Kirjoittaja Aihe: Kotikokki V  (Luettu 22433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #60 : 24.12.19 - klo:20:10 »
Kotikokkina tiedän että ' toisten laittama ruoka'  maistuu paremmalta kuin omatekoinen.

Vaikka Matti vakuutti kaiken olevan maukasta, minun suussa parhailta maistuivat ostetut Saaristolaisleipä, Carry´s  vesikeksit vuohenjuuston ja viikunahillon kera.
No, oma taatelikakku on kyllä suussasulavaa myös.

Kahdesta portugalilaisesta punaviinistä toinen jä Tapaniksi. Se halvempi oli aivan loistavan hyvää minun, ei kovin asiantuntevaan, makuun.
Quinta Setencostas  Alenquer 2015 on viini johon sain valinta-apua toiselta mummolta, hän sitä kehui hurjan hyväksi. Ja näin onkin. Maksaa alle 10 euroa.

Maistoimme sitä toissailtana jo kinkun kanssa, ja sopii hyvin lihallekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #61 : 24.12.19 - klo:21:10 »
Quinta Setencostas  Alenquer 2015 on viini johon sain valinta-apua toiselta mummolta, hän sitä kehui hurjan hyväksi. Ja näin onkin. Maksaa alle 10 euroa.

Noissa on minunkin suuni mukaan hyvä hinta-laatusuhde. Ja pätevämmät viiniasiantuntijat valinneet tarhan jonkin tuotteen muutama vuosi sitten vuoden parhaaksi ns. kyykkyviinien sarjassa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #62 : 28.12.19 - klo:11:52 »
Tytär oli sitä mieltä että yllämainittu viini ei ole ns. kyykkyviini. Niitä ovat ne alimman
hyllyn seitsemän euron punkut.
Se siitä.

Pappismiehen paimenpiiras:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006330871.html

Jaakko Heinimäki kokkaa ja kertoo legendoista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #63 : 28.12.19 - klo:20:44 »
Nyt alan oikein nauttia muutamista jouluherkuista kun ovat juuri loppumassa.
Rosolli johon sekoitin myös sillin nyt vasta maistuu hyvin. Parhaimmin nautin Maalahden mustasta limpusta sienisalaatin kanssa. Ja luumuja napsin kun niitäkin jäi. Vatsa toimii näillä vaikka liikuntaa on ollut lähinnä sisällä ja kauppareissuilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #64 : 20.01.20 - klo:01:31 »
Heräteostin eilen lahnan, kun ihan tavismarketin kalatiskissä oli rivi pulleita sellaisia eikä hinta päätä huimannut. Valmistin kuten kotona aikoinaan: suomut ja sisälmykset pois, sekoitetaan venhäjauhoja ja suolaa ja ripotellaan vatsaonteloon ja loput paistopussiin kalan kanssa, ravistetaan, pussin kulmaan pikku reikä ja pellillä uuniin reiluun sataan asteeseen ainakin viideksi tuntia. Tällä systeemillä ruodotkin pehmenee syötäväksi.

Maistuu samalta kuin silloin ennen, mutta ei maistu. Siis ei maita. :017: Ehkä voin siirtää tämän ruokalajin muistojen joukkoon.

Jotenkin särkikalat nenääni haisevat verelle eli raudalle, siinä missa esim. ahvenessa on mieto laukan tuoksu. Tsekkasin nyt Finelistä, ja kyllä, särjessä ja lahnassa on hieman enemmän rautaa kuin vaikka juuri ahvenessa. Onko tämä nyt sama juttu kuin se ettei naudanliha oikein nykyään ota upotakseen?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #65 : 22.01.20 - klo:10:45 »
Minua myös lahna 'ilkoittaa', mutta silakka ( haili) on aina maistunut ja koska se on niin monipuolinen, käytän sitä usein. Loheenkin nimittäin alkaa kyllästyä, ja hinta sen kuin nousee..

Laitoin just uunivuokaan 700 gr silakkafileitä
                                     2 isoa sipulia siivuina
                                     1 dl tomaattisosetta
                                      0,5 dl tomaattipyreetä
                                      1 rkl suolaa
                                      vähän mustapippuri myllystä

                                      ( vapaata sekoittelua puhtain käsin )

                                     pinnalle hiukan korppujauhoja
                                     ja juuston paloja ( kun ei ollut ranskankermaa, joka olisi
                                     parempi.
                                      Uuniin 225 asteeseen 45 min.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #66 : 22.01.20 - klo:16:48 »
Tänään ruokana oli kasvismakaroonilaatikkoa. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #67 : 24.01.20 - klo:10:57 »
Hellalla porisee keitto. Sävelsin sen broilerinpaloista ja herkkusienen suikaleista, kanakeitto-nuudel-pussita ja tilkasta kermaa. Lisäsin myös Knorrin kanaliemigeelin ja maustoin. Kohta maistetaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #68 : 27.01.20 - klo:14:41 »
Paistoin koemielessä reseptin mukaisen sieni-pekoni-sipulipiirakan. Lauantaina tulee viisi talon naista kahville ja ajattelin tämän suolaiseksi kahvileiväksi. Makeaksi ostan Runebergin torttuja ja lusikkaleipiä.

En tiedä vielä miten onnistui, mutta lapsenlapsi on tulossa pian kahville ja sitten maistetaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #69 : 04.02.20 - klo:02:40 »
Pitäisköhän kokata itse Runebergin torttuja niin (ehkä) saisi mieleisiään?

Mitä olen kaupasta ostanut niin ovat järjestään liian makeita. Suunnilleen kaikissa käytetty jotain glukoosi- tai fruktoosisiirappeja, ja nehän ovat makeampia kuin sokeri. Omatekemiin ei tarvitsisi sellaista sotkea. Sen sijaan voisi ripauttaa pari tippaa karvasmanteliöljyä. Ja rommia tietty kostukkeeksi (pullonpohjat sitten kokkiin).

Kaupallisista täkäläisen Linkosuon ja porilaisen Sarpin tortut ovat olleet eniten makuuni.

ruunekreeni tuntuu kyllä nukuttavan ja tahmaavan aivot. Ehkä se siirappi niistä imeytyy liian nopeasti ja aiheuttaa jonkin verensokeripiikin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #70 : 04.02.20 - klo:07:11 »
Linkosuon leipomo on Päässyt 'Kinnusen' ennätyskirjaankin:

Toivo Honkonen: Tampereen rievä -valssi (1977)

Guinnessin ennätystenkirjaan pääsee kovin harva laulu, mutta rievävalssi sen teki. Maakuntaleivän pakkaukseen painettu viisu on yksi maailman eniten painettuja kappaleita 11,5 miljoonan kopiomäärällä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #71 : 04.02.20 - klo:07:27 »
Meillä tykätään Sinuhen Runebergin tortuista. Lauantain vieraatkin niitä kehuivat.
Lisäksi Prisma myy niitä 2,95/ 2 kpl, kun useimmat ovat yli 4 euroa.
Makuvertailua emme ole tehneet vaan pysyneet näissä. Ja paljon onkin ostettu.

Sinuhe on mukkulalainen leipomo, Waltarin suku sitä yhä omistaa. Saivat itse Mika Waltarilta luvan käyttää kuuluisan kirjan nimeä. Toiminta on jatkunut n. 60 vuotta.

Yksi Sinuhen suosikeista on punssikakku.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #72 : 04.02.20 - klo:09:35 »
Yksi Sinuhen suosikeista on punssikakku.

Se onkin kolmanneksi paras punssikakku, josta olen saanut nauttia. Paras on vaimoni leipoma ja toiseksi paras lukion vahtimestarin, kondiittorin pojan, leipoma. Paalasen leipomo oli sen verran merkittävä, että sen nurkalta Kotkan Hovinsaarella nouseva mäki on edelleen nimeltään Paalasenmäki vaikka leipomoa ei ole aikoihin ollut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #73 : 04.02.20 - klo:10:56 »
Sinuhen torttuja en täkäläisissä kaupoissa ole nähnyt niitä maistaakseni. Olen kyllä tietoinen tuollaisenkin tuotteen olemassaolosta.

Vaikka suosikkini Linkosuo onkin tamperelainen, en kuitenkaan vedä kotiinpäin: Lähileipomoni (=alle puolen kilsan päässä) Jussinhannan tortut ovat niin pliisuja (tai ainakin ennen ovat olleet) ettei niitä kannata ostaa, ja täkäläisen Leivon leipomon torttuja en edes runebergintortuiksi kutsuisi, niin kaukana ollaan siitä mitä pitäisi.

Itse leipomisessa on se, kun taikinaan pitäisi käyttää keksinmuruja, eikä minulla sellaisia ole kun keksit eivät kuulu ruokavaliooni. Pitäisikö siis torttuja saadakseen ensin varta vasten ostaa keksipaketti ja murskata se?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #74 : 04.02.20 - klo:19:14 »
Ennenvanhaa sai Elannon leipomon tekemiä punssileivoksia. Ne oli ihania.
En ole varma, oliko lapsuuteni Runebergin tortut myös sieltä. Niihin tottuneena, täkäläiset tortut ei olleet mistään kotosin. Piti ruveta itse tekemään. Nyt alkaa olla 40 vuotta syöty itse tehtyjä. Minulla on resepti, mitä väitetään alkuperäiseksi. Ne muistuttavat paljon niitä lapsuuden torttuja.
Huomenna syödään omatekoisia.  :kahvi:
Pyryharakka