Kirjoittaja Aihe: Kertosko joku millanen on Jumalan mielenmukainen muija!!!!!!!!  (Luettu 15854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Sana on latinaa ja kirjoitetaan: 'coitus' tai 'coetus'. Tarkoittaa yhtymistä, yhtymää, ryhmää, kokousta tai seuraa. Mikäs sen körttiläisempää!  :003:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Sana on latinaa ja kirjoitetaan: 'coitus' tai 'coetus'.

Ehkä OT eli aiheen vierestä, mutta kyllä sanan tuntee muodossa koitus mm. Kielitoimiston sanakirja, tuo nykyinen jo hieman vanhentuneen kunnianarvoisan Nykysuomen sanakirjan vastine. Ks. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

(Minä tunnen sen tietysti siitä, että olen turhankin addikoitunut Älypää-sivuston aivojumpan kieli-osioon, ks. https://alypaa.com/pelit/aivojumppa. Tai ehkä mieluummin älä sittenkään ks., jos haluat tehdä elämässäsi muutakin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Nykyisin maassamme avioliitot ja perheet instituutioina ovat sukupuolineutraalin avioliittolain myötä muuttuneet suvaitsevaisiksi

Höh... mikäs vitsi se tuo nyt on olevinaan?

Mutta löysinpä tekstistäsi sentään linkin sanan "suvaitsevainen" käyttöön sellaiseltakin ihmiseltä, joka itse katsoo kuuluvansa ryhmään joka on suvaitsevainen. Olen luullut sitä pelkäksi haukkumasanaksi ja ettei kukaan itseään suvaitsevaisena pitäisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Tuota, tuota....

Maallinenhan tämä avioliitto on, joten morsiamen tulisi ensisijaisesti olla sulhasen mielen mukainen valinta. Samoin toisinpäin eli sulhanen on morsiamen mieleinen, jotta suhde onnistuisi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hyvän vaimon ylistys

10 Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen, kalliimman kuin meren helmet.
11 Häneen voit aina luottaa, hän pitää puutteen loitolla sinusta.
12 Hän toimii miehensä parhaaksi, ei vahingoksi, kaikkina elämänsä päivinä.
13 Hän huolehtii villasta ja pellavasta, hänen kätensä ahkeroivat iloisesti.
14 Hän on kuin laiva, hän hankkii ravintoa etäältäkin.
15 Kun vielä on yö, hän nousee, valmistaa ruoan talonsa väelle ja jakaa ravinnon palvelustytöilleen.
16 Hän löytää hyvän pellon ja ostaa sen, omin varoin hän perustaa viinitarhan.
17 Hän vyöttää itsensä tarmolla ja tarttuu työhönsä riuskoin ottein.
18 Hän näkee työnsä tulokset, hän ei sammuta lamppua yölläkään.
19 Hänen sormensa kulkevat kehräpuulla, hän ei päästä kädestään värttinää.
20 Hän avaa kätensä onnettomalle ja antaa apuaan köyhälle.
21 Pakkanen ja lumi eivät häntä säikytä, sillä hän on varannut perheelleen talvivaatteet.
22 Omin käsin hän valmistaa peitteet, hänen pukunsa ovat pellavaa ja purppuraa.
23 Hänen miehensä saa osakseen kunnioitusta istuessaan vanhinten kokouksessa.
24 Hän tekee pellavapaitoja myytäväksi ja toimittaa vöitä kauppiaille.
25 Häntä seuraa menestys ja kunnia, hän katsoo hymyillen tuleviin päiviin.
26 Kun hän puhuu, hän puhuu viisaasti, antaa neuvoja ystävällisin sanoin.
27 Hän valvoo kaikkea, mitä talossa tehdään, eikä laiskana leipäänsä syö.
28 Hänen poikansa kiittävät häntä, hänen miehensä puhkeaa ylistämään:
29 "Monet naiset ovat uutteria ja taitavia, mutta sinä olet ylitse kaikkien muiden."
30 Kauneus katoaa, viehätys haihtuu, ylivertainen se vaimo, joka pelkää Herraa!
31 Kiittäkää häntä hänen hyvistä töistään, ylistäkää häntä kaikkien kuullen!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Hienoa, että tämän latasit. Itse pidän enemmän v 1938 laitoksen tekstistä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Saamasi pitää, 1944

