Kirjoittaja Aihe: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4  (Luettu 19521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« : 01.02.21 - klo:23:34 »
Avasin ketjun, kun Malla sen minulle aikoinaan opetti, että tyvestä on analogisen ajan kasvatin kehitys nuosemassa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #1 : 01.02.21 - klo:23:42 »
Lapuan taisteluvirsi - Etelä-Pohjanmaan Mieslaulajat https://www.youtube.com/watch?v=MkDyJWwHCx4

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #2 : 01.02.21 - klo:23:47 »
Eikös mennä jo nukkumaan?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #3 : 01.02.21 - klo:23:50 »
Seuraavia muistoja: Oppisoppi(muistinkohan asuntolan nimen oikein vai väärin), kauppaopisto, Latomeri niminen kauppa, Pirttisen kauppa ja siinä vieressä Jokiniemen tie, jossa asuin jonkin aikaa. Helluntaiseurakunnan kuoro, uuden seurakuntarakennuksen tieltä purettava talo.  Kauppaopiston opettajia. Hassutteluja.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #4 : 02.02.21 - klo:02:06 »
Muistot ovat muistoja. Kotoani Alahärmästä oli Lapualle 30 km, että poikosena muutaman kerran kävin joitakin urheilukilpailuja katsomassa. Kaksilla so viimeisillä Lapuan herättäjäjuhlilla olen ollut. Molemmista on hyvät muistot. Riitta-Mumminkin tunsin hänen punaisista silmälasien sangoista, kun hän tänne forumille niistä kirjoitti. Hän istui Mattinsa kanssa jo seurapenkissä, kun kävin kättä pukkaamassa. Taisi käydä niin, että eivät oikein tajunneet, että mitä tässä nyt tapahtui.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #5 : 11.02.21 - klo:14:06 »
Naputtelin tietsikkaani Karoonmäki Alahärmä ja pääsin nuoruuteni maisemiin. Vaihdoin kartalta "taivaalliseen karttaan so ilmakuvaan. Suurennuslasin kanssa katselin asiat tarkoin.  Havaattin, että luontoäiti piiloittaa hyvin ennen v 1964 muistissani ollutta maastoa. Kotimäkeni löysin. Sitä kutsuttiin Korpelaksi, kait sen vuoksi, että se oli varsinaisen kyläkeskuksen Sorviston larvamaita. Pirtin vieritse keväinen tulviva luoma juoksutti Rämäkön metsien vedet aina vain alemmas Lapuanjokeen asti.
Sain poikasena metsästellä heti pihan jätettyäni. Aseenani oli ensin Lambert-niminen pienari, ihan ronapyssy. Sittemmin sain jopa 2-piippuisen haulikonkin. Velivainaja sai ne jotenkin lainaan Pietarsaaren kouluajoiltaan.
Pihastamme meni isäntien kärrytie Fleiniin. Nyttemmin näyttää siltä, että Fleinin pellot ovat viljelemättömät. Po kohdalla näkyy hyvin lasikiven ottomonttu, jonka vieritse pääsi huonoa kinttupolkua pitkin IsoollePaanalle so pääradalle Ouluun. Radan yli vievää uraa pääsi nätysti Pääjärvelle, mikä on umpeutuva matala vesirääseikkö.

Karttasana Karoonmäki johdattaa mahdollisen lukijani Alahärmän talvisiin hyppyrikilpailuihin. Näyttää siltä, että enari olisi 29 m.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #6 : 11.03.21 - klo:11:20 »
Lööpissä on tieto, että Juhani Palmu Alahärmässä taistelee hengestään, taas kerran. Olemme samanikäisiä ja olimme 50-luvulla Ylihärmän lietsotehtaalla vierekkäin tekemässä vanerista lietson putkia. Meillä oli liian paksua vaneria leikattuna ja siitä ei pojankoltiaiset kyenneet tekemään liukkaan peltimallin päällä vanerista putkea. Käytetyt naulat so takstit eivät pitäneet.
Juhani oli kasvanut "aikuiseksi" ja minä olin hänestä - 2v nuorempi psyykkeeltäni, ehkä. Pääsimme jutteluissamme lopputulemaan, että lopputili on "paree"kuin täällä ähistä. Muistan aina, kun Juhani sanoi "kyllä minä hoidan puhumisen". Konttorissa joku mies kovin ihmetteli, että mitähän siellä nyt oikein on, mutta huikkasi lasikoppiin kassöörille, että näille pojille tili kouraan.
Helpotti taas elämä sillä kertaa. Ylihärmään ajelin jostain syystä laiturin sillan yli, vaikka Liinamaan sillan yli sai ajaa, eikä tarvinnut pyörää taluttaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #7 : 09.04.21 - klo:09:50 »
Serkku viestitti, että yksi osio "muistelus Lapuanjoen varrelta" on siirretty jonnekin muualle ja tullut siellä luetuksi 34000 kertaa. Kyllä nörtit temppunsa tekevät. Olisihan minullekin hyvä osata nappulatekniikka, että omat mielipiteeni eivät menisi väärään paikkaan ikäänkuin jonkun muun mielipiteeksi. Näinhän taannoin pääsi käymään, mutta sain anteeksi.
Kauhavan lentokenttä on pyörinyt mielessäni. Kuinkahan käynee juhlien järjestelyjen kanssa? Olen enempi pessimisti kuin optimisti.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #8 : 09.04.21 - klo:19:00 »
Ylihärmään ajelin jostain syystä laiturin sillan yli, vaikka Liinamaan sillan yli sai ajaa, eikä tarvinnut pyörää taluttaa.
Liikkuvaa kuvaa Liinamaan sillan kupeesta: https://www.youtube.com/watch?v=hpxxQrDHiCQ

