Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan  (Luettu 74208 kertaa)

0 jäsentä ja 0 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« : 30.12.16 - klo:20:42 »
Pitää nyt pistää tähän tälläinenkin, kun en jaksaisi kaikki noita viksuja pilkunviilaajia joka asiaan kritisoida.

Mua ei mikään muu kuin uskonnollinen fanatismi siis oikeaopiisuus tai joku saa mua hermostumaan.
On se sitten kristillistä tai muhamettilaista tai vegetarismia tai mitä uskontoa tai aatetta.

Musta tää aihe pitäis heittää tänne noitten kirjeiden ja postillojen sekaan.
Et siis niinku miksi?
Kysyn vaan, et Miksi?

Miksi pitää vääntää joistain kirjoituksista niin paljon pilkulleen tulkintaa?
Miksi ei painosteta siihen Henkeen mikä kirjoitusten takana on?
Jos muslimit ja vegaanit ja kristityt vaikka olis saman pöydän äärellä ja jutskais, et ookoo me halutaan ihmisille hyviä ruokailutottumuksia ja maapallon pelastumista ja vihreitä arvoja.
No me nyt hälutaan, et kaikki kääntyy muslimeiksi silloin kaikki on hyvin ja rakastaa toisiaa ja yhteiskunta toimii.
Pooh, meillä on ainoa oikea totuus. Me voidaan olla humaaneja ja painottaa kiltteyttä, koska Jeesus meidän pelastaja sitä painotti.

No jos nämä fundikset tosissaan juttelisivat näistä asioista niin ei kai sen suurempia riitoja olisi.
Nyt kun jengi faittaa. me ei saada ääntä kuuluviin me räjäytetään rehutehtaita, jossa eläinten ruokaa ja karjataloutta edistetään joka rasittaa maapalloa. Yksi kilo lihaa kuluttaa vettä ja ruohoa ja ties mitä noin ja noin paljon.
Me räjäytetään kaikki ilmaan, kun muut ei tajua meidän poliittis uskonnollista agendaa. Allahu jotakin.

Kristtyinä me emme hyväksy muuta kuin oikean tulkinnan korinttolaiskirjeestä.
Ollaan me rakastavia, mutta ei me hyväksytä kuin oma tulkintamme.

No en tiedä, mutta jotenkin kaikenlainen uskonnollinen kirjoittelu opillisista asioista saa mut ihan raivonpartaalle, lainausmerkeissä lähinnä oivavavoi ja avuttomuus on se tunne.

Oon ollut nuoruudessa tosi radikaalikin ja tehnyt ja melkein tehnyt ihan terroritekoja.
Josko joku ois tullut ja kertonut ja puhunut miksi ei, niin ei olis tullut tehtyä.
Mut uskonnolliset ihmiset on vaan fanaatikkoja.

Ois kiva kuulla jokusen kirjoittajan oma evankeliumi!
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #1 : 30.12.16 - klo:20:50 »

Evangeliumi Markun mukaan.

Arvoisa körttifoorumi rauhaa ja armoa ja muuta sellaista.

Paljon luettuani ja tutkittuani pyhiä ja vähemmän pyhiä kirjoituksia minusta armo ja sen saama muutos ihmisessä on se mikä on jutska johon tarttua.
Siihen kuuluu siis niinku, alatie ja vasemmistoradikaali asenne, et siis niinku jengi kaikki on tasa arvoista, vaikkakin enempi koulutettua ja paremmissa asemoissa.

Jeesus kristillisissä kirjallisuudessa opetti, että rakasta lähimmäistä ja mielummin enempi kuin itseäsi ihan uhraudu kuolemaan puolesta.

Äh puhelin soi, mut ois kiva kuulla jokunen evankeliumi muidenkin mukaan :)
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #2 : 30.12.16 - klo:22:56 »
Mä olen opetellut viime aikoina lukemaan, kuuntelemaan.
Se on ehkä helpompaa kuin puhuminen ja kirjoittaminen.
Sanotaan myös että vaikeneminen on kultaa.

Hyvää alkavaa uutta vuotta!
 :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #3 : 31.12.16 - klo:09:59 »
Miksi pitää vääntää joistain kirjoituksista niin paljon pilkulleen tulkintaa?
Miksi ei painosteta siihen Henkeen mikä kirjoitusten takana on?


Olen samoilla linjoilla, mutta en painostaen. P a i n o t u s  tulisi olla Hengen ilmoituksen puolella, ja sitähän ei oikein kai voi opettaa. Se annetaan kenelle annetaan
. Armosta.
Olisiko perinpohjainen ' pilkunviilaaminen' juutalaista perua. Heillähän on rabbien ylläpitämä tutkimiskulttuuri. Jo pikkupojat käyvät talmud-koulua, jossa lakia opetetaan.
Lain alla olevan on tiedettävä mitä laki määrää. Samaa sukua ovat erinäiset ' raamattukoulut' tms.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #4 : 31.12.16 - klo:10:55 »
-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #5 : 31.12.16 - klo:11:40 »
Löytyn veljekset lauloivat joskus afrikkalaista rallia:

Meille on opetettu: "Jumala on hyvä" ja se riittää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #6 : 31.12.16 - klo:12:20 »
Luultavasti raamattupiirikeskustelun sisältö on kiinni meistä kirjoittajista... :017:
Jos joku vielä rohkenee kirjoittaa määriteltyjen odotusarvojen johdosta...
minä ainakin alitan riman oikein kunnolla...jos...kunhan jahka...
Muut jutut painaa päälle, masentaa ja ahdistaakin...uskon että Jumala on ja auttaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #7 : 01.01.17 - klo:07:53 »
Jos on niin, että jollakulla on se syytös, että raamattupiirissä viilaltaan pilkkua, eikä yritetä löytää tekstin merkityksiä, eli sitä, mitä teksti pyrkii sanomaan, niin olisi kohtuullista, että syyttäjä antaisi jonkin esimerkin.

Eli jos sinulla on tuollainen syytös mielessäsi, niin mene johonkin raamattupiiriketjuun ja anna selkeä ja yksiselitteinen esimerkki.
Raamattupiiriketjuja on useita, voisi luulla, että tuosta aineistosta voi tuoda esiin sen yhden (tai jos niitä on useista, niin useamman) esimerkin, jossa on viilattu raamatuntekstin sisällä olevaa pilkkua.
Syytös ilman yksilöityä syytä on valheellista ja raukkamaista. Jos on olemassa syytös, pitää olla myös syy.

Jos ei ole antaa yhtään esimerkkiä, eli jos syytös on aiheeton, tällöin syyttäjä voisi vaieta, ja ryhtyä syyttämään oikeista asioista.
Jos syytös osoittautuu aiheelliseksi, tällöin meidän tulee ryhtyä pohtimaan, että onko tarvetta parannukseen jossain kohdin.

Syytösten ryöppy ilman yhtään yksilöityä esimerkkiä tuntuu jotenkin hämmentävältä. Vähän kuin joku sanoisi, että "paranna tapasi", mutta ei kuitenkaan kerro, että missä asiassa pitää parantaa tapoja.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:07:59 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #8 : 01.01.17 - klo:08:06 »
No en tiedä, mutta jotenkin kaikenlainen uskonnollinen kirjoittelu opillisista asioista saa mut ihan raivonpartaalle, lainausmerkeissä lähinnä oivavavoi ja avuttomuus on se tunne.

Jos esim. naapurin sohvan väri ärsyttää ja suututtaa, niin ei kannata tirkistellä naapurin postiluukusta naapurin olohuoneeseen vaan kävellä naapurin oven ohi.
Eli oikea ratkaisu ei ole se, että painostetaan naapuria luopumaan sohvastaan. Oikea ratkaisu on se, että ei työnnetä silmää naapurin postiluukkuun, naapuri kun ei välttämättä ole sulkenut välioveaan vaan postiluukusta on suora näköyhteys olohuoneeseen.

Eli ei ole ongelma, jos naapurin sohva ärsyttää. Se saattaa ärsyttää monta muutakin. Ongelmaksi se muodostuu vasta sitten, jos tieten tahtoen hakeutuu tirkistelemään eikä ole kykyä käsitellä näkemäänsä rakentavasti.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:08:15 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #9 : 01.01.17 - klo:08:48 »
Minua turhauttaa ja tietystä näkökulmasta katsoen ehkä ärsyttääkin foorumilla esim. ketju "Tämä vai tämä". Minusta se on turhaa ajan haaskausta.
Mitä minun pitäisi tehdä tämän asian kanssa?
Pitäisikö minun mennä ketjuun häiriköimään ja vaatimaan ketjun sulkemista?
Ei.
Oikea tapa toimia on se, että hyväksyn, että moni haluaa sinne kirjoittaa ja kokee ketjun itselleen mielekkääksi.
Osaan luultavasti jopa aavistella niitä syitä ja positiivisia tunnetiloja, joita tuo ketju kirjoittajilleen tuo.
Minua ketju kuitenkin kovasti tympäisee.
Se saa tympäistä, se saa luoda positiivisia tunnetiloja. Ei minun tarvitse lyödä toista sanoilla päähän siksi, että tuo toinen ei koe samoin, kuin minä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #10 : 01.01.17 - klo:11:51 »
Minua turhauttaa ja tietystä näkökulmasta katsoen ehkä ärsyttääkin foorumilla esim. ketju "Tämä vai tämä". Minusta se on turhaa ajan haaskausta.
Mitä minun pitäisi tehdä tämän asian kanssa?
Pitäisikö minun mennä ketjuun häiriköimään ja vaatimaan ketjun sulkemista?
Ei.
Oikea tapa toimia on se, että hyväksyn, että moni haluaa sinne kirjoittaa ja kokee ketjun itselleen mielekkääksi.
Osaan luultavasti jopa aavistella niitä syitä ja positiivisia tunnetiloja, joita tuo ketju kirjoittajilleen tuo.
Minua ketju kuitenkin kovasti tympäisee.
Se saa tympäistä, se saa luoda positiivisia tunnetiloja. Ei minun tarvitse lyödä toista sanoilla päähän siksi, että tuo toinen ei koe samoin, kuin minä.

Olet tämä vai tämä keskustelun osalta melkein oikeassa, vain asenne on väärä. Minusta se on leppoisaa viihdettä, jota tosikon on vaikea ymmärtää.

Otsikkoon on myös varmaan hyvä ottaa kantaa. On hyvä tiedostaa, että aikoinaan ennen Raamatun syntyä tuomittiin toisia harhaoppisiksi vain oman edun saavuttamiseksi, eikä tämä meno ole loppunut vieläkään. Gnostilainen Tuomaan evankeliumi, joka vanhempi kuin yksikään Raamatun evankeluimi, on suurin kokoelma Jeesuksen lausumia ilman kehyskertomusta ja jonka vika on se, ettei se puhu kolminaisuudesta mitään. Se on todella lukemisen arvoinen ja löytyy suomennettuna kirjastosta ja minun hyllystä. Satun tuntemaan kaksi suomentajista, joista toinen kuoli syksyllä. Kaikki suomentajat ovat tohtoreita ja yliopiston tutkijoita.


Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #11 : 01.01.17 - klo:12:00 »
Minusta se on leppoisaa viihdettä

Näin minäkin tuon ketjun merkityksen ketjusta kiinnostuneiden silmin katsottuna olin mieltänyt.

vain asenne on väärä

Nyt minulla on mahdollisuus oppia ja kehittää itseäni: kerroin siis, kuinka asian koen ja kuinka käyttäydyn asian suhteen.
Kerro minulle, kuinka minun tulisi muuttaa käytöstäni asian suhteen?
Kuinka minun tulisi muttaa asennettani tässä asiassa?
Pyrin olemaan avoin ja tarpeen ja mahdollisuuksieni mukaan muuttaa käyttäytymistäni, jotta itselläni ja lähiympäristöllä olisi mukavampi olla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #12 : 01.01.17 - klo:12:45 »
Miksi pitää vääntää joistain kirjoituksista niin paljon pilkulleen tulkintaa?
Miksi ei painosteta siihen Henkeen mikä kirjoitusten takana on?


Olen samoilla linjoilla, mutta en painostaen. P a i n o t u s  tulisi olla Hengen ilmoituksen puolella, ja sitähän ei oikein kai voi opettaa. Se annetaan kenelle annetaan
. Armosta.
Olisiko perinpohjainen ' pilkunviilaaminen' juutalaista perua. Heillähän on rabbien ylläpitämä tutkimiskulttuuri. Jo pikkupojat käyvät talmud-koulua, jossa lakia opetetaan.
Lain alla olevan on tiedettävä mitä laki määrää. Samaa sukua ovat erinäiset ' raamattukoulut' tms.

Juutalaiset ovat raamattunsa kanssa näitä pilkunviilaajia. Se on yleisesti tiedetty.
Miksi kristitty siis , lain alta vapatettuna, alkaa noukkia 'tillejä ja minttuja'  puhtaan evankeliumin kasvumaalta.

Tässä voisi käyttää toista fraasia, Heitetään ' lapsi pesuveden mukana'. Laps hankeen hukkuu, unhoittuu  laulaa samasta.
Se Lapsi on tärkein, ei kapalot.

Kun ihminen lukee Raamattua itsekseen sillä ymmärryksellä jota ylhäältä annetaan, käy kirkossa Sanan kuulossa ja tuntee syntiensä sovittajan, se riittää useimmille.

Uskonnolliset harrastavat ' pilkunviilaamista'. Tosin myös tutkijatkin. Se heille suotakoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #13 : 01.01.17 - klo:13:01 »
Näin minäkin tuon ketjun merkityksen ketjusta kiinnostuneiden silmin katsottuna olin mieltänyt.

Nyt minulla on mahdollisuus oppia ja kehittää itseäni: kerroin siis, kuinka asian koen ja kuinka käyttäydyn asian suhteen.
Kerro minulle, kuinka minun tulisi muuttaa käytöstäni asian suhteen?
Kuinka minun tulisi muttaa asennettani tässä asiassa?
Pyrin olemaan avoin ja tarpeen ja mahdollisuuksieni mukaan muuttaa käyttäytymistäni, jotta itselläni ja lähiympäristöllä olisi mukavampi olla.

Kaikki mikä näyttää rikkaruoholta ei ole sitä. Anna kaikkien kukkien kukkia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #14 : 01.01.17 - klo:13:07 »
Kuka täällä on viilannut pilkkua?
Joskus joku aina tosin yrittää estää joidenkin kukkien kukkimista, mutta kuka on se pilkun viilaaja ja missä kohden tätä on harrastettu?

Lähinnä ajattelen, että jos kukaan ei ole viilannut pilkkua, niin miksi pitää kyseistä asiaa niin paisuttaa.

Tästä sadusta pidän:
http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/lisatietoja/satu-keisarin-vaatteista/
Vanhat sadut sisältävät välillä suurta elämänviisautta.