Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Joonan kirja  (Luettu 59759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21769
Raamattupiiri, Joonan kirja
« : 25.09.16 - klo:22:18 »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #1 : 26.09.16 - klo:05:55 »
Viikonloppuna jo keskityin Joonan kirjaan.
Googletin ja luin kirjan taustaa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7f.html
http://www.evank.org/sivu12_joona_a00.php

Joonan kirjassa on siis 48 jaetta.
Peltolan mukaan sen lukee läpi ääneen 6 minuutissa. Eilen aamusta luin sen 7 vuotiaalle pojalleni ääneen. Minulta meni aikaa 8 minuuttia.

Lauantaina iltalukemiseksi luin pojalleni mm. Joonan kirjan. Kirja on hänelle tuttu. Poikani kommentoi minulle joitain asioita Joonan kirjaan liittyen samalla, kun sitä hänelle luin. Hän sanoi, että se tuli Joonalle kalliiksi, kun Joona ryhtyi toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Tuli kolme vastoinkäymistä. Joona joutui maksamaan laivamaksun aivan turhaan, hänet heitettiin mereen ja hän joutui olemaan kalan vatsassa kolme päivää.
Sitten hän sanoi jotain siihen suuntaista, että kun Joona vaipui syvyyksiin sinne vuorten perustuksiin asti, että Jeesuksellekin kävi samoin, kun Jeesus kuoli, että Jeesus haudattiin ja joutui näin syvälle. En nyt tuota aivan tarkkaan muista tuota ideaa, mutta jotain tämän suuntaista se oli. Tämä on todella raamatullinen ajatus, Jeesuskin vertasi itseään Joonaan juuri siinä, että samoin, kuin Joona oli kalan vatsassa 3 päivää ja yötä, tulee Hänkin olemaan haudassa 3 päivää ja 3 yötä - tai jotain tällaista.
Pojan kanssa on kyllä ennenkin ollut puhetta varmaan useinkin siitä, että tässä suhteessa Joona on Jeesuksen esikuva, joten tuolta pohjalta on helppo ymmärtää tuo viimeeksi kertomani häneltä tullut kommentti.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22426
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #2 : 26.09.16 - klo:07:48 »
Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #3 : 26.09.16 - klo:09:13 »
Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.

Olen samaa mieltä tuosta ydinsanomasta, että se liittyy Kristukseen sekä ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen.

Nielaisiko kala tai joku meripeto Joonan vaiko ei niin, että Joona säilyi hengissä sen vatsassa 3 päivää?
Ehkä on niin, että se ei luonnon lakien mukaan ole mahdollista.
Ei ole mahdollista myöskään se, että kukaan nousee kuolleista.
Raamatussa on paljon asioita, jotka eivät oikeasti ole mitenkään mahdollista.
Kyllä kuolleitten ylösnousemusasiaankin voi kompastua.

Itse lähden siitä, että Joona oli merielämien vatsassa 3 päivää ja 3 yötä ja oksennettiin ulos ja sen jälkeen Joona lähti saarnaamaan Niiniveen kaupunkiin.
Onneksi Joonan kirjaa voi tutkia porukassa riippumatta siitä, miten sen eri yksityiskohdat omaksuu omaan maailmankuvaansa.

Joonan tyyppisiä kertomuksia toki voi olla lukemattomia. Asiaa voi ajatella niin, että Joonan kirja on kopioinut aineksia näistä tarinoista tai sitten niin, että nämä tarinat ovat saaneet aineksia Joonan kirjasta. Lähden siitä, että samankaltaisista eri tarinoista riippumatta Joona oli siellä vatsassa ja pääsi sieltä pois.

Mitä tulee noihin Jeesuksen kertomiin vertauksiin, niin minun mielestäni ne olivat siinä mielessä tosia, että sellaista oikeasti tapahtui, mitä Jeesus kertoi. Kylväjä kylvi peltoa, nainen etsi rahaa, joku pahoinpideltiin ja joku toinen häntä auttoi jne.
Väitän, että vertaukset olivat tosia, vaikka pääpaino oli jossain muussa, kuin vertausten tapahtumissa.

Jumala voi kyllä laittaa vaikka Joonan nielemään meripedon.
Itse lähden siitä, että tuo kertomus Joonasta on myös tuon meripedon ja Joonan sen vatsassaolon suhteen totta.
Ilman Jumalan asiaan puuttumistahan se mitä ilmeisimmin ei voi olla totta.
Sitä en sitten tiedä, että kuoliko Joona kalan vatsassa ja heräsi henkiin, kuten Jeesukselle kävi, vai pitikö Jumala Joonan koko tuon 3 päivän ajan hengissä.