10 Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi.
11 Hänen miehensä sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu.
12 Hän tekee miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä.
13 Hän puuhaa villat ja pellavat ja halullisin käsin askartelee.
14 Hän on kauppiaan laivojen kaltainen: leipänsä hän noutaa kaukaa.
15 Kun yö vielä on, hän nousee ja antaa ravinnon perheellensä, piioilleen heidän osansa.
16 Hän haluaa peltoa ja hankkii sen, istuttaa viinitarhan kättensä hedelmällä.
17 Hän voimalla vyöttää kupeensa ja käsivartensa vahvistaa.
18 Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin, ei sammu hänen lamppunsa yöllä.
19 Hän ojentaa kätensä kehrävarteen ja käyttelee värttinää kämmenissään.
20 Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä.
21 Ei pelkää hän perheensä puolesta lunta, sillä koko hänen perheensä on puettu purppuravillaan.
22 Hän valmistaa itsellensä peitteitä; hienoa pellavaa ja punapurppuraa on hänen pukunsa.
23 Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessansa.
24 Hän aivinapaitoja tekee ja myy, vöitä hän kauppiaalle toimittaa.
25 Vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle.
26 Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus.
27 Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö.
28 Hänen poikansa nousevat ja kiittävät hänen onneansa; hänen miehensä nousee ja ylistää häntä:
29 "Paljon on naisia, toimellisia menoissaan, mutta yli niitten kaikkien kohoat sinä".
30 Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää!
31 Suokaa hänen nauttia kättensä hedelmiä, hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Hehheh, kiitos kovasti lukijoiden puolesta, ei nyt olisi rengänny minua näin palvella, kun vain esitin mielipiteeni. Mutta hyvä, että saamme vertailla. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Muijallakin on oikeus valita mieluinen:

Kanteletar

Kolmet kosijat
Neito kasvoi kaunosasti,
Ylen lystisti yleni;
Kasvoi niemen kainalossa,
Simasen salon sivussa,
Lehon lemmen liepehellä;
Viikon kasvoi, kauas kuului.
Kaukoa tulit kosijat,
Yhet tuolta Tuuterista,
Toiset päätyi Päivölästä,
Kolmannet Kemijoelta.

Tuli Tuuterin kosija.
Neito vasten vastaeli:
”Enmä tästä ennen joua
Kun kiven kuluksi jauhan,
Pieksän petkelen periksi,
Huhmaren sukuksi survon;
Enkä lähe Tuuterihin
Tuuteriss’ on miehet tuhmat,
Miehet tuhmat, naiset laiskat,
Tyttäret typerämielet.”

Tuli Päivölän kosija.
Neito vasten vastaeli:
”Enmä tästä ennen joua
Kun kiven kuluksi jauhan,
Pieksän petkelen periksi,
Huhmaren sukuksi survon;
Enkä lähe Päivölähän:
Päivöläss’ on pitkät päivät,
Päivät pitkät, yöt lyhyet,
Iltaistumat ikävät.”

Tuli Kemijoin kosija.
Neito vasten vastaeli:
”Jo lähenki, jotta jouan,
Lähen mie Kemijoelle
Syömähän Kemin kaloja,
Kemin lohta keittämähän;
Hyv’ onpi Kemissä olla,
Kaunis Karjalan joella;
Siell’ on miehet mielelliset,
Tyttäret hyväntapaiset;
Eik’ oo illoilla ikävä,
Ei apia aamusilla.”
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Tuota, tuota....

Maallinenhan tämä avioliitto on, joten morsiamen tulisi ensisijaisesti olla sulhasen mielen mukainen valinta. Samoin toisinpäin eli sulhanen on morsiamen mieleinen, jotta suhde onnistuisi.
Millainen on Jumalan mielen mukainen aviopuoliso? Onko avioliitto pyhä sakramentti, ja miten aikamme kokee avioliitot ja perheet instituutioina?  :017:

Mielestäni luterilaisen körttiläisen uskonopin mukaan avioliitto ei pyhä sakramentti, vaan Jumalan jo luomisessa asettama instituutti miehen ja naisen väliseksi elämänyhteydeksi. Avioliitto solmitaan lupauksen muodossa silloin, kun annetaan kihlalupaus. Vihittäessä papin aamenen jälkeen Jumala antaa puolisot toisilleen, ja hääyönä ensimmäisessä koituksessa molemmat antavat neitsyytensä toisilleen. Avioliitto kestää siihen asti, kunnes kuolema erottaa puolisot toisistaan.

Mielestäni kuudennessa käskyssä Jumala haluaa varjella ihmisen siveyden, ja seksuaalisen puhtauden velvoittaessaan kristityt olemaan siveellisesti puhtaita, ja pitämään avioliiton pyhänä. Siksi luterilaisen körttiläisen olisi hyvä anoa ja rukoilla itselleen aviopuolisoa, jolla on sama luterilainen körttiläinen usko kuin itselläänkin on pitäen itsensä seksuaalisesti puhtaana. Ja kun aviopuolisokandidaatti löytyy, niin seurusteluaikana Jumalan kasvojen edessä rukoillaan Häneltä voimaa säilyttää oma, ja seurustelukumppanin seksuaalinen koskemattomuus ja seksuaalinen puhtaus.

Mutta onko Jumala todella tarkoittanut koituksen vain avioliittoon?  :017:

Me emme nykyisenä sukupuolineutraalin avioliittolain aikana enää ajattele noin ehdottomasti, sillä suvaitsevaisina ymmärrämme, ettei körttiläisten enää tarvitse naimattomana palaa himon tulessa, jos oikein tekee mieli harrastaa esiaviollista koitusta. Silloin on parempi naida, ja hoitaa seksuaalinen puhtaus alapesulla ennen ja jälkeen koituksen. Jumala antaa mielellään anteeksi synnit kuudetta, ja kaikkia muitakin käskyjä vastaan Kristuksen tähden, koska Kristushan on sovittanut kaikki synnit.  :)
« Viimeksi muokattu: 16.11.19 - klo:18:56 kirjoittanut luterilainen »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kihlaus on sopimus avioliiton solmiamisesta ja jos se ei toteudu, niin sinä aikana saadut lahjat on palautetettava.

Ehkäisyn kehittyminen ja helppous on muuttanut kansan käytäntöjä menneistä ajoista ja tämä on tapahtunt toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Se ei myöskään helpota Raamatun tulkintaa. Monet asiat Raamatussa ovat kotoisin täysin erilaisesta maailmasta ja samoin tieto ja osaaminen ovat ihan eri tasolla kuin Raamatun kirjoittajilla. Se edellyttää meiltä viisautta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Kihlaus on sopimus avioliiton solmiamisesta ja jos se ei toteudu, niin sinä aikana saadut lahjat on palautetettava.

Ehkäisyn kehittyminen ja helppous on muuttanut kansan käytäntöjä menneistä ajoista ja tämä on tapahtunt toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Se ei myöskään helpota Raamatun tulkintaa. Monet asiat Raamatussa ovat kotoisin täysin erilaisesta maailmasta ja samoin tieto ja osaaminen ovat ihan eri tasolla kuin Raamatun kirjoittajilla. Se edellyttää meiltä viisautta.
Juuri näin! Nykyisin kihlaukseen ei liity enää minkäänlaisia juridisia seuraamuksia, ja Raamatun tulkinnan on oltava relevanttia omalle ajalleen.

– Pyhän tekstin muuttuminen on välttämätöntä, koska sen täytyy olla relevanttia omalle ajalleen. Kun kymmenen käskyä käännettiin Suomen luterilaiseen Katekismukseen, niitä piti taas muuttaa, että ne olisivat relevantteja ja ajanmukaisia, professori Nissinen sanoo.

Lähteet

Väestöliitto-Kihlaus   https://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/avio-ja_avoliiton_lakitieto/kihlaus/

Osa Raamatusta on käännösvirheitä ja kulttuurisia tulkintoja – "Pyhän tekstin muuttuminen on välttämätöntä, koska sen täytyy olla relevanttia omalle ajalleen"      https://yle.fi/uutiset/3-10783708