Liinamaan silta 21.10.2016: https://www.youtube.com/watch?v=5db0cd7guL0

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #9 : 09.04.21 - klo:20:39 »
Annan suuren arvon Sinulle, kun näitä videoita viitsit latailla :039:. Tuli poika-aika mieleen. Liinamaan sillalla aikoinaan päätin, että minusta ei tule tupakin polttajaa. Se on ollut helppo päätös. Kotoluhdan ja Pöyhösen kyläpuolet näyttivät ahkeran kansan asuttamilta ja se on oikein hyvä. Varsinainen juhlakalu Lapuanjoki on vähän veden aikana sellainen kuin pyytäisi anteeksi olemustaan. Yritin katsoa tarkasti, että olisiko sillan vieressä entisestä Liinamaan färistä mitään museaalista näkymää, en havaannu sellaista.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #10 : 10.04.21 - klo:16:55 »
Annan suuren arvon Sinulle, kun näitä videoita viitsit latailla :039:
:039:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #11 : 26.04.21 - klo:22:53 »
Kauhavan lentokenttä on pyörinyt mielessäni.
Lentokoulutusta Kauhavalla 1962-1963 Lentoupseerikurssi 34 (LntUK 34). Kuvissa Pyry nostetaan jalustalle suoraan viimeiseltä lennoltaan, mukana myös Saab Safir, Fouga Magister ja jopa Ilyushin 28 Kauhavalla 1960-luvun alussa. Kuvaus: Matti Nurminen

 https://www.youtube.com/watch?v=u63ARXyGhVs

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #12 : 27.04.21 - klo:15:26 »
Nelisen vuotta kannoin sinisiä ilmavoimien vaatteita, ensin kadettina ja sitten luutnanttina. En juurtunut siihen joukkoon, vaan halusin harmaisiin vaatteisiin ja se järjestyi Ouluun. Aselaji valittiin ensimmäisen opintovuoden paremmuusjärjestyksessä, että minulle se oli helppo juttu.
Olen aina ollut sellainen oman tieni kulkija, mutta tulin matkoillani varjelluksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #13 : 27.04.21 - klo:16:03 »
Matti näki filmin, tunsi koneet joita oli lentomekaanikkona huoltanut. Oli ollut myös lennoilla mukana.

 Minä tunnistin konehallin samalaiseksi jossa olimme Juhannustansseissa n. 1966-67

Kuvista Matti ei tunnistanut tuttuja, mutta aika oli oikea.

Kauhavan jälkeen hän siirtyi Satakunnan lennostoon Poriin apumekaanikoksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 4
« Vastaus #14 : 27.04.21 - klo:16:38 »
Terveiseni täältä Matillesi. Sanoisin, että hän sai korkeatasoista koulutusta varusmiehenä. Itse koulutin lentosotamiehiä tutka-asemapalveluun. Koulutusaika oli vain kaksi viikkoa, kun miehet sitten lähetettiin asemille.

Olisihan minustakin joku rättilentäjä vissiin tullut, kun kävin tähtärikurssin teoriajakson ja olin pakettina Saab Safirissa muutaman kerran. Majuri moitti minua, että minusta haisee etulinjan poteron hiki. Olin siis maavoimissa ollut varusmiehenä. Tällaista oli motivointi analogisen ajan intissä silloin.