Juutalainen perimätieto kertoo, että Joona oli Sarpatin lesken poika, jonka profeetta Elia herätti kuolleista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22426
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #4 : 26.09.16 - klo:10:40 »
Niniven kääntymys jatkaa samaa iloisen liioittelevaa tarinointia. Kolmen päivämatkan mittainen kapunki katuu ja tekee parannuksen, ennen kuin saarnamies ehtii tallustaa edes sen keskustaan asti.

Minua puhuttelee Joonan kirjassa kertomuksen katkaiseva järkyttävä psalmi: Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #5 : 26.09.16 - klo:10:58 »
Niniven kääntymys jatkaa samaa iloisen liioittelevaa tarinointia. Kolmen päivämatkan mittainen kapunki katuu ja tekee parannuksen, ennen kuin saarnamies ehtii tallustaa edes sen keskustaan asti.

Ehkä se kolme päivänmatkaa tarkoittaa katujen yhteispituutta. En tiedä.
Se lienee kuitenkin selvää, että kaikkia yksityiskohtia ei kerrota. Ei myös kerrota kaikkea siitä, mitä Joona saarnasi.
Se on kuitenkin selvää, että sana lähti varsin tehokkaasti kiertämään. Joona ei ehkä käynyt ollenkaan kuninkaankaan puheilla, mutta sana kiersi ja kuningaskin monen muun ohella sai tiedon siitä, mitä Joona oli saarnannut.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #6 : 26.09.16 - klo:14:36 »
Joona nousi paetaksensa Tarsiiseen vaikka Jumala pyysi häntä suuntaamaan Niiniveen.
Aika tyypillistä ihmiselle.
Aikoinaan kun Jumala kutsui Moosesta niin hänkin kakisteli, että on sangen kankea puhetaidoiltaan ja että jos joku muu.
Jeremia oli "liemessä" kaivossa jossa ajatteli että "paree jos en ois syntynytkään" vaikka hänet oli Jumala kutsunut jo profeetaksi äitinsä kohdusta.

Sitten taas ihminen valitsisi usein toisin kuin Jumala??
Tulee mieleen kun profeetta öljysarvensa kanssa käyskentelee Daavidin kotiin voidellakseen kuninkaan, niin Daavidin isä esittelee kaikki muut, vanhemmat poikansa.
Profeetta sanoo, ettei näistä kukaan, eikö sinulla ole vielä muita poikia...isä: "No on se nuorin vielä tuolla paimenessa..."
Ja Daavid oli se, joka voideltiin kuninkaaksi.

Jumalan aivoitukset versus ihmisen aivoitukset...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22426
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #7 : 26.09.16 - klo:14:56 »
Joona nousi paetaksensa Tarsiiseen vaikka Jumala pyysi häntä suuntaamaan Niiniveen.
Aika tyypillistä ihmiselle.

Ninive oli idässä ja Tarsis niin kaukana lännessä kuin tuolloin maailmaa tunnettiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34235
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #8 : 26.09.16 - klo:16:02 »
Minä olin viime yönä ' valaan vatsassa'. Vai oliko se painia enkelin kanssa. Koko rintakehä on kipeänä.
Jumala puhutteli kovasti, mutta puhui myös siitä tehtävästä jonka Hän on antanut minulle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21769
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #9 : 26.09.16 - klo:19:43 »
Meille ihmisille on varmaan tyypillistä että pyritään pakenemaan Jumalaa.
Syntiemme ja pahuutemme tähden.
Olemme oppineet siihen että Jumala on tuomari, vaatii hyviä tekoja, kiltteyttä.
Emme aina muista sitä että Jumalaa pakoon emme pääse.
Hän vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä, tietää millainen ihminen on.
Kadonneet ja eksyneet etsitään, rakastetaan ja hyväksytään yhteyteen.
Jumala on Rakkaus, Hänen yhteydessään saamme kokea armon ja anteeksiantamuksen.
Meidät kannetaan perille.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #10 : 27.09.16 - klo:03:49 »
Ninive oli idässä ja Tarsis niin kaukana lännessä kuin tuolloin maailmaa tunnettiin.

1:3 kertoo Joonan maksaneen laivamaksun. Matka on ollut todella pitkä, joten laivamaksukin on ollut kallis. Ei ole vielä silmiini, missä Tarsis tarkkaan ottaen sijaitsee, mutta Espanjaa on veikkailtu. Joku taasen kertoi sen olevan Kreikassa.
Jostain sain käsityksen, että oikeastaan ei varmuudella edes tiedetä, että missä tuo tarkkaan ottaen sijaitsee.
Niin tai näin, matka on ollut pitkä ja aivan pienen syyn takia Joona ei tuolle matkalle ole voinut lähteä.
Syitä tuolle matkalle on pohdittu usean henkilön toimesta. Niinive oli suuri kaupunki Assyrian valtakunnassa. Assyria taasen oli Israelin vihollinen. Joona tiesi (4:2), että Jumala on armollinen ja varmaan pelastaa Niiniven tuholta. Joona mahdollisesti on halunnut pahaa Assyrialle ja näinollen ei halunnut, että siellä tehdään parannusta. Jos Niinive tuhotaan, heikentyy vihollinen.

Assyrialaiset suhtautuivat hyvin raakalaismaisesti vihollisiinsa. Ehkä Joona pelkäsi, että pää katkaistaan, jos hän menee sanomaansa sinne julistamaan. Eikös se muuten ollut aika yleistä, että profeetan osa oli joutua kuulijoiden kivittämäksi.

Ehkä Joona pelkäsi väärän profeetan leimaa. Jos Jumala armahtaa Niiniven hänen saarnansa johdosta, niin silloinhan kaupunkia ei hävitetäkään ja näinollen Joonan saarnaama uhkaus ei toteudukaan.

Niin tai näin, aivan pienen syyn tähden ei Tarsisiin lähdetä.
Joona meni Jaafoon (1:3), josta nousi laivaan. Luin jostain, että kyseessä olisi Joppe, jossa Apt:n mukaan mm. nahkuri Siimon asui, jonka luona Pietari oli majoittunut, kun näki näyn, jossa taivaasta laskettiin liinavaatteella epäpuhtaita eläimiä alas.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #11 : 27.09.16 - klo:04:00 »
1:1 kertoo, että  Joona on Amittain poika.

2. Kuningasten kirja 14:25
"
Hän kuitenkin palautti Israelille raja-alueen Lebo-Hamatista Kuolleeseenmereen saakka. Näin kävi toteen se, minkä Herra, Israelin Jumala, oli puhunut Gat-Heferistä kotoisin olevan palvelijansa Joonan, Amittain pojan, suulla.
"

Jos kyseessä on sama Joona, Amittain poika, niin tiedämme hänestä, että hän oli profeetta ja kotoisin muutaman kilometrin päästä Nasaretista ja näinollen voidaan suurin piirtein tietää, milloin tämä Joonan saarna Niinivessä saarnattiin. Hän oli myös profeetta, joka oli tuonut oikean profetian ja mitä ilmeisimmin häntä siis pidettiin oikeana profeettana kansankin keskellä.

Joona oli VT:n "menestyksekkäin" profeetta. Joonan kirjasta tulee kuva, että hän ei kauaa saarnannut ja hänen saarnansa johti ennenkuulumattoman laajaan parannukseen. Yleensähän oli niin, että Jumalan profeettoja ei uskottu, vaan heitä kohdeltiin kaltoin. Jotkut profeetat profetoivat vuosi tolkulla, mutta heitä ei uskottu.
Varsin mielenkiintoista: Joonan sanomalla oli valtava menestys ja Joona kuitenkin pettyi perin pohjin Jumalaan siitä, että Hän vaikutti kuulijakunnassa parannuksen soveliaita hedelmiä.

VT:n mahdollisesti menestyksekkäin profeetta ei ainakaan tuon tekstin perusteella näyttänyt kovin tosiuskovaiselta. Vastahakoinen ja perso vihamielisyyteen Jumalaa kohtaan. Luin, että nimi "Joona" tarkoittaisi kyyhkystä. Ehkä häneltä sitten arkielämässä löytyi kyyhkysen lempeyttäkin, mutta syntiin langenneen ihmisen ominaisuuksia ainakin löytyi.
Ei vaikuta kovin pyhältä mieheltä, ja kuitenkin oli kovia kouluja käynyt Jumalan profeetta.
« Viimeksi muokattu: 27.09.16 - klo:04:11 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34235
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #12 : 27.09.16 - klo:06:59 »
Joonan kirja on inhimillisyyden esikuva, siksi se tulee lähelle monia. Sen huomaa esim. tämän raamattupiirin lukijamääristä. Joonan kirjaa on luettu kaksi kertaa enemmän kuin 1 Kos 2. lukua. Ne avattiin samaan aikaan.

Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu. Luulen Jeesuksen siksi käyttäneen niitä. Hän rakasti lapsia ja lapsenmielisiä.

Joonan murehtiminen risiinipuun kuoltua on minulle koiran kuoleman kolme kertaa kokeneena tuttu. Silloin ei jaksa olla kovin jumalisissa ajatuksissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #13 : 27.09.16 - klo:07:00 »
Korjaus edelliseen tekstiini: Nasaret oli siis lähellä paikkaa,hosta Joona oli kotoisin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #14 : 27.09.16 - klo:08:34 »
Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu.

Joonan kertomus kuuluukin niihin lasten kuvaraamattujen peruskertomuksiin.