

Pariutuminen johtuu ihmisen ikävästä toisen luo.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #25 : 31.10.20 - klo:08:01 »
Herännäisyydestä kirjoitetaan wikipediassa näin:

'Lisäksi liikkeelle on ollut tunnusomaista yksinkertaisen elämäntavan ja yhteiskunnallisen vastuunkannon korostaminen. Viime aikoina on otettu selkeä kanta muun muassa yhteiskunnalliseen epätasa-arvoisuuteen. Kirkon kiistakysymyksiin Ajasta jolloun suhtaudutaan maltillisesti ja liikettä pidetään varsin liberaalina. Herännäisyydessä ei torjuta naispappeutta ja suhtaudutaan sallivasti seksuaalivähemmistöihin.'
...
Ajasta liikkeen alusta tähän päivään on tapahtunut avartumista. 1700-1800-lukujen
taitteessa ei naispappeudesta osattu edes haaveilla, eikä sukupuolisuuntauksia tunnettu.

Elämmä tätä päivää. Tehtäväksi on meille annettu lähimmäisyys, ei tuomitseminen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #26 : 31.10.20 - klo:09:03 »
Koska olen vanhoillinen tiukkapipoinen fundamentalistinen fanaatikko, joka suhtautuu kriittisesti ajanhenkeen, minun tulee pyrkiä esittämään asiani varovaisuutta noudattaen.
Voisiko olla niin, että ajanhengen tuotosten arvostelu koetaan monesti tuomitsemiseksi, kun taas ajanhenkeen kriittisesti suhtautuvan ilmapiirin tuotoksiin kohdistuva vastaava puhe on taasen muodikasta ja hyveellistä? Ettei vain ajanhenki antaisi osittain vääristynuttä kuvaa vastustajastaan?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #27 : 31.10.20 - klo:10:14 »
^Kysymys ei ole mistään ajanhengestä ja suhtautumisesta siihen, vaan ihmisen ikiaikaisesta taipumuksesta taivastella muiden tekemisiä ja puhua muista pahaa selän takana.

Ihan sama mikä se asia on mistä puhutaan. Ihan sama vaikka puhuttaisiin siitä, että rikkaat ne vaan leveilee rahoillaan, tai kuinka karismaattisissa seurakunnissa on hurahdettu palvomaan johtajaa, tai ihan mitä vain.

Mitä se lämmittää, jos keskenämme arvostelemme ajanhengen tuotoksia? Todetaan keskenämme että kyllä näin on, ja ollaan tyytyväisiä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #28 : 31.10.20 - klo:11:07 »
Minä en tunnelainkaan tuota Ajanhenkeä, on vain muuttuva maailma, Jumalan johdatuksessa ja sallimuksissa. Ajanhenki lie joinkun 'sisäpiirin' nimittämä ja tuntema.

Aikakin on Jumalan.  Augustinus pohti hyvin Aika-kysymystä. Ei ole mitään aikaa. Kello ja kalenteri on ihmisen keksintö.  Jumalan on kaikkeus. Hän on Korkein.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #29 : 31.10.20 - klo:11:09 »
Mitä sen miettiminen sinulle kuuluu? Varsinkaan asian pohdiskelu täällä.
Jo lukitussa Ortodoksisuus-ketjussa nimimerkki sivullinen kirjoitti: 

"Virallisesti ort.kirkko ei kirkkona hyväksy homoseksuaalisuutta, mutta kirkon muodostavat ihmiset voivat olla toista mieltä. Itse asiassa tuon yhdessä kirjoituksessa esitetyn "luostareista voi hyvinkin löytyä homomiesten kansoittamia yhteisöjä" epäilyn olen lukenut aikoinaan totena erään ortodoksidiakonin kirjoittamana. Sellaisia luostareja on todellakin ollut keskiajalla ainakin katolisten piirissä."
Lähteenä nimimerkki sivullisella oli Ortodoksinen kirkko ja homot https://ranneliike.net/keskustelu/10767/ortodoksinen-kirkko-ja-homot

Joten saattaa olla, että Valamon munkkiluostarin sisällä munkit käyttävät peräsuoltaan muuhunkin kuin ulostamiseen ja Lintulan Pyhän Kolminaisuuden nunnaluostarin nunnat pitävät keskinästä kivaa. Virallisesti maamme ortodoksikikko on puhdasoppinen muun muassa naispappeudessa, esiaviollisessa seksissä, avioliitossa, avioerossa, avioeronneen uudelleen avioitumisessa, homoseksualismissa ja homoavioliitossa.