Kirjoittaja Aihe: Tietoinen uskonratkaisu  (Luettu 9713 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #30 : 02.07.22 - klo:12:29 »
On hiukan itsekeskeistä tulkita ihmisten sanomisia itseensä kohdistuvina, joko hyvää tai pahaa tarkoittavina. On väitetty, että se olisi erityisesti meidän suomalaisten tapa suhtautua.

Vanha elefanttivitsi kuvaa tätä: Englantilainen kirja aiheesta on 100 tapaa käyttää elefanttia. Ranskalainen teos on Elefantista valmistetut ruokalajit, saksalainen julkaisu on Elefeantologian alkeet I-IV ja suomalainen Mitä elefantit meistä ajattelevat.

Tämä! Kansana paikkamme on ollut olla idän ja lännen kulttuurien, sotien, tapojen ja ajatusmaailmojen välissä. Ollako sitä, ollako tätä, kuinka olla vähän sitä mutta osaksi tätä jne.  :017:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #31 : 02.07.22 - klo:15:19 »
Olen kuullut ronsuvisin näin.

Siis jenkki, sakemanni ja finne oli sademetsässä ja vastaan tuli elepantti,

Amerikkalainen wou my God, so good for business, how many burgers i can make of that, eli montakohan hampurilaista tosta tekis.

Germaani insinööri kansaa, niin mietti.
- Miten toi toimii.

Suomalainen meni puskaan ja ajatteli mitäköhän toikin musta ajattelee?

-Norsu mietti missähän ois suomalainen vihreä puolue, kun pelastaa hyttysiäkin.
äh viimenen virke viisveisaaja huumoria.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #32 : 18.07.22 - klo:08:26 »
Ihminen lienee taipuvainen pitämään ainoastaan sitä todellisena, mistä hän on tietoinen. Tämä koskee hänen omaa mieltäänkin. Tiedetään kuitenkin, miten paljon mielen toiminnoista on tiedostamattomia, alitajuntaisia. Tietoinen uskonratkaisukin pohjautuu asian tiedostamattomaan käsittelyyn, joka on saattanut jatkua vuosiakin. Kun tunnustamme uskon Pyhään Henkeen, voimme miettiä, miten Hän on meissä itsessämme vaikuttanut meidän sitä tiedostamatta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #33 : 21.07.22 - klo:19:54 »
Joku on sanonut, että ihmisessä on jumalan kokoinen tyhjiö joka ei täyty muulla kuin Jumalalla,
Öö tai no jotain sinne päin. Niin raskas työviikko, et anteeksi, jos ajatus kulkee kuin puuro suolistossa tai jotain.

Siis aina kun ihminen kuulee sanomisia Jumalasta, on se pyhäkoulussa tai jonkun kadunkulmassa paasaavan ääni, niin hänen tyhjiönsä jotenkin vaikuttaa ihmiseen, että tässä on jotakin oikein.
Sitä sanaa kun tulee tarpeeksi, niin ihminen no en tiedä.

Eniten  pelkään että jumalkaipuuta ihminen  täyttää kaikella muulla että menee turtanaksi ja luulee jonkun muun olevan se oikea tyhjiön täyttö?

Jotkut kuten minä innostuu milloin mistä, joskus urheilu, joskus musiikki ja joskus joku muu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #35 : 04.09.22 - klo:14:35 »
Törmäsin Woodvorthin (?) runoon, jossa ilmaistaan minulle tärkein, se, mitä olen ajatellut, käännyimme tai tulimme uskoon tai heräsimme niin entä sitten?  M i h i n  me heräämme tai mitä muuta hyvänsä?

Olen jo kertonut kuinka kuulin saarnan "uskoontulosta" ja odotin, että pastori oli hyvästellyt kaikki vähät sanankuulijat, ja sitten kysyin olisiko hänellä kaksi minuuttia minulle, no tottahan.

Entä sitten, kysyin.
Miten niin, hän kysyi.
Siis, mitä sitten kun on tultu uskoon?
Hän punastui, sai vedet silm insä, tämä on totta, ja änkytti: E-e-ei mitään. Ja selitti ettei useasti saarnaa uskoontulosta.

En muista pitemmälle, en olisi osannut kuitenkaan mestaroida muuten m utta niin kai sanoin että minua vain mietityttää se että elämähän kai jatkuu.

........................

Jossain kohtaa tulin kohti ajatusta, että tuollaisia elämyksiä kaiketi monella on, se merkitsee mahdollisesti  käännekohtaa elämässä, mutta minne?

Kohti Kristuksen seuraamista.

Oli surkea olo sillä en ole seurannut.

.............................

TÄmä ilmaisee parhaiten (tähän saakka) mitä ajattelen:


Vain sielun pelastusta taivaalta ken kysyy
ei määrään pääse, tiellä vaikka pysyy.
Vaan sen ken rqkastaa, jos kulkeekin hän harhaan
Jumala johtaa taivaan yrttitarhaan.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #36 : 04.09.22 - klo:16:03 »
William Wordsworth varmaankin. Muistatko tarkemmin runoa?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #37 : 04.09.22 - klo:17:32 »
Voistko tarkoittaa tätä Oodia nro 536 ?

https://www.bartleby.com/101/536.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #38 : 04.09.22 - klo:23:57 »
William Wordsworth varmaankin. Muistatko tarkemmin runoa?

En, tuokin tuli vastaan kun sitä lainattiin toisessa yhteydessä ihan eri tarinassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #39 : 05.09.22 - klo:00:07 »
Voistko tarkoittaa tätä Oodia nro 536 ?

https://www.bartleby.com/101/536.html

En tunne Woodvorthia kovin hyvin. Selasin Oodin läpi, en luule että kyseessä on sama runo.

Oikeastaan itse ajatus kiinnosti minua, tai sytytti samanlaisen ajatuksen kuin se vanha Dietricus Docensin  "uskova seuraa,  seuraaja uskoo" :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #40 : 05.11.22 - klo:02:03 »
Onko tietoiseksi koettu uskonratkaisu tiedostamattoman hengellisen kasvun kypsymistä tietoiseksi? Muistan kuulleeni monessa  uskoontulon todistuksessa kertomuksia lapsuuden ja nuoruuden kristillisestä kasvatuksesta ja satunnaisista käynneistä hengellisissä tilaisuuksissa.

Minä puolestani. tämän luettuani selasin muistoni riparilta, iltanuotion ohjelmaan kuului säännöllisesti isosen "todistus" eli selvitys tämmöisestä uskoontulosta. Yksikään ei edes vihjannut kodin vaikutukseen muistoon mummon iltarukouksesta tai yleensä mistään.


Jo tähän ryhtyessäni hoksasin kuinka samasta muotista ne tosin tulivat.  Tarina alkoi säännöllisesti riparilta, ja toisinaan varsin ristiriitaisesti tarinan kanssa ne päättyivät:  Ei siihen mitään tunteita liitynyt...   

Arvelisin että puheenvuorot ja mitä niihin sisällytettiin, suuressa määrin kopioitiin omilta isosilta, ja tuo   hokema "ei-siihen-mitään-tunteita-liittynyt, opittiin suoraan niorisopastoreilta.  Ei kai se mikäään  ihme ollut.  Taatusti valtaosalle ensimmäinen julkinen puhe.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #41 : 05.11.22 - klo:07:34 »
Joku Metsolan kirkon takkahuoneesta teologiksi singonnut (oliko Risto Uro?) kuvaili kerran saarnassaan, miten seurakuntanuoret kertoivat iltaisn toisilleen kokemuksiaan uskon heräämisestä. Vähitellen tarinat alkoivat muistuttaa toisiaan. Teologiaa opiskellessaan hän oppi, että noita tarinoita oli yllättäen monenlaisia, eri piireissä toisenlaisksi muodostuneita.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #42 : 05.11.22 - klo:07:48 »
Jos nyt olisi pidettävä sellainen puhe, en taitaisi osata enkä edes haluta.  Kuinka ihminen voi olla ollenkaan varma siitä että Jumala olisi juuri hänestä pätkän vertaa kiinnostunut?  Suurin osa  on tehnyt enemmän pahaa kuin hyvää,. Siitä huolimatta en jaksa semmoisia hartauspuheita joissa vakuutellaan, että kuvittele jokin ihana paikka jossa oli hyvä olla ja sinne risti ja ystävä ja sitten puhe oikeastaan onkin puolessa välissä eikä muuta saatu, kuin kuka minkäkinlainen fiilis. En oikein usko noihion juttuihin, niissähän ihminen manipuloi tunne.-elämäänsä.


Kuten saattaa todeta, tämä ei vastaa Penalle eikä kai oikein kenellekään eikä taida kuulua edes aiheeseen.

Oikeastaan tahtoisin jonkinlaisen ns kaanaankielen sanakirjan tyhmyreille.   :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 05.11.22 - klo:08:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #43 : 05.11.22 - klo:09:10 »
Minun kokemus on , että kun rakastamme ja rukoilemme, Jumala tekee sen uskonratkaisun.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #44 : 05.11.22 - klo:09:30 »
Kuten saattaa todeta, tämä ei vastaa Penalle eikä kai oikein kenellekään eikä taida kuulua edes aiheeseen.

Minäkin kuuntelin tuollaisen radiohartauden. Loppumusiikki vahvisti vierauden tunteen.