Kirjoittaja Aihe: Uskonnollinen kysymys (adoration)  (Luettu 17834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #30 : 04.08.07 - klo:16:30 »
Lainaus käyttäjältä: "kharis"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"


Oma kantani on, ettei viini ja leipä muutu Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi vaan kysymys yhteydestä Jeesukseen ja seurakuntaan kuten Pena totesit. Me nautimme ehtoollista Kristuksen kärsimyksen muistoksi.


Niin. Mielipiteitä on ja saa olla. Toisaalta Raamattu ja Kristus sanovat: "Tämä on minun ruumiini[...] tämä on minun vereni". Kuka voi epäillä näiden sanojen todenmukaisuutta? Sitä että ehtoollisaineet ovat sitä mitä Jumala itse sanoo niiden olevan? Niiden todellisuuden epäileminen on verrattavissa Jumalan ihmiseksitulemisen salaisuuden epäilemiseen. Se miten se tapahtuu on molemmissa tapauksissa hämärä - mutta todellinen.


Täytyy sanoa, ettei edes kiinnosta. Minusta sanat voidaan täysin tulkita kalvinilaisittain taikka sitten totaalisen paavillisesti joksikin ihmeelliseksi transsubstaatioksi. Joskin tämä jälkimmäinen minusta kyllä on omalaatuista hokkuspokkusta, pyrkimystä tarpeettoman kirjaimelliseen tulkintaan. Voimme nähdä ehtoollisen hyvin mystisenä yhteyden hetkenä aivan ilman tälläisiä sofistisia kommervenkkejäkin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kharis

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #31 : 04.08.07 - klo:21:46 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"


Täytyy sanoa, ettei edes kiinnosta. Minusta sanat voidaan täysin tulkita kalvinilaisittain taikka sitten totaalisen paavillisesti joksikin ihmeelliseksi transsubstaatioksi. Joskin tämä jälkimmäinen minusta kyllä on omalaatuista hokkuspokkusta, pyrkimystä tarpeettoman kirjaimelliseen tulkintaan. Voimme nähdä ehtoollisen hyvin mystisenä yhteyden hetkenä aivan ilman tälläisiä sofistisia kommervenkkejäkin.



Transsubstantiaatio yrittää selittää ihmissanoin jotain sellaista mitä ei voi selittää. Kalvinilaisittain kielletään se mitä ei voida ymmärtää. Molemmat menevät metsään. Leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri - sen enempiä selittelemättä tätä mysteeriä. Roomalaiskatolinen kuin myös kalvinilainen näkemys on sofistinen ja järkiperäinen.

Miksi tämä ei kiinnosta? Apostoli Paavalihan varoittaa välinpitämättömyydestä:

"Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois." (1. Kor. 11:27-30)

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #32 : 04.08.07 - klo:22:48 »
Lainaus käyttäjältä: "kharis"
Miksi tämä ei kiinnosta? Apostoli Paavalihan varoittaa välinpitämättömyydestä:

"Sentähden, joka kelvottomasti --- " (1. Kor. 11:27-30)

En minä ainakaan näe, että Paavali tuossa tarkoittaisi kelvottomalla ehtoollisen nauttimisella sitä, kiinnostaako ihmistä ehtoollisaineiden metafyysinen koostumus vai ei. Ehtoollisen kelvoton tai kelvollinen nauttiminen on paljon syvempi juttu kuin joku "oikein ajateltu" tulkinta viinistä ja leivästä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #33 : 04.08.07 - klo:22:58 »
Lainaus käyttäjältä: "kharis"
Miksi tämä ei kiinnosta? Apostoli Paavalihan varoittaa välinpitämättömyydestä:

"Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois." (1. Kor. 11:27-30)


En vain ymmärrä miten voisimme hedelmällisesti kiistellä jostakin mikä on ymmärryksemme ulkopuolella, siis jo loogisesti - kyllähän kristillisen kirkon surullinen historia tämän kysymyksen ympärillä jo osoittaa, ettei se taivu juuri mihinkään muuhun kuin peri-inhimilliseen valtataisteluun. Minusta olisi aivan hyvä, että on monia tulkintoja ilman että mikään niistä pyrkisi olemaan se ainoa täydellisen "oikea". Tälläinen pyrkimys täydellisyyteen ei meille ihmisille sovi.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #34 : 05.08.07 - klo:16:54 »
Kuten arvata jo saatoitte en ole minkaanlaista vastausta mailiini seurakuntamme papilta saanut. "Irlanninsukulaiseni" Granny ja Sheila olivat kylla sita mielta, et Isa on varmaan saanut lahes sydankohtauksen kun on mailini saanut, kun heille tekosistani kerroin! Kyllahan mina tiedan et tollainen on taalla varmaan perin "epasopivaa", mut sit rupes mietityttamaan...Vallankin yhden sunnuntain evankeliumin valossa, siis siina jossa sanotaan 'kolkuttakaa niin teille avataan...' tuntuu vastaamatta jattaminen suorastaan kornilta!

Olen jattanyt mailiosoitteeni muutamille tutuilleni taalla Irlannissa, et viela en heita toivoani jonkun katolisen saamisesta foorumillemme. Siina valissa vaan puhkun ja puhisen arsyynnystani tekopyhyydelle (ja anon luojalta sietokykya :lol: ). Kylla vaan luulis, et useimmat luterilaiset papit vois ainakin jotain vastata tuollaiseen (kohteliaaseen) mailiin jos joku katolinen heille kirjottais...Mut maassa maan tavalla, ei voi muuta sanoo!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #35 : 06.08.07 - klo:08:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Siis senverran sentaan tiedan et luterilaisuuden(protestanttisten) ja katolisten ehtoolisyhteyden eroavaisuus johtuu siita, et katoliset uskovat et ehtoollisaineet konkreettisesti muuttuvat Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi silla hetkella, kun kirkossa helajaa sellainen kello, kun taas (me) luterilaiset ja muut protestantitkin uskomme et ehtoollisaineet on vertauskuvallisestiKristuksen ruumis ja veri.


Ei ihan noinkaan. Katolisilla on kylläkin tuo transsubstinaatio-oppi, eli muuttumisoppi. Heidän mukaansa leipä ja viini tosiaan muuttuvat Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, siten, että ehtoollisaineet vain näyttävät leivältä ja viiniltä.

Luterilainen oppi opettaa että ehtoollisessa leipä viini ovat Kristuksen ruumis ja veri. Leipä toki pysyy leipänä ja viini viininä, mutta silti leivässä ja leivän kanssa on Kristuksen ruumis todellisesti (miten se on mahdollista, sitä emme ymmärrä).

Sakramenttirealismiin kuuluu myös, että sakramentit todella ovat armonvälineitä eli ne vaikuttavat syntien anteeksiantamisen niille jotka sen uskovat. Mihin sakramenttirealismi perustuu?

1. Kor 11:23-29: Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

Matt 26:28: Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Muilla prostentanteilla kuin luterialilaisilla ehtoollinen on vain vertauskuva, eli vain symboli.